Seuraa 
Viestejä45973
Internetin ongelmakäyttäjien aivojen pintakerros voi kutistua 10 - 20 prosenttia, kertoo hiljattain julkaistu tutkimus. Ruotsin yleisradioyhtiö SVT on koonnut yhteen internetin aivoihin kohdistuvasta vaikutuksesta tehtyjä tutkimuksia.

Huhtikuun alussa julkaistun monikansallisen tutkimuksen mukaan internetiä runsaasti käyttävillä aivojen harmaa aine osoittaa eräänlaisen surkastumisen merkkejä. Aivojen pintakerros kutistuu jopa viidenneksellä, mikä on samankaltainen ilmiö kuin alkoholi- ja huumeriippuvaisilla tapahtuu.

Aivot ovat hyvin herkät erilaisille vaikutuksille. Aivojen toiminta muuttuukin internetin suurkäyttäjillä täysin. Tämä johtuu siitä, että jos aivot joutuvat tekemään tiettyä toimintoa paljon, tätä toimintoa edistävät neurologiset yhteydet vahvistuvat.

Vastaavasti toiset toiminnot jäävät paitsioon, jolloin eräät sosiaalisesti tärkeät käytösmallit voivat heiketä. Esimerkiksi nettiriippuvaisten kyky käydä keskusteluja tai katsoa toista ihmistä silmiin heikkenevät.

Internet-riippuvaisten sosiaalinen elämä muuttuu, mistä voi nähdä selviä varoitussignaaleja. Tutkijoiden mukaan heidän sosiaalinen elämänsä ja työsuorituksensa heikkenevät, he ovat rauhattomia ollessaan irti tietokoneesta, mutta tuntevat suhteetonta onnentunnetta päästessään taas koneen ääreen. Pahimmillaan voi esiintyä narsistista käytöstä, pakko-oireita tai masennusta.

Internet muuttaa oppimista

Internet muuttaa radikaalisti ihmisten tapaa oppia ja muistaa asioita. Internetin käyttäjät eivät enää vaivaudu painamaan asioita muistiin, koska "kaikki" löytyy netistä.

Myös oppimisen on todettu muuttuneen pinnalliseksi ja ajattelun hajanaiseksi, koska internet pursuaa "ärsykkeiden kakofoniaa".

Internetin vaikutusta aivoihin on tutkittu melko paljon, mutta toistaiseksi tutkijat eivät tiedä, kuinka pysyviä vaikutukset ovat.

Aika mielenkiintoinen tutkimus, aivot jakautuu eri osa-alueisiin jotka ovat aktiivisia silloin kun suorittaa tiettyjä toimintoja ja kun on netissä tai koneella niin tietyt osa-alueet ovat enemmän aktiivisia kuin toiset ja jos on jatkuvasti koneella niin nuo alueet kehittyy samalla kun muut alueet "surkastuu"
Itse edustan nuorempaa sukupolvea niin olen käytännössä kasvanut koneen kanssa ihan ihan pikkupojasta asti vrt vanhempi ikäpolvi. Päivässä menee koneella se vajaa 5 tuntia vaikka katson tv:tä usein samalla ja teen muutakin, joten väistämättä uskoisin että muutoksia aivoissani on vrt sellaiseen joka käy koneella vain satunnaisesti jos ollenkaan.

Mitkähän aivo-alueet aktivoituu vain milloinkin kun on koneella, esim. koneella voi tehdä monelaisia juttuja joilloin olettaisi että eri aivolohkot aktivoituisi, esim. nettishakin pelaaminen ja chattailu ihan varmasti aktivoi ihan eri aivolohkoja. Mitä tuohon surkastumiseen tulee, niin ihan loogista että ne aivo-alueet surkastuu mitä ei käytä, surffaili sitten netissä tai soittiko liikaa pianoa.

[size=50:2rsvgwp9] http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2012/04/tutkimus_nettiriipp...

Sivut

Kommentit (22)

vapaatyyli
Mitkähän aivo-alueet aktivoituu vain milloinkin kun on koneella, esim. koneella voi tehdä monelaisia juttuja joilloin olettaisi että eri aivolohkot aktivoituisi, esim. nettishakin pelaaminen ja chattailu ihan varmasti aktivoi ihan eri aivolohkoja.

Tässä on hyvä muistaa, että kyse on riippuvuussuhteesta. Jotta käytöstä voidaan puhua riippuvuutena, pitää käyttäjällä itsellään olla ongelmia käytön kanssa. Ja noin yleensäkin, mikäpä riippuvuussuhde ei kaventaisi elämää jollakin tavalla.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Suhtaudun tutkimukseen kriittisesti, koska epäilen vahvasti ettei netin suurkuluttajien aivoja ole perusteellisesti tutkittu ennen kuin he aloittivat netin käyttämisen. Vai onko tehty täsmälleen sellainen tutkimus että on otettu koe-eläimeksi ihmisiä jotka eivät ole koskaan käyttäneet nettiä ja sitten heistä puolet alkaa käyttämään apinan raivolla tuntikausia joka päivä, ja puolet ei käytä edelleenkään ollenkaan?

Voihan olla että netin käyttäjiksi ohjautuu "luonnostaan" yksilöitä joilla on jo alunperinkin valmiiksi ne aivojen piirteet jotka tulevat esille nettiä vaatimattomammin käyttäviin verrattuina. Varsinkin tuo ettei oikein osaa käydä keskusteluja tai ei pysty katsomaan muita silmiin on yksi olennainen syy ajautua netin käyttöön, koska face to face -tilanteet voi eliminoida täysin ja täten vähentää sosiaalisen kanssakäymisen aiheuttamaa stressiä. (Toisaalta jotkut yrittävät nyt palauttaa tuon pakkotuijottelun ihmisten kiusaksi vaatimalla käyttämään ohjelmia joissa hyödynnetään koneen kameraa. Ja jos ei kameraa ole, sitä pidetään perin merkillisenä - olen huomannut.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
eskimo
Seuraa 
Viestejä1521

.

Joo. Ihan kauheet ovat vieroitusoireet.

Levottomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä, ahdistusta ...
Koneen ääreen kun saapuu, niin helpottaa ihmeellisesti.

Tänään oli kiva päivä ilman konetta!
Lisää vain tällaisia, niin maailma pelastuu.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Internetin käyttäjät eivät enää vaivaudu painamaan asioita muistiin, koska "kaikki" löytyy netistä.

paskapuhetta. minä olen ainakin ruvennut painamaan enemmän asioita mieleeni internetin ansiosta: ennen tuskin olisin jaksanut katsoa jotain englannin kielen sanaa sanakirjasta, tai etsiä tietosanakirjasta jotain tiettyä juttua joka sillä hetkellä kiinnostaa, mutta netin avulla voin välittömästi katsoa sillä hetkellä kiinnostavia asioita koska se on niin helppoa, muuten en vaan edes jaksaisi etsiä, kun jopa ennen wikipediaa oli vaivalloista etsiä tietoa netistä ja se jäi ainakin minulta tekemättä kun olisi pitänyt siihen aikaan tehdä noin 20 hakua ja lukea 5 eri sivua kunnes löytää oleellisen tiedon.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875

Itseni kohdalla en tiedä tuosta, mutta sen olen kyllä huomannut että liika kuvaruudun tuijottaminen (ensin töissä, sitten kotona) rasittaa päätäni ja silmiäni. Tulee päänsärkyä ja veltto olo.

Parhaiten olen saanut levättyä ja palauduttua niinä viikonloppuina kun olen lähtenyt muualle enkä tuijota kuvaruutua pariin päivään.

Nyt viime viikonloppu meni taas niiiiin koneen ääressä että pää on ihan turtana...

kurremus
Seuraa 
Viestejä383

3 ulotteinen, käsin kosketeltava, maistettava ja haistettava maailma voisi tosiaankin virkistää hermoratoja! Täytyy ottaa nyt kevään tullen tietokovapaata aikaa.

Alkaa tästä päivästä - ei enää mitään turhaa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Myös verenkierto huononee jos tököttää koneen äärellä tuntikausia. Olen havainnut että jos olen yli 2 t yhtäsoittoa pöytäkoneella alkaa päässä pyörimään ja yököttää.

Nukahtaminenkin voi olla vaikeampaa jos on juuri tuijottanut monitoria ennen levollekäyntiä, tosin tämä ei ole enää niin vahvasti haittana kun pönttömallisista monitoreista on päästy eroon.

Harvaa asiaa kai on kauhean edullista tehdä tunnista toiseen ilman taukoa - asiat joissa keho on varsin jäykässä asennossa ja liike minimaalista ovat kaikista pahimpia.

Myös verenkierto huononee jos tököttää koneen äärellä tuntikausia. Olen havainnut että jos olen yli 2 t yhtäsoittoa pöytäkoneella alkaa päässä pyörimään ja yököttää.

Nukahtaminenkin voi olla vaikeampaa jos on juuri tuijottanut monitoria ennen levollekäyntiä, tosin tämä ei ole enää niin vahvasti haittana kun pönttömallisista monitoreista on päästy eroon.

Harvaa asiaa kai on kauhean edullista tehdä tunnista toiseen ilman taukoa - asiat joissa keho on varsin jäykässä asennossa ja liike minimaalista ovat kaikista pahimpia.

Itseni kohdalla en tiedä tuosta, mutta sen olen kyllä huomannut että liika kuvaruudun tuijottaminen (ensin töissä, sitten kotona) rasittaa päätäni ja silmiäni. Tulee päänsärkyä ja veltto olo.

Parhaiten olen saanut levättyä ja palauduttua niinä viikonloppuina kun olen lähtenyt muualle enkä tuijota kuvaruutua pariin päivään.

Nyt viime viikonloppu meni taas niiiiin koneen ääressä että pää on ihan turtana...

Monet vanhemmat ihmiset (syntyneet ennen 80 lukua jne..) valittavat usein kuinka koneella ei jaksa olla pitkään, sensijaan nuori sukupolvi joka on kasvanut kiinni koneessa - ei kukaan koe tuollaisia oireita vaikka olisi aamusta iltaan koneella (niinkuin nuoret välillä saattaa ollakin)
Tämäkin lienee sopeutumiskysymys ihan aivoja myöten.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
vapaatyyli
Monet vanhemmat ihmiset (syntyneet ennen 80 lukua jne..) valittavat usein kuinka koneella ei jaksa olla pitkään, sensijaan nuori sukupolvi joka on kasvanut kiinni koneessa - ei kukaan koe tuollaisia oireita vaikka olisi aamusta iltaan koneella (niinkuin nuoret välillä saattaa ollakin)
Tämäkin lienee sopeutumiskysymys ihan aivoja myöten.

Mielenkiintoista... omilta vanhemmiltani olen samanlaista valitusta kuunnellut, mutta itselläni oli ongelmia viimeksi teininä, silloin tuli pahat selkä ja niskakivut että päähän sattui ihan helvetisti, tuntui että olisi kovakin kuume tai jotain, mutta ei, pelkästään lihakset jumissa. Nykyään olen oppinut vaistonvaraisesti venyttelemään lihaksiani varmaan 15min välein, ja nousen ylös silloin kun tuntuu että on perse puutunut liikaa. Vanhemmat ihmiset eivät näemmä omaa tuota taitoa oman kehonsa tunnustelemisessa ja tulee huomaamatta kaikki kivut päälle sitten?

Luulen kyllä että saattaa olla osasyynä se ettei asianomaiset käytä sitä tietokonetta tarpeeksi. Itse kun tulin intistä takaisin kotiin niin tuli ehkä samanlaisia oireita, tuntui todella oudolta tuijottaa ja raskaaltakin ehkä tuijottaa sitä näyttöä, jotenkin silmät ehkä eivät olleet tottuneet siihen tai aivot myös? Huomasin että pikkuhiljaa alkoi taas vaipumaan siihen koomaan kun tuijottaa sitä näyttöä koko päivän, kesti siinä jokunen viikko kun olin taas "normaalitilassa"

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

No, en minäkään kykenisi kuluttamaan päivääni kuvaputkinäytön edessä. LCD-ruudulla asia on aivan toinen.

Minulla ei ole riippuvuutta, käytän vain paljon. Tiedän pystyväni lopettamaan ihan todistetusti ja jättämään netin useaksi päiväksi ilman vieroitusoireita. Monilla, jotka käyttävät nettiä vähemmän, on paljon vakavampi riippuvuussuhde siihen ja sellainen pieni riippuvuus ei vielä juurikaan häiritse heidän elämäänsä.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
jogger
Itse kun tulin intistä takaisin kotiin niin tuli ehkä samanlaisia oireita, tuntui todella oudolta tuijottaa ja raskaaltakin ehkä tuijottaa sitä näyttöä, jotenkin silmät ehkä eivät olleet tottuneet siihen tai aivot myös? Huomasin että pikkuhiljaa alkoi taas vaipumaan siihen koomaan kun tuijottaa sitä näyttöä koko päivän, kesti siinä jokunen viikko kun olin taas "normaalitilassa"

Varmaan oli aivojen tilavuus siellä intissä kasvanut ja aiheuttivat aluksi painetta ohimoille.

Joku kommentoi tällaisia tutkimuksia tyyliin, että onpa sitä joillakuilla kova hinku julistaa tietokoneen ja netin käyttö epäterveelliseksi ja haitalliseksi... sieltähän voi herranjestas löytää vaikkapa uutisia aiheista, joista paikallinen valtamedia vaikenee! Median viimeisimmän persuperseilyn jälkeen on entisestään vahvistunut näkemys, ettei kotimaistakaan mediaa kannata aina ottaa ihan kritiikittömästi todesta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Jospa ja jospa. Voisikos joku jotenkin funtsailla sitä ensimmäistä kommenttia minkä ketjuun laitoin? Onko tosiaan järjestetty koe jossa ei-koskaan-millään-helkkarin-ilveellä-koneeseen-mitenkään-koskemattomista puolet on laitettu tehokäyttämään nettiä ja puolet ei on jätetty neitseelliseen tilaan?

Millä helkkarin ilveellä voidaan todistaa että nettiriippuvaisten aivot eivät olleet pienemmät jo ennen kuin he alkoivat käyttämään nettiä?

Alkaa aina vähän ärsyttää kun kukaan ei piittaa jostain erittäin oleellisesta kysymyksestä. Ei se muutu tyhjänpäiväiseksi länkytykseksi koska minä sen satuin sanomaan, eli persoonani ei mitätöi oikeasti merkitseviä asioita (vaikka jotkut toki niin kuvittelevatkin).

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat