Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ajatellaan että olet lotonnut koska näit unta ja näit numeroita. Valitsit rivin 2, 9, 16, 28, 37, 41 ja 43. Viimeisen luvun kohdalla olit epävarma, otatko 42 vai 43. Otit sen 43. Oikea rivi on sitten kuitenkin 2, 9, 16, 28, 37, 41 ja 42. Vituttaisiko? Miten suhtautuisit asiaan? Determinismin mukaan kaikki olisi mennyt juuri niinkuin sen kuuluikin, eli ei olisi mitään vituttavaa. Ei olisi ollut mahdollista valita muita numeroita kuin mitä tuli valittua ja vaikka olisikin, niin lopputulos olisi sitten ollut jotain ihan muuta eikä olisi voittanut välttämättä yhtään mitään. Kun dominopalikkaketju.

くそっ!

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Jos oletat että determinismi kuvastaa reaalimaailmaa niin loogista syytä ei olisi ikinä tuomita ketään mistää, minkään ei pitäisi vituttaa.. kaikki pitäisi hyväksyä. Toisin sanottuna, tietoisella tahdollasi ei ole mitään väliä. Kvanttifysiikka taitaa kuitenkin viitata ettei kaikkeus ole deterministinen..

Gallardo
Seuraa 
Viestejä313
Liittynyt7.2.2012
PPo
Gallardo
Mä olisin tehnyt 8 numeron systeemin... maksaa 8 €.

Eikö kaksi riviä olisi riittänyt?

Ei, koska jos molemmat eli 41 ja 42 olisi tulleet riviin.

Vierailija

On sattunut. Näin kaksi numeroa, muut oli peitetty. Lottosin tietysti, mitä en vuosiin ollut tehnyt ennen enkä jälkeen. Molemmat numerot osuivat. Todennäköisyys oli silloisessa lotossa melko tarkkaan n. 1/20, mikä onkin jostain syystä sovittu tilastollisen merkittävyyden rajaksi. Kuulin maailmankaikkeuden ilkkuvan naurun.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
TraXter
Jos oletat että determinismi kuvastaa reaalimaailmaa niin loogista syytä ei olisi ikinä tuomita ketään mistää, minkään ei pitäisi vituttaa.. kaikki pitäisi hyväksyä. Toisin sanottuna, tietoisella tahdollasi ei ole mitään väliä.

Minä olen eri mieltä. Minun mielestäni vastuut ja sen sellaiset säilyvät ihan pätevinä deterministisessäkin maailmassa. Toki voi sanoa että "minä nyt tein näin eikä toisin olisi voinut mennä", mutta niin myös tuomari voi sanoa että "sinä nyt joudut vankilaan loppuiäksesi eikä toisin voisi mennä". Rangaistukset on olemassa sitä varten että ehkäistäisiin pelottelemalla ihmisiä tekemästä rikoksia. Ei tällä asialla ole paljoakaan tekemistä determinismin kanssa.

Sitä paitsi tietoinen tahto, mitä edes tarkoitat sillä? Mitä jos sanon, että kaikki mitä tahdomme ja päätämme tehdä, kumpuaakin alitajunnastamme, joka vain deterministisesti sattuu päättämään mitä päättää?

くそっ!

PPo
Seuraa 
Viestejä12699
Liittynyt10.12.2008
Gallardo
PPo
Gallardo
Mä olisin tehnyt 8 numeron systeemin... maksaa 8 €.

Eikö kaksi riviä olisi riittänyt?

Ei, koska jos molemmat eli 41 ja 42 olisi tulleet riviin.

Unessa vain yksi numero oli epävarma (42 tai 43), joten kaksi riviä riittää ainakin minulle.

Vierailija
Ronron
Ajatellaan että olet lotonnut koska näit unta ja näit numeroita. Valitsit rivin 2, 9, 16, 28, 37, 41 ja 43. Viimeisen luvun kohdalla olit epävarma, otatko 42 vai 43. Otit sen 43. Oikea rivi on sitten kuitenkin 2, 9, 16, 28, 37, 41 ja 42. Vituttaisiko? Miten suhtautuisit asiaan?

Deterministisessä maailmassa et voi valita vituttaako tai miten suhtaudut asiaan. Et voi edes valita, miten vastaat esittämääsi kysymykseen ja itse asiassa oli ennalta määrättyä, että lähetät kysymyksen tälle palstalle pohdittavaksi.

Vierailija
PPo

Unessa vain yksi numero oli epävarma (42 tai 43), joten kaksi riviä riittää ainakin minulle.

Kahdeksan ruksin järjestelmällä saat lisää voittoja alemmista voittoluokista, eli se on huomattavasti kannattavampi sijoitus. Itse asiassa kannattaisi varmaan tehdä 11 ruksin järjestelmä ja yrittää osua lisänumeroihinkin vielä perus-rivin lisäksi.

Muoks: Sen lisäksi kannattaisi pelata tuo sinun kahden rivin lappu vaikka 20 kertaa jolloin minimoidaan vitutus siitä jos jollain muullakin on samat numerot lapussaan.

PPo
Seuraa 
Viestejä12699
Liittynyt10.12.2008
ZiPA
PPo

Kahdeksan ruksin järjestelmällä saat lisää voittoja alemmista voittoluokista, eli se on huomattavasti kannattavampi sijoitus. Itse asiassa kannattaisi varmaan tehdä 11 ruksin järjestelmä ja yrittää osua lisänumeroihinkin vielä perus-rivin lisäksi.

Muoks: Sen lisäksi kannattaisi pelata tuo sinun kahden rivin lappu vaikka 20 kertaa jolloin minimoidaan vitutus siitä jos jollain muullakin on samat numerot lapussaan.

Totta se on.
Ahneus on iskenyt jo tiede- lehden keskusteluketjun kirjoittajiinkin.
Ja sehän on tunnetusti kuolemansynti

Vierailija

Oletetaan, että tiedät olevasi tunnetun huijauksen kohteena ja olet saanut muutaman viikon ajan etukäteen anonyymistä sähköpostiosoitteesta vaikkapa neljän toteutuneen lottonumeron ennakolta. Viidennella kerralla sinulta pyydetään ennakkotiedosta jo rahaa jonkin verran, mutta ei kohtuuttomasti. Tiedät siis olevasi huijauksen kohteena, ja tavankin tiedät, mutta mutta:
Maksaisitko?

Vierailija
Catilina
Oletetaan, että tiedät olevasi tunnetun huijauksen kohteena ja olet saanut muutaman viikon ajan etukäteen anonyymistä sähköpostiosoitteesta vaikkapa neljän toteutuneen lottonumeron ennakolta. Viidennella kerralla sinulta pyydetään ennakkotiedosta jo rahaa jonkin verran, mutta ei kohtuuttomasti. Tiedät siis olevasi huijauksen kohteena, ja tavankin tiedät, mutta mutta:
Maksaisitko?

En maksa, voin itsekin arpoa neljä satunnaista numeroa ihan ilmaiseksi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat