Seuraa 
Viestejä8643

Nestetyppisäiliöitä näkee siellä täällä. Tarkoitan useamman kuution säiliöitä, joissa lukee kyljessä AGA.

Tuodaanko noihin nesteet tankkiautolla vai nesteytetäänkö noihin typpi paikan päällä? Satuin nimittäin parkkeeraamaan tuollaisen säiliön lähelle ja näin siellä jonkinlaisen mäntäkoneen, joka verkkaisesti jotain teki. Voi olla niinkin, että mäntäkoneella tehdään säiliöön jokin esipaine, jottei nestetyppi kiehu niin hanakasti.

Millaisessa lämpötilassa nestetyppeä voi pitää nesteenä kohtuullisella paineella? Vaikka 200 bar. Ei kannata vaivautua sepustamaan normaali-ilmanpaineisesta nestetypestä mitään. Kyllä minä sen tiedän, että se pysyy nesteenä termarissa hiljakseen kiehuen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (4)

Paul M
Nestetyppisäiliöitä näkee siellä täällä. Tarkoitan useamman kuution säiliöitä, joissa lukee kyljessä AGA.

Tuodaanko noihin nesteet tankkiautolla vai nesteytetäänkö noihin typpi paikan päällä? Satuin nimittäin parkkeeraamaan tuollaisen säiliön lähelle ja näin siellä jonkinlaisen mäntäkoneen, joka verkkaisesti jotain teki. Voi olla niinkin, että mäntäkoneella tehdään säiliöön jokin esipaine, jottei nestetyppi kiehu niin hanakasti.

Millaisessa lämpötilassa nestetyppeä voi pitää nesteenä kohtuullisella paineella? Vaikka 200 bar. Ei kannata vaivautua sepustamaan normaali-ilmanpaineisesta nestetypestä mitään. Kyllä minä sen tiedän, että se pysyy nesteenä termarissa hiljakseen kiehuen.


Säiliöautolla tuodaan nestemäisenä. Niissä on sitten vielä systeemi joka päästää kaasua ulos paineen alentamiseksi, sillä hoidellaan se lämpöeristeen vuoto. Aika tohinan pitää, tulee helposti huono housuun siinä vieressä, kun sattuu kohdalle.

Muistaakseni alle 20 barin luokkaa on paine.

Aloittajan kysymys:
"Nestetyppisäiliöitä näkee siellä täällä. Tarkoitan useamman kuution säiliöitä, joissa lukee kyljessä AGA.
Tuodaanko noihin nesteet tankkiautolla vai nesteytetäänkö noihin typpi paikan päällä? Satuin nimittäin parkkeeraamaan tuollaisen säiliön lähelle ja näin siellä jonkinlaisen mäntäkoneen, joka verkkaisesti jotain teki. Voi olla niinkin, että mäntäkoneella tehdään säiliöön jokin esipaine, jottei nestetyppi kiehu niin hanakasti."

Kyllähän nestetyppisäiliöitä näkee, pitäisi vaan määritellä tarkemmin säiliö.
Joskus kaasupullon kokoisia, joskus kaasunkuljetusauton perässä, joskus
jakelupisteessä (esim. AGA tai Woikoski". Ja joskus tuotantolaitoksessa.

Ainoastaan tuotantolaitoksessa voi nähdä säiliöön paineistavan koneiston.
Siihen lähelle ei pääse sivulliset parkkeeraamaan. Ovat lisäksi räjähdyssuojattujen
seinien sisäpuolella. Jakelutankkeja (kait max. 10 kuutiota), näkee tuotantoalueen
verkkoaidan läpi. Niiden vieressä ei ole mitään paineenkorotusyksikköä. Niiden viereen
ei pääse parkkeeraamaan.

Säiliönkuljetusautot: Niissä saattaa olla koko säiliö täynnä nesteytettyä typpeä.
Sitä ei tuoteta siinä vaunussa, eikä sen painetta lisätä. Varsinkaan millään mäntäkoneella.

Varastointi- ja kuljetussäiliöt on lain mukaan varustettu paineenpurkuventtiileillä,
jotka vapauttavat ylipaineen (tai ylikuumenneen) kaasumäärän ulos. Ennen ne olivat
jousivoimisia.

En tiedä nykylaitteita, olisiko joku firma kehittänyt tämän "lämpöhukkavuodon" käsittelyyn
vaikkapa mäntävoimalla toimivan generaattorin hyödyntämään ylimääräistä paine-eroa.
Itse en ole sellaista nähnyt, termodynamiikan mukaan sellainen laite on järkevä. Oikein
suunniteltuna se ei pasahtele. Jousivoimainen varoventtiili pasahtelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Ne mäntäjutut olivatkin varmaan paineenalennusta varten. Eli jotain venttiileitä. Kaksi sarjassa. Eivät päästä kovin hulvattomasti jos toinen on aina kiinni.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248

Noissa säiliöissä on luokkaa 10bar painetta. Niistä löytyy venttiili, jolla painetta voidaan poistaa jos kulutus on liian pientä suhteessa ulkoiseen lämpökuormaan. Lisäksi löytyy luonnollisesti varoventtiili sekä automaattinen paineenalennusjärjestelmä. Yhtenä kesänä jouduin kovilla helteillä käsin laskemaan parin tunnin välein kulutukseen verrattuna ylikokoisesta säiliöstä paineita pihalle, automaattinen venttiili oli jumissa.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat