Seuraa 
Viestejä451

Jäämies Ötzillä oli yli 20 tatuointia, ja nämä tatuoinnit olivat samoissa pisteissä, joita käytetään yleensä akupunktiossa. Tunnettiinko akupunktio siis jo 5000 vuotta sitten Euroopassa?

Selitys lienee siinä, että kiinalaisessakin akupunktiossa käytettiin ennen leveämpiä teriä ihon tökkimiseen, eli niistä vuoti verta hoidon yhteydessä. Rajaa kuppauksen ja akupunktion väillä on vaikeaa vetää. Nykyinen ohuiden neulojen käyttö on peräisin vasta 1900-luvulta. Akupunktion nimittäin kiellettiin Kiinassa viime vuosisada alussa, mutta kiellon kiertämiseksi siitä kehitti eräs lääkäri uuden muodon, jossa käytettiin ohuita neuloja. Myös akupunktiopisteitä oli alun perin huomattavasti vähemmän, ja niiden lisääminen on nykyiseen määrään on suhteellisen moderni ilmiö.

Miksi sitten eri kulttureissa ja eri aikoina ihmiset ovat tökkineet toisiaan samoihin paikkoihin? Ilmeisesti akupisteissä on jotain, joka vetoaa ihmisiin. Liittyykö tämä siihen, että näiden pisteiden tökkimnen parantaa sairauksia, ei välttämättä ole totuus. Ehkä kyse on enemmän siitä, että ihmiset kokevat näiden pisteiden tökkimisen vähemmän epämiellyttäviltä tai jopa jotain mielihyvää tuottavina. Rinnastuksia voisi löytää myös Jungin arkkityyppeihin. Junghan huomasi, että eri kulttureilla kansansadut ja myytit olivat hyvin samanlaisia, vaikka sijaitsivat eri puolilla maailmaa, ja kulttuurien välillä ei ollut historiallisia yhteyksiä. Jung selitti tarinoiden samanlaisuuden sillä, että ihmislajilla on kollektiivinen alitajunta, joka jotenkin biologisesti tuottaa tietyt arkkityypit ja tietyt satujen ja myyttien perustyypit kultturiympäristöstä ja kokemuksita huolimatta.

Sivut

Kommentit (25)

tootired
Seuraa 
Viestejä805

Eikös ihmiskroppa ole tehty sellaiseksi et sinne minne sattuu niin helpottaa kun painelee eli hermoanturoita on koko kroppa täynnä ja tulee mieleen kun tarpeeksi paljon ja sopiviin paikkoihin tökkiii niin (tilapäistä) helpotustahan siitä tulee kun hermopisteet turtuu tms luonnostaan?

Don't give up!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä45960
Emotion Science
. Ehkä kyse on enemmän siitä, että ihmiset kokevat näiden pisteiden tökkimisen vähemmän epämiellyttäviltä tai jopa jotain mielihyvää tuottavina.

Kovin teoreettiseksi menee.. "Why not experiment", käy kokeileen esim akupunktipisteiden kautta tapahtuvaa jalkahierontaan, jos on ensimmäinen kerta niin akupisteiden painanta joko sormilla tai pyöreäpäisellä puutapilla hierojan tekemänä on niin kivulias että voidaan verrata jopa palovamman tuntuiseen kipuun. Tiedät kyllä milloin osuu akupisteeseen painanta..

Ja videopätkää "dynamo jack"..

http://www.youtube.com/watch?v=Af1RGVaB ... re=related

Ja sähköä..

http://www.youtube.com/watch?v=Q2__ODU_ ... re=related

tootired
Seuraa 
Viestejä805

Itse kävin talvella noin 10 x akupunktiossa ja tuntemukset olivat "kirjavia" - toisaalta tuntui hyvältä pistokosketus ja toisaalta ei eli pistokohta sai aikaan inhottavan, ei rennon olotilan.'

Aku-hieronnan tuloksista en osaa sanoa mitään varmaa mutta takuullaa olisin ollut ko akuhieronta-ajan mieluummin kokovartalokohieronnassa rennosti ja nauttienkin !:-)

Don't give up!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä45960
tootired
Itse kävin talvella noin 10 x akupunktiossa ja tuntemukset olivat "kirjavia" - toisaalta tuntui hyvältä pistokosketus ja toisaalta ei eli pistokohta sai aikaan inhottavan, ei rennon olotilan.'

Ei ne neula akupunktiot pitäisi tuntua käytännössä yhtään kivuliailta, akupisteiden hieronta/painelu on eri asia. Ne tuntuu pahimmillaan siltä kuin tulikuumalla raudalla pistettäisiin jalkapohjaan. Kipu häviää pisteestä hieronnan edetessä.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
jussipussi
tootired

Ei ne neula akupunktiot pitäisi tuntua käytännössä yhtään kivuliailta, akupisteiden hieronta/painelu on eri asia. Ne tuntuu pahimmillaan siltä kuin tulikuumalla raudalla pistettäisiin jalkapohjaan. Kipu häviää pisteestä hieronnan edetessä.

Yllättäen juuri ne neulapitokset, ei kaikki, jotkut ainakin, saivat olotilani tuskaiseksi ja laskemaan sekuntteja et milloin tää (kidutus) loppuis eli rentous, kiva olo oli siitä kaukana!?

Don't give up!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä45960
tootired
jussipussi
tootired

Yllättäen juuri ne neulapitokset, ei kaikki, jotkut ainakin, saivat olotilani tuskaiseksi ja laskemaan sekuntteja et milloin tää (kidutus) loppuis eli rentous, kiva olo oli siitä kaukana!?

En ole kokeillut neula akupunktiota joten oletukseni oli että ne ei ole käytännössä kivuliaita mutta jokaisella on omanlaisensa kipukynnys.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
jussipussi

En ole kokeillut neula akupunktiota joten oletukseni oli että ne ei ole käytännössä kivuliaita mutta jokaisella on omanlaisensa kipukynnys.

Niin tai tää mun hoitaja ei osannut hommaansa, siis luulin et kivut, vaikea olla kuuluu asiaan...

Don't give up!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Kuntoutushoitolassa istuskeltiin välillä neulat korvissa. Oli ihan rentoo. Ei siitä ainakaan sairaammaks tullu. Rentoo oli kyllä muutenkin. Hoitajat ei tykänny kun mä yritin tivata niiltä hiukan syvällisemmin akupunktion toimintaperiaatteista. Käskivät rauhoittumaan kun eivät pölvästit osanneet vastata. Luulis että ne olis siellä neulanpistokurssillaan edes jotain asiasta kyselly kun kerta aivan varmasti joku päävammanen alkaa viisastelemaan.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Olen kokeillut korvalehtien akupunktiota eikä se muistaakseni sattunut yhdenkään neulan kohdalla. Mutta muuten en oikein usko tuohon ideaan että ihmiset olisivat oppineet tökkimään niihin kohtiin joissa ei niin satu, koska olen jostakin kuullut että päänsärkyyn auttaa kun hieroo tiettyä kohtaa peukalon ja etusormen välisessä hangassa, ja se kohta on ensialkuun aristava jos päätä oikeasti särkee. Olen tämän huomannut näin olevankin omalla kohdallani.

Verenkierron parantuminen akupunktion, hieronnan tai kuppauksen avulla voi tietysti olla yksi selitys vaivojen helpottamiseen, mutta tuntuu kyllä oudolta että esim. jalkapohjan manipuloiminen voi vaikuttaa mitä kaukaisimpiin kehonkohtiin. Joku suomalainen mies on alkanut valmistaa irtokengänpohjallisia joihin siirretään jonkinlaiseen rastereihin tappeja sen mukaisesti kuin on vaivoja ja tarvis näytä hoitaa. Pohjalliset sitten laitetaan kenkiin ja niillä kävellään päivittäin, ja kuulema vaivat helpottavat.

Selkäkipuihinsa on saanut akupunktiosta apua eräs tietämäni ihminen. Itse koin sen korvalehtien käsittelyn rentouttavana ja vaivuin tilaan jossa ei pahemmin ajatukset enää päässä pyörineet.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Rousseau
Mutta muuten en oikein usko tuohon ideaan että ihmiset olisivat oppineet tökkimään niihin kohtiin joissa ei niin satu, koska olen jostakin kuullut että päänsärkyyn auttaa kun hieroo tiettyä kohtaa peukalon ja etusormen välisessä hangassa, ja se kohta on ensialkuun aristava jos päätä oikeasti särkee. Olen tämän huomannut näin olevankin omalla kohdallani.

Tämä pitää ehdottomasti paikkansa. Varsinkin, jos päänsärky johtuu syömättömyydestä ja juomattomuudesta! Eli pitkän kiireisen päivän jälkeen huomaa, että ei oel ehtinyt käydä syömässä, juomassa eikä veskissäkään. Mutta tuolla painamisella päänsärky hellittää hetkessä!

Suomessa on myös oma akupunktiomenetelmä! Kansanparannukseen kuuluvassa hoidossa ei käytetä neuloja. Muutenkin kansanparantajat käyttävät samoja hermopisteitä kuin vaikkapa vyöhyketerapiassa. Jalasta tietystä paikasta painaminen auttaa vastakkaisen käden toimintaan, jos käsi ei nouse. Olen itse kokeillut hieroa samaa kohtaa korvassa, josta vyöhyketerapeutti hoiti aiemmin ja se sama paikka oli kipeä, kun taas se käden särky helpotti heti. Korvan piste ei ole kipeä, jos käsi ei ole kipeä.

Jotain perää noissa on, mutta eri asia on se, kuinka kauan kipu pysyy poissa. Ja viekö vain kivun vai hoitaako se myös? Omalla kohdallani vyöhyketerapeutti sai niskakivun välittömästi parempaan ja parissa päivässä koko kipu oli poissa. Kivun syyhän voi olla eri tapauksissa aivan eri.

Mutta mistä eri puolilla maailmaa ihmiset ovat eri aikoina löytäneet ne aivan samat pisteet, jos niissä ei ole mitään perää? Uskottava selitys on tuo, että kuppaus ja akupunktio ovat samaa alkuperää. En tiedä miten vanhaa suomalainen akupunktio on ja miten sitä on nimitetty aiemmin.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä45960
Rousseau

Verenkierron parantuminen akupunktion, hieronnan tai kuppauksen avulla voi tietysti olla yksi selitys vaivojen helpottamiseen, mutta tuntuu kyllä oudolta että esim. jalkapohjan manipuloiminen voi vaikuttaa mitä kaukaisimpiin kehonkohtiin.

Asiaa voi teoreettisesti pohtia ja tai käydä kokeileen tuntuuko missään, itse olen todennut jalkahironassa että kun päästä tuntui "valahtavan jännitys pois" hieronnan aikana kysyin hierojalta että mitä pistettä nyt hieroo sanoi että "pää pistettä".

Testi: Katsokaa jalkapohjien karttaa, ottakaa joku sormenpaksuinen puutappi jossa terävähkö pyöreä pää ja kokeilkaa painaa noita pisteitä ja pisteiden ympäriltä ja mustekynällä kipupisteisiin merkinnät ja vertaus sitten jalkakarttaan...?

Noin 15v sitten mittailin 12 voltin virtalähteellä otsan akupunktiopisteistä sähkönjohtavuutta akupisteissä oli muistaakseni mittarin mukaan yli 100 kertainen virranjohtavuus..Hyvin tarkka on se akupiste muutaman millin jos meni pieleen niin virranjohtavuus hävis käytännössä melkein kokonaan.

PS akupisteet ei ole ihossa vaan syvemmällä kehossa/kudoksessa siksi akuneulatkin pistetään kohtuu syvälle ja sormilla tai puutapilla painanta pitää olla tarpeeksi voimakasta ja "pistemäistä" jotta paine kohdistuu tarpeeksi syvälle kudokseen.

Akupisteen tunnistaa painannassa tuntuvasta polttavasta kivusta

jussipussi
Seuraa 
Viestejä45960
Kulaushaikara
Rousseau
Mutta muuten en oikein usko tuohon ideaan että ihmiset olisivat oppineet tökkimään niihin kohtiin joissa ei niin satu, koska olen jostakin kuullut että päänsärkyyn auttaa kun hieroo tiettyä kohtaa peukalon ja etusormen välisessä hangassa, ja se kohta on ensialkuun aristava jos päätä oikeasti särkee. Olen tämän huomannut näin olevankin omalla kohdallani.

Tämä pitää ehdottomasti paikkansa. Varsinkin, jos päänsärky johtuu syömättömyydestä ja juomattomuudesta! Eli pitkän kiireisen päivän jälkeen huomaa, että ei oel ehtinyt käydä syömässä, juomassa eikä veskissäkään. Mutta tuolla painamisella päänsärky hellittää hetkessä!

Suomessa on myös oma akupunktiomenetelmä! Kansanparannukseen kuuluvassa hoidossa ei käytetä neuloja. Muutenkin kansanparantajat käyttävät samoja hermopisteitä kuin vaikkapa vyöhyketerapiassa. Jalasta tietystä paikasta painaminen auttaa vastakkaisen käden toimintaan, jos käsi ei nouse. Olen itse kokeillut hieroa samaa kohtaa korvassa, josta vyöhyketerapeutti hoiti aiemmin ja se sama paikka oli kipeä, kun taas se käden särky helpotti heti. Korvan piste ei ole kipeä, jos käsi ei ole kipeä.

Jotain perää noissa on, mutta eri asia on se, kuinka kauan kipu pysyy poissa. Ja viekö vain kivun vai hoitaako se myös? Omalla kohdallani vyöhyketerapeutti sai niskakivun välittömästi parempaan ja parissa päivässä koko kipu oli poissa. Kivun syyhän voi olla eri tapauksissa aivan eri.

Mutta mistä eri puolilla maailmaa ihmiset ovat eri aikoina löytäneet ne aivan samat pisteet, jos niissä ei ole mitään perää? Uskottava selitys on tuo, että kuppaus ja akupunktio ovat samaa alkuperää. En tiedä miten vanhaa suomalainen akupunktio on ja miten sitä on nimitetty aiemmin.

LI-4

Name: Joining of the Valleys (Large Intestine 4)
Location: On the top side of the hand, on the web between thumb and index finger. To locate, squeeze the thumb against the base of the index finger. The point is located on the highest point of the bulge of the muscle, level with the end of the crease.
Use: Press.
Warning: Don't use this point during pregnancy.
Effects: Letting go of grief. Calms.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013

Kuppaus ja akupunktio eivät hoitomuotoina muistuta toisiaan ollenkaan.
Molempia olen nähnyt tehtävän vaikka en ole "uhrina" ollut.
Kupattaessa potilaan ihon pintaan tehdään pieniä matalia viiltoja ja haavojen päälle kiinnitetään kalvolla varustettu "sarvi", johon imetään pumpulla, aiemmin ihan suulla imemällä, alipaine. Tällöin haavasta ja sen lähiympäristöstä
imeytyy kalvon ja ihon väliin verta. Oletettu vaikutus perustui siihen, että pintaverien oletettiin "särkyneen", siis jotenkin pilaantuneen ja niiden poisto parantaa monia vaivoja. Jopa hammassärkyä on hoidettu imemällä verta potilaan leuan alueelta.
Akupunktiossa taas ohuet neulat työnnetään ennalta tiedettyihin pisteisiin, hyvinkin syvälle. Mukana voi olla myös matalajännitteisen sähkövirran käyttöä. Tämän sitten uskotaan taas parantavan lähes melkein kaiken.
Molemmat hoitomuodot perustuvat luonnollisesti plasebo-vaikutukseen eli potilas tuntee voivansa paremmin koska häntä hoidetaan ja koska hän uskoo hoidon tehoon.
Kuppauksessa särkyjen osalta ehkä myös siihen, että kun tehdään paljon haavoja, niiden kipu peittää alleen hoidon syynä olleen kivun.

---

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat