Seuraa 
Viestejä49

Vesiliirto on ilmiö, jossa vesilammikkoon ajettaessa rengas menettää kosketuksen asfalttiin. Vesikalvo tunkeutuu renkaan ja tien väliin. Kitka katoaa ja ajokki menettää ohjattavuutensa. Kitkavoima on tarpeellinen vain, jos auton liiketilaa halutaan muuttaa. Silloin kun auton jatkaa suoraa liikettä, on kitkavoimasta vain haittaa. Suoraviivaisessa liikkeessä liirto onkin siis tavoiteltava ominaisuus.

Polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi olisi renkaan ja tien välinen kitka saatava säädettäväksi.

Onnistuisikohan liirto puhaltamalla paineella ilmaa renkaan ja tien väliin. Ilmaliirto - vähän niinkuin ilmatyynyaluksessa. Tai sitten siivekkeillä. Formuloissa taisi joku vuosi sitten olla päinvastainen järjestelmä. Alipaineella nostettiin kitkaa. Siellä kun haluliike on kiihtyvä ja kurvikas. Hyötyliikenteessä meno taas on mahdollisimman tasaista ja mutkatonta.

Kommentit (8)

Sen aikana kuitenkin nopeus hidastuu koko ajan. kiihdytyksiä varten tulisi taas saavuttaa kitka. Paremman hyödyn voisi saavuttaa kun saisi ilmavirtauksen irroitettua ajokista syöttämällä esim. kaasua väliin. Laivojen pohjissa näin tehdäänkin veden vastuksen pienentämiseksi (harvinaista kuitenkin vielä)

bothnicum
Kitkavoima on tarpeellinen vain, jos auton liiketilaa halutaan muuttaa. Silloin kun auton jatkaa suoraa liikettä, on kitkavoimasta vain haittaa.

Mikä kitka sinun mielestäsi haittaa auton liikettä silloin, kun liiketila ei muutu?
Eikö ainoa energiaa kuluttava kitkasta johtuva asia ole, kun tien ja renkaan välinen kitka pitää renkaan pyörimässä. Jos rengas pysähtyisi, olisi sen pyörimään saattaminen sitten kun on tarve esim. kiihdyttää melko työlästä ja kuluttaisi rengasta aika lailla.
Katso vaikka lentokentällä palaneen kumin jäljet, kun pyörimätön rengas joutuu kiihtymään koneen laskeutumisnopeuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lentokoneiden pyöriin kannattaisi panna ilmaturbiinit tasaamaan nopeuseroa kenttään jottei ne kuluisi niin paljoa. Muuten kaikenlaisesta kitkan vähentäjistä on vain haittaa. Kriittisellä hetkellä se vie onnettomuuteen. Se paine joka nostaisi auton repisi rengastakin. Vesiliirto perustuu nesteen kokoonpuristumattomuuteen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

Et sitten ole koskaan autoa ajanut liukkaalla? Se liike ei ole tyypillisellä suomalaisella maantiellä montaa millisekuntia suoraa, jos sivuttaispito viedään. Sitten tusinakuskille sattuu ja tapahtuu siihen malliin, että saavutetut säästöt ulosmitataan noin 10 kertaluokan korolla. Maantienopeuksissa suurin osa kulkuvastuksesta on ilmanvastusta ja renkaiden vierintävastus on pieni tekijä.

Mutta mekanismina tuo toimii ja ilmatyynyrataa käytetään sovelluksissa, joissa kitka halutaan minimoida.

Renkaiden vierintävastus on muodonmuutosvastusta kun rengas puristuu.

Kun vertaat autojen ilmoitettuja normikulutuksia maantiellä ja kaupungissa, tajuat ettei renkaiden kitka mitään merkitse. Senhän pitäisi olla vakio per kilometri.
Ilmanvastus ja jarrutus/kiihdytyssyklit kuluttavat ja moottorin sisäiset kitkat.

Ihan päässälaskuna: jos 1300 kg painava auto kiihdyttää 50 km/h nopeuteen, bensaa palaa 0,023 litraa/kiihdytys.
Jos sitä tehdään 100 km matkalla 100 kertaa, sen aiheuttama kulutus on 2,3 litraa/100 km (moottorin hyötysuhteeksi oletettu kiihdytyksessä 15%).

Ilmatyynyaluksia on, mutta niiden ohjattavuus on onneton.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Notta ilmaliirtoa...

Markkinoille tuli tänä vuonna lentoauto USA.ssa. full premium auton hintainen ja kulutus siedettävä. Ollut iso puheenaihe maailmalla. Täällä tuppukylässä olen kuullut asiasta kerran mainttavan radio-ohjelmassa.

Täällä tuppukylässä on yksityisillä kaikki 5 sähköautoakin, joten.. heh.. ei paljoa tekniikka kiinnosta..

(Olin muuten ostaa käytetyn Elcatin talvella, mutta speksit osoittivat täysin virattomaksi vehkeeksi. )

- Ubi bene, ibi patria -

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

kitkan vähyyshän kyllä alentaa polttoainetta mutta mutta. tunnetustihan kitkan kadotessa renkaan ja tien välistä katoaa myös sivuttaispito. minkäs niminen efekti se nyt olikaan kun renkaat lähteät sinne suuntaan missä kitkaa on enemmän tarjolla? kitka löytyy yleensä viimeistään metsähallituksen mailta.

toisen polven pilkkuvirhe

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat