Miten voi kirjoittaa kirjan???

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Löytyykö mistää suomeksi mitään ohjeita miten voi aloittaa kirjan kirjottamisen.

Siten siittä miten se voi kirjottaa. Onko kellää kokemuksia kirjan kirjottamisesta.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Kirjassa pitää olla juoni. Siinä juonessa pitää olla kohokohtia
siten, että kohokohdat ovat aina toistaan hieman korkeampia.
Kirjan loppupuolella on kaikkein korkein kohokohta, ja sen
jälkeen kaikki vyyhdet vyörytetään auki ja ihan lopuksi kirja
loppuu. Kirjassa on tietysti osia ja osat jaetaan kappaleisiin.

Juoni voi polveilla esim. siten, että kuvailee eri osissa
eri tapahtumia, jotka voivat kohdata kirjan keski- ja loppuvaiheilla.
Esim. osassa 1 mies tekee jotain, osassa 2 nainen tekee
jotain ja osassa 3 mies ja nainen kohtaavat. Mutta osia
voi olla siis vaikka 15 tai jotain. Päähenkilöitä tulisi olla
selkeästi siten, että heidät kuvaillaan hyvin, sivuhenkilöitä
voi olla sivurooleissa. Lisäksi muuta porukkaa.

Vuorosanat voivat alkaa ranskalaisella viivalla, ja vaikka
pilkulla erottaa kuka sanoi, esim.: , sanoi mies.
Vuorosanoissa voi kirjoittaa halutessa myös puhekieltä,
mutta muuten kirjan olisi hyvä olla kirjakieltä.

Kaiken kaikkiaan kirja kirjoitetaan useaan kertaan siten,
että ensimmäinen kerta on luonnosvaihe, ja sitten sitä hiotaan
ja hiotaan paremmaksi. Kirjoittamisen alkuun pääsee,
kun keksii tarinan, päähenkilöt, juonet, kohokohdat,
tarinoiden polveilut jne.. ja kirjoittaa ne yös. Ylipäätään
kannattaa alkaa vain kirjoittamaan ihan mitä tahansa
päähän tulee, jos ei muuten keksi mitään.

Kirjaan ei tarvitse kirjoittaa kaikkea mitä keksii, sillä osa
asioista voidaan jättää mainitsematta, vaikka kirjailija
tavallaan "tietääkin" mitä kulissien takana ja muualla
kirjan maailmassa tapahtuukin. Kirja voidaan kirjoittaa
minä-muodossa tai jonkun henkilön tai useiden henkilöiden
näkökulmasta, tai kerronnallisesti. Lukijaa olisi hyvä
johdatella siten, että lukija viihtyy ja saa selvää tapahtumista
ja henkilöistä. Liika johdattelu ei tietysti ole hyväksi. Ja
asioiden kuvailua ja toimintaa tulisi olla sopivassa
suhteessa. Lukijaa kannattaa pitää jännityksessä eikä
paljastaa heti kaikkea.

Valmista teostaan kannattaa luetuttaa eri ihmisillä, jotta
saa heiltä palautetta. Ei kannata loukkaantua, jos juttu
ei kiinnosta tai se haukutaan, sillä se osoittaa vain sen,
että sitä kirjaa voi vielä parantaa. Lisäksi kaikki eivät pidä
samoista jutuista.

Ja ei, en ole koskaan kirjoittanut kirjaa.

Vierailija

Jörn Donner on antanut mainion ohjeen kirjan kirjoittamiseen. Kun joka päivä kirjoittaa yhden A4-sivun, tekee se 365 sivua vuodessa. Siitä saa yhden kirjan. Jos joka päivä kirjoittaa kaksi A4:sta, saa kirjoitettua kaksi kirjaa vuodessa jne.

Vierailija

Itse luin Mika Waltarin Haluatko kirjailijaksi-oppaan. (Muitakin on. Kirjastossa neuvovat.) Sitten voi ottaa selvää onko paikkakunnalla jotakin harrastajakirjoittajapiiriä (täällä ei ole). On hyödyllistä sillä lailla harjoitella. Sitten on eduksi myös lukea, että tietää asioista ja siitä mistä muut kirjoittavat. Sitten on erittäin tärkeää kirjoittaa ensimmäinen sana. Siitä se alkaa. (Oikeinkirjoituksen hallinta on myös asialle eduksi.)

Itse olen ajatellut ryhtyä kirjailijaksi, mutta sitä ennen myyn mopon ja juon rahat ja vietän muutenkin rappioelämää. On hyvä olla kokemuksia mistä kirjoittaa. Tai voi olla, että menen armeijaan ja kirjoitan sitten armeijaelämästä. Tai sitten ensin opiskelen ja kirjoitan sen jälkeen jotakin tieteellistä.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
Alapäämies
Sitten on erittäin tärkeää kirjoittaa ensimmäinen sana. Siitä se alkaa.

Tämä ei tuota minulle vaikeuksia. Saatan alkuinnostuksessa kirjoittaa jopa pari sivua, mutta sitten aina kyllästyn. Ei ole tarpeeksi suurta motivaatiota, sanomisen pakkoa. Ehkä minun pitäisi vain kirjoitella lyhyitä juttuja, eikä edes aloittaa mitään liian suurisuuntaista.

Tiäremieskin voisi kokeilla ensin runoja tai novelleja. Viestisi ovat yleensäkin lyhyitä ja tiiviitä, ehkä runous sopisi paremmin?

Vierailija

Toivottavasti ketjun aloittaja on tosissaan, samoin kuin kommentoijatkin.

Myös Stephen King on kirjoittanut kirjan kirjailijaksi aikoville: "Kirjoittamisesta : muistelmia leipätyöstä, Tammi 2000. ISBN 951-31-2031-7 ja huom! painos sidottuna.

Löytyy hyllystäni tuo Alapäämiehen mainitseman Waltarin klassikon ohella. Teoksia on hauska verrata kun tietää taustoja. Kirjailijoita yhdistävät mm. kirjoittamisen opettelu kirjoittamalla eri tyylistä proosaa, runoja ja näytelmiä, lehtiartikkeleita, tilattuja kaiken maailman käsikirjoituksia, päihdekokeilut, järven rannalla asuminen, neuroottinen luonne ym. Mikä on huvittavaa, Waltari suosittelee tekstin lyhentämistä samoin kuin Kingkin. WSOY:n vuonna -93 julkaistu Waltarin historiallisen romaanien sarja on hyllyssäni yli puoli metriä pitkä... ei kun leveä, tai siis vie vaakasuunnassa tuon verran hyllytilaa.

Kingin kirjoja minulla on pahvilaatikoissa englanniksi ja suomennoksina, en ole punninnut.

Kingin kanta tyylilajiinsa:

"KAUHU SYNTYY TUTUISTA, KOTOISISTA TAPAHTUMISTA "Kysyn itseltäni, mikä on kiellettyä. Mistä en saa kirjoittaa. Ja sitten kirjoitan juuri siitä." Monet ideat kirjoihin Stephen King saa perhepiiristä. Hän asuu kirjailijavaimonsa Tabithan ja kolmen lapsensa kanssa kauniissa talossa Mainen osavaltiossa vielä saastumattoman järven rannalla. Niin kotikaupunki kuin perheen jäsenet ovat esiintyneet hänen kirjoissaan. Tarina voi saada alkunsa mistä tahansa kotoisesta pulmasta. "Sleepwalkersin idea syntyi, kun poikani halusi treffeille popcorn-kioskin myyjättären kanssa." Uutta kirjaa aloittaessaan Stephen Kingin tärkein päämäärä on:"Lukekaa yksi sivu, niin unohdatte minut." Sen jälkeen tarina kahlitsee lukijan. Siinä Stephen King on onnistunut. Joka kerta." (Tämä oli lainaus linkistä http://www.aamulehti.fi/profiili/lehdet/uusi/spot2.shtml)

Waltari ei kirjoittanut kotoisista, tutuista tapahtumista. Kuitenkin "Neljässä päivänlaskussa" ("Romaani romaanista. Tarkoitettu täysikasvuisille lapsille ja onnellisille aikuisille, jotka koskaan eivät tule täysikasvuisiksi." 195 sivua ja julkaistu 1949) hän kertoo, miten Sinuhen henkilöt tulivat hänelle niin eläviksi että he alkoivat elää omaa elämäänsä, tulla juttelemaan...

Yhteistä näille vuosikymmenien erottamille kirjailijoille on kuitenkin ajatus siitä, että kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla. Ei ole muuta tietä.

Minulla on yksi pseudonyyminä tehty kokeilu, joka johti 900:aan myytyyn rikosromaaniin 80-luvun alussa. Ensipainos oli 1 500. En ole törmännyt siihen divareissa, lienevät menneet makkeliksi. Yksi omakustanteinen runoteos, 200 kpl painos. Myynnistä en tiedä, menivät nimittäin lahjoiksi tuttaville.

Pidän yllä kirjoitustaitojani kirjoittamalla kirjeitä, päiväkirjaa, töissäni virallisia tekstejä ja sivuhommana toimimalla järjestölehden päätoimittajana.

Ja luen paljon. Jopa nettikirjoitteluita. Joskus osallistukin, en tosin aina ymmärrä miksi, mutta kaipa sillä on jotain tekemistä niin Waltarin, Kingin kuin Donnerinkin ja kaikkien muiden siltä väliltä olevien kokemusten kanssa.

Oma ohjeeni on, Kingin aforismiin liittyen kielletystä kirjoittamisesta, että lue myös sellaista, joka ei kiinnosta, on kiellettyä tai jostain syystä vastenmielistä: voit viisastua ja saada enemmän vaihtoehtoja, näkökulmaa, vaikkapa kirjallisuushistoriasta. Shakespeare tai Milton eivät ole huono vaihtoehto, eikä Jane Austen, Hannu Salamasta puhumattakaan.

Tuleekohan nyt aaveita ikkunalle? Tosielämään osallistuminen on kirjoittajan kannalta hedelmällisempää kuin kirjoittajaksi tulemisesta haaveilu.

49

... jonka kirjoitustaitoja ei ehkä kannata arvostella tämän palstan välittämän mielikuvan kautta, eikä kirjeen- tai mielipiteenvaihtokumppaneidenkaan!

EDIT: tämän viestini tyylilaji on lähinnä viitekehyksen innovoimaa informatiivista, mutta faktoilla kolorisoitua semi-ironiaa

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Löytyykö mistää suomeksi mitään ohjeita miten voi aloittaa kirjan kirjottamisen.

Miten vain. Aloittaminen on helppoa. Minäkin olen aloittanut useammankin. Vaikeaa sen sijaan on saattaa työ loppuun asti.

Yksinkertaisinta tietysti on kirjoittaa vain. Tekemällä oppii. Mutta varsinkin lukemalla. Paljon ja monipuolisesti. Myös kieltä ja ilmaisua kannattaa harjoitella tosissaan.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
tiäremiäs

Siten siittä miten se voi kirjottaa. Onko kellää kokemuksia kirjan kirjottamisesta.

Luovan kirjoittamisen opaskirjoja on kirjastoissa vaikka kuinka ja kirjoituskursseja kansalaisopistoissa.
Harmi kun en muista yhtään kirjoittajaa, vaikka olen niitä tutkiskellutkin. Mika Waltarin Aiotko kirjailijaksi on vieläkin aika pätevä opas, mutta kuitenki ajastaan jäljessä monessa suhteessa.

Vierailija
tiäremiäs
Onko kellää kokemuksia kirjan kirjottamisesta.

Ainakin Arto Paasilinnalla ja Bo Carpelanilla. Ne on kirjoittanut yhteensä aika montakin kirjaa.

Vierailija
49
Toivottavasti ketjun aloittaja on tosissaan, samoin kuin kommentoijatkin.

Vaikka minun kommentti saattoi tuntua ei-tosissaan kirjoitetulta, niin olin kuitenkin tosissani. Kirjan kirjoittaminen vaatii pitkäjänteisyyttä. Yksi A4-arkki päivässä tekstiä on ihan hyvä saavutus. Teksti vaatii uudelleen kirjoittamista ja loputonta hiomista. Siihen voi varautua, että tekstin joutuu kirjoittamaan moneen kertaan uudestaan.

Mikäli teos ei kaikesta yrittämisestä huolimatta ylitä minkään kustantamon julkaisukynnystä, niin kirjasta voi teettää omakustanteen.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
geena

Mikäli teos ei kaikesta yrittämisestä huolimatta ylitä minkään kustantamon julkaisukynnystä, niin kirjasta voi teettää omakustanteen.

Ja sen voi julkaista vaikkapa Internetissä, jolloin se ei edes maksa juuri mitään, ja jolloin siitä voi saada kiinnostumaan myös jonkun paperijulkaisijankin, jos sana ja suosio leviää. Onhan tästä esimekkejä; Juoppohullun päiväkirja, Sonera-kirja jne.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Samum anker
tiäremiäs
Onko kellää kokemuksia kirjan kirjottamisesta.

Ainakin Arto Paasilinnalla ja Bo Carpelanilla. Ne on kirjoittanut yhteensä aika montakin kirjaa.

Sehän on helppoa kun on saanut kustannussopimuksen ja suosiota. Paasilinnan uudet kirjat ovat aika joutavia opuksia, mutta niitä painetaan ja ostetaan koska niiden suosio on niin valtava. Jos Paasilinna yrittäisi saada kustannussopimuksen jollain uudella kirjallaan ja olisi tuntematon köyhä rappiolla oleva kaveri, ei siitä tulisi mitään. Uuden kirjalijan pitää olla vähintäänkin nero että saa sopimuksen. Yrittäjiä kun on ja paljon. Joten kannattaa julkaista netissä kuten Kosh sanoi. Se ei maksa mitään ja melkein mitä tahansa voi julkaista, mutta eipähän sillä myöskään elä. Rahaa ei tule. Itse en ole tästä syystä koskaan aloittanut kirjan kirjoittamista vaikka ideoita kyllä olisi ollut ja kirjani olisivat taatusti parempia kuin ne joita olen lukenut. Mutta hankalaa olisi joten en ole innostunut. Ehkä vielä joskus yritän, ollaanhan tässä vielä nuoria. Pari vuosikymmentä voi tuoda vähän lisää viisautta. Ei sitä ainakaan tyhmemmäksi ole muuttunut vanhetessaan..

Tiäremiehestä kehoittaisin kyllä viilaamaan aika lailla kielioppia. Internetistä löytyy siihenkin oppaita. Ja malttia, olet nuori mies. Sinulla on vuosikymmeniä aikaa. Kannattaa yrittää, ei sitä koskaan tiedä mitä elämä tuo.

Vierailija

Helsingissä on Kirja kerrallaan -liike/kauppa, jossa voi painattaa suht edullisesti juuri haluamansa määrän omaa kirjaansa.

Tuttavaperheet tekivät sillä tavoin keittokirjan, jonka jakoivat joululahjana lähipiirilleen. Sisareni kirjan editoin justiinsa, kunhan kuvitus on valmis, painetaan se tuolla.

Paikka on Lasipalatsissa Stadin ytimessä, samasta talosta lähetetään Huomenta Suomi -ohjelma. Onpi Kampin uuden linja-autoaseman vieressä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Kosh
tiäremiäs

Miten vain. Aloittaminen on helppoa. Minäkin olen aloittanut useammankin. Vaikeaa sen sijaan on saattaa työ loppuun asti.

Yksinkertaisinta tietysti on kirjoittaa vain. Tekemällä oppii. Mutta varsinkin lukemalla. Paljon ja monipuolisesti. Myös kieltä ja ilmaisua kannattaa harjoitella tosissaan.

Minä olen kirjoittanut monta loppuunkin asti, ja kaikki ne ovat aivan paskoja.

Sanoisin, että pohjustustyöhön; tietojen keräämiseen ja hahmojen rakentamiseen ei voi panostaa liikaa. Tiedän sen, koska itse en panostanut ollenkaan.

Ehkä mä vielä joskus...

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Haluatko tiäremiäs vain kirjoittaa kirjan omaksi iloksesi, vai pitäisikö siitä tulla sellainen kirja, jota muutkin haluaisivat lukea?

Itselleen kirjoitetun kirjan ei tarvitse olla hyvä, kunhan sitä vain on hauska kirjoittaa.

Jos kirjoitat muille ihmisille kirjaa, pitäisi sinulla ensin olla hyvä kielellinen ilmaisukyky. Sitä voit harjoittaa lukemalla itse paljon hyviä kirjoja ja kirjoittamalla esim. päiväkirjaa tai nettiblogia. Jokin nykysuomen käsikirja tai kieliopas voisi myös olla hyvä paikka aloittaa opettelu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat