Seuraa 
Viestejä136

Olen jo omista kouluajoista lähtien ( 2001 valmistuin) ollut sitä mieltä, että ammattikoulutusta pitäisi rustata rankalla kädellä. Mielestäni kaikki aineet jotka ei liity kyseiseen ammattiin pitäisi tiputtaa pois. Aihe tuli puheeksi ystäväni kanssa joka omistaa autokorjaamon.
Jos viittä vaille valmiin autoasentajan jokaista työvaihetta pitää seurata ja kädestä pitäen näyttää miten perus huoltoa tehdään, ei kaikki ole kunnossa. Ja tämä ei ollut mikään yksittäistapaus, vaan kautta linjan samanlaista sakkia. Sivuhuomautuksena todettakoon että ovat kuitenkin pyrkineet olemaan ahkeria ja asenne kohdallaan, eli ei mitään lusmuilijoita. Mutta milläs olet ahkera jollet tiedä mitä teet?

Eräs sukulaispoika, joka myöskin opiskeli mekaanikoksi esitteli jarruletkun puristustyökalua jonka olivat valmistaneet koko luokka. Viikko meni siihenkin, jonka olisi voinut käyttää johonkin hyödylliseen. Ei nyt perkele nykyään ainakaan länsimaissa perus autonkorjaaja valmista omia työkaluja, vaan ostaa ne kaupasta, joilla sitä ajoneuvoa korjataan.

Omilta kouluvuosilta moni pätevä kaveri lopetti kesken juuri siitä syystä kun sitä pulpetissa istumista oli aivan turhan paljon. Osa näistäkin meni aivan rappiolle/kortistoon vaikka heistä olisi voinut tulla tuottava osa yhteiskuntaa,

Jos peruskoulunsa lopettava muksu haluaa lisää yleissivistystä, ei tiedä vielä mitä haluaa tai tietää haluavansa korkeakoulutuksen, lukio on oikea paikka hänelle. Mutta osasta meistä ei vain koskaan tule älymystöä, vaan perus duunareita, niin sallittakoon heille tehokas, ammattiin valmistava koulutus ilman asiaan kuulumatonta täyteohjelmaa.

Loppuhuomautuksena totean että omalta osaltani paras ratkaisu olisi ollut mennä heti peruskoulun jälkeen töihin. Päivääkään en ole koulutuksen mukaista työtä tehnyt vaikka sain ihan hyvät paperit ja jopa stipendin. Itseasiassa en ole koskaan tehnyt sellaista työtä johon edes saisi mistään koulusta koulutuksen.

Sivut

Kommentit (16)

Nykykoulutus on erillaisten trendien tuputtamista ja perustaidot loistaa poissaolollaan. Koulusta pääsee töihin sellainen joka osaa yhdistää mielessään VAG konsernin luettelon varaosapussiin ja ruuvata sen osan kiinni kiinni ja jopa laskuttaa sen oikein. Hienoa olla järjestelmäyhteensopiva.

Vanha metallityön perusteet opettava systeemi on tukevammalla pohjalla. Tehdä esim ruuvi ja mutteri itse tai saada jumittunut osa irti. Niitä ei opi kirjoista vaan oman käden kautta. Se on sitten tukena ongelmatilanteissa kun järkkä ei toimikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Aloittaja puhuu asiaa, näinhän se juuri on. Ammattilaiset ovat alasta riippumatta aina arvostettavia henkilöitä. Huippuja syntyy, mutta osaavaa porukkaa saa hyvällä ja määrätietoisella koulutuksella. Valitettavasti tämä yksinkertaisesti vaatii sitä, että koulu tarjoaa vähintään riittävät edellytykset siihen. Erityisen merkittävä tekijä on opettaja, jopa opetustilat ovat vähemmät merkitykellinen asia.

Yksi suuri ongelma on siinä, että ihmiset ovat alkaneet vieraantumaan jopa tekniikasta. Enää nykyään monikaan ei tiedä kuinka tekniikka toimii ja sitä aletaan väheksymään. Etenkin opettajissa ja opetusjärjestelmistä vastaavat eivät useinkaan ole perusteknisissä asioissa erityisen taitavia. Valitettavasti myös ammattikoulun opettajiin päätyy henkilöitä, jotka haluvat saada pitkät lomat ja leppoisaa työtä. Suomalainen koulutus ilmaisena myös ei pidä tasoa riittävän korkealla, vaan monet katsovat riman alittamista läpi sormien. Sama ongelma on ammattikoulussa sekä korkeakoulussa.

Toinen ongelma on, että maailma on muuttunut paljon. Myös yksinkertaisesti kaikkia ei voida kouluttaa autonasentajaksi, muuten se on kuin sahaisi omaa oksaansa. Etenkin lääkäriliitto tietää tämän tekijän ja ylläpitävät keinotekoista lääkäripulaa. Oikeastaan kukaan ei tiedä, että mitä kaikille Suomessa asuville ihmisille tehtäisiin. Väittäisin sen olevan tämän hetken yksi suurimmista yhteiskunnallisista ongelmista. Tuotanto on tehostunut, mutta ihmisten tarpeet ovat samat kuin enneminkin. Tälläkin foorumilla on keskustelu kansalaispalkasta, jolloin ihmisten turha juoksuttaminen kortiston ja kurssittamisen välillä vähenisi.

Sattuu olemaan työharjoittelussa omalla työmaallani muutama ammattikoulupoika. Pitäisi siltä opettajalta oikeastaan kysäistä, että mitä te siellä koulussa opetatte kun nämä eivät ole hajulla oikein mistään? Tuossa porukassa erottuvat sitten erilaiset persoonat, pari on ihan kehityskelpoistakin. Heidän tulevaisuutensa näyttää näillä näkymin ihan hyvältä, toki minun mielestäni vain, mutta loppujen suhteen täytyy vain toivoa että löytäisivät itselleen sopivan alan.

Oppisopimuskoulutuksessa on eräs ongelmakohta. Kaikilla on nykyisin niin perhanan kiire työssään, ettei siihen koulutukselliseen osuuteen jää aikaa. Työ pitää tehdä joka tapauksessa tietyssä ajassa, eikä tahdo riittää sekään. Siinä kun yrittää opastaa kokematonta, on parempi tehdä itse vain, ennen kuin antaa oppilaan yrittää ja korjata sitten itse. Käytännön mahdollisuus on lähes kadonnut.

Opettajan asenne ei ollut minusta kovin hyvä, hän kommentoi kerran että nämä nyt ovat tällaisia koulupoikia vain. Mitä vitt.. hehän ovat juuri valmistumassa ammattiin, tämä on viimeinen taisto vain.

Kyllä hieman parempia valmiuksia odottaisi. En minä tiedä miten se siellä koulussa toteutettaisiin, mutta ehkä sitä pitäisi tosissaan miettiä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
mika 69
Jos peruskoulunsa lopettava muksu haluaa lisää yleissivistystä, ei tiedä vielä mitä haluaa tai tietää haluavansa korkeakoulutuksen, lukio on oikea paikka hänelle. Mutta osasta meistä ei vain koskaan tule älymystöä, vaan perus duunareita, niin sallittakoon heille tehokas, ammattiin valmistava koulutus ilman asiaan kuulumatonta täyteohjelmaa.

Tämä hommahan lähti menemää perseelleen 90-luvulla, jolloin tuli asetus, jonka mukaan kaikkien toisen asteen tutkintojen on mahdollistettava opiskelu yliopistossa. Ajatuksena jo täysin naurettava. Samassa yhteydessä kaksivuotiset ammattitutkinnot lakkasivat olemasta. Oivana esimerkkinä vaikka merkantti.

On täysin selvää ja ymmärrettävää, että myös auto asentaja tarvitsee äidin kieltä ja ruotsia, mutta missä laajudessa? On menty metsään siinä että kaikki tutkinnot antavat mahdollisuuden edetä ylemmäs. Pitäisi olla niin että kaikki tutkinnot antavat todellisen ammattipätevyyden ja jos opiskelija muutaman vuoden duunarina oltuaan haluaa jatkokoulutusta, niin sitten hän voisi mennä suorittamaan ne puuttuvat opinnot, jotka mahdollistavat jatko-opinnot. Nyt asia on juuri niin, mahdollisia duunareita syrjäytyy amiksessa ihan vaan siksi että opiskelu on liian teoreettista. Pitäisi olla toisin päin. Eka kädet likaiseksi ja hommiin ja jos ei maistu niin sitten lisää oppia.

Hämmentää.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Vatkain
mika 69
Jos peruskoulunsa lopettava muksu haluaa lisää yleissivistystä, ei tiedä vielä mitä haluaa tai tietää haluavansa korkeakoulutuksen, lukio on oikea paikka hänelle. Mutta osasta meistä ei vain koskaan tule älymystöä, vaan perus duunareita, niin sallittakoon heille tehokas, ammattiin valmistava koulutus ilman asiaan kuulumatonta täyteohjelmaa.

Tämä hommahan lähti menemää perseelleen 90-luvulla, jolloin tuli asetus, jonka mukaan kaikkien toisen asteen tutkintojen on mahdollistettava opiskelu yliopistossa. Ajatuksena jo täysin naurettava. Samassa yhteydessä kaksivuotiset ammattitutkinnot lakkasivat olemasta. Oivana esimerkkinä vaikka merkantti.

On täysin selvää ja ymmärrettävää, että myös auto asentaja tarvitsee äidin kieltä ja ruotsia, mutta missä laajudessa? On menty metsään siinä että kaikki tutkinnot antavat mahdollisuuden edetä ylemmäs. Pitäisi olla niin että kaikki tutkinnot antavat todellisen ammattipätevyyden ja jos opiskelija muutaman vuoden duunarina oltuaan haluaa jatkokoulutusta, niin sitten hän voisi mennä suorittamaan ne puuttuvat opinnot, jotka mahdollistavat jatko-opinnot. Nyt asia on juuri niin, mahdollisia duunareita syrjäytyy amiksessa ihan vaan siksi että opiskelu on liian teoreettista. Pitäisi olla toisin päin. Eka kädet likaiseksi ja hommiin ja jos ei maistu niin sitten lisää oppia.



suurin osa on ihan tyhmää väkeä mikä syrjäytyy amiksesta, ovat varmaan jo viinalla tuhonneet alaikäsenä aivonsa. Myöskin kaikenlaisia pikku ganstereita. Ammattiopisto eka paikka missä pitää vähän opiskellakin, ei pääse enään pullistelemalla läpi ja vittuilemalla.

Ainakin kun viimeksi kävin amiksen, niin väkeä erotettiin kokoajan kun eivät viitsineet edes käydä koulussa.

Tulin siihen tulokseen että tämä on sitä väkeä, mikä pitäisi päästä johonkin töihin, sitten vanhempana vois opiskella jotain. Mutta nykyään kaikki puristetaan amiskesta läpi että kun eivät pääse töihinkään kun ei ole tarjolla .

installer
Seuraa 
Viestejä9908

Ihan paikkansa täyttäväksi sähköasentajaksi s2 tutkintoineen on täysipäisen motivoituneen ihmisen mahdollista opiskella viidessä kuukaudessa(eräs tuttuni teki näin),mutta ammattikouluissa tähän saadaan kulumaan ihmeellisesti kolme vuotta eikä sieltävalmistuva saa nykyään edes sitä s2:sta.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Sivumennen sanoen ihmetyttää että kun kaikenlaiset gallupit nykyään tuputtavat vaihtoehdoksi lukion ja yliopiston yms. paremman väen koulutuksen rinnalle ainoastaan ammattikoulua, eivätkä esim. termejä ammatillinen koulutus tai ammattitutkinto tai opistoasteen tutkinto, niin pitäisikö osata ajatella takautuvasti muuttuneensa ammattikoulun käyneeksi jos on aikoinaan suorittanut opistoasteen tutkinnon?!

Oli koulutus mitä sorttia hyvänsä, niin jos ihminen on oikeasti valmistunut, hänen pitäisi saada tuntea ylpeyttä aikaansaannoksestaan. Tottakai ammattikoulunkin käyminen on tärkeä asia, ainakin jos opiskeli sitä mitä oikeasti halusikin ja pääsee sitä sitten hyödyntämään elämässään. Mutta se että noita koulutusjuttuja rukataan tuon tuostakin uusiksi ja harvemmin kai mitenkään hyvään suuntaan ärsyttää kun missään asiassa ei tunnu olevan minkäänlaista vakautta. Yhteen aikaan puhuttiin että merkantit tapetaan pois, sitten se juttu taisi mennä että merkonomit hävitetään koska tradenomi. En tiedä miten siinä sitten kävi ja mitä titteleitä ihmisillä nykyään on kun valmistuvat.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Ammatillisen koulutuksen romahduksesta puhuttiin, kun 80 luvun lopulla läänistä eläköityi viimeinen ammattikouluopettaja jolla ammattitausta. Sen jälkeen ammatteihin opiskelevia ovat vetäneet pelkästään akateemiset ilman ainoatakaan ammattipätevyyttä tai työpäivää ammatissa. Ellei sitten viime aikoina ole tilanne muuttunut.

Itse hankin koneteknikon paperit aikana jolloin oli sekä akateemisia että ammattitaustaisia opettajia. Eron huomasi siinä konkreettisesti. Nykyisistä ammattikouluopettajista ei olisi opettamaansa ammattityöhön ilman pitkää työssäoppimista.

- Ubi bene, ibi patria -

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
tiäremiäs
Oppisopimuskoulutuksessa ei ole muuta vikaa, että työnantaja joutuu maksamaan palkkaa.

En tiedä sitten onko resurssien puuettta. Yleensä opiskelijat ovat yli 20-vuotiaita eikä 16-18-vuotiaita.


Kyllä työnantajan kuuluu maksaa "palkkaa" myös koulutettavalle. Palkan suuruus on asia eri, mutta kuitenkin. Tuota tiäremiehen kommenttia voisi ehkä muokata niinkin, että "Työssäkäynnissä ei ole muuta vikaa, kuin että työnantaja joutuu maksamaan palkkaa".
Muuten olen sitä mieltä, että jos kaveri on kiinnostunut mistäkin ammatista ja himoitsee ammattitietoutta (automekaanikko tässä tapauksessa), niin kyllä silloin kaikenmaailman kemiat ja fysiikat ovat ihan turhia ja turhauttavia oppiaineita. Opetettakoon heille auton anatomiaa ja elektroniikan toimintaa mahdollisimman hyvin, unohdettakoon maatalous ja sateen vaikutus pellon itävyyteen. Näitä opetetaan kyllä muilla opintosuunnilla.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Ikävä kyllä nämä perusduunaritkin ovat äänestäjiä, jolloin yleissivistyksen uupuminen koulutuksesta on selvä demografinen epäkohta. Jos koululakia nyt muutetaan niin, että oppivelvollisuus on 18 ikävuoteen saakka, niin ammattikoulutus saa varmasti kompaktimman muodon.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Mitäs peruskoulussa sitten opetetaan, ellei yleissivistystä?

Sen verran mitä olen päässyt lukion oppikirjoihin käsiksi, olen ihmetellyt että ihan täys pentujako siellä lukiossa opiskelee, koska kama näytti ihan samalta kuin peruskoulun kirjoissa. Tottakai lienee syventävää ja täydentävää ja lässynlää, mutta samaa paskaa se kuitenkin on.

Kyllähän ihmisen on hyvä tietää mahdollisimman laajalti maailman ja maan asioista ja ilmiöistä, mutta kaikkien duunien kohdalla kaikenlaisesta nippelitiedosta ei välttämättä ole erityistä hyötyä. Jos ei kokonaisen yhdeksän vuoden aikana saada tungettua penikan päähän edes alkeellisimpia asioita siitä miten maailma toimii, miten kirjoitetaan ja lasketaan jne. niin paljon varmaan auttaakin muutama vuosi sitä samaa lisää siihen päälle. Hyvin pitkälti se on siitäkin kiinni että kiinnostaako ihmistainta vai ei.

Peruskouluun voisi tunkea muun kaman sekaan vaikkapa filosofiaa ja psykologiaakin, kaikkea semmoista mistä saa eväät tutkiskella itseään ja ymmärtää toisia (tai edes yrittää ymmärtää, näyttää siltä että varttuneempien parissa saa olla kiitollinen jos joku edes yrittää ymmärtää, eikä vain tyrmää ja tölvi). Mutta ammatillisessa koulutuksessa pitäisi saada keskittyä jo oikeasti sellaisiin asioihin joista voi urakin urjeta. Mitä järkeä moista koulutusta muuten on valita, jos siellä ei opi mitään käytännön taitoja ja sitä ei pysty hyödyntämään mitenkään työelämässä?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat