Aivolisäkkeen ja hypotalamuksen yhteistyö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Luen hormonien säätelystä ihmiselimistössä ja minulle on jäänyt epäselväksi, että tuottaako aivolisäke mitään hormoni itsenäisesti? Itsenäisyydellä tarkoitan, että ei tarvitse hypotalamukselta stimuloivia tai inhiboivia hormoneja. Esimerkiksi tuottaako aivolisäke kasvuhormonia huolimatta siitä, mitä "mieltä" hypotalamus on?

Kommentit (3)

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

En osaa vastata mutta muakin kiinnostaa hpa-akselin toiminta rauhasten säätelyjärjestelmänä mm liian stressin ja insuliinivaikutusten takia.

Don't give up!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32850
Liittynyt6.12.2009
kokonaisvaltaisuus
Luen hormonien säätelystä ihmiselimistössä ja minulle on jäänyt epäselväksi, että tuottaako aivolisäke mitään hormoni itsenäisesti? Itsenäisyydellä tarkoitan, että ei tarvitse hypotalamukselta stimuloivia tai inhiboivia hormoneja. Esimerkiksi tuottaako aivolisäke kasvuhormonia huolimatta siitä, mitä "mieltä" hypotalamus on?

Tuossa on listaa

Hormones of the Pituitary

http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultran ... itary.html

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
kokonaisvaltaisuus

Kokonaisvaltaisuutena olemiseen sisältyy englanninkielen salat luulisin niin tosta jussipussin linkistä selviääkin asioita, mutta kuitenkin niin kyllä ainakin aivolisäkkeen etulohkon kaikkia hormoneja säätelee hypotalamuksen hormonit ja negatiivinen palautevaikutus muualta elimistöstä, mikä säätelee siis myös hypotalamusta. Takalohko ei tuota hormoneja vaan toimii pelkkänä varastona ja vapauttajana hypotalamuksen tuottamille ADH:lle ja oksitosiinille. Toi väliosan melanosyyttejä stimuloiva hormoni on ainoa josta en osaa sanoa mitn.

Miksihän tossa kuvassa muuten ADH ja vasopressiini on mainittu erikseen tolla tavalla ja oksitosiinikin toiseen kertaan ilman "stored" sulkuja?

Uusimmat

Suosituimmat