Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Aurinkolasikauden lähestyessä kiinnostaa tietää mitä niistä ajatellaan, noin terveyden kannalta.

Silmän puupillit laajenevat kun näkymästä vähennetään valoa - siis mitä hyötyä aurinkolaseista?

Jollei ole suojaa silmän edessä niin iskee vanhemmiten harmaakaihi, vai?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Kommentit (66)

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Hyvät ja yleensä myös kalliita aurinkolasit ovat ehkä hyödyksi - tai sitten niittenkin hyötysuhde on yksi vielä todistamattomista asioista.
Halvoista aurinkolaseista - ja ainoista, joihin minulla on mitenkään varaa - voin kertoa sen, että ne ovat usein jopa vaaraksi. Kun valo osuu linssiin tietyssä kulmassa, linssi voi pimentää näkymän täysin. Miettikää, mitä voi tapahtua, kun näin käy kömpelön kävelijän koheltaessa esimerkiksi jyrkkiä portaita alas...

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ne suodattaa uv-säteilyä joka kärventää silmät. Polarisoidut linssit vielä suodattavat vaikkapa märästä tien pinnasta heijastuneen valon niin ei kuole niin helposti auto-onnettomuudessa. Lisäksi kunnon laseilla saa niin paljon katu-uskottavuutta että pahoinpitelyn uhriksi joutumisen riski pienenee.
Laadukkaiden aurinkolasien torkoitus on olla päästämättä silmiin kaikki turha ja haitallinen säteily. Muuten näkymä on normaali. Se tietysti riippuu käyttötilanteesta että mitä haluaa nähdä ja mitä ei.

Itselläni on hyvin herkät silmät (liian kuivat). Erilaiset ärsyttävät tilanteet, kuten voimakas auringonpaiste, saavat ne lopulta sellaiseen tilaan, että terävä kipu pakottaa sulkemaan ne. Sanoisin,että huonoimmatkaan aurinkolasit eivät aiheuta vastaavaa haittaa näkökyvylle kuin tämä. Valtoimenaan valuva kyynelnestekään ei varsinaisesti edistä näkemisen terävyyttä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Ihmisen silmä on tottunut Afrikan voimakkaaseen auringonvaloon jo miljoonien vuosien ajan, joten minusta on outoa jos tarvitsisimme tummennettuja laseja silmiemme eteen. Lukuunottamatta tietysti joitain sairauksista aiheutuvia valoherkkyyksiä tai jos valo vain häiritsee jostain syystä.

Minä käytän aurinkolaseja vain joskus autoillessa kun aurinko paistaa matalalta. Uskon että silmiin tulevasta auringonvalosta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Olen lukenut että singaporelaisilla lapsilla on kaikilla likinäköisyyttä siksi, koska he eivät saa auringonvaloa siellä katetussa kaupungissaan.

(CNN) -- While the belief that prolonged close-up activities like reading and playing computer games cause short sightedness (myopia) is popularly held, new research indicates that a deficiency of sunlight is the true culprit.
http://edition.cnn.com/2011/HEALTH/06/0 ... index.html
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Mustuaisten laajenemisesta, mitä aurinkolasit aiheuttavat, voi pahimmillaan seurata sellaiseen taipuvaisilla ihmisillä äkillinen silmänpaineen nousu. Muistaakseni se meni sillä tavalla että laaja mustuainen voi tukkia tietyt "kammiokulmat" jolloin normaali nestevirtaus silmissä ehkäistyy ja paine pääsee nousemaan.

Myöskin jatkuva pimeässä oleskelu saattaa aiheuttaa em. vaaran. Ei toki kaikilla, mutta ei pimeydessä piilottelusta ole kai ikinä mitään hyötyäkään (paitsi tietysti sairauksissa jossa on valolle herkkä).

Tuo likinäköisyyden ja vähäisen valon yhteys oli uusi juttu. Meillä oli lapsuudenkodissani aivan paskat 70-luvun lamput, eli siis himmeät, ja likinäköinen olmihan minustakin tuli.

Itse häikäistyn helpohkosti ja sen vuoksi käytän keväthangilla ja järvenrannalla silmälaseja joissa on aurinkolasitummennus (vaiko vahvuuksilla hiottuja aurinkolaseja? kukin päättäköön termin itse). Mitä enemmän näitä kesäisin käytän, sitä vaikeampi minun on olla ilman, joten olen ajatellut yrittää ensi kesänä vähän rajoittaa sitä aurinkolaseihin turvautumista. Esim. kalastajanhattukin jossa se lippa vähän suojaa auringonsäteiltä on ihan ok.

Liiasta säteilystähän se harmaakaihi sitten taas kehittyypi, mutta se on niin yleinen juttu että taitaa melkein puolet ihmisistä saada sen kaihin elämänsä aikan. Osa vaan ehtii kuolla ennen kuin siitä on varsinaisesti haittaa. - Että sikäli en kyllä osaa tuosta sanoa mitään että ihminen olisi tottunut nimenomaan Afrikan savanneihin. Ehkä ihminen tottuu mihin vaan, mutta tosi vanhaksi eläminen ei ole mikään kauhean yleinen ilmiö.

Äänestykseen en osaa vastata. Ei kaikkeen voi valita jokotai.

Aurinkolasit eivät läpäise uv-valoa. Ilman uv-suojaa niistä on vain haittaa ja Suomessa sellaiset lasit ovatkin laittomia.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Rousseau
Tuo likinäköisyyden ja vähäisen valon yhteys oli uusi juttu. Meillä oli lapsuudenkodissani aivan paskat 70-luvun lamput, eli siis himmeät, ja likinäköinen olmihan minustakin tuli.

En tiedä riittääkö kirkkaatkaan hehkulamput antamaan auringonvalon hyötyjä. Ulkona valo on kymmenen kertaa voimakkaampaa kuin sisällä.

CNN: In terms of the outdoor light threshold of 10-14 hours/week to prevent myopia. Is this effect minimized if a child is wearing sunglasses? I imagine parents are worried about the brightness of light hurting their child's eyes.

Rose: There is no evidence either way that wearing glasses has no effect or hinders the protective effect of sunlight, but this has not been studied systematically.

Young children tend not to routinely wear sunglasses, possibly due to high rates of breakage and general intolerance to wearing glasses. In Australia wearing hats is compulsory at primary school and is encouraged for outdoor activities, but again this seems not to have reduced the protective effect of being outdoors. This may be because even with a hat the level of illumination outside is still so high.

Minä kuuluin lapsena tuohon yli 10 tuntia viikossa (ellen jopa päivässä) ulkona olleisiin, ja nyt yli 40-vuotiaana näen yhtä hyvin kuin lapsena enkä tarvi silmälaseja vieläkään.

Aurinkolasit pitäisi minun mielestäni kieltää lapsilta, vaikka niiden haittoja ei vielä ole tutkittukaan. Samoin lapset pitäisi päiväkodeissa tai koulussa totuttaa keväällä auringonvaloon niin että aurinkovoiteiden käyttöä saataisiin vähennettyä, sillä niidenkään pahanhajuisten kemikaalien kanssa lotraaminen ei voi olla terveellistä.

Himofillaristina pakko sanoa, että on ihan välttämättömät, ainakin jonkin sortin aurinkolasit. Vähenee kaikenmaailman koheltaminen kun näkee jotain eteensäkin ja pysyy kaiken maailman pörriäiset pois silmistä kanssa.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Aurinkolasit voivat siis olla silmän terveydelle vaaralliset, koska tummennus aiheuttaa pupillin laajenemista päästäen valon silmän sisäosiin helpommin, ellei niissä ole 100% kunnollista UV-suojausta.

Miten muutoin 100%:n UV-suojauksen voi todeta olevan, kuin uskomalla pieneen lasiin liimattuun tarraan?

Mikä laki tai asetus kieltää UV-suojaamattomien aurinkolasien myynnin Suomessa?

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Ding Ding
Olen lukenut että singaporelaisilla lapsilla on kaikilla likinäköisyyttä siksi, koska he eivät saa auringonvaloa siellä katetussa kaupungissaan

Lapset tarvitsevat siis auringonvaloa likinäköisyyden ehkäisyyn (verkkokalvon dopamiinitasapaino), mutta toisaalta aikuisille voi jatkuvassa auringonvalossa tulla iän myötä harmaakaihi.

Eli lapsille ei aurinkolaseja, mutta täysikasvuisille mielellään pliis kyllä?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
PeterH
Ding Ding
Olen lukenut että singaporelaisilla lapsilla on kaikilla likinäköisyyttä siksi, koska he eivät saa auringonvaloa siellä katetussa kaupungissaan

Lapset tarvitsevat siis auringonvaloa likinäköisyyden ehkäisyyn (verkkokalvon dopamiinitasapaino), mutta toisaalta aikuisille voi jatkuvassa auringonvalossa tulla iän myötä harmaakaihi.

Eli lapsille ei aurinkolaseja, mutta täysikasvuisille mielellään pliis kyllä?

Nyt juuri on ulkona sellainen tilanne, että pitäisi päättää: pitääkö laitaa lasit vaiko eikö.

Taidan laittaa silloin tällöin.

Ding Ding
Ihmisen silmä on tottunut Afrikan voimakkaaseen auringonvaloon jo miljoonien vuosien ajan, joten minusta on outoa jos tarvitsisimme tummennettuja laseja silmiemme eteen. Lukuunottamatta tietysti joitain sairauksista aiheutuvia valoherkkyyksiä tai jos valo vain häiritsee jostain syystä.

Ihmisen ihokin lienee hyvin tottunut Afrikan voimakkaaseen auringonvaloon, joten esim. australialaisten kohonnut ihosyöpäriski johtuu vain väärinkäsityksestä?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
emp
Ding Ding

Ihmisen ihokin lienee hyvin tottunut Afrikan voimakkaaseen auringonvaloon, joten esim. australialaisten kohonnut ihosyöpäriski johtuu vain väärinkäsityksestä?

Ei eurooppalaisten maahanmuuttajien iho olekaan tottunut Australian aurinkoon, koska se on paljon voimakkaampi kuin Brittein saarten aurinko. Alkuperäisasukkaiden iho sen sijaan käy sinne hyvin, eikä heillä kai ihosyöpää esiinnykään.

Sitä en itse asiassa tiedä, sopiiko suomalaisen silmä yhä Afrikankin aurinkoon, vai onko siinäkin sietokyvyssä tapahtunut rappeutumista. Mutta Suomen kesään meidän silmämme sopivat varmasti hyvin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat