Seuraa 
Viestejä16844

Mitä näistä ruokavalioista olet harjoittanut menestyksellisesti eli kokemuksesi ovat olleet positiivisia? Valitse kaikki tällaiset vaihtoehdot. Yleensä erityisruokavalio perustuu siihen että jokin tietty sektori jätetään vähemmälle käytölle tai poistetaan kokonaan, joten sen vuoksi vaihtoehdot ovat nimenomaan rajoituksiin keskittyviä. Huomioi että jotkut annetuista vaihtoehdoista ovat siis vähentäviä (esim. proteiinin määrää rajoittava) kun taas jotkut kokonaan tietyn tuotteen poissulkevia (esim. maidoton ruokavalio), joten sen mukaan mikä on ollut perimmäinen tarkoitus ruokavalion valinnassa tulee niitä rastejakin asettaa.

Kommentteihin voit sitten halutessasi laittaa myös ne jotka eivät sinulle sopineet tai joista et muuten vaan pidä. Rastivaihtoehdot on varattu myönteisille kokemuksille.

Tarkoitus on keksittyä oikeasti terveyteen vaikuttaviin ruokavalioihin, eettiset valinnat eivät siis nyt kuulu tähän.

(Mieltään saa myöhemmin muuttaa, ja tietenkin on syytä kertoa miksi näin tapahtui.)

Kommentit (15)

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888

Minä pystyn syömään mitä vain, ei ole rajoittavia tekijöitä kuten vaikka laktoosi-intoleranssi. En liho helposti, joten senkin puoleen voin syödä ja jos lössähdän, niin tekee mieli liikkumaan jotta olo paranisi.

Yritin jättää maidon pois, mutta minun nivelet alkavat oireilemaan. Maidon proteiineista A1, A2 (muistaakseni) puhutaan, että tietyn rotuinen lehmä tuottaisi diabetekselle altistavaa proteiinia. Lisäksi maidossa sanotaan olevan estrogeenin kaltaisia aineita, jotka vähentävät miehillä testosteroiinia. On epäilty, että tyttöjen kuukautisten aikaistuminen johtuisi maidosta. Lisäksi maito haittaa joidenkin muiden ravinteiden imeytymistä.

Minulla on kokemusta bodarin ruokavaliosta. Lopetin sen noin kymmenen vuotta sitten, koska tunnen nyt oloni paremmaksi noin 80 kg painoisena. Huomasin, että suurten proteiinimäärien syöminen ei toiminut, enkä tuntenut oloani hyväksi. Ilman steroidien yms. käyttöä keho tuskin pystyy paljoa normaalista enempää proteiinia käyttämään.

Hiilihydraatteja tykkään syödä, en ole kiinnittänyt niiden terveysvaikutukseen kovin paljon huomiota luultavasti koska en helposti liho. Aktiivisella liikunnalla (4-5 x viikossa 4-8 km lenkki ja jonkin verran lihaskuntoa lisäksi) paino on n. 80 kg, pituus 187 cm.

D-vitamiinista, Q10-ubikinonista (+ karnitiini) ja C-vitamiinista olen saanut selvästi havaittavaa vaikutusta. Kalaöljyn olen myös huomannut vaikuttavan, ehkä aivojen kautta.

Olen viimeaikoina ottanut hera-proteiinia ja sen vaikutuksen myös huomaa, etenkin jos on käynyt salilla. Lihakset kasvavat.

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Mitään ruokia ei sinänsä tarvitse lihomisen pelossa välttää, kunhan sekä hyötyliikkuu että urheilee. Astangan ja pilateksen tyyppiset kehonhuollot pitävät myös aineenvaihduntaa korkealla jolloin lihomista ei tapahdu.

Käytän maitotuotteita paljon, mutta muutamankin päivänkin käyttökatko aiheuttaa laktoosi-intoleranssin oireita niihin palatessa.

Aamusyöminen ei sovi minulle vaan tyhjällä vatsalla treenaamaan. Nestepitoiset välipalat kuten marjakeitot todella tärkeitä.

Mutta eri ihmisille sopivat eri jutut ja toki tottumukset ratkaisevia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Itse olen havainnut hyödylliseksi hiilareiden määrää rajoittavan ruokavalion. Kun olen harjoittanut sitä ovat jääneet pois ilmavaivat ja osa vatsakivuista joita minulla on ollut pitkin poikin elämääni, ranteisiin ja polviin keskittyneet säryt ja naksumiset ovat kadonneet, tuuperruttavaa päivällisen jälkeistä väsymystä ei ole ollut vaivana. Olo on ollut kevyempi. Paino on laskenut.

Ongelma kyseisen ruokavalion aloittamisessa on aina se että ensialkuun tulee suorastaan tuskainen olo kun ei voi kaksin käsin kauhoa kitaansa vehnä- ja sokeriherkkuja. Vaikka periaatteessa ei ole mikään oikea nälkä, on sellainen olo kuin ei olisi syönyt tarpeeksi jos ei ole änkenyt jotain viljatuotetta kitusiinsa.

Rukiista, kaurasta ja riisistä en ole valmis luopumaan, joten viljattomasta ruokavaliosta en voi puhua. Rukiista vain tulen useimmiten niin kipeäksi että käytännössä syön sitä hyvin harvoin, lähinnä paistetun lohen kanssa (lohen rasvasta tulen myös kipeäksi, että meneepä samalla kaksi kipua kimpassa, tähän tosin auttaa jossainmäärin entsyymivalmiste joka hajottaa hiilareita, rasvaa ja proteiinia). Riisiä tulee syötyä muuten vaan harvoin. Kauraakaan ei niin kauheasti mene, lähinnä muutaman kaurakeksin muodossa "etten tule hulluksi" jos minulla ei ole niin sanotusti mitään hyvää ruoan päälle nautiskeltavaksi. Katson että kolme Kantolan kaurakeksiä ei ole niin kauhea synti etteikö VHH-dieetillä sellaisen voisi sallia... Toisaalta viime vuosina en ole luopunut enää hedelmistäkään.

Kuten edellä sanoin rasvainen kala ei sovi minulle (kumma kyllä vakuumipakattu kylmäsavulohi ei aiheuta mitään vaivoja, mutta sepä ei tihkukaan rasvaa), ei myöskään nykyään enää kylmäpuristettu kookosöljy jonka kanssa muuten läträisin jatkuvasti. Voista vatsani menee aivan sekaisin ja taas toista päivää kipeä. Näin ollen voisi tietysti ajatella että rasvaa vähentävä ruokavalio olisi minulle hyväksi, mutta varsinaisesti en sellaisella katso olevani, enkä halua olla, sillä en mitään light-paskaa ala todellakaan puputtamaan jos haluan nautiskella esim. juustoista. Kerran ostin vahingossa vähärasvaista partaäijäjogurttia ja luulin että koko pytyllinen on pilalla kun rakenne oli omituinen ja maku paha.

Toiste en aio erehtyä. Vain sitä aitoa ja oikeaa.

http://fi-fi.facebook.com/pages/Parta%C ... 0967148460

Ajoittain maitotuotteetkin aiheuttavat vatsavaivoja, mutta tämä ei onneksi ole jatkuva ilmiö joten en luokittele itseäni laktoosi-intolerantikoksi. Sitä on suvussani kyllä, mutta minulle olisi mahdoton ajatuskin luopua maitotuotteista sillä syön todella paljon jogurttia. Eniten kaiketi maustamatonta jogurttia jossa on nykyään hypetettyjä baktereita.

(Tutkittu laktoosi-intoleranssi ja keliakia aikoinaan, negatiivista molemmat.)

Kun koetan rajoittaa hiilareiden määrää, alkaa tehdä mieli enemmän (lue: paljon enemmän) proteiinipitoisia ruokia. Tämä siitä huolimatta, vaikka koettaisi lisätä kasvisten ja rasvan määrää "tolkuttomasti".

Vomies
Seuraa 
Viestejä2888

Haluaisin kommentteja henkilöiltä, jotka elävät vähillä hiilihydraateilla. Onnistuuko se pidemmän aikaa ja kuinka pitkän aikaa? Pärjääkö "ilman" hiilareita ja/tai kuinka vähillä hiilareilla pärjää? Mikä on olo, ja muita kokemuksia.

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Vomies
Haluaisin kommentteja henkilöiltä, jotka elävät vähillä hiilihydraateilla. Onnistuuko se pidemmän aikaa ja kuinka pitkän aikaa? Pärjääkö "ilman" hiilareita ja/tai kuinka vähillä hiilareilla pärjää? Mikä on olo, ja muita kokemuksia.



Todellisia karppaajia jotka pyrkivät ketoosiin on varmaan harvassa, ja heidän on syytä puhua siitä (eikä minun), mutta jos ei sellaisia löydy niin matskua löytynee

http://karppaus.info/forum/

Itse olin 6 v sitten "karpeimmillani" kun jätin viljat ja sokerin pois ja tämän ohella myös hedelmät. Laihduin liikaa, lopulta olin alipainoinen. Ja koska olen vähän helvetin kranttu syömään vihanneksia, niin ei tuollainen oikein minulta suju. Mieluummin tyydynkin väljämuotoiseen, lunkiin VHH-dieettiin jossa heitetään vehnä ja sokeri hiivattiin, mutta hedelmiä saa kuitenkin syödä kasvisten lisäksi.

Luulenpa että tämä on erittäin yksilökohtaista. Olen tässä nyt yrittänyt jo pidempään jättää edes vehnän ja sokerin kokonaan, mutta harmikseni olen aika lääpälläni esim. maustettuihin jogurtteihin - ja niissähän on aivan älyttömästi sokeria.

Onnistuuhan mikä vaan jos on tarpeeksi motivaatiota. Itse kun sairastan vulvodyniaa joka pahenee näemmä aina jos Candidan määrä elimistössäni nousee liiaksi, on ajoittain pakko rukata ruokavaliota karpimpaan suuntaan. Eikä se mitään kivaa ole tosiaankaan nuo vatsapuolen jututkaan, se että on pötsi pystyssä kuin tiineellä jos vetää vehnää posket lommolla ja sattuu huonompi kausi niin että keho ei sitä oikein sulattaisi.

Se minusta, urheiljoillehan tietenkin kuulema tuo hiilareita vähentävä ruokavalio on vähän hankalampi homma, kun niitä hiilareita tarvittaisiin käyttöenergiaksi. Tästä saa antaa neuvoa joku asiasta tietävä taho. Kohtalaisesti liikkuva kuten minä pärjää kyllä VHH-dieetillä, hedelmienkin poistaminen ruokavaliosta on jo siinä ja siinä kannattaako...

Proteiinia 3g per rasvaton painokilo, rasvaa n. 1g per rasvaton painokilo ja loput hiilareita kaloritavoitteesta riippuen, laihduttaessa 1000kcal miinuksella, bulkatessa 500 plussalla. Toimii keittiössä ja puutarhassa ja voi syödä mitä vaan, kunhan muistaa laskea ne kalorit ja makrot.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023

Ärtyneen suolen takia viljaton, sokeriton ja mahdollisimman lisäaineeton ruokavalio. En rajoita hiilihydraattien määrää, vaan laatua eli syön runsaasti kasviksia ja jonkun verran hedelmiä. Nopeita hiilihydraatteja vältän, perunat jää siis laariin. Rasvaa pitää oikein lisätä, että tulisi syötyä riittävästi. Hyviä kylmäpuristettuja kasviöljyjä ja voita.

Myös maito on nykyään sopimaton suurena määränä, mutta kermakastike käy, sen määrä ei yleensä ole kovin suuri annoksessa.

Proteiini useimmiten broileria ja maitoproteiineja, paljon pähkinöitä ja siemeniä, papuja jne.

Näillä ohjeilla suolisto toimii ilman kipuja ja normaalisti.

Rasvaton/vähärasvainen, lihaton (punainen liha pois , pidin pois muutkin lihat paitsi kalan), mahdollisimman vehnätön. Tietyt ruoka-aineet myös pois kuten peruna, bataatti, appelsiini, paprika, turhat mausteet.

Paino tippui muutamassa kuukaudessa 8 kiloa. Liikuin kävellen päivittäin ja voin loistavasti!

Kilot tulivat takaisin kun lopetin ensin lihattoman kuurin ja siirryin sen jälkeen täysin sekaruokaan (eineksineen, valitettavasti).

Edit: tietyt kasvikset ja hedelmät olivat kiellettyjä, muita sai stödä vaikka kuin paljon.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
MsHorton
EOM
"monipuolisesti oikeaa ruokaa"?



Mikä on monipuolinen oikea ruoka?

Se on sitä, että saa syödä mitä vain, mutta oikeasti syödään pastaa ja leipää, riisiä ja valmismarinadeja.

Anteeksi

Vomies
Haluaisin kommentteja henkilöiltä, jotka elävät vähillä hiilihydraateilla. Onnistuuko se pidemmän aikaa ja kuinka pitkän aikaa? Pärjääkö "ilman" hiilareita ja/tai kuinka vähillä hiilareilla pärjää? Mikä on olo, ja muita kokemuksia.



Olen joitain kertoja karsinut hiilarit minimiin ruokavaliostani lähinnä urheiluun liittyvistä syistä. Jaksot olleet n. 1-3 viikkoa. Oma kokemus ollut että hiilarihimo on musertava ja paras apu mulla ollut http://www.ktverkko.fi/~haapala/kuvia/b ... nortti.jpg.

Tämä ei mikään terveysneuvo eikä suositus muutenkaan, mutta näillä mennään.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat