Seuraa 
Viestejä45973

Olen ihmetellyt kun laitoin 185/70 14 renkaisiin 3barin verran ilmaa ja renkaat kuluvat silti selvästi reunoilta ainoastaan! Renkaat on jokkut St Kelly halparenkaat, eikä niissä lue maksimi rengaspainettakaan. Viittiskö heittää 3,4 baaria vaikka? Kuluuko rengas sivuilta enemmän kun keskeltä jos ajaa lujaa mutkiin?

Auto tykkäis 85 painoluokan renkaista ja renkaat on 88. Auto painaa nyt vähän alle 1400kg.

http://aijaa.com/0011310110222

Sivut

Kommentit (41)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Nyrkkisääntönä kuulin erään rengasvalmistajan edustajalta että nykyisiin renkaisiin kärsii laittaa 0,5-1bar suosituksia enempi ilmaa. Tätä neuvoa olen noudattanut ja ajo on muuttunut miellyttävämmäksi ja renkaat ovat kuluneet tasaisesti.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Idea on että kulutuspinta kauttaaltaan ottaa tiehen sillä kuormalla. Asian voi tarkistaa niin että panee suositusten mukaan ja maalaa vesiohenteisella maalila poikkiviivan kulutuspintaan ja ajaa hetken suoraan ja tarkistaa maalin kulumisen. Päättelee siitä lisääkö vai vähentää.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Superhammerzeit
Olen ihmetellyt kun laitoin 185/70 14 renkaisiin 3barin verran ilmaa ja renkaat kuluvat silti selvästi reunoilta ainoastaan! Renkaat on jokkut St Kelly halparenkaat, eikä niissä lue maksimi rengaspainettakaan. Viittiskö heittää 3,4 baaria vaikka? Kuluuko rengas sivuilta enemmän kun keskeltä jos ajaa lujaa mutkiin?

Auto tykkäis 85 painoluokan renkaista ja renkaat on 88. Auto painaa nyt vähän alle 1400kg.

http://aijaa.com/0011310110222




Kuluvatko ne vain toiselta reunalta, vai molemmilta? Jos vain toiselta, niin syynä voi olla väärät camber-kulmat.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46043
tietää
Idea on että kulutuspinta kauttaaltaan ottaa tiehen sillä kuormalla. Asian voi tarkistaa niin että panee suositusten mukaan ja maalaa vesiohenteisella maalila poikkiviivan kulutuspintaan ja ajaa hetken suoraan ja tarkistaa maalin kulumisen. Päättelee siitä lisääkö vai vähentää.



Fiksu idea, kannattaisiko maalata jokaiseen renkaaseen, vois myös mahdollisia eroja ihmetellä.

Joo tää maalaushan tosiaan kuullostaa hyvälle idealle. Niin tuota onko renkaanvalmistajan etu ilmoitaa sellainen paine renkaalle, että kuluu rengas tasaisesti. Toisaalta tuota optimaalista painetta ei voi ilmoittaa jos ei tiedä autossa kuljetettavan kuorman painoa.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002

Autossani renkaat kuluvat ulkoreunoista enempi kun liikkuu vilkastellen. Joskus väljät pallonivelet aiheuttavat epänormaalia kulumista kun aurauskulmat eivät pysy paikoillaan. Huono iskari saa renkaan kulumaan pinnastaan epätasaisesti.

Näillä nykyisillä asvalteilla etenkin talvirenkaat tuhoutuvat kudosvikoihin, kuoppien reunoihin iskeytymisen seurauksena, ennen loppuunkulumistaan.

Jotta olisi aina "oikeat" ja tilanteeseen sopivat rengaspaineet pitäisi niitä pystyä sisältä säätämään ajon aikanakin. Hienoissa mersuissa tietysti automaattisesti.

Puoli baaria kannattaa ainakin heti lisätä suosituksiin nähden, jollei muuta niin bensaa kuluu vähemmän.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Kilpa-autoissa käytetään usein 1.6 barin paineita, jolla saa melkolailla parhaan pidon. Jos taas haluaa matalaa kulutusta, niin silloin se 2 baria tai enemmän on varmaankin normaalissa henkilöauton renkaasas hyvä. Se 3 baria kuulostaa jo liialliseslta, puhumattakaan 3.4 barin paineesta. Mitä niihin kulmiin tulee, niin normaalilla kovilla renkailla kaarteeseen ajaessa pitääkin olla hieman kulmaa, että se kumi puree paremmin asfalttiin. Tuon kuvan renkaan kulumisella ei ole mitään tekemistä rengaspaineen kanssa. Luultavasti niiden renkaisen kuviointi sivuttaispidon kannalta on huono.

lokki
Seuraa 
Viestejä5108
tietää
Idea on että kulutuspinta kauttaaltaan ottaa tiehen sillä kuormalla. Asian voi tarkistaa niin että panee suositusten mukaan ja maalaa vesiohenteisella maalila poikkiviivan kulutuspintaan ja ajaa hetken suoraan ja tarkistaa maalin kulumisen. Päättelee siitä lisääkö vai vähentää.

Miksi vesiohenteisella.

Vyörenkaan rakenne on sellainen, ettei rengaspaine vaikuta kulutuspinnan poikkileikkauksen muotoon. Kulutuspinnan alla sijaitseva vyö vain kiristyy kehän suunnassa sitä kireämmälle, mitä suurempi on renkaan paine. Ohjaavat renkaat kuluvat reunoilta, vetävät keskeltä.

Kuten Superhammerzeit jo aloituksessaan itse totesi, kovaa mutkiin ajaen kuluvat reunat enemmän. Tämä ilmiö korostuu liian alhaisilla rengaspaineilla. Jos etuvetoisen eturenkaat kuluvat molemmilta reunoilta, on syynä liian rankat kurvit, tai näin keväällä nastarenkaiden tekemissä urissa ajelu. Urassa vierivä rengas kuluu reunoiltaan. Jos renkaat kuluvat, kuten kerroit "reunoilta ainoastaan!", on teilläpäin kovin syvät urat tiessä. Pyri ajelemaan nastarenkaiden kaivamien urien ulkopuolella, niin kuluminen on tasaisempaa, äläkä kaahaa kurveissa näin kevätkarhealla asfaltilla.

Minä olen katsonut rengaspaineet renkaan kyljestä. Siinähän se lukee renkaanvalmistajan suositus max ja kPa välissä. Varmuuden vuoksi taakse hitusen enemmän, kuin eteen, niin pysyy kaikissa olosuhteissa stabiilina. Korkeammilla paineilla ajaen kaikki muut ominaisuudet paranevat (henkilöauton renkaan kulutuspintamateriaalilla), paitsi nupukivitiellä ajon mukavuus. Onneksi nupu- ja kanttikiveä on enää vähän suomen teillä.

Kyllä ne maksimipaineet yleensä sieltä renkaasta löytyvät, vaikka joskus ovatkin pirun pienellä tekstillä.

Matalilla paineilla myös teräsvyörenkaat kaatuvat kyljelleen enemmän ja kuluvat noin kuin aloittaja kuvasi, toki ulkosyrjältään huomatavasti enemmän Rata ajossa panevat pyöräkulmat niin että kosketus säilyy erityisesti korin kallistuessa runsaasti. Arkikäytössä tästä on vain kulumisen kannalta haittaa. Teräsvyö muuten aaltoilee pienillä paineilla ajaessa ja kuumentaa rengasta. Johonkin suuntaanhan sen täytyy taipua. Se on ohuesta langasta punottua verkkoa joka myös pullistuu. Joskus se katkeaa ja säikeitä tulee läpi ja varomattomiin sormiin.

Noihin ajouriin pitäisi puuttua valistuksella jossa kerrottaisiin tarpeesta välttää urissa ajoa talvella. Joskus ne on kuin raiteet.

Volitans

Kuluvatko ne vain toiselta reunalta, vai molemmilta? Jos vain toiselta, niin syynä voi olla väärät camber-kulmat.




Siis aurauskulmatko?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46043
VPeltonen
Joo tää maalaushan tosiaan kuullostaa hyvälle idealle. Niin tuota onko renkaanvalmistajan etu ilmoitaa sellainen paine renkaalle, että kuluu rengas tasaisesti. Toisaalta tuota optimaalista painetta ei voi ilmoittaa jos ei tiedä autossa kuljetettavan kuorman painoa.



niin ja jos aletaan oikein pilkkua nu...iin niin mites jos 100kg kuski ilman muita kuormia/matkustajia niin kuskin puolen renkaisiin eteen/taakse kuinka paljon enemmän pitäis laittaa painetta..?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat