Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muutin otsikon. Oliko aikaisempi liian provosoiva?

Aloitukseni oli hävinnyt ennen kun kerkisin kirjoittaa vastaukset kysymyksiin. Tässä kirjoittamani on vanha tapaus ja on jo menettänyt räjähdysvoimansa.
Jos on tarpeen, seuraavat asiat ovat toteen näytettävissä.

Olin allekirjoittanut asianajovaltakirjan asianajajalle avio- tai asumuseroasiassa. Asianajaja oli ilmoittanut päivämäärän, jolloin juttu olisi oikeudessa ja asian piti hoitua sillä. Kun soitin asianajalle sen päivämäärän jälkeen jona oikeudenkäynnin piti olla, hän kertoi, ettei se asia ollutkaan vielä käsiteltävänä. Hän sanoi, ettei asia riippunut hänestä vaan pormestarista. Hän antoi uuden päivämäärän jolloin sama toistui ja niin kävi useita kertoja.

Turhautuneena olin jo käynyt uuden asuinkaupungin oikeusaputoimistossa ja kysynyt mahdollisuudesta järjestää oikeudenkäynti nykyisellä asuinpaikkakunnallani. Toivoin voivani samalla vaihtaa asianajajaa. Minulle sanottiin, että ne käräjät pidetään siellä missä aviopari on viimeksi asunut yhdessä.

Oli kulunut jo puoli vuotta, eikä asian siirtämiselle näkynyt loppua, joten soitin turhautuneena ja kysyin, miten asian voi saada etenemään. Hän sanoi valtakirjan vanhentunen ja että hän tarvitsisi allekirjoituksen uuteen asianajovaltakirjaan. Tietämättä mitä muutakaan olisin voinut tehdä, otin töistä vapaata ja kävin allekirjoittamassa sen.

Yllätyksekseni juttu olikin viimein oikeudessa ja lasten huolto määrättiin minulle. Mutta jotta en ilahtuisi liikaa, asianajaja sanoi unohtaneensa lasten elatusmaksut. Tuossa vaiheessa suurin huoli ei ollut elatusmaksuista, mutta epäluottamus asianajajaan oli suuri.

Tuona syksynä, turhautuneena asianajajaan, sosiaaliviranomaisiin, koulun opettajiin ja oltuani sekaisin väsymyksestä ja lasten pelätessä rappukäytävissä ulos mennessään, koulun pihalla sekä luokassa, kirjoitin kirjeen asianajajaliittoon. Se oli lyhyt ja kerroin siinä vain asianajajan turhauttamisesta sekä siitä, että olin itse asianajajan kehotuksesta hankkinut virastoista asiapapereita ja maksanut ne, mutta asianajaja oli silti laskuttanut valtiota niistä. Olin kirjoittanut sen käsin, enkä jaksanut tehdä siitä kopiota itselleni.

Asianajajaliitto toimi asiallisesti. Se velvoitti asianajajan selvittämään syyn menettelyynsä ja joutui kehottamaan toiseenkin kertaan uhaten toimiston tarkastuksella, kunnes asianajaja oli vastannut. Hän oli sepustanut olleensa pitkäaikaisessa flunssassa ja että minun intresseissäni ei muka ole ollut avioeron ottaminen.
Vastasin siihen, että tarkoitus on ottaa ero ja että juuri siinä tarkoituksessa olin muuttanut lapsineni yhteisestä asunnosta eri kaupunkiin, ja että lapset olivat käyneet koulua uudessa asuinkaupungissa. Tätä asiaa selvittäessä kävi ilmi, että asianajajani olikin vain ”asianajaja”, eikä hän vielä tuolloin ollut kuulunut asianajajaliittoon. Asianajajaliitto pääsi silti kovistelemaan häntä.

Mieheni vastusti eroa. Ensimmäisessä oikeudenkäynnissä hänellä oli ollut mukanaan ruotsia puhuva nainen, joka oli ilmoittanut oikeudessa hoitavansa lapset (hän ei saanut omia lapsia).
”Asianajajani” oli käynyt mieheni asunnossa sinä aikana, kun asian oikeuteen viemistä jarruteltiin.

Varsinaiseen avioero-oikeudenkäyntiin otin toisen asianajajan.

Tapahtumia on paljon.
Olen kirjoittanut kirjeen Supolle ja esittänyt kysymyksen, olenko Supon kirjoilla ja jos olen, niin mistä syystä.

Sieltä vastattiin, että ei voida vastata tutkinnallisista syistä.

Kommentit (8)

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Suomessa yksilön oikeudet ovat yllättävän rajoittuneita, siihen ei pidä voimien lopahtaa, kusipäitä riittää aina. En saanut selvää mihin viestissäsi pyrit, mutta voimia aina vaan

Vierailija

En oikein ymmärtänyt mikä oli viestisi punainen lanka. Tappelette siis miehesi kanssa lasten huoltajuudesta?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Pacanus Rusticanus
Pormestari oli 1983 asti rosiksen puheenjohtajan vakanssi, eli suht
vanhasta jutusta on kyse. Luokkaa yli 30 vuotta.

Jaajaa. No se selventää hieman.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat