Mitä se maalaisjärki on?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onko se sitä että ajatellaan yksinkertaisesti, että jos on vaara, niin se vältetään vaikkapa menemättä liian lähelle vaaran aiheuttajaa.

Kun taas fiksu ajattelutapa, yrittä ehkäistä vaaran aiheuttajan, niin että ei koskaa synny mitään tai minkäänlaista vaaraaiheuttajaa ja vaaratilannetta.

Ennalta ehkäistään siis tilanteet.

Molemmat ajattelutavat on tietenkin hyvä ostata.

Kommentit (2)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Noinkin voisi asian käsittää. Itse laajentaisin mielelläni termiä sen yleisyyden vuoksi yleensäkin arkilogiikkaa käsitteleväksi.

Arkijärjen eettistä ulottuvuutta (ottamastasi näkökulmasta tarkasteltuna) voi pohtia vaikka miten voi ehkäistä myös muiden ihmisten vuorovaikutustilanteita eskaloitumasta hedelmättömäksi syyttelyksi tai väkivallaksi, ilman että saa samalla itse pahasti takkiinsa. Tämä vaatii usein pientä riskinottoa, skenaarioiden tuntemusta (kokemusta näistä) ja kykyä lähestyä toista ihmistä erilaisissa skeemoissa ja erilaisten toimijapositioiden kautta.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Mun mielestä maalaisjärki on loogista toimintaa tai päättelyä, joka päiväisissä asioissa, olemassaolevien yleisesti tiedossa olevien faktojen perusteella.

Uusimmat

Suosituimmat