Seuraa 
Viestejä8

Niin siis tämäntapaisen kysymyksen olen esittänyt parille fysiikkaa opiskeleville yliopistossa sekä muutamille lukion fysiikan opettajille eikä kukaan ole antanut vielä samantapaista vastausta? Tästä aiheesta ei löydy hirveästi tietoa hakusanalla joten päätin kääntyä teidän viisaiden ihmisten puoleen. Tällaiseen kysymykseen olen törmännyt.

Sivut

Kommentit (40)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Olen kyllä itse siinä käsityksessä, että ainakin metalleilla on värilämmöt, eli hehkusta voi päätellä kappaleen lämpötilan tarkasti. Se kaasupurkausjuttu on asia erikseen, se ei liity hehkuun ollenkaan. Hehkulampun värilämpö on 2700 kelviniä ja auringolla jotain 6000 K.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Ilmeisesti puu kuitenkin lämpimänä jotain kvantteja lähettää? Vai väitätkö, ettei puun lämpötilaa erota lämpökameralla? Vai katkeaako se värilämpö jotenkin näkyvän valon kohdalla?

Itse en yliopistossa edes opiskele, niin olen aika huonosti perillä aiheesta.

visti
Seuraa 
Viestejä6331
tietää
Esim. puu ei hehku kuin vasta hiilen olomuodossa ja tuhka ei hehku hiilen lämpötiloissa.

Kun puu on hehkuvan hiilen lämpötilassa, puu on muuttunut hehkuvaksi hiileksi. Kun aineen lämpötila on tietty, se lähettää eniten säteilyä, jonka aallonpituus vastaa tätä lämpötilaa. Kun lämpötila nousee, lyhenee aallonpituus ja väri muuttuu punaisesta kellertäväksi ja sitten sinerväksi lämpötilan edelleen noustessa. Aineesta ei puhuta näissä kaavoissa mitään, joten näin ajatellen kaikki aineet lähettävät samassa lämpötilassa samanlaista säteilyä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Jos hehkumisella tarkoitat lämpösäteilyä, niin googlaa emissiokerroin.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Itse ainakin olen aika pitänyt ihan itsestäänselvänä, että tämä värilämpöspektri pätee materiaalista riippumatta:

Kaasupurkaukset ovat asia erikseen, nehän voivat muokata omalta osaltaan spektriä.

Aloittaja kysyi hehkulämpötilaa. Se on jossain 600 asteen kohdalla, kuten esimerkiksi tupakan hehkuva kärki.

visti
tietää
Esim. puu ei hehku kuin vasta hiilen olomuodossa ja tuhka ei hehku hiilen lämpötiloissa.

Kun puu on hehkuvan hiilen lämpötilassa, puu on muuttunut hehkuvaksi hiileksi. Kun aineen lämpötila on tietty, se lähettää eniten säteilyä, jonka aallonpituus vastaa tätä lämpötilaa. Kun lämpötila nousee, lyhenee aallonpituus ja väri muuttuu punaisesta kellertäväksi ja sitten sinerväksi lämpötilan edelleen noustessa. Aineesta ei puhuta näissä kaavoissa mitään, joten näin ajatellen kaikki aineet lähettävät samassa lämpötilassa samanlaista säteilyä.
Niin se mustan kappaleen säteily. Jos puu pakataan lasiin inerttiin kaasuun ja punahehkun lämpötilaan se siis hehkuu punaisena?

Esim. suolakurkun läpi johdettu sähkö saa sen hehkumaan natriumin vuoksi oranssina vaikkei lämpötila ole yli sata astetta.

Here's a little factoid for you. The greenish glow from white phosphorus isn't phosphorescence (though the name would lead you to believe otherwise). Phosphorescence refers to one type of photoluminescence in which a material re-emits some of the energy it has absorbed. White phosphorus glows from a form of chemiluminescence produced as the element oxidizes. Therefore, you don't need to expose phosphorus to light in order for it to glow. Further, phosphorus won't glow unless oxygen is present. White phosphorus is the only allotrope of phosphorus that will glow in the dark.
http://chemistry.about.com/b/2010/08/30 ... escent.htm

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
tietää
Esim. suolakurkun läpi johdettu sähkö saa sen hehkumaan natriumin vuoksi oranssina vaikkei lämpötila ole yli sata astetta.

Sillä ei ole mitään tekemistä hehkun kanssa. Yhtä idioottimaista kuin väittäisi loisteputken hehkuvan. Voitko ihan pokalla väittää loisteputken hehkuvan? Leditkin hehkuu jo nestetypessä. Absoluuttinen nollapistekin riittää, niin se materiaali heijastaa jo valoa. Jos inertissä kaasussa olevaa puuta valaisee auringonvalolla, niin se näyttää kellertävän-ruskealta. Tähän tietysti täytyy ottaa inertin kaasu väri ja taitekerroin huomioon, niin eipä enää olekaan ruskean väristä hehkuvaa puuta. Katsojalla voi olla myös puna-viher-sokeus, jolloin se puu voi olla yhtä hyvin vihreääkin kuin punaista.

visti
Seuraa 
Viestejä6331
tietää
visti
tietää

Niin se mustan kappaleen säteily. Jos puu pakataan lasiin inerttiin kaasuun ja punahehkun lämpötilaan se siis hehkuu punaisena?

Siinä sähkövirta virittää natriumatomeja. Ei kyse ole 100-asteisen aineen hehkumisesta. Ei ruokasuolan natrium lähetä keltaista valoa esim 500-asteisenakaan. Olen suolakurkkua hehkuttanut. Aika vaikuttava koe.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
visti
Siinä sähkövirta virittää natriumatomeja. Ei kyse ole 100-asteisen aineen hehkumisesta. Ei ruokasuolan natrium lähetä keltaista valoa esim 500-asteisenakaan. Olen suolakurkkua hehkuttanut. Aika vaikuttava koe.

Taitaa olla enemmänkin niin päin, että se natrium imee kaiken sen kellertävän (589nm) värin itseensä.

Vierailija
Tuppu L 2.0
visti

Taitaa olla enemmänkin niin päin, että se natrium imee kaiken sen kellertävän (589nm) värin itseensä.

Tässä nyt operoidaan ihan Maxwell-Boltzmanilla.

E: Eiku siis Stefan-Boltzmannilla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat