Paineen purkautumisnopeus reiästä paineilma moottorissa.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla olisi rakenteilla paineilmamoottori, laitan vanhan kompressorin männille paineilmaa magneetti-venttiilien läpi annosteltuna ja paineilma poistuisi sylinterin alareunan kylkeen poratusta reiästä jolloin männän ollessa ala asennossa ilma poistuisi moottorista. Tarvitsisi vain tietää kuinka nopeasti paineilma purkautuu reiästä ulos ja sylinterin sisäpuolinen paine tasaantuisi mahdollisimman lähelle ulkopuolista ilman-painetta? Sylinterin tilavuus on noin 100cm2 ja reiän koko olisi mielellään 1-10mm, paine joka sylinteriin syötetään on 2bar-10bar Olisiko paineen tasaukselle valmista lasku kaavaa? Ideaalikaasun laskukaavatkin riittäisi mainiosti.

Lisäksi moottorissa olisi toinenkin ongelma: kun mäntä nousee taas ylös vauhtipyörän voimalla, puristaa se sylinterissä olevan ilman hyvin korkeaan paineeseen (mikä kompressorissa aina onkin tarkoitus) jolloin kun venttiili taas aukeaa päästääkseen uuden paineilma sysäyksen sylinteriin, onkin sylinterissä jo valmiiksi niin korkea paine että paineilma ei välttämättä sylinterin painetta enää lisäisikään. Ratkaisu tähän olisi joko laittaa männän kanteen toinen venttiili joka poistaisi ylösnousevan männän tekemän paineen, tai viivästyttää paineilman lisäystä niin paljon että sylinterin paine on laskenut pienemmäksi koska mäntä kerkeisi laskea jo osittain alas, tämä tietenkin alentaisi moottorin hyötysuhdetta huomattavasti.

Sivut

Kommentit (25)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Pakkoko se on tehdä noin mahdotomalla tavalla. Tuo ongelma on ratkaistu jo reilut pari sataa vuotta sitten, kun mäntähöyrykone keksittiin. Tee luistiventtiili ohjaamaan ilmavirtaa.

Jos et kerta kaikkiaan halua tai voi koneistaa mitään, sitten panet kaksi magneettiventtiliä kanteen. Toisella päästät paineilmaa sisään yläkuolokohdasta alkaen tarpeellisen määrän ja toisella päästät paineet pois männän nousun aikana. Ilmaa ei sitten kannata päästää sylinteriin koko männän laskeutumisen ajan, ellei vaadita maksimimomenttia, vaan vain hetken. Oikea säätö riippuu kierrosluvusta ja halutusta momentista. Sillä parantaa hyötysuhdetta osakuormalla reippaasti.

Laita niin isot venttiilit kuin maltat kohtuudella ostaa, mutta älä suotta tuhlaa omaisuuksia Ei tuollaisessa missään tapauksessa tule olemaan hyvää hyötysuhdetta.

Vierailija

Kannattaa sijoittaa poistoaukko ylös jottei sylkkään tule vastapainetta männän palatessa. Mitä väljempi vena, sen parempi.

Vierailija
Neutroni
kaksi magneettiventtiliä kanteen.



Magneettiventtiilit vaativat yleensä paineen avautuakseen, eli poistoventtiiliksi 0-paineella toimiva.

Vierailija
fenomenologi
Neutroni
kaksi magneettiventtiliä kanteen.



Magneettiventtiilit vaativat yleensä paineen avautuakseen, eli poistoventtiiliksi 0-paineella toimiva.

Joo, pilottiventtiilit kyllä, mutta varsin pieni paine riittää. Ei ole merkitystä tuon kannalta, muutenkaan ei tuolla tavalla kovin hyvää hyötysuhdetta saisi.

Vierailija

Joo hieman tarkennettuna tuo kompressorini on siis kaksimäntäinen. Olen jo pistänyt tilaukseen kaksi magneettiventtiiliä, yksi kummankin sylinterin kanteen. Sähkövirran ajoituksen venttiileille tulee ohjaamaan vauhtipyörään kiinnitetty magneetti joka aktivoi magneettikytkimen ohi kulkiessaan. Tuuminpa tässä että jos tekisinkin kummallekin sylinterille tuloilman magneettiventtiileillä ja poistoilmalle sorvaisin molempiin lisäksi ulkoiset venttiilit joita mekaaninen nokka-akseli avaisi. Kuulostaisiko järkevältä ratkaisulta? Nokka akselillahan saa helposti poistoventtiilit pysymään auki koko männän nousun ajan ja taas kiinnin alas menon ajan?

Paineilmamoottoria olen laittamassa kotitekoiseen karting autoon ja paineilma säiliöksi on suunnitteilla vanha 200l lämminvesivaraaja joka kulkisi mukana peräkärryssä. Projektin vaikein ja vaarallisin osa on tietenkin tuo säiliö, ja aionkin sen koe ponnistaa jossakin 15 baarissa ja sen jälkeen lasikuiduttaa koko tankin. Olisiko tässäkään mielestänne mitään järkeä vai onko koko touhuni hengellä leikkimistä ?

Vierailija
Harvahammas
Paineilmamoottoria olen laittamassa kotitekoiseen karting autoon ja paineilma säiliöksi on suunnitteilla vanha 200l lämminvesivaraaja joka kulkisi mukana peräkärryssä. Projektin vaikein ja vaarallisin osa on tietenkin tuo säiliö, ja aionkin sen koe ponnistaa jossakin 15 baarissa ja sen jälkeen lasikuiduttaa koko tankin. Olisiko tässäkään mielestänne mitään järkeä vai onko koko touhuni hengellä leikkimistä ?

No en minä touhuistasi järkeä löydä, mutta mitä siitä.

Hengellä leikkimiseksi menee ainakin se koeponnistus, jos paineilmalla ajattelit. Käytä vettä sitten siinä vaiheessa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Harvahammas

Paineilmamoottoria olen laittamassa kotitekoiseen karting autoon ja paineilma säiliöksi on suunnitteilla vanha 200l lämminvesivaraaja joka kulkisi mukana peräkärryssä. Projektin vaikein ja vaarallisin osa on tietenkin tuo säiliö, ja aionkin sen koe ponnistaa jossakin 15 baarissa ja sen jälkeen lasikuiduttaa koko tankin. Olisiko tässäkään mielestänne mitään järkeä vai onko koko touhuni hengellä leikkimistä ?

Mikset käytä valmista paineilmahiomakonetta?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Harvahammas
Tuuminpa tässä että jos tekisinkin kummallekin sylinterille tuloilman magneettiventtiileillä ja poistoilmalle sorvaisin molempiin lisäksi ulkoiset venttiilit joita mekaaninen nokka-akseli avaisi. Kuulostaisiko järkevältä ratkaisulta? Nokka akselillahan saa helposti poistoventtiilit pysymään auki koko männän nousun ajan ja taas kiinnin alas menon ajan?



Ei kovin. Jos voit koneistaa tuollaisia, tee samalla kunnon luistiventtiili ja siihen täytöksen säätö. Voit apinoida soveltuvin osin koetellun ratkaisun höyryvetureista.

Paineilmamoottoria olen laittamassa kotitekoiseen karting autoon ja paineilma säiliöksi on suunnitteilla vanha 200l lämminvesivaraaja joka kulkisi mukana peräkärryssä. Projektin vaikein ja vaarallisin osa on tietenkin tuo säiliö, ja aionkin sen koe ponnistaa jossakin 15 baarissa ja sen jälkeen lasikuiduttaa koko tankin. Olisiko tässäkään mielestänne mitään järkeä vai onko koko touhuni hengellä leikkimistä ?



Laske piruuttasi tuon ilmavaraston energiamäärä. Sillä ei kauaa ajella. Luulenpa, että tulee pettymys tuostakin, jos tavoitteena on muutakin kuin saada auto liikkumaan muutaman metrin.

Vierailija
No en minä touhuistasi järkeä löydä, mutta mitä siitä.

Hengellä leikkimiseksi menee ainakin se koeponnistus, jos paineilmalla ajattelit. Käytä vettä sitten siinä vaiheessa.


Tottakai aion vettä käyttää, ja vien säiliön pitkän letkun päähän metsään kivien taakse .

Mikset käytä valmista paineilmahiomakonetta?

Koska paineilma työkaluissa moottorilla on äärettömän huono hyötysuhde, se kuluttaa paljon ilmaa ja siinä ei ole vääntöä nimeksikään, ainoastaan suuret kierros nopeudet.

Laske piruuttasi tuon ilmavaraston energiamäärä. Sillä ei kauaa ajella. Luulenpa, että tulee pettymys tuostakin, jos tavoitteena on muutakin kuin saada auto liikkumaan muutaman metrin.

Vai ei 200 litrainen painesäiliö 10bar paineella riitä? Siinähän on kaksi kuutiota ilmaa puristettuna, yhtä paljon ilmaa on sukeltajan 10 litran 200bar sukelluspullossa . Ja edeltävillä laskuillani pitäisi auton kulkea tuolla tankilla yli kaksi kilometriä.

Vierailija
Harvahammas
Vai ei 200 litrainen painesäiliö 10bar paineella riitä? Siinähän on kaksi kuutiota ilmaa puristettuna, yhtä paljon ilmaa on sukeltajan 10 litran 200bar sukelluspullossa . Ja edeltävillä laskuillani pitäisi auton kulkea tuolla tankilla yli kaksi kilometriä.

Paljonko moottorisi tarvitsee painetta toimiakseen olettamallasi teholla?

Vierailija
Paljonko moottorisi tarvitsee painetta toimiakseen olettamallasi teholla?

Koska tänään pistin moottorin jo autoon paikalleen niin yhdellä työtahdilla testatessa auto kyllä liikkuu jo 0.5baarin paineella mutta aikomani käyttöpaine tulee olemaan noin 2bar, ja auton nopeutta on tarkoitus säädellä painetta säätämällä joten maksimi paine tulee olemaan niin ikään 10bar.

Vierailija
Harvahammas
Paljonko moottorisi tarvitsee painetta toimiakseen olettamallasi teholla?

Koska tänään pistin moottorin jo autoon paikalleen niin yhdellä työtahdilla testatessa auto kyllä liikkuu jo 0.5baarin paineella mutta aikomani käyttöpaine tulee olemaan noin 2bar, ja auton nopeutta on tarkoitus säädellä painetta säätämällä joten maksimi paine tulee olemaan niin ikään 10bar.

Sinulla olisi käytettävissä n. 480 l 2 barin paineilmaa. 10 barin ainoastaan hetkellisesti alussa, sitten ei enää.

Oletko mahdollisesti erehtynyt laskemaan litrat normaalipaineisena?

Paineen pieneneminen muuten laskee säiliön lämpötilaa ja paine putoaa sitäkin kautta, joten ei edes tuota määrää.

Vierailija
Sinulla olisi käytettävissä n. 480 l 2 barin paineilmaa. 10 barin ainoastaan hetkellisesti alussa, sitten ei enää.

Oletko mahdollisesti erehtynyt laskemaan litrat normaalipaineisena?

Paineen pieneneminen muuten laskee säiliön lämpötilaa ja paine putoaa sitäkin kautta, joten ei edes tuota määrää.


No kylläpä taisin laskea laskut hieman väärin mutta korjattunakin kantomatkaa olisi yli 1.3km.

Lasketaanpa: Ideaalikaasujen kaavoilla on helpoin laskea vaikka ne hieman vääristävät tuloksia johonkin suuntaan. Säiliöstä voi käyttää ilmaa vakioteholla kunnes paine on enää 2 baaria, siispä painetta on käytännössä käytössä vain 8bar joten: 200lx8bar=1600l, Tästä tilavuudesta 2 baarin paineessa olevaa ilmaa on käytössä puolet eli 800l. Moottorini kuluttaa yhdellä pyörähdyksellä ilmaa 400cm3 (jos oletetaan että sylinteri täyttyy paineesta koko tilavuudeltaan), ja koska moottorin välityssuhde renkaisiin on 1:2 kuluu ilmaa yhteen renkaan pyörähdykseen 800cm3, Joten ilmamaarä pystyy pyörittämään rengasta 800l : 0.8l=1000kertaa, Renkaan ympärysmitan ollessa 1.3m pystyy autolla ajamaan 1000x1.3=1300m Korjatkaa jos laskuni olivat virheelliset .

Ja kun tähän lisätään vielä se matka joka päästään jäljelle jäävällä 2bar paineella, pääsee autolla aika pitkälle siihen nähden että se on itse tehty ja toimii pelkällä ilmalla . Autolla aikoisin kulkea kilometrin päässä olevalle mökille ja takaisin joten kantomatkaa ei paljoa tarvitse ollakkaan, ja tietenkin mukaan voi aina ottaa lihasvoimalla toimivan pyöränpumpun jos ajoaine loppuu kesken

Vierailija
Harvahammas
Säiliöstä voi käyttää ilmaa vakioteholla kunnes paine on enää 2 baaria, siispä painetta on käytännössä käytössä vain 8bar joten: 200lx8bar=1600l, Tästä tilavuudesta 2 baarin paineessa olevaa ilmaa on käytössä puolet eli 800l.

Näinpä. Laskin silmät ristissä jostain syystä 120 l mukaan, mutta 200 litraahan se sinun säiliösi oli.

300 barin 12 l sukelluspullo olisi aika lailla kätevämpi, mutta harvahan sen kotona täyttää.

Sitä luistiventtiiliä nyt kuitenkin voisi suositella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat