*KYL

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin tässä kirjoittaa kokemuksistani matikan ja muutaman muun aineen suhteen. Olisi myös kiva kuulla, onko muillakin vastaavanlaisia kokemuksia.

Mulla oli tässä viime koeviikko keskimäärästä hauskempi. En ollu koko jaksossa tehny läksyjä oikeastaan ollenkaan tai muutenkaan panostanut opiskeluun. Oli kaikkea muuta bisnestä. Matikan läksyjä en alentunut tekemään kertaakaan. Mulla on luonnollisesti pitkä masa. Ja kappas vain, koeviikko yllätti minut. Viikkoa ennen koeviikkoa tajusin, että taidan olla pikkuisen pississä, kun koeviikkoa edeltävä viikko oli aikamoista liitoa. Myös koeviikolle oli sovittu kaikennäköistä häppeninkiä.

Noh, koeviikkoa edeltävä viikko meni oikein mukavasti muutaman tunnin yöunilla. Syy valvomiseen ei tietenkään ollut koulu - älkää nyt sellasia edes ajatelko! Seuraava viikko olikin sitten mukavasti koeviikko. Päivät säätäen, yöt lukien. Kaikki kokeet meni ihan jees, ja nyt kun olen saanut kokeita takaisin, on kaikki numerot ollut väliltä 8-10. Tänään sain matikan kokeen, ja se vasta olikin yllätys.

Matikan tilanteeni on keskimääräistä rajumpi. Läksyjä en tehnyt kertaakaan ja alueesta olin aivan pihalla. En siis tajunnut alueesta yhtään mitään, enkä kyllä jaksanut kauheasti vaivautua yrittämäänkään. Tunnit meni oikein mukavasti torkkuen ja unelmoiden. Opettaja ehti jo tuomita meikäläisen lyhyeen matikkaan, kun en viimesellä kertaustunnilla osannut yhtään tehtävää. Keskustelin siis jo vanhempienikin kanssa, että vaihdan lyhyeen masaan. Vaihtopaperikin oli reksin allekirjoitusta vaille valmis.

No kokeeseen luin sitten yhden yön, aivan kuten muihinkin kokeisiin. Matikassa oli vain se ero, että yhdessä kurssissa menee oikeasti aika kauan aikaa, kun opiskelee kaikki asiat huolella läpi. En siis nukkunut sinä yönä. Luin iltakymmenestä kokeen alkuun asti. Opiskelin siis kaiken alusta asti, eli luin kaikki teoriaosuudet ja esimerkit. Luonnollisesti vedin väliaikaiseen väsymykseen tarkoitettuja kofeiinitabletteja pysyäkseni hereillä sen kahden viikon ajan. Matikan kokeeseen lukiessani nappeja meni yhdeksän ja ennätys oli kuusitoista. Kokeeseen mennessä vedin sitten neljä nappia päähän, että pysyn hereillä. Kokeen aloitin torkkumalla vartin ja koe menikin loppujen lopuksi todella hyvin; osasin jokaisen tehtävän ongelmitta.

Tänään sitten sain sen kokeen. Masentuneena pää painuksissa kävin hakemassa kokeeni. Etsin kokeesta tekstiä: "Uusintaan", vaan ei löytynyt. Kokeessa luki 9,3! Numerona tuo ei ole aivan mikään uskomaton, mutta siihen nähden, että opiskelin pitkän matematiikan kurssin yhdeksässä tunnissa, panee miettimään, että miksiköhän haulikossa käyn niillä tunneilla? Tai onko koulutusjärjestelmämme täysin mätä, kun läksyt ja opetus on turhia? Tai onko aivan älytöntä tuhlata tuo ~30 tuntia koulussa plus toiset ~30 tuntia läksyihin, kun kerran kaikki on opittavissa intensiivisellä opiskelulla yhdessä yössä?

Tässä siis on esimerkki äärimmäisen toimivasta opiskelumetodista: *KYL. Suomeksi "* kirja yössä läpi". Matikan tapauksessa: MKYL. Tämä siis todistettavasti toimii kaikissa aineissa, erityisesti matematiikassa. Se kehitettiin tässä jaksossa ja sitä on kokeillut myös kaksi kaveriani ja molemmat ovat testanneet tekniikkaa ja oikein hyvin on toiminut.

Täten siis kyseenalaistan kaikkien kotitehtävien ja oppituntien olemassaolon merkityksellisyyden. Lähetä-nappulan painamisen jälkeen rukoilen, ettei opettajani satu lukemaan tätä tekstiä ja tunnistamaan kirjottajaa oppilaakseen. En ole tehnyt mitään väärin, mutta opettajat ymmärtää mut aina väärin. :/

Kommentit (4)

Vierailija

Tota... Mä en hirveesti suosittele tollasta opiskelutyyliä, mut mikä mä oon sua neuvomaan? Sä teet niiku susta tuntuu hyvälle

Vierailija

Olit ilmeisesti 3. kurssilla. No, kyllähän nuo kaksi ensimmäistä ainakin olivat (minulle) helppoja. Tuli 10 molemmista. Sitten taas tunnen joitain henkilöitä, jotka saivat 4 lyhyen matematiikan 1. kurssista. Jotkut osaavat, jotkut eivät. Suosittelen silti, että jatkossa luet kunnolla kokeisiin ja teet läksyt edes silloin tällöin ym. Mitä olen 3. kurssin kirjaa selaillut, siinä on aika paljon asioita, jotka tulivat jo yläasteella. Tosin en ole varma kuinka paljon on "aika paljon". Sen näkee jakson lopussa.

Uusimmat

Suosituimmat