Seuraa 
Viestejä45973

Lapsettomuus on monelle kova paikka. Se saattaa johtua omista tai puolison laaketieteellisista ongelmista, eivatka kaikki koskaan saa tietaa, miksei lapsia yksinkertaisesti tule. Itse kuulumme mieheni kanssa kuitenkin siihen ryhmaan, joka on lapseton vapaaehtoisesti. Me emme halua lapsia, enka ole koskaan tuntenut minkaanlaista vauvakuumetta tai halua tuottaa maailmaan uutta suuta ruokittavaksi. Ajatus aitiydesta on kaikkineen minulle todella vieras.

Olen monesti joutunut vastaamaan kyselyihin siita, miksi en halua lapsia. Moni ihmettelee asiaa avoimesti, osasta nakee etta asiasta keskustellaan myohemmin oman puolison kanssa kritisoivaan savyyn. Eras kommentoi asiaa niin, etta olen ilmeisesti vaaran miehen kanssa naimisissa, silla kun mies on oikea niita lapsiakin haluaa automaattisesti - rakkauteni miestani kohtaan ei siis voi olla totta. Yleinen kommentti on myos se, etta enhan mina viela nain nuorena voi tietaa mita tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Olen nyt 32-vuotias, joten tulevaisuuden on tapahduttava melko pian. Parhaat lapsentekovuoteni ovat jo nyt takanapain, joten en tieda koska biologisen kelloni oikein pitaisi alkaa tikittaa. Itse uskon, etta niin ei kay koskaan.

Syy siihen, etta aloitin aiheen vapaaehtoisesta lapsettomuudesta on se, etta julkisuudessa siita ei juuri puhuta. Vain monelle traaginen laaketieteellisista syista johtuva lapsettomuus on otsikoissa useasti, ja meita vapaaehtoisen paatoksen tehneita ei mainita edes kursorisesti - tai jos mainitaan, niin lahinna saalien. Haluaisin siis udella palstalaisilta, loytyyko heidan joukostaan muita minun kaltaisiani, ja mita mielta te yleisesti ottaen olette vapaaehtoisesti lapsettomista ihmisista?

Sivut

Kommentit (395)

Desi
Haluaisin siis udella palstalaisilta, loytyyko heidan joukostaan muita minun kaltaisiani, ja mita mielta te yleisesti ottaen olette vapaaehtoisesti lapsettomista ihmisista?

Jokaisen oma asia. Maailma ei missään tapauksessa välttämättä tarvitse juuri sinun lapsiasi. Enkä allekirjoita väitettä, että vapaaehtoinen lapsettomuus olisi osoitus itsekkyydestä. Yhtä lailla itsekkääksi voidaan ajatella halua saada omia lapsia. On vain hyvä, jos tuntee itsensä ja osaa toimia sen mukaan yrittämättä täyttää muiden odotuksia tai yleisiä normeja. Vielä onnellisempaa on, jos onnistuu löytämään kumppanin, joka jakaa saman halun jäädä lapsettomaksi. Joskus nimittäin erot tulevaisuudenhaaveissa tässä asiassa johtavat suhteen kariutumiseen tai toisen osapuolen hiljaiseen pettymykseen elämäänsä. Lapsia haluavia tulee aina olemaan riittävästi varmistamaan ihmiselämän jatkuvuus. Lapsettomat osallistuvat muilla tavoin yhteisön toimintaan ja se on heidän asiansa, että näin valitsevat.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14536

Oma valinta. Ylipäätänsä toisten elämää on vähän turha käydä kovin paljon mestaroimaan. On esimerkiksi huvittavaa, että itsekkyydestä moititaan niin niitä jotka tekevät lapsia kun niitäkin, jotka eivät lapsia tee.

Itse olen sitä mieltä että tietynlainen osa ihmisyydestä jää kokematta, jollei koe vanhemmutta. Lapsi kasvattaa.

Toisin kun sanot, olet oikeastaan suhteellisen nuori vielä ja teillä on halutessanne vuosia aikaa miettiä lapsentekoa.

Ennustanpa, että 10 vuoden päästä, jos fyysisiä esteitä ei ole ja liittosi kestää, teillä on lapsi tai lapsia .

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja tekipä niin tai näin, niin ei ihmislajikaan ikuisesti elä. Ei siitä tarvitse paineita ottaa. Syntymättömien olomuoto on vielä sen verran entropinen ja heidän tietoisuutensa taso sillä tasolla, että tuskin nuo vielä kykynevät kantamaan kaunaa hukatusta elämästä.

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1365

Ei ole koskaan oman lapsen hankkiminen kiinnostanut. Tuli nuorempana ajateltua, että kyllä asia tulee muuttumaan iän myötä.. Nyt 34-vuotiaana ei voi muuta kuin todeta, etten todellakaan tuottaisi uutta ihmistä tähän epävarmaan, mutta sairaaseen maailmaan. En, vaikka sitten muuten haluaisinkin. Ei silti, ei ole kyl mielikään muuttunut vuosien varrella.

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

Vapaaehtoinen lapsettomuus heijastaa joissain tapauksissa satanistista filosofiaa. Lievimmillään lapseton saattaa perustella lapsen kuormittavan maata tai olevan liian hyvä tähän maailmaan. Lapsen haluaminen on eräänlaista toivon filosofiaa. Elämän pahaksi kokeva ei halua lapsia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Meillä ei älyllistetty asiaa. Ei kirjoitettu aikatauluihin etukäteen lapsien siittämishetkeä. Kun oli mahdollista normaali perhe-elämä niin sitten noita tuli. Annettiin periksi eläimen vaistoille tuossa asiassa.

Ikäviä vaiheita on ollut noitten maailmalle lähtö. Pakko on asennoitua niin, että täysi-ikäiset ovat itsenäisiä ja meistä riippumattomia. Vastuista luopuminen raastaa. Nuorin tarvitsisi vielä ohjausta, mutta tuo ei hyväksy mitään vanhemmiltaan eikä pidä edes yhteyttä. Pitää vain yrittää hyväksyä että elämä opettaa. Vanhempien viitoittamat polut eivät kaikille kelpaa. Pitää rämpiä kunnes oppii, että polut ovat helpompi tapa edetä. Pienemmän riesan tapa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
kiittäen
Vapaaehtoinen lapsettomuus heijastaa joissain tapauksissa satanistista filosofiaa. Lievimmillään lapseton saattaa perustella lapsen kuormittavan maata tai olevan liian hyvä tähän maailmaan. Lapsen haluaminen on eräänlaista toivon filosofiaa. Elämän pahaksi kokeva ei halua lapsia.

Olitko typerys jo ennen kuin sinusta tuli kretardi, vai tulitko typerykseksi vasta omaksuttuasi kretardismin?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

[size=50:fyby4hu3]Sitä olen kyllä ihmetellyt moneen kertaan miten niin henkiset ihmiset kuin uskovaiset voivat olla niin materialistisia että heille ovat kaikki fyysiseen kehoon liittyvät asiat noin helvetin tärkeitä. Yhdynnästä pitää seurata lapsen syntymä eli pitää valmistaa keho jollekin sielulle, ja lopulta kun tulee tuomiopäivä ne mädäntyneet raadot kiskotaan ylös haudoistaan jotta sielulla on taas kapinen tomumaja jossa asua. Hyi helv-... Mutta se siitä. [/size:fyby4hu3]

En koskaan halunnut lapsia ja nykyään kun olen jo yli 40-vuotias harva niitä minulta mitenkään enää tivaakaan. Sellainen ajatus että jää jotain oleellisesta ihmisyydestä kokematta kun ei tehnyt lapsia on minusta vähän hassu. En minä päässyt sitäkään kokemaan miltä tuntuu olla mies, mustaihoinen, häikäisevän kaunis, rikas, Mensa-kerholainen jne. Ei kai sitä voi olla mitään muuta kuin itsensä... Kaikki muu oleminen on olematonta. Minkäänlaisia äidillisiä tunteita minulla ei ole, ei ainakaan niin konkreettisesti että oman lapsen haluaisi. Enempi sellaisia abstrakteja koko maailmaa syleileviä.

Tällä foorumilla voinee kuitenkin olla keskivertoa enemmän lapsettomia sen takia että osa on nuoria miehiä jotka eivät ole vielä lisääntyneet ja osa näitä erikoisia persoonallisuuksia joita kiehtoo kaikki muu (kuten esim. tiede) valtavan paljon enemmän kuin ihmisapinan tyypillisimmät touhut kuten se lapsentekokin siis.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14536
Rousseau
Sellainen ajatus että jää jotain oleellisesta ihmisyydestä kokematta kun ei tehnyt lapsia on minusta vähän hassu.

Niin se minustakin oli, kunnes lapseni syntyi.

Itse asiassa kyse ei välttämättä ole edes lapsien tekemisestä, vaan pienen ihmistaimen oman kasvun ja kehityksen seuraamisesta ja sen tukemisesta. Tämä voi toteutua yhtä hyvin vaikka adoption tai sijaisvanhemmuuden kautta kun itse lapsia "tekemällä".

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Vapaaehtoinen lapsettomuus on ainakin evoluutiobiologisessa mielessä varsin mielenkiintoinen teko tehdä....

Lännessä ja osin idässäkin tosin alkanee olla arkipäivää mistä sitten on seurannut väestötieteellisiä ongelmia, esim japanissa on niin pieni syntyvyys että koko japanilaisen rodun/kansan ennustetaan kuolevan sukupuuttoon vuoteen 3000 mennessä.

Ja itse en todellakaan tiedä tulenko tekemään lapsia....

Itse en koskaan ole halunnut lasta.
Yksi sellainen on kyllä olemassa...
On se ipana sen verran ihana että ei sitä pois enää anneta, mutta jos voisin kelata aikaa taakseppäin. Unohtaisin samalla kaiken kauniista lapsestani tietysti, ja voisin muuttaa asioita...
Olisin edelleen lapseton.
Kuulostaa pahalta.
Tiedän.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5434

Vois se harmittaa, jos jäis vanhemmuus kokematta.. Mut toisaalta, nykysen eukon kanssa jo pitkään yhdessä eikä mitään aikomusta asian suuntaan.. Aikaahan vielä kyl on, kunha viriilinä pysyn

Per se

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888

Minulle on kaksi naista sanonut, että haluavat kauniita lapsia. Ex-vaimoni sanoi, että meidän lapsista tulee kauniita, koska mekin olemme kauniita.

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Pseudohippi
Rousseau
Sellainen ajatus että jää jotain oleellisesta ihmisyydestä kokematta kun ei tehnyt lapsia on minusta vähän hassu.

Niin se minustakin oli, kunnes lapseni syntyi.

Itse asiassa kyse ei välttämättä ole edes lapsien tekemisestä, vaan pienen ihmistaimen oman kasvun ja kehityksen seuraamisesta ja sen tukemisesta. Tämä voi toteutua yhtä hyvin vaikka adoption tai sijaisvanhemmuuden kautta kun itse lapsia "tekemällä".

Enta jos halua tukea ja seurata "pienen ihmistaimen" kasvua ei yksinkertaisesti ole eika ole koskaan ollutkaan? Mista kuvittelet etta se yhtakkia iskisi? Ei minulla ole aikomusta kouluttautua bussikuskiksi tai hiihtaa yksin pohjoisnavallekaan, enka usko etta halu niihinkaan ilmaantuu tulevaisuudessa. Miksi ylipaataan kuvittelet, etta kaikkiin jossakin vaiheessa iskee halua saada lapsia? Vaikka se tapahtui itsellesi, se ei tarkoita sita etta niin kavisi kaikille.

Ennustanpa, että 10 vuoden päästä, jos fyysisiä esteitä ei ole ja liittosi kestää, teillä on lapsi tai lapsia .

Miksi ennustat nain? Miksi lasten saaminen on niin pakonomaista, etta ihmiset jotka niita ovat paattaneet olla saamatta muuttaisivat yhtakkia mielensa?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat