Vanhat sananlaskut ja sanonnat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin että tähän aiheeseen voisi kerätä vanhoja sananlaskuja, ja sitten tulkintoja/mietteitä/tarinoita niistä, jos eivät aivan ilmeisiä ole. Laitan nyt muutaman esimerkiksi, jos innostusta riittää niin lisätkää.

"Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se siihen itse lankeaa." - Jotenkin tuntuu, että näin ei aina tuntuisi käyvän, vaikka se olisikin reilua.

"Parempi pyy pivossa, kuin kymmenen oksalla." =
"parempi virsta väärää, kuin vaaksa vaaraa."

"Yrittänyttä ei laiteta." - Tämä kuullosti pitkään korvissani hullulta, mutta sitten tajusin, että sillä varmaan tarkoitetaan sitä, että jos olet kerran kokeillut jotain ja epäonnistunut, et uudelleen enää samaan hommaan joudu.

"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa." -Tämä pitää varsin usein paikkaansa.

"Ei oppi ojaan kaada." -Tämänkin aiheen motivaattorina, olisi kiva oppia lisää vanhoja sananlaskuja... ei siitä ainakaan haitta apitäisi olla...

Kommentit (3)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Laittaa = moittia

Yrittänyttä ei laiteta tarkoittaa, että jos on parhaansa yrittänyt, ei epäonnistumisesta moitita. Mutta uudelleen voi joutua yrittämään!

Englantilaisilla on hyvä sananparsi: Ei pidä puhua köydestä hirtetyn miehen talossa.

Se on usein tullut mieleeni lukiessani keskusteluja rasismista , sananvapaudesta ym.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

"Älä potki tutkainta vastaan."
Erään tutkimuslaitoksen lehden nimi oli Tutkain. Insinöörit olivat nimen keksineet ja pitivät sitä varsin onnistuneena. Tutkain on kuitenkin vanhaa agraarisanastoa. Se on keppi, jonka päässä on koukku. Koukulla tartutaan härän nenärenkaaseen. Sieraimet ovat niin arka paikka härälle, että tutkaimella saa härän vaikka polvilleen. Härän ei kannata potkia tutkainta vastaan, koska sieraimiin sattuu niin perkuleesti.

Sananlasku on peräisin raamatusta ja tarkoittaa, ettei turhaan kannata vastustella jossakin asiassa. Kun kysyin muutamalta insinööriltä sanan tutkain-merkitystä niin heidän mielestään se oli jokin tutkimuslaite.

Itse olen sitä mieltä, että raamatun lukeminen kuuluu yleissivistykseen länsimaissa. Sen voi lukea romaanina samaan tapaan kuin lukisi vaikkapa trilogian Taru sormusten herrasta.

Vierailija

Ei kestänyt puinen kirkko täysiä urkuja.
Ei ole kaikki päivät illassa jotka on aamussa.
Lähti kuin hauki rannasta.

Uusimmat

Suosituimmat