Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko projisointi luonnollista, jonka kielteiset, kohdetta suututtavat puolet pitäisi kitkeä sivistämällä?
Vai onko projisointi sivistyksen rinnalla kehittynyt tapa suhtautua vieraisiin ihmisiin?
Keissä projisointia ilmenee eniten?

Muilla voi herätä aiheen tiimoilta lisää mielenkiintoista asiaa.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Pakeneva taskuvaras pääsee lipettiin paremmin kun osoittaa jotain toista ja huutaa "Varas, ottaklaa kiinni!" Paitsi että projisoija on sekä varas että yleisö. Se voi olla äärimmäisen tärkeä defenssimekanismi, Jenkkilässä pahin "rasistia" huuteleva on varttimusta jolla on vaalea iho.

Vierailija
kabus
tietää
Jenkkilässä pahin "rasistia" huuteleva on varttimusta jolla on vaalea iho.

Niin se on Suomessakin.

Voipa sitä olla tällä palstallakin ...

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
pinklin
jees

Voisitko itse kirjoittaa vähemmällä konnotaatiollla?

#include

main()
{
printf("http://en.wikipedia.org/wiki/Antiprocess\n");
}

E: Konnotaatioita vähennetty entisestään. (#include )

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
pinklin

Lyhyesti sanottuna luuserityypeissä, henkisesti vammaiset ihmiset, henkilöt jotka eivät kykene tai halua käsitellä omia pelkojaan, vaan kieltävät asian itseltään ja sen sijaan syyttävät muita ihmisiä siitä mihin on itse syyllinen. Helvetin ärsyttäviä henkilöitä nuo.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Vierailija
jees
pinklin
jees

Voisitko itse kirjoittaa vähemmällä konnotaatiollla?

#include

main()
{
printf("http://en.wikipedia.org/wiki/Antiprocess\n");
}

E: Konnotaatioita vähennetty entisestään. (#include )

Tähän tarttuminen taitaa olla liukasta kuin öljyttyyn painijaan kiinni käyminen.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
jogger
pinklin

Lyhyesti sanottuna luuserityypeissä, henkisesti vammaiset ihmiset, henkilöt jotka eivät kykene tai halua käsitellä omia pelkojaan, vaan kieltävät asian itseltään ja sen sijaan syyttävät muita ihmisiä siitä mihin on itse syyllinen. Helvetin ärsyttäviä henkilöitä nuo.

Ollakseen parempi, pitää ymmärtää heikkoutensa.
http://www.youtube.com/watch?v=3ZjLSmH0Oew

Vierailija
jogger
pinklin

Samaa olen itsekin huomannut.

Vierailija
pinklin
Onko projisointi luonnollista, jonka kielteiset, kohdetta suututtavat puolet pitäisi kitkeä sivistämällä?
Vai onko projisointi sivistyksen rinnalla kehittynyt tapa suhtautua vieraisiin ihmisiin?

Projektiivisen defenssimekanismin varsinaista syntyhetkeä ei voida ennustaa niin kuin on monien muidenkin defenssimekanismien laita. Toisaalta voidaan puhua defenssimekanismien patologisuusasteista. Primitiivisimmät DM:t syntyvät luultavasti erittäin huonossa kasvuolosuhteissa, jossa lapsella ei ole aineellinen hyvinvointi turvattua, eikä sosiaalisen elämänsuhteen ole riittävän paljon ihmisiä, jotka antaisivat rehellistä palautetta lapsen edesottamuksista. On tärkeä ymmärtää, että sosiaalista tukea voi siis olla sekä hyvää että pahaa.

Projektiivinen defenssimekanismi ei toimi sen itsenäisempänä aivojen yksikkönä kuin muutkaan defenssimekanismit, joten sen vaikutus kognitiiviseen päättelyyn on ihmisen kuin ihmisen kohdalla sama. Toisaalta voi tuntua siltä, että väite ei pidä paikkansa. Tämä tunne johtuu luultavasti vain siitä, että usein ihmisillä on eri ihmisten kanssa erilaiset puheenaiheet. Voi siis syntyä illuusio siitä, että joku kohtelee toista erillä tavalla, vaikka syy voi olla vain keskusteluaiheista, jotka ei onnistu jonkun tietyn ihmisen kanssa ollenkaan. Molemmilla osapuolilla on luultavasti tarjota tähän jokin syy tai syitä, joita analysoitaessa voidaan mahdollisesti löytää subjektista lähtöisin olevia defenssimekanismeja.

Koska on vaikea päätellä harjaantumattomana maallikkona sitä, mistä DM:stä mikäkin todistus on seuraus, niin tuskin on mahdollista sanoa, minkälaisissa ihmisissä projektiota ilmenee eniten. Kannattaa tietysti kysyä asiaa myös alan ammattilaiselta, jolla on voinut vuosien saatossa kehittyä silmää tehdä ennusteita pienen aineiston perusteella. Toistaiseksi tutustuminen ja sosialisointi on ainoa keino ottaa selvää asiasta.

Vierailija
Shriek
pinklin

Toistaiseksi tutustuminen ja sosialisointi on ainoa keino ottaa selvää asiasta.

Entä itsehoitomenetelmissä defensiivisestä projektiosta poisoppiminen, jonka tulokset pitäisi näkyä itsestään vastuun ottamisena?

Vierailija
pinklin
Entä itsehoitomenetelmissä defensiivisestä projektiosta poisoppiminen, jonka tulokset pitäisi näkyä itsestään vastuun ottamisena?

Minun tietääkseni omia defenssejä ei voi purkaa omin avuin, vaikka itsehoito-oppaat sellaista väittäisivätkin. Esim. psykodynaamiset psykoterapeutit läpi käyvät analyysin. Tarvitaan siis aina ulkopuolista palautetta, koska objektiivinen kuva itsestä ei tietenkään voi syntyä siten, että katsoisi pelkästään itse omia ajatusprosesseja.

Ulkopuolinen palaute, emotionaalinen tai kognitiivinen, on välttämätöntä defenssimekanismeista vapautumiselle.

Vierailija
Shriek
pinklin

Minun tietääkseni omia defenssejä ei voi purkaa omin avuin, vaikka itsehoito-oppaat sellaista väittäisivätkin. Esim. psykodynaamiset psykoterapeutit läpi käyvät analyysin. Tarvitaan siis aina ulkopuolista palautetta, koska objektiivinen kuva itsestä ei tietenkään voi syntyä siten, että katsoisi pelkästään itse omia ajatusprosesseja.

Ulkopuolinen palaute, emotionaalinen tai kognitiivinen, on välttämätöntä defenssimekanismeista vapautumiselle.

Saatat olla oikeassa, mutta minusta tuntuu, että olemalla itselleen rehellinen saattaa ajan mittaan tuottaa myös sen, ettei voi syyttää enää muitakaan omista mokista.
Harjoittelemisen aloittaminen itsestään voi olla helpompaa kuin tunnustaa ihan kylmiltään ulkopuoliselle omaa kehnouttaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat