Seuraa 
Viestejä3164

Vieron kertakäyttökulttuuria. Siispä ostan uimalan tmv. kahviosta juomani omaan kuppiin, jonka hankin kirpputorilta. Tänä huomenena hoidin tätä hankintaa, jolloin myyjä havaitsi, että kuppini oli halkeilluuttaan loso. Muistaakseni astia eilen tai toissapäivänä vielä ehyt. En muista pudotelleeni tätä kuppia enkä ole kohdellut sitä muutoinkaan karkeasti.
Miten tavallista on, että halvat muoviastiat säröilevät joko itsestään tai vähitellen esimerkiksi lämpötilaerojen takia? (Nyt hajoillut kuppi oli sen kupin klooni, joka halkesi kaksi vuotta sitten pudottuaan kassistani betonialustalle.)

Kommentit (13)

Piru Naiseksi

Miten tavallista on, että halvat muoviastiat säröilevät joko itsestään tai vähitellen esimerkiksi lämpötilaerojen takia? (Nyt hajoillut kuppi oli sen kupin klooni, joka halkesi kaksi vuotta sitten pudottuaan kassistani betonialustalle.)

Kyllä se varmaan on aika todennäköistä että myös seuraava samanlainen/saman valmistajan kuppi hajoaa, siinä on käytetty liian vähän pehmittimiä ja/tai stabilisaattoreita tai liikaa täyteaineita.

Siis käsitiskin jälkeen olen kuullut "mainintoja" halkeilleista kupeista. Kaikki niistä ovat uusia, 5 euron mukeja, joissa on joko joku teksti tai eläinkuva.

En hakkaa niitä enkä tiputtele vaikka joku niin väittikin. Miten niille kävisi tiskoneessa?

Vanha, haiseva ja inhottava muki ei mene rikki vaikka heittelisin sitä kuinka. Perintönä saatu. Mutta se on ne. sukukalleus eikä sitä saa hukata tai tuhota..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
MLT
Seuraa 
Viestejä571

Luultavasti kyseessä on halpiskuppiin valmistuksen ruiskuvalussa syntynyt ns. yhtymäsauma eli kaksi muovivirtaa kohtaa jo hieman jäähtyneenä. Johtuu huonosta muotin suunnittelusta, valmistuksesta tai vääristä ajoarvoista.

Missä noita kuppeja nykyään valmistetaan suomalaisille myyntiin, jossain ulkomailla? Kumpi kestää, kotimainen vai kautta rantain valmistettu?

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
Piru Naiseksi
Vieron kertakäyttökulttuuria. Siispä ostan uimalan tmv. kahviosta juomani omaan kuppiin, jonka hankin kirpputorilta. Tänä huomenena hoidin tätä hankintaa, jolloin myyjä havaitsi, että kuppini oli halkeilluuttaan loso. Muistaakseni astia eilen tai toissapäivänä vielä ehyt. En muista pudotelleeni tätä kuppia enkä ole kohdellut sitä muutoinkaan karkeasti.

Ensinnäkin, minua jäi askarruttamaan tuo käyttämäsi loso-sanan merkitys. Minulle loso on sahatukin pintapelkka, ei esineen rikkinäisyyttä tarkoittava adjektiivi.

Toiseksi, uskon jo annettua selitystä, että kyseisen muoviesineen valmistaminen on ollut laadutonta, eli joko valumassan tai muotin lämpotila, tai pahimmassa tapauksessa molemmat, ovat olleet valmistuksen aikana liian alhaisia. Näin on saatu aikaan heikko yhtymäsauma, joka sitten aikaa myöten ratkeaa. Alhaiset lämpötilat ovat sinänsä ymmärrettäviä, jos halutaan vain päästä maksimaaliseen tuottavuuteen, eli suurimpaan määrään myytäviä kappaleita aikayksikössä.

Vanha jäärä

jogger
Seuraa 
Viestejä2936

En kyllä itse joisi muovisista mukeista, puhumattakaan jonkun vanha muovimuki joka on ties kuinka vanha ja sisältää ties mitä estrogeeninvastikkeita jolloin miehelle alkaa kasvamaan rinnat kun tarpeeksi imee sitä kuppia...

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Vanha jäärä
Ensinnäkin, minua jäi askarruttamaan tuo käyttämäsi loso-sanan merkitys. Minulle loso on sahatukin pintapelkka, ei esineen rikkinäisyyttä tarkoittava adjektiivi.

Toiseksi, uskon jo annettua selitystä, että kyseisen muoviesineen valmistaminen on ollut laadutonta, eli joko valumassan tai muotin lämpotila, tai pahimmassa tapauksessa molemmat, ovat olleet valmistuksen aikana liian alhaisia. Näin on saatu aikaan heikko yhtymäsauma, joka sitten aikaa myöten ratkeaa. Alhaiset lämpötilat ovat sinänsä ymmärrettäviä, jos halutaan vain päästä maksimaaliseen tuottavuuteen, eli suurimpaan määrään myytäviä kappaleita aikayksikössä.

En edes muista, mistä ja milloin olen omaksunut ´loso`-sanan kuvaavan esinettä vuotavaksi. Sahatukeista en ymmärrä edes sitä hitusta mitä tietokoneista ... eli onko sahatukin pintapelkka sama kuin sahatukin pääliosa?

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
Piru Naiseksi

En edes muista, mistä ja milloin olen omaksunut ´loso`-sanan kuvaavan esinettä vuotavaksi. Sahatukeista en ymmärrä edes sitä hitusta mitä tietokoneista ... eli onko sahatukin pintapelkka sama kuin sahatukin pääliosa?

Juuri siitä on kysymys. En itsekään ole sahauksen asiantuntija, mutta olen antanut kertoa itselleni, että pelkat tarkoittavat sellaista sahattua puutavaraa, jossa kylki tai kaksi on vielä sahaamatta. Kuorellinen pintalauta tai pintapelkka tuntee myös nimen loso. Sahureilla vaikuttaa olevan omat, sahurikohtaiseiset nimensä sahapuun eri osille.

Vanha jäärä

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Piru Naiseksi
Pari-kolme halkeamaa näkyy syntyneen säteittäisesti pohjasta ylös - ei siis läheltäkään saumaa.

Näkyvällä muotinsaumalla ei ole tähän juurikaan merkitystä, varsinkaan jos muki on suunnilleen symmetrinen. Yhtymäsauma voi syntyä sinänsä minne tahansa, todennäköisesti kylkeen lähes pystyyn.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

kuumaa juomaa ei kannata laittaa muovikuppiin muutenkaan, koska siitä irtoaa kuumuuden seurauksena haitallisia yhdisteitä juomaan.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat