Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

Oletetaan että on silta, jota myöten vesi virtaa toisen joen yli. Sillan yli kulkee esimerkiksi rahtilaiva. Kuinka paino jakautuu sillan rakenteisiin?
Saksassa on yksi vastaava vesisilta.

http://pics.kuvaton.com/kuvei/vesisilta.jpg

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Kommentit (15)

Vierailija
Maalaisjärki
Oletetaan että on silta, jota myöten vesi virtaa toisen joen yli. Sillan yli kulkee esimerkiksi rahtilaiva. Kuinka paino jakautuu sillan rakenteisiin?
Saksassa on yksi vastaava vesisilta.

http://pics.kuvaton.com/kuvei/vesisilta.jpg


Kuormitus muuttuu sen verran kun veden keskimääräinen pinnan korkeus siltakanavan reunalla muuttuu laivan kulkiessa sen läpi. Paljonko se mahtaa kasvaa, hyvin vähän jos ollenkaan. Liekö edes mitattavissa.

Tuli sitten mieleen että saattaa jopa vähentyä laivojen kulkiessa peräjälkeen. Minimaalisista eroista kuitenkin puhutaan.

Ja lisään vielä että dynaamisesta muutoksesta on kyse jos mistään. Siltakanavan päällä paikallaan kelluva laiva ei aiheuta minkäänlaista kuormitusmuutosta siltaan.

Vierailija

Kun se varmasti on sulutettu, sen kuorma kasvaa laivan massan verran, joka on tosin pieni verraten veden massaan.

Vierailija
tietää
Kun se varmasti on sulutettu, sen kuorma kasvaa laivan massan verran, joka on tosin pieni verraten veden massaan.

No eikä kasva. Laiva syrjäyttää painonsa verran vettä veden tilavuutena. Sama se on onko siellä sen verran vettä vai rautaromua.

Vierailija
Electric shadow
tietää
Kun se varmasti on sulutettu, sen kuorma kasvaa laivan massan verran, joka on tosin pieni verraten veden massaan.

No eikä kasva. Laiva syrjäyttää painonsa verran vettä veden tilavuutena. Sama se on onko siellä sen verran vettä vai rautaromua.
Oletko varma että ammeessa ei paino muutu kun menet sinne? Jos tilavuutesi verran valuu yli, ei paino muutu.

Vierailija
tietää
Electric shadow
tietää
Kun se varmasti on sulutettu, sen kuorma kasvaa laivan massan verran, joka on tosin pieni verraten veden massaan.

No eikä kasva. Laiva syrjäyttää painonsa verran vettä veden tilavuutena. Sama se on onko siellä sen verran vettä vai rautaromua.
Oletko varma että ammeessa ei paino muutu kun menet sinne?

Sulutuksessa kanavalla ei tehdä niin, että sulku suljetaan ja sitten vasta lasketaan se laiva sinne sulun sisään. Jos niin tehdään, sitten voidaan verrata ammeeseen. Tiedätkö jossain tehdyn niin?

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

Kuvitellaan sillalle sulku, joka on ääriään myöten täynnä vettä. Nyt sinne ajetaan laiva, joka tietysti kelluu eli sen keskimääräinen tiheys on alle veden tiheyden. Kun sulku on edelleen ääriään myöten täynnä, sen kokonaiskuorma siltaan on pienempi kuin ilman laivaa.
Käykö näin?

---

Vierailija
Maalaisjärki
Oletetaan että on silta, jota myöten vesi virtaa toisen joen yli. Sillan yli kulkee esimerkiksi rahtilaiva. Kuinka paino jakautuu sillan rakenteisiin?
Saksassa on yksi vastaava vesisilta.

http://pics.kuvaton.com/kuvei/vesisilta.jpg


Huomaan, että ketjussa on useita kommentteja, eikä mikään niistä ota mitään kantaa kysymykseesi.
Veden painon jakauma rakenteisiin riippuu veden syvyyden jakaumasta sillan alueella, sekä mahdollisesti sillan leveyden jakauman mukana. Laivalla ei ole juuri vaikutusta asiaan, ellei nopeus ole suuri ja / tai alus suuri suhteessa kanavan mittoihin.
Rakenteiden oman painon jakauma taas riippuu sillan suunnittelusta, siitä on vaikea keksiä mitään yleispätevää vastausta.
Tarkemmin ottaen paino saadaan integroimalla vedenpaine kanavan pohjassa pinta-alan yli, ja jakauma saadaan integroimalla tuo määrätty integraali johonkin muuttujaan asti, ja vertaamalla tulosta koko pinnan yli otettuun integraaliin tuon muuttujan funktiona. Kyseinen muuttuja voi olla esim etäisyys sillan toisesta päästä.

Vierailija
tietää
Oletetaan että on silta, jota myöten vesi virtaa toisen joen yli.

Kun se varmasti on sulutettu, sen kuorma kasvaa laivan massan verran, joka on tosin pieni verraten veden massaan.

Kun vesi virtaa, ei kanava ole sulutettu, jos olisi, ei vesi virtaisi.
Toki sulkujen ohi voisi olla virtausta, mutta ei sillalle tuollaista tehdä, ei ainakaan annetun linkin kuvassa sellaista ollut.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Jägermeister
Kuvitellaan sillalle sulku, joka on ääriään myöten täynnä vettä. Nyt sinne ajetaan laiva, joka tietysti kelluu eli sen keskimääräinen tiheys on alle veden tiheyden. Kun sulku on edelleen ääriään myöten täynnä, sen kokonaiskuorma siltaan on pienempi kuin ilman laivaa.
Käykö näin?



Ei käy.

くそっ!

Diam
Seuraa 
Viestejä2389
Liittynyt14.9.2006

Paineet ja massavirta kanavassa muuttuvat Bernoullin yhtälön mukaan. Laivat saavat aikaan aaltoliikkeen eli vaihtuvan kuormituksen sillan pilareihin, se on tämä pointti rakenteen kannalta. Kiihtyvyyksistä muodostuu vaihtuva-amplitudinen kuormitus, joka väsyttää rakennetta.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Simplex
Seuraa 
Viestejä2962
Liittynyt26.1.2010

Asiaa voi ajatella myös tällä tavalla:

- Asetetaan sulut sillan molempiin päihin.
- Asetetaan laiva sitten sillalle sulkujen väliin.

Tällöin vedenpinta nousee sillalla laivan massan ja sen syrjäyttämän tilavuuden verran => Tällöin siltaan kohdistuu laivan massan verran suurempi paino. Samalla sillan sulkujen välissä oleva vedenpinta nousee hieman sulkujen ulkopuolella olevaa vedenpintaa korkeammalle.

- Poistetaan sulut sillan molemmista päistä.

Tällöin veden korkeusero tasaantuu joen koko matkalle => laivan paino jakautuu tasaisesti joen matkalle => sillalla oleva laiva ei kuormita siltaa käytännössä ollenkaan.

Asiaa voi ajatella myös toisella tapaa:

- Asetetaan jälleen sulut sillan molempiin päihin
- Asetetaan laiva sillalle, sulkujen väliin

Poistetaan sulkujen välistä vettä kunnes vedenpinta on alkuperäisellä tasollaan. Tällöin vettä on poistettu laivan massan verran (koska laiva kelluu), ja siltaan kohdistuu jälleen sama kuormitus kuin alussa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Maalaisjärki
Lähtökohta: vesi on vapaasti virtaavaa, ja laiva sillan päällä. Kuten kuvassa.

Silloinhan siis paino jakautuu joka paikkaan mihin se laivan syrjäyttämä vesi vaan pääsee.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat