Seuraa 
Viestejä300

Yhtäkkiä kuului vaan sellainen kauhea posaus, ja luulin että kirjahyllyn päällä olevasta lyhdystä räjähti lasi. (Lampulla on sen lyhdyn kanssa vaan puoli metriä matkaeroa ja ne on samalla suunnalla ja korkeudella. ) Kävin tarkistamassa sen lyhdyn ja ihmettelin kun se oli ok. Tosin ei siinä lyhdyssäkään ole ollut kynttilää joten aika ihme sen räjähtäinen oiskin ollut. Meni pari minuuttia ja taas kuluui posahdus, tällä kertaa pienempi kuin edellinen, sitten kohta perään toinen ja hoksasin että se onkin eteisen lamppu joka posahtelee,ja olin tosi yllättynyt, koska se ei ollut päällä eikä ole ollut edes koko päivänä päällä. Sitten alkoi kuulua pienempiä posahduksia yhdistettynä sellaiseen outoon ääneen, jonka perusteella tuli fiilis että siellä lampun sisässä on jotain sähköiskuja jotka rikkoo sitä hehkulamppua. Tuo itse lamppu on tuollainen 80/90-luvun kerrostalojen perus lasikupu joten sirpaleita ei tipu eikä näy jos hehkulamppu siellä hajoiliskin. Noin viiden minuutin päästä lamppu alkoi tasaisesti tikittää. En millään uskaltanut käydä painamassa pääkatkaisijaa ja irroittamassa sulaketta kun se sulakekaappi on ihan sen lampun vieressä. No sitten uskallauduin kuitenkin eteiseen nopeasti sammuttamaan toisen lampun joka oli samassa katkaisijaryhmässä tuon eteisen lampun kanssa ja pikkuhiljaa se tikitys sitten lakkasi. Tosin ei välittömästi, mutta vaimeni koko ajan.

Mistä ihmeestä tuossa oikein oli kyse ja miten sen kanssa pitäis menetellä jatkossa?

Pitäis varmaan käydä sammuttamassa pääkatkaisija ja irrottaa se lamppu, jotta tietäisi paremmin mitä on tapahtunut, mutta en jotenkin uskalla. Enkä tiedä miten oikein tekisin sen edes nyt pimeällä kun ei mulla oo mitään otsalamppua, pieni taskulamppu vaan ja siinä kuvussa on todella tiukat meisselin vaativat ruuvit ja sen irrottamisessa tarvii jo kaksi kättä jotta voi tukea lasikupua samalla ,ja silmätkin pitäis suojata varalta jos joku räjähtää eikä oo suojalaseja. Pelottaa kyllä että onkohan täällä nyt ihan turvallista, eikä varmaan uskalla nukkua jos syttyykin joku tulipalo. En edes voi irrottaa sulaketta tuntikausiksi kun asun yksiössä ja mulla on pakastin olohuoneen pistorasiassa ja se sulaa jos irrotan valoja koskevan sulakkeen. Enkä jaksa siirtää sitä että se ylettyis keittiön pistorasiaan. Tai ehkä mun pitäis kuitenkin siirtää se, en tiedä.

Ois kiva kuitenkin tietää että onko vika pelkästään siinä hehkulampussa, jossain lampun kannassa vai koko tuon alueen sähköjärjestelmässä vai missä (en tiedä näistä asioista juuri mitään) Tuntuu ettei voi olla siinä hehkulampussa, koska miten se voi sammutettuna ja jäähtyneenä tuollain posahdella noin vain. Pitäis varmaan ilmoittaa jollekin isännöitsijällekin aamulla, mutta ois kiva tietää eka että mistä on kyse ja onko se vakavaa.

(Nyt yöllä tuksin kukaan edes lukee tätä mutta jos aamulla joku osasi vastata)

Lisäyksenä tähän vielä että näköjään sen lampun lasikupukin on sitten haljennut, tosin se ei voi olla se syy mistä se ääni yksinään johtui, koska se ääni oli riippuvainen siitä toisen lampun päällä olemisesta ja selvästi joku sähköjuttu. Mutta siis sen verran voimakas juttu se on ollut että se ei oo vaikuttanut pelkästään hehkulamppuun, vaan myös siihen ulkopuoliseen kupuun.

Sivut

Kommentit (58)

Ei siinä mitään suurta vaaraa ole liikkua ja kun panee suojalasit ja käsineet niin ei käytännössä mitään. Pääkatkaisijasta tai sen ryhmän sulakkeesta virrat pois ja tutkimaan.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Aamulla läppärikin sitten jumahti, näppäimetkään ei toimineet, vaikka olin ottanut virtapiuhan pois heti kun lamppu alkoi tikittää, mutta nettipiuha oli paikalla. Nekin molemmat kuului samaan ryhmään tuon eteisen valon kanssa, oli sitten pakko irrottaa sulake. Totesin sitten että kaikki mahdollinen kuuluu samaan ryhmään, niin ei sitten saanut nettiäkään toimimaan kun se pistoke ei ylettynyt keittiöön. En oo vieläkään uskaltanut laittaa sulaketta takaisin.

Mutta siis eteisen lamppu näyttää tältä: Hehkulamppu ei ollu ihme kyllä rikki, mutta siitä kannasta oli valunut jotain kirkasta ja ruskeaa nestettä hehkulampun päälle ja se oli niin samea ettei sitä hehkulankaan näkynyt läpi.(kai niistä aina pitäis nähdä) Itse lampun kupu taas oli haljennut kahdelta puolen tosi pitkästi, niin pitkästi että saa laittaa lasinkeräykseen, koska kohta irtoaa puolet lampusta. Siitä oli irronnut lasinmurusia sinne sisäpuolelle.

Oisko kellään mitään diagnoosia? Mietin jo itse että voisko mitenkään olla että ainoastaan se lampun kupu posahteli ja hehkulamppu oli vuotanut jostain muusta syystä. Mutta sitten tuo läppärin jumahtaminen hämää. Uskallanko laittaa tuohon ryhmään sulakkeen takaisin? En oo uskaltanut millekään isännöitsijälekään soittaa kun pelkään että oon vaan jotenkin liian hysteerinen ja nyt on vielä viikonloppukin. Tuntuu että pitäis osata järkevästi ilmoittaa ongelma enkä mä tiedä mikä se on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Anastasia
Hehkulamppu ei ollu ihme kyllä rikki, mutta siitä kannasta oli valunut jotain kirkasta ja ruskeaa nestettä hehkulampun päälle ja se oli niin samea ettei sitä hehkulankaan näkynyt läpi.(kai niistä aina pitäis nähdä) Itse lampun kupu taas oli haljennut kahdelta puolen tosi pitkästi, niin pitkästi että saa laittaa lasinkeräykseen, koska kohta irtoaa puolet lampusta.

Hehkulampusta ei voi valua mitään nesteitä, yläkerran naapurista voi.
Poksahtelutkin voivat kuulua sieltä tai lampun johdoista/oikosulusta jos niihin valuu jotain nestettä.
Onko lampun kuvussakin jotain kökköä?
Hehkulamppuja on samealla ja kirkkaalla lasilla.
Läppärin jumitus ei liity asiaan.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Hehkulampun päällä on kuitenkin jotain kirkasta kuivahtanutta nestettä joka on pieneltä osin palanut ruskeaksi tai on muuten ruskeaa. En tiedä mistä se on valunut sitten mutta ei ollut siinä ainakaan alunperin, koska vaihdan hehkulampun aina puhtaat käsineet kädessä, jottei siihen jää rasvatahroja ja jotta se kestää pidempään. Lampun kuvussa ei oo sitä nestettä, se on kuivahtanut siihen hehkulampun päälle. Yläkerrasta ei oo varmaan valunut mitään koska katto on kuiva, miten se sieltä lampun kautta valuis

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Kattolampun kannassa on jotain mustaa mömmöä yhdellä reunalla kierteessä, saattaa olla että se on valunut sellaisesta pohjalla olevasta reiästä tai sitten ei. En oo ihan varma kun en uskalla koskea siihen enkä oikein näe kunnolla, kun ei ole tarpeeksi korkeaa tuolia. Muuten se näyttää kai iha normaalilta.

Näkeekö hehkulampun kannan sisälle jos sen lasin rikkoo?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Voisiko säkökaapelia pitkin valua jotain nestettä lampun rasiaan? Kaabelihan on vähän niinkuin letku, jossa on johdot sisällä. Meinaan että jos jossain muualla vuotaa kuin välittömästi lampun yläpuolella. Kaukaa haettu teoria ehkä, mutta on joskus käynyt mielessä ennenkin.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Siinä oli 60W lamppu ja saa olla maksimissaan tuo 60W. Aina siinä on ollut 60W. Mitenköhän tuonkin selvittää että onko sähkökaapelia pitkin valunut jotain. Pakko vissiin ottaa maanantaina yhteyttä siihen isännöitsijään

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Anastasia
Siinä oli 60W lamppu ja saa olla maksimissaan tuo 60W. Aina siinä on ollut 60W. Mitenköhän tuonkin selvittää että onko sähkökaapelia pitkin valunut jotain. Pakko vissiin ottaa maanantaina yhteyttä siihen isännöitsijään

Todella outo ilmiö. Ethän vaan ole ottanut mitään mömmöjä mitkä aiheuttavat kaikenmaailman ihmeellisiä aistimuksia? Hyvä. Mielestäni lamppu jossa ei ole tehoja eli sähköä, aika harvoin poksahtelee tai päästelee muitakaan ääniä, ettet vain vahingossa erehtynyt kohteesta?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Heksu
Voisiko säkökaapelia pitkin valua jotain nestettä lampun rasiaan? Kaabelihan on vähän niinkuin letku, jossa on johdot sisällä. Meinaan että jos jossain muualla vuotaa kuin välittömästi lampun yläpuolella. Kaukaa haettu teoria ehkä, mutta on joskus käynyt mielessä ennenkin.

Vanhat sähkärit tuntenevat termin "itkevä johto". Johdon eristeistä valui, muistaakseni lämpötilan vaihtelun takia, yhdisteitä. En tiedä mitä siinä PVC:ssä oli käytetty.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300
Astronomy
Anastasia

Todella outo ilmiö. Ethän vaan ole ottanut mitään mömmöjä mitkä aiheuttavat kaikenmaailman ihmeellisiä aistimuksia? Hyvä. Mielestäni lamppu jossa ei ole tehoja eli sähköä, aika harvoin poksahtelee tai päästelee muitakaan ääniä, ettet vain vahingossa erehtynyt kohteesta?

En oo ottanut mitään mömmöjä, enkä oo erehtynyt kohteesta, koska paikansin sen eilen niin hyvin ja lisäksi se kupukin oli rikki. Se oli viimeksi täysin ehjä kun se lampun oon vaihtanut. Minustakin tuo on kyllä todella outoa ja toivoin että se johtuis vaan lampun kuvun hajoamisesta, mutta mistä se neste siihen oli tullut ja kuivunut, ja miten se lampun tikitys ja posahtelu loppui heti kun sammutin samassa katkaisijassa olevan toisen lampun...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat