Seuraa 
Viestejä5152

Tarkoitus olisi muuttaa korpeen asumaan, romahdusta pakoon, sitten joskus eläkepäivinä.

Tuulettomina ja auringonpaisteettomina hetkinä kun polttokennokaan ei toimi ja akut ovat tyhjiä, tarvitaan tietoliikenneyhteyksien ylläpitotarpeeseen pieni aggregaatti lataukseen. Siis äärimmäisen harvoin.

Nyt pitäisi suunnitella aggregaatti joka täyttäisi seuraavat speksit:

1. mahdollisimman kevyt siirrellä, paino max. 6kg ilman polttoainetta
2. tehontuotto 1-vaihe 240V, 800W min.
3. käytettävä polttoaine joko bensa, etanoli tai diesel
4. käyntiääni alle 85db metrin päästä mitattuna
5. kestoikä yli 1000 tuntia
6. polttoaineen kulutus alle 0,5 ltr/h

Jos moinen löytyy valmiina niin kertokaa ihmeessä, jollei rakennusohjeet olisivat kivoja.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (112)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Et tarvitse aggregaattia. Paljon parempi tapa on tehdä sähköä peltierillä, kun kerran joka tapauksessa tuuskaat hellan tai kamiinan kanssa jatkuvasti ja siitä syntyy hukkalämpöä enemmän kuin riittävästi. Aggregaatin kanssa joudut jatkuvasti pohtimaan, onko polttoaine vielä käyttökelpoista, lähteekö laite käyntiin, mistä saan haettua uutta polttoainetta, miten huollan laitteen jne...

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5152
Denzil Dexter
Et tarvitse aggregaattia. Paljon parempi tapa on tehdä sähköä peltierillä, kun kerran joka tapauksessa tuuskaat hellan tai kamiinan kanssa jatkuvasti ja siitä syntyy hukkalämpöä enemmän kuin riittävästi. Aggregaatin kanssa joudut jatkuvasti pohtimaan, onko polttoaine vielä käyttökelpoista, lähteekö laite käyntiin, mistä saan haettua uutta polttoainetta, miten huollan laitteen jne...



Peltierelementillä pystyy viilentämään tai lämmittämään kun siihen syöttää sähköä, mutta en ole tiennytkään, että se lämmittämällä tuottaisi sähköä.

Joku stirling-tyyppinen ratkaisukin voisi toimia, liittyisi tuohon kaminan kanssa tuuskaamiseen.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Minulla on lämpösähköelementti Alden pystypannussa ja se tuottaa ohjaukseen tarvittavan sähkön kaasuliekin lämmöstä. Ei tarvita akkuvirtaa periaatteessa. Käytännössä sitä kuitenkin tarvitaan 12V kiertovesipumpulle.

Taitaa vaan nuo lämpösähköelementtien tehot olla varsin vaatimattomia.

-----------------------------

Aggregaatti on periaatteessa sitä lyhytikäisempi mitä kevyempi. 1000h nyt taitaa käydä halvin kiinalainenkin. "Oikeiden" aggregaattien tavoitekestot pyörivät yli 20 000h luokassa.

Harmillinen pointti on nykyään piilopirtin polttoineen varastointi. Markkinoilla olevat uudet liikennepolttoaineet niin huonosti säilyviä, että saattavat menettää ominaisuutensa 6 kuukaudessa. Alkoholia jos voisi puhtaana käyttää, se säilyisi. Dieseliin on iskenyt säilyvyysongelma myös. On 3000 litraa pilalle mennyttä talvidieseliä säiliössä itsellä nyt. Ajelen sen wanhalla Hiacella pois. Laiska on ja äänekäs siksi hän, ja pakokaasutestissä 2x hiukkasia vrt. uuteen naftaan.

Polttoaine säilyy. esim viileässä maakellarissa ilmatiiviissä säiliössä 5-10x pitempään kuin peltikaton alla tai suorassa paahteessa tuuletetussa säiliössä. On vähän eri tavaraa kuin 70-luvun litkut. Käytin tässä taannoin 35 vuotta vanhaa mökäöljyä 60 v vanhassa Fordson moottorivetäjässä.

- Ubi bene, ibi patria -

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5152
espoo



Kiva laite. Hyötysuhde on vielä vähän heikko (0,02%) ja tehontuotto (1W) pieni minun tarkoitukseeni. USB-laturina varmaan kelpo peli jossain kohteessa ja hätävarana kun aggregaattikin sanoo itsensä irti. Mikähän tekninen oivallus tuossa on takana, onko jollain tietoa?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

peltierit ovat vain varsin arvokkaita kun puhutaan hitsatuista peltiereistä joilla saadaan useamman sada asteen lämpö kuumalle puolen ja näin lämpötilaero nostettua satoihin asteisiin. pari olen löytänyt sellaista markkinoilta mutta niiden hinta olisi ollut 12V laitteistolle kohtuullisella latausteholla lähemmäs 1000 euroa.

itse lähisin liikkeelle ruohonleikkurin moottorista ja auton laturista. maan alle sijoitettuna ääni on varsin vaimea kuten deniz jo tuolla joskus aiemmin ehdotteli jossain ketjussa. polttoaineen kulutus on myös kohtuullinen. uusia motteja startilla saa 500 euroon ja latureitahan löytyy uloskanto hintaan melkein mistä vain. edullisesti saa suuren latausvirran jolloin käyntiaika jää myöskin lyhyemmäksi. jos aikoo sijoittaa kauemmas akuista joutuu vähän säädintä puukottamaan ja lisäämään säädettävän potikan jolla saadaan latausjännite nousemaan pitkien johdotusten päässä tarpeeksi korkeaksi latauksen onnistumiseksi. googlella löytyy tästä monenlaista sovellusta ja ohjetta.

toisen polven pilkkuvirhe

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5152
Pacanus Rusticanus
Minulla on lämpösähköelementti Alden pystypannussa ja se tuottaa ohjaukseen tarvittavan sähkön kaasuliekin lämmöstä. Ei tarvita akkuvirtaa periaatteessa. Käytännössä sitä kuitenkin tarvitaan 12V kiertovesipumpulle.

Taitaa vaan nuo lämpösähköelementtien tehot olla varsin vaatimattomia.

-----------------------------

Aggregaatti on periaatteessa sitä lyhytikäisempi mitä kevyempi. 1000h nyt taitaa käydä halvin kiinalainenkin. "Oikeiden" aggregaattien tavoitekestot pyörivät yli 20 000h luokassa.

Harmillinen pointti on nykyään piilopirtin polttoineen varastointi. Markkinoilla olevat uudet liikennepolttoaineet niin huonosti säilyviä, että saattavat menettää ominaisuutensa 6 kuukaudessa. Alkoholia jos voisi puhtaana käyttää, se säilyisi. Dieseliin on iskenyt säilyvyysongelma myös. On 3000 litraa pilalle mennyttä talvidieseliä säiliössä itsellä nyt. Ajelen sen wanhalla Hiacella pois. Laiska on ja äänekäs siksi hän, ja pakokaasutestissä 2x hiukkasia vrt. uuteen naftaan.

Polttoaine säilyy. esim viileässä maakellarissa ilmatiiviissä säiliössä 5-10x pitempään kuin peltikaton alla tai suorassa paahteessa tuuletetussa säiliössä. On vähän eri tavaraa kuin 70-luvun litkut. Käytin tässä taannoin 35 vuotta vanhaa mökäöljyä 60 v vanhassa Fordson moottorivetäjässä.




Mistä löytyy lisää tietoa lämmöstä sähköä tekevistä elementeistä? Peltier ei käsittääkseni tuota sähköä lämmöstä.

Etanoli on ihan ykkösvaihtoehto poltto- ym. aineena.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
ROOSTER
espoo



Kiva laite. Hyötysuhde on vielä vähän heikko (0,02%) ja tehontuotto (1W) pieni minun tarkoitukseeni. USB-laturina varmaan kelpo peli jossain kohteessa ja hätävarana kun aggregaattikin sanoo itsensä irti. Mikähän tekninen oivallus tuossa on takana, onko jollain tietoa?



Elementtejä saa noin $20 / 10W. Hyötysuhde on huono (ei tosin niin huono kuin tuossa edellä).

http://www.thorlabs.de/newgrouppage9.cf ... oup_id=305

Hyötysuhteella ei ole mitään väliä, koska ilmaista lämpöä on jatkuvasti käytössä kilowattikaupalla ja akkuja voi ladata yötä-päivää. Tietokoneet + kännykät ottavat kuitenkin virtaa vain joitakin tunteja päivässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5152
sinnipirtti
peltierit ovat vain varsin arvokkaita kun puhutaan hitsatuista peltiereistä joilla saadaan useamman sada asteen lämpö kuumalle puolen ja näin lämpötilaero nostettua satoihin asteisiin. pari olen löytänyt sellaista markkinoilta mutta niiden hinta olisi ollut 12V laitteistolle kohtuullisella latausteholla lähemmäs 1000 euroa.



Onko sinulla mitään linkkiä antaa noihin?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
ROOSTER

Mistä löytyy lisää tietoa lämmöstä sähköä tekevistä elementeistä? Peltier ei käsittääkseni tuota sähköä lämmöstä.

Etanoli on ihan ykkösvaihtoehto poltto- ym. aineena.




nämä halvimmat peltierit eivät sitten tee mitään. itselläkin on muutama 100W peltieri mutta niiden lämmön kesto rajottuu 120 asteeseen jolloin lämpötilaero syntyy varsin pieneksi ja näin ollen teho kemiallisella parilla jää varsin pieneksi. 0,8V ja 0,02A olen saanut ulos n. 100 asteen lämpötilla erolla. googlella voit hakea lisää tietoa TEG hakusanalla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_generator

toisen polven pilkkuvirhe

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5152
Denzil Dexter
ROOSTER
espoo



Kiva laite. Hyötysuhde on vielä vähän heikko (0,02%) ja tehontuotto (1W) pieni minun tarkoitukseeni. USB-laturina varmaan kelpo peli jossain kohteessa ja hätävarana kun aggregaattikin sanoo itsensä irti. Mikähän tekninen oivallus tuossa on takana, onko jollain tietoa?



Elementtejä saa noin $20 / 10W. Hyötysuhde on huono (ei tosin niin huono kuin tuossa edellä).

http://www.thorlabs.de/newgrouppage9.cf ... oup_id=305

Hyötysuhteella ei ole mitään väliä, koska ilmaista lämpöä on jatkuvasti käytössä kilowattikaupalla ja akkuja voi ladata yötä-päivää. Tietokoneet + kännykät ottavat kuitenkin virtaa vain joitakin tunteja päivässä.




Joo, hyötysuhde ei ole olennainen jos tulee speksien mukainen määrä tehoa, tai edes merkittävä osa siitä. Toki pitää olla järjellisellä rahamäärällä saatavissa. Tuo hinta ei ole paha.

Ilmiö tuon sähköntuottotavan takana ei ole minulle tuttu, voisiko joku selittää.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Denzil Dexter

Elementtejä saa noin $20 / 10W. Hyötysuhde on huono (ei tosin niin huono kuin tuossa edellä).

http://www.thorlabs.de/newgrouppage9.cf ... oup_id=305

Hyötysuhteella ei ole mitään väliä, koska ilmaista lämpöä on jatkuvasti käytössä kilowattikaupalla ja akkuja voi ladata yötä-päivää. Tietokoneet + kännykät ottavat kuitenkin virtaa vain joitakin tunteja päivässä.




nuo elementit ovat juotettuja joten eivät kestä juuri yli 120 asteen lämpötiloja. suurin ongelmahan on se riittävä jäähdyttäminen. ja lisäksi nuo speksit ovat mitä lämpötilaeroja saa aikaiseksi syöttämällä virtaa elementtiin kylmän ja kuuman puolen välille. ei siis sitä mitä siitä saa ulos.

esimerkki missä ko. elementtejä voidaan käyttää on autoihin lisättävissä jääkaapeissa.

toisen polven pilkkuvirhe

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
sinnipirtti

nuo elementit ovat juotettuja joten eivät kestä juuri yli 120 asteen lämpötiloja. suurin ongelmahan on se riittävä jäähdyttäminen.




No näppäränä miehenä varmasti keksit, miten talvella saadaan jäähdytystehoa. Kesäkäytössähän akuilla varmistettu aurinkosähkö on huomattavasti kätevämpi.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Ruohonleikkuri-autonlaturit suositan unohtamaan. Minulla on ollut sellainen käytössä piilopirtillä joskus kölvinä kun piti romuista koota. Se on tallessa kyllä yhä. Kai.

Korvasin sen 3,2hp priksetprättönin ja laturin diesel-autolla joka ronksuttaa 12V sähköä pöheikössä. On ronksuttanut vissiin jo 10 tai 15 vuotta. Maksoin siitä joko 200 markkaa tai euroa. En muista. Keväisin sen tankkaan.

- Ubi bene, ibi patria -

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5152
Pacanus Rusticanus
Ruohonleikkuri-autonlaturit suositan unohtamaan. Minulla on ollut sellainen käytössä piilopirtillä joskus kölvinä kun piti romuista koota. Se on tallessa kyllä yhä. Kai.

Korvasin sen 3,5hp priksetprättönin ja laturin diesel-autolla joka ronksuttaa 12V sähköä pöheikössä. On ronksuttanut vissiin jo 10 tai 15 vuotta. Maksoin siitä joko 200 markkaa tai euroa. En muista. Keväisin sen tankkaan.




Luova ratkaisu , ei taida kuitenkaan sopia minun asettamaani 6 kg:n painorajaan. Voi olla vaikeaa saada vanha taksimersu roudattua umpikorpeen. Puoli litraa tunnissakin taitaa ylittyä, ehkä jo öljynkulutuksessa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Denzil Dexter
sinnipirtti

nuo elementit ovat juotettuja joten eivät kestä juuri yli 120 asteen lämpötiloja. suurin ongelmahan on se riittävä jäähdyttäminen.




No näppäränä miehenä varmasti keksit, miten talvella saadaan jäähdytystehoa. Kesäkäytössähän akuilla varmistettu aurinkosähkö on huomattavasti kätevämpi.



kyllä sitä on moni muukin miettinyt mutta jäähdytys tarve on niin suurta että vie suurimman osan tuotetusta energiasta jotta se riittää pitämään elementin riittävän viileänä ettei se tuhoudu.

toisen polven pilkkuvirhe

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Pacanus Rusticanus

Harmillinen pointti on nykyään piilopirtin polttoineen varastointi. Markkinoilla olevat uudet liikennepolttoaineet niin huonosti säilyviä, että saattavat menettää ominaisuutensa 6 kuukaudessa. Alkoholia jos voisi puhtaana käyttää, se säilyisi Dieseliin on iskenyt säilyvyysongelma myös. On 3000 litraa pilalle mennyttä talvidieseliä säiliössä itsellä nyt. Ajelen sen wanhalla Hiacella pois. Laiska on ja äänekäs siksi hän, ja pakokaasutestissä 2x hiukkasia vrt. uuteen naftaan.


Mikä tahdonvoima

Riso abundat in ore stultorum

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Kaikille ei väkiviina tahi sprii tosiaan käy polttoaineeksi.

Olen nähnyt kun brasilialainen kannusta sokeriruokoväkiviinaa tankatessaan otti naukun samaisesta astiasta. Mutta vain yhden ja vain lääkkeeksi.

Periaatteessahan takavuosina ennen alkoholituonnin löyhäämistä oli niin paljon pimeillä makkinoilla teollisuusspriitä, että tilanne oli kuin brasseissa. Se aine tosin taisi kaatua kurkkuihin eikä tankkiin. Itsekin joskus ostin laatikollisen väkiviinaa kun oli jotkin isommat kemut. Laatikossa oli 12 litran pulloa 96.sta. (Rikos on vanhentunut.) Kun oikein muistelen, niin viljasta virossa kolhoosilla tislattu väkiviina maksoi omaa astiaan n. 20 mk/L ja teollisuussprii jota Suomessakin oli yleisesti katukaupassa maksoi n. 10 mk/L omaan kannuun. Muistanpa vielä senkin, että eräällä suomalaisella farmerilla oli kuorma-autonsa lavan laidoissa happamet terässäiliöt jotka vetivät n. 200L. Kuormassa oli tullessa pohjalla harjaterästä niin paljon kuin auto kesti, syrjälaidoissa viinaa ja virallisena kuormana heinäpaaleja.

- Ubi bene, ibi patria -

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5152
ROOSTER
Tarkoitus olisi muuttaa korpeen asumaan, romahdusta pakoon, sitten joskus eläkepäivinä.

Tuulettomina ja auringonpaisteettomina hetkinä kun polttokennokaan ei toimi ja akut ovat tyhjiä, tarvitaan tietoliikenneyhteyksien ylläpitotarpeeseen pieni aggregaatti lataukseen. Siis äärimmäisen harvoin.

Nyt pitäisi suunnitella aggregaatti joka täyttäisi seuraavat speksit:

1. mahdollisimman kevyt siirrellä, paino max. 6kg ilman polttoainetta
2. tehontuotto 1-vaihe 240V, 800W min.
3. käytettävä polttoaine joko bensa, etanoli tai diesel
4. käyntiääni alle 85db metrin päästä mitattuna
5. kestoikä yli 1000 tuntia
6. polttoaineen kulutus alle 0,5 ltr/h

Jos moinen löytyy valmiina niin kertokaa ihmeessä, jollei rakennusohjeet olisivat kivoja.




Ihan hyvää keskustelua ja mielenkiintoista, ei siinä mitään. Haluaisin kuitenkin vastausta tuohon alkuperäiseen aloituksen kysymykseen, jonka mielestäni speksasin kohtuullisen tarkasti.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat