Auton automaattivaihteet ja automaattilaatikon manuaalivaiht

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onko se manuaalivaihe siinä autonvaihdelaatikossa yleensä jos on automaattivaihteet. Niin puoliautomaatti Esim. skodassa se vaihtaa muistaakkseni itsestään vaihdetta vaikka ajaa käsivaihteilla, eli vaihde pienenee itsestään, mutta suurenee vivusta vääntämällä.

Tällästä yksinkertaista kysyn tällä kertaa.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Saman konsernin VW-merkkisessä autossa vaihdevivun ollessa tiptronic-asennossa, se vaihtaa automaattisesti sekä ylös että alaspäin. Vaihdot tosin tapahtuvat ylöspäin vasta kun kierrokset ovat nousseet melkein täysille.

Käsivalintamahdollisuudella itsessään ei ole juurikaan mitään käyttöä. Premium-luokan autoissa ei nimittäin kuule mootorin ääntä, joten vaihtamiskohta pitää katsoa kierroslukumittarista. Ja kun vaihteita on 6 kpl, niin liikkelle lähtö on pelkkää mittarin tuijottamista ja tikun tökkimistä.

Vierailija

Puoliautomaattinen vaihdelaatikko on sellainen jossa vaihteita voi vaihtaa suoraan, ilman kytkintä. Liikkeellelähdössä yleensä tarvitaan kytkintä. Ralliautoissa puhutaan joskus suorakytkentävaihdelaatikosta, joka periaatteessa on sama kuin puoliautomaatti. Normaalillakin vaihteistolla voi vaihtaa ilman kytkintä jos osaa sovittaa moottorin kierrokset oikein. Ei kuitenkaan suositeltavaa.

Automaattilaatikko on automaattilaatikko vaikka sen vaihteen voisi valita manuaalisesti.

Vierailija

Olisi kysyttävää automaattivaihteisista: miksi niissä on lähes poikkeuksetta vähemmän välityksiä, kuin saman moottorin yhteydessä olevassa manuaalilaatikossa? Eikö moottorin käyttökelpoisen vääntömomenttialueen silloin pitäisi olla laajempi. Jossain vanhemmassa amerikkalaislotjassa on esim. kaksi vaihdetta eteen ja pakki. Naurettavaa. Vai onko automaatti niin kallis/monimutkainen, että niihin ei raskita laittaa monta vaihdetta.

Vierailija

Ne nykyautomaatit on melkolailla kaikki tavallisia manuaalilootia, joissa vaihtamisen hoitaa robotti. Siksi on helppo tehdä myös käsinvaihtomahdollisuus. Nämä siis toimivat täysin automaattisesti, ei itse tarvi hämmennellä, ellei halua. Ja vaikka haluaisikin, niin itseään suojellakseen laitteisto ei tietenkään anna tehdä mitään päätöntä, kuten vaihtaa satasen vauhdissa ykköselle tai ajaa kaasu pohjassa pikkuvaihteella Inariin.

Sitten on ns. portaaton automaatti. Ainakin VAG:n lootat ovat robottilaatikoita, jotka ovat varustettuja kahdella kytkimellä. Portaattomuus saadaan aikaan tyyliin 1. vaihde päälle, ja kytkin luistamaan - 2. vaihde päälle ja molemmat kytkimet luistamaan - 1. vaihde pois - 3. vaihde päälle ja taas kytkin luistaa - 2. vaihde pois jne jne.

Vanhat turbiinilaatikot toimivat hydraulivoiman avulla automaattisesti, ja niissä on yleensä vain kolme vaihdetta eteen syystä, että yhdellä planeettapyörästöllä saadaan aikaiseksi maksimissaan juuri kolme vaihdetta. Jos halutaan yksikin vaihde enemmän, niin tarvitaan muistaakseni kaksi planeettapyörästöä lisää. Vie tilaa ja dollareita.

Edit: Selvensin soperrustani ymmärrettävämpään muotoon.

Vierailija

Tarkoitin juurikin niitä planeettapyörillä toimivia vanhempia askeja. Onhan polkupyörien vastaavissa planeettavaihteistoissa nykyään jo kahdeksan välitystä. Vaan eivätpä ne niin kalliita olekaan, kuin auton vaihteistot.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Maximilian
Ne nykyautomaatit on melkolailla kaikki tavallisia manuaalilootia, joissa vaihtamisen hoitaa robotti. Siksi on helppo tehdä myös käsinvaihtomahdollisuus.



Eikös nykyisissäkin automaateissa ole momentin muunnin. Ohjaus on kylläkin mekaanisen sijaan nykyisin elektroniikan hoitamaa.


Sitten on ns. portaaton automaatti. Ainakin VAG:n lootat ovat robottilaatikoita, jotka ovat varustettuja kahdella kytkimellä. Portaattomuus saadaan aikaan tyyliin 1. vaihde päälle, ja kytkin luistamaan - 2. vaihde päälle ja molemmat kytkimet luistamaan - 1. vaihde pois - 3. vaihde päälle ja taas kytkin luistaa - 2. vaihde pois jne jne.

Eikös tuossa nyt mene sekaisin se uusi DSG-vaihteisto ja varsinainen portaaton? Veto ei katkea missään vaiheessa tuossa Wolkkarin DSG:ssä, koska siellä on se kaksoiskytkin, mutta ei sitä kuitenkaan liu'uteta koko aikaa, kuten ne portaattomat variaattorityyppiset tekee. (niitäkin löytyy juuri VW/Audilta, mutta on eri asia)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
bosoni
Eikös nykyisissäkin automaateissa ole momentin muunnin.

On niissä, jotka on tehty "perinteisellä" tyylillä. Robottiaski ei tarvi.

bosoni
Eikös tuossa nyt mene sekaisin se uusi DSG-vaihteisto ja varsinainen portaaton? Veto ei katkea missään vaiheessa tuossa Wolkkarin DSG:ssä, koska siellä on se kaksoiskytkin, mutta ei sitä kuitenkaan liu'uteta koko aikaa, kuten ne portaattomat variaattorityyppiset tekee. (niitäkin löytyy juuri VW/Audilta, mutta on eri asia)

DSG:tä tarkoitin. Variaattorityyppiset kai jäänevät vain välivaiheeksi kehityskaaressa. Mutta kyllä niitä DSG-askin kytkimiä ainakin merkkiliikkeen edustajan mukaan melkoisesti luistatetaan (ei varmaan ihan jatkuvasti, mutta aina silloin ainakin, kun kaksi vaihdetta on yhtä aikaa kytkettynä). Kun kysyin, että eikös ne kytkimet pala hetkessä, niin vastaus oli tyly "Ei". Materiaalit kuulemma kehittyvät.

Vierailija

Ja eikö myös DSG ole loppujen lopuksi portaallinen vaihteisto, vaikka vaihtaminen tuntuu portaattomalta. Siinähän on pykälät laatikossa ja niitä vaihdetaan nopeasti ja vedon katkeamatta. Taisi TM:ssä olla aikoinaan juttu insinöörien kehittelemästä portaattomasta vaihteistosta, jossa ei ole luistavia variaattoreita/kytkimiä. En tosin enää muista, millainen sen tekninen toteutus oli. Enkä muista sitäkään, oliko se sitten toimiva vai varhainen prototyyppi idea-asteella.

Se olisikin melkoinen keksintö, jos joku kehittää portaattoman mekaanisen vaihteiston. Sellaisen, jonka hyötysuhde on 100%. Hyötysuhteella tarkoitan mekaanista luistamattomuutta (=hammaspyörät tai ketju, mutta ei esim. variaattori). Tietenkin siinä on laakerien ja muiden häviöt, joten vaihteistosta ei saada samaa voimaa ulos, joka siihen on mennyt sisään, mutta siitä ei nyt olekaan kyse. Tietänette, mitä tarkoitan, ehkä ilmaisin huonosti.

Itsekin olen miettinyt erästä mekaanista ratkaisua portaattomaksi vaihteistoksi. Tuskin tulee käytännössä toimimaan, mutta onhan se mukava suunnitella kaikenlaisia laitteita.

Vierailija
jussipaita
Ja eikö myös DSG ole loppujen lopuksi portaallinen vaihteisto, vaikka vaihtaminen tuntuu portaattomalta. Siinähän on pykälät laatikossa ja niitä vaihdetaan nopeasti ja vedon katkeamatta. Taisi TM:ssä olla aikoinaan juttu insinöörien kehittelemästä portaattomasta vaihteistosta, jossa ei ole luistavia variaattoreita/kytkimiä. En tosin enää muista, millainen sen tekninen toteutus oli. Enkä muista sitäkään, oliko se sitten toimiva vai varhainen prototyyppi idea-asteella.

Se olisikin melkoinen keksintö, jos joku kehittää portaattoman mekaanisen vaihteiston. Sellaisen, jonka hyötysuhde on 100%. Hyötysuhteella tarkoitan mekaanista luistamattomuutta (=hammaspyörät tai ketju, mutta ei esim. variaattori). Tietenkin siinä on laakerien ja muiden häviöt, joten vaihteistosta ei saada samaa voimaa ulos, joka siihen on mennyt sisään, mutta siitä ei nyt olekaan kyse. Tietänette, mitä tarkoitan, ehkä ilmaisin huonosti.

Itsekin olen miettinyt erästä mekaanista ratkaisua portaattomaksi vaihteistoksi. Tuskin tulee käytännössä toimimaan, mutta onhan se mukava suunnitella kaikenlaisia laitteita.

Minun tietääkseni portaaton vaihteisto on traktoreissa jo itseasiassa aika yleinen... No, tosin siinä voima kulkee osittain hydraulisesti niin, että kaikkein pienimmillä nopeuksilla voimansiirto on pelkästään hydraulinen, mutta toisaalta suuremmilla nopeuksilla hydrauliikka lukittuu paikoilleen, ja vaihteisto muuttuukin täysin mekaaniseksi.

Vierailija

Mutta tiedättekö ainoatakaan mekaanista portaatonta vaihteistoa? Vaikka CVT olisi käytännössä luistamaton, se on silti variaattori. Entä voiko se siirtää suuria vääntömomentteja. Esim. suuri maansiirtokone kivilouhoksella tai veturi rautateillä. Hydrauliikka ei tule kysymykseen, ei myöskään paineilma tai kuminen kiilahihna.

Jos ehtona ovat hammaspyörä, ketju, hammashihna, akselit ja nivelet, niin kuinka niistä rakennetaan portaaton vaihteisto 0-100% säädettävä? Pitää olla melkoinen seppä suunnittelemaan, että onnistuisi.

Kuvan ehdotukseen kun saisi punaisen ja sinisen laikan hammaspyöriksi, niin tavoite olisi toteutunut, mutta se ei tietenkään ole mahdollista. Hammasjako ei toimisi. Välitystä sitten muutettaisiin sinistä laikkaa liikuttamalla. Toki tuo toimii hyvin pienillä vääntömomenteilla ihan kitkaperiaatteella, mutta sen jälkeen se alkaa luistamaan.

Vierailija
jussipaita
Mutta tiedättekö ainoatakaan mekaanista portaatonta vaihteistoa? Vaikka CVT olisi käytännössä luistamaton, se on silti variaattori. Entä voiko se siirtää suuria vääntömomentteja. Esim. suuri maansiirtokone kivilouhoksella tai veturi rautateillä. Hydrauliikka ei tule kysymykseen, ei myöskään paineilma tai kuminen kiilahihna.

Eikö mielestäsi traktorin laatikossa siirry suuria vääntömomentteja?

Jos portaaton vaihteisto ei kykenisi välittämään suuria vääntömomentteja, niin sitten niitä vaihteistoja ei maataloustraktoreissa näkisi.

Ja on sinänsä huvittavaa että satuitkin mainitsemaan veturit... Nimittäin Dv-12 pyörästö ilmoitetaan seuraavasti: B'B'dh ... B' tarkoittaa kaksiakselista vetävää teliä, joita on tuossa siis kaksi, "d" tarkoittaa dieseliä, ja "h" hydraulista.

Dv-12 on keskiraskas "yleisveturi", mikä tarkoittaa sitä, että siinä on vaihteisto, höyryvetureissahan ei sellaisia ollut, joten ne jouduttiin suunnittelemaan alusta lähtien vain yhtä tarkoitusta varten. Dv-12 vaihteisto käsittää kolme vaihdetta, yksi tavarajunien vetoon, sillä huippunopeus jää 80 kilometriin tunnissa, kun pikajunavaihteella nopeus nousee tilaajan pyytämiin arvoihin, eli 100 kilometriin tunnissa kolmas onkin sitten ylivaihde, jolla ei oikeastaan vedetä juuri mitään, mutta vauhtia löytyy 125 km/h.

Dv-12 ei ole raskaansarjan veturi, mutta siitäkin huolimatta painoa löytyy sellaiset 60-65 tonnia vähän mallista riippuen, ja voimanlähteenä on V-16 diesel, josta löytyy tehoa täyden megawatin verran, eli semmoiset 1300 hevosvoimaa.

Joskus 60-luvulla veturimiehet hieman epäilivät, että mahtaako hydrauliveto luistaa kovassa vedossa, mutta käytännössä osoittautuikin, että ympärilyönnin estolaitteet puuttuvat peliin jo hyvissä ajoin ennenkuin hydrauliikan luistoa ehtii edes epäilemään.

Vierailija

Mitenkäs sen vanhan Saab 96;sen vapaakytkimen toimintaperiaate taas olikaan?

Alaspäin sai nakella vaihteita ilman kytkimeen koskemista...
Kunhan vipu oli vedetty eteen/taakse.

Oliko siinä kyse jostain automaatista vai mistä?

Vierailija
Eikö mielestäsi traktorin laatikossa siirry suuria vääntömomentteja?



Se vähän riippuu, nimittäin vaihteisto voi olla (en ole 100-varma) välitetty nopeasti pyöriväksi, jolloin se siirtää pienen vääntömomentin suurilla kierrosluvuilla. Silti voidaan käsitellä suuria tehoja. No, onhan siellä viimeistään takapyörien viimeisissä hammasrattaissa suuria vääntöjä.

Jos portaaton vaihteisto ei kykenisi välittämään suuria vääntömomentteja, niin sitten niitä vaihteistoja ei maataloustraktoreissa näkisi.



En ole edelleenkään nähnyt portaatonta vaihteistoa. Traktorien hydrauliset pikavaihdepakat eivät ainakaan ole.

Vetureista, mainitset itsekin "h" hydraulisen ja kolme välitystä. Jos siellä on kolme välitystä, niin mikä portaaton se silloin on? Myös hydrauliikka on 'kiellettyjen joukossa'.

Mitenkäs sen vanhan Saab 96;sen vapaakytkimen toimintaperiaate taas olikaan?

Taisi olla Työkkärissäkin perinteiset pykälävaihteet, vapaakytkimellä varustettuna.

Älkää nyt käsittäkö väärin, en minä tässä kettuillakseni intä, vaan mielelläni näkisin edes jonkinlaisen portaattoman toimintaperiaatteen. Ja kysehän on vain periaatetasolla toimivasta ratkaisusta. Kyllähän ne metallihihnaiset variaattoritkin toimivat käytännössä ja hyvä niin. Kuin myös hydrauliset portaattomat voimansiirrot. Sen verran googlettelin, että tuli esille kampivaihteisto. Siitä ei valitettavasti löytynyt tietoa enempää. Tämä kampivaihteisto olisi mekaaninen, luistamaton voimansiirtolaite. Siinä ei ole hydrauliikkaa, eikä luistavia kytkimiä, vaan 100% mekaaninen laite. Tämä taisi olla se TM:ssä esitelty keksintö.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat