Seuraa 
Viestejä53

Kappaleelle annetaan alkunopeus 6.0 m/s kaltevaa tasoa ylöspäin. Kuinka pitkän matkan kappale liukuu ennen kuin sen liikesuunta vaihtuu?
Kaltevuus kulma 35 astetta, liikekitkakerroin uk 0.15.

tähän asti päässy että NII: N-Gy=0 & Gx-Fuk=ma , jälkimmäisestä ratkasin kiihtyvyyden a = 4.42m/s^2 . tiedä sit menikö oikein.. jotain neuvoa kaivattais.

Kommentit (5)

Kun suunta vaihtuu, on nopeus ja liike-energia nollassa.
Tällöin potentiaalienergian kasvun ja kitkavoiman tekemän negatiivisen työn itseisarvon summa vastaa alkuperäistä liike-energiaa.
E_kin_alussa = E_pot_lopussa - E_pot alussa + N*uk*s,
jossa N on pinnan normaalivoima, ja s kysytty matka.
Pot_energian muutos on matkan pystykomponenttiin verrannollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
tamdin
Seuraa 
Viestejä53

pläh en saa oikeen tarpeeks selville noita muuttujia.

Esim tossa Epot=mgh, korkeutta en tahdo saada millään, eikä se suostu kumoutuu ku pyörittelee yhtälöitä Eli Epot_lopussa = 0 tossa kaavassa? Meneeköhän puihin toi mun pinnan tukivoima N= Cos(35)*mg ?

tamdin
pläh en saa oikeen tarpeeks selville noita muuttujia.
Esim tossa Epot=mgh, korkeutta en tahdo saada millään, eikä se suostu kumoutuu ku pyörittelee yhtälöitä Eli Epot_lopussa = 0 tossa kaavassa?

Epot_lopussa on just sitä mitä sä haluat sen olevan, sillä pot energian referenssitaso on vapaasti valittavissa eikä tehtävässä annettu. Mutta jos et jostain syystä tykkää negatiivisista pot-energian arvoista niin laita sitten alussa nollaksi.

h = s * sin (35 astetta)
s = matka tasoa pitkin, jota tehtävässä kysytään.

tamdin
Meneeköhän puihin toi mun pinnan tukivoima N = Cos(35)*mg ?

ei mee, vaan on OK.

0.5 * m * v^2 = m * g * h + N * uk * s
0.5 * m * (6m/s)^2 = m * g * s * sin (35 astetta) + Cos(35)*mg * 0.35 * s
josta supistat massan m pois ja jos et summasta osaa, niin ota ensin yhteiseksi tekijäksi.
s on ainoa tuntematon yhtälössä, joten ratkaiset sen ja saat tuloksen.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat