Seuraa 
Viestejä29006

Nyt pamahti päähän että enhän mä tiedä edes että miten helikopterin lapoja säädetään. Ne kummiskin pyörii. Mulla ei oikeeta kauko-ohjattavaakaan oo.
Paha kun enoo tullu ajatelleeks koko asiaa erityisemmin vaikka oon mukamas kiinnostunu.
Sitten kun rupesin ajattelemaan niin en ainakaan heti tunnin aikana omasta päästä löytäny sopivaa ratkaisua.

Sivut

Kommentit (25)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Homman juju on tuo swashplate. Sitä voi liikuttaa heliskopterin noususauvalla ylös ja alas kokonaisuutena, jolloin kaikkien lapojen asetuskulma muuttuu samanaikaisesti ja siten koko roottorin nostovoima. Toisaalta ohjaussauvallla swashplate kallistuu, jolloin lapojen asetuskulma muuttuu jatkuvasti roottorin pyöriessä. Näin voidaan muuttaa roottorin nostovoimakeskiön paikkaa ja helikopteri saadaan kallistumaan haluttuun suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Niijjoo. Nyt mä hoksasin. Eihän yksittäisen lavan kulmaan tartte puuttua erikseen. Kaikki kerralla samaan kulmaan tai niin että vaikkapa vasemmalle kallistettaessa aina se lapa mikä vasemmalla sattuu olemaan on suoremmassa..?

---
Seuraa 
Viestejä3561

Usein olen ollut havaitsevinani (lähinnä töllöstä kun ei reaalielämässä ole usenikaan mahdollisuutta päästä helistimen rinnalle ajelemaan), että se kapistus lentäisi ikään kuin ihan vaaterissa. Mutta pakko kait sen on olla hivenen etukenossa menosuuntaansa nähden kuitenkin?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Jäärä
Usein olen ollut havaitsevinani (lähinnä töllöstä kun ei reaalielämässä ole usenikaan mahdollisuutta päästä helistimen rinnalle ajelemaan), että se kapistus lentäisi ikään kuin ihan vaaterissa. Mutta pakko kait sen on olla hivenen etukenossa menosuuntaansa nähden kuitenkin?

Kyllä se etukenossa on eteen päin mennessään. Lujaa mennessään varsinkin. Vaikka ei sen etukenon tartte suuri olla.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
CE-hyväksytty
Niijjoo. Nyt mä hoksasin. Eihän yksittäisen lavan kulmaan tartte puuttua erikseen. Kaikki kerralla samaan kulmaan tai niin että vaikkapa vasemmalle kallistettaessa aina se lapa mikä vasemmalla sattuu olemaan on suoremmassa..?

Periaatteessa juurikin näin. Käsittääkseni asia on kuitenkin käytännössä niin, että roottorin pyöriminen ja siitä seuraavat hyrrävoimat pitää ottaa huomioon. Niinpä helikopteria kallistettaessa lapakulmia pitää muuttaa 90 astetta vastakarvaan suhteessa pyörimissuuntaan. Eli jos esim. roottori pyörii ylhäältä katsottuna vastapäivään ja kopterin halutaan kallistuvan eteenpäin, lapakulmaa pitää kasvattaa kopterin vasemmalla puolella. Asia valkenee helposti irtonaista polkupyörän pyörää pyöritellessä.

Tosiasiassa tilanne voi olla vielä vähän mutkikkaampikin, en ole päässyt tarkistamaan asiaa oikealla kopterilla.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615

Animaatio Sikorski S-61 "Sea King" -helikopterin roottorin navan toiminnoista:

http://www.youtube.com/watch?v=83h6QK-oJ4M

Ei kannata tehdä itse!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002

Herkkiä laitteita. Kopteriturman syynä irronnut metallipinnoite.

Ohjausjärjestelmän äkillisen vian vuoksi kopteri tempautui ensin 1,5 sekunnissa 60 metriä lähes pystysuoraan ylös. Samalla se kallistui jyrkästi vasemmalle kyljelleen.

Moottorit pysyivät loppuun asti toiminnassa, ja lentoasennon rajun muutoksen seurauksena kopteri alkoi kieppua ympäri. Se ehti reilun puolen minuutin aikana pyörähtää 13 kierrosta, ennen kuin iskeytyi mereen.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Kopte ... 59342.html

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6984
lokki

Jessus näitä HowStuffWorks asiantuntijoita. Miten tuosta kuvasta pitäisi muka selvitä, miten helikopterin lapakulmien säätö toimii. Lapakulmia säätävät vivut puuttuvat kuvasta kokonaan. Tätä tasoa on HowStuffWorks sivusto.

Sun täytyy olla sokea, jos et näe noita työntötankoja. Yhden tangon vieressä lukee "control rod".
Niitä on kuvassa 4 kpl.

CE-hyväksytty
Seppo_Pietikainen
Animaatio Sikorski S-61 "Sea King" -helikopterin roottorin navan toiminnoista:

http://www.youtube.com/watch?v=83h6QK-oJ4M

Ei kannata tehdä itse!

Miten niin ei kannata?

Vähän epäselväksi tuosta jää että minkälainen nivel on siinä swashplaten ja lavan juureen menevän tangon välissä. Vaan kylläpä tuo selviää KVG-tekniikalla.

Se on pallonivel.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat