Seuraa 
Viestejä45973

Suomalaisista enemmistö hyväksyisi armokuoleman

Maanantai 21.5.2012 klo 18.11

Aamulehden maaliskuussa teettämässä kyselytutkimuksessa 77 prosenttia vastanneista hyväksyisi armokuoleman. Asia jakaa myös Suomen poliittista eliittiä.

LUE MYÖS

Parkinsonia sairastava Esko Seppänen US:ssa: Soini ja Räsänen kiduttajia

Taloustutkimuksella teetetyn kyselyn vastaajat hyväksyisivät armokuoleman silloin, kun kyseessä on parantumattomasti sairas ihminen joka itse sitä haluaa. Vain 12 prosenttia kyselyyn vastaajista on kielteisellä kannalla.

Tuhannesta vastaajasta 44 prosenttia haluaisi itse kuolinapua ja 37 prosenttia olisi valmis ainakin harkitsemaan kuolinapua itselleen. Sunnuntaisuomalaisen teettämässä kyselyssä viime vuonna yksi kymmenestä kieltäytyisi kuolinavusta. Seitsemän ihmistä kymmenestä haluaisi mieluummin kuolla omavalintaisesti, kuin kärsiä sietämättömistä kivuista. Tutkimukseen vastasi yli 1200 ihmistä. Nuoret aikuiset kannattavat eutanasiaa hanakammin, kuin vanhemmat.

Poliitikkojen mielipiteet jakautuvat

Helsingin Sanomien vaalikoneesta ilmenee eutanasiaan vaikeasti suhtautuminen. Vaalikoneeseen vastasivat presidenttiehdokkaat viime talvena.

Eutanasian kannattajia olivat Eva Biaudet (r), Paavo Arhinmäki (vas), Pekka Haavisto (vihr), Paavo Lipponen (sdp) ja Sauli Niinistö (kok). Heistä Biaudet olisi ollut valmis ottamaan eutanasian heti käytäntöön. Loput neljä toivoivat armokuoleman olevan mahdollista, mutta halusivat käydä perusteellista arvokeskustelua ennen päätöksen tekemistä.

Kristillisten Sari Essayah, perussuomalaisten Timo Soini ja keskustan Paavo Väyrynen eivät sallisi armokuolemaa missään tapauksessa, sillä asiaan liittyisi liikaa riskejä.

IL - STT

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052 ... ?ref=leiki

Ilomantsin kuulumisista luin jo vuosia sitten erään keskustalaisen valtuutetun kirjoituksen, jonka mukaan Joensuuhun vanhustenhoitolaitokseen toimitetut vanhukset kuolevat jo parissa viikossa.

Arvelen keskustan ja perussuomalaisten poliitikkojen tuntevan äänestäjiensä oloja paremmin kuin muiden. Näyttää, että heillä on vainu ongelmista mitä seuraa mahdollisen armokuolemalain hyväksymisestä.

Sivut

Kommentit (90)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei, en hyväksy, minähän vaadin sitä halutessani.

Toki hoidan asian itse tarvittaessa, mutta pahoin pelkään että siinä vaiheessa olen ajautunut tilanteeseen, jossa en voi enää itseäni auttaa. Tällöin soisin yhteiskunnan hoitavan asian oman tahtoni mukaisesti.

Asiassa on siis kaksi toisistaan eroavaa näkökantaa, Räsäsen ja niin monen minun. Eutanasia ei ole yhteiskunnan oikeus tappaa sairaat ja vammaiset vaan yhteiskunnan velvollisuus päättää jäsenensä päivät hänen oman tahtonsa mukaisesti tarvittaessa. Tietysti tuohon yhteiskunnan velvollisuuden pakkoon tulisi liittää tarkoin rajatut perusteetkin.

Tämä yhteiskunnan velvollisuusajattelu yksittäisen ihmisen hyvin- ja pahoinvointia kohtaan ei toteudu oikein muutenkaan. Tuntuu olevan niitä oikeuksia pelkästään.

Räsänen saisi puolestani kuolla tuskiaan huutaen, kuten niin moni joutuu kristillisten arvojen nimissä tekemään. Vähempi ei ole oikeus eikä kohtuus.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

en hyväksy, koska Räsänenkään ei hyväksy. kyllä jokaisen tulee kärsiä viimeiseen hengenvetoon asti, koska elämä on lahja, jota ei voi pois antaa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

PSYbuse

Tästä ois voinu ihan äänestyksenkin tehä..

Olen joskus nähnyt jossain ohjeet kuinka äänestys asennetaan, mutta ei nyt löytänyt niitä. Ja vaikka löytyisikin, pitäisi varmaan ensin opetella asentamista.

Voi käydä ettei velkaantuvan Suomen (ja koko Euroopan) ole aikaa odottaa vanhusten kuolemaa liian kauan. Kiire on, sillä vanhusten kuolemaa seuraava perintöjen liikekannallapano voisi olla markkinavoimille juuri se peitto, mikä tarvittaisiin töppäysten piilottamiseksi.

Olen ollut hoitolaitoksissa työssä ja nähnyt mm. siellä niitä pimeitä puolia.

Mutta sikäli kun armokuolema tehtäisiin juuri siitä syystä ja sillä tavoin kuin siitä julkisesti puhutaan, voisin itsekin viimeisenä keinona haluta kuolemaa kovista tuskista päästäkseni.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210

Tuo otsikko on lievästi sanottuna harhaanjohtava. Enhän minä voi "hyväksyä" ketään muuta koskevaa armokuolemaa. Jokainen päättäköön itse, mikä on se oikea hetki lähteä, kun kipulääkkeet eivät enää auta tai kyllästyy makaamaan halvaantuneena kattoa katsellen.

Eutanasia merkitsee "hyvää kuolemaa" ja sitähän sen tulisi olla. En todellakaan toivoisi yhteiskunnan päättävän milloin minä olen liian vanha tai hyödytön, mutta saattaisin hyvinkin haluta itse lopettaa kipuni ennen kuin niistä tulee sietämättömät, mikäli lääketiede ei pysty auttamaan. Lopetetaanhan lemmikkejäkin.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

taucalm
en hyväksy, koska Räsänenkään ei hyväksy. kyllä jokaisen tulee kärsiä viimeiseen hengenvetoon asti, koska elämä on lahja, jota ei voi pois antaa.

Nimenomaa ja tää kansan sankari Soini on samaa mieltä! Kyllä se on satu mikä etiikan määrää, ei ihminen tai inhimillisyys. Kerran Jesseki repi ristillä "meän" takia

Pikku Gen
Tuo otsikko on lievästi sanottuna harhaanjohtava. Enhän minä voi "hyväksyä" ketään muuta koskevaa armokuolemaa. Jokainen päättäköön itse, mikä on se oikea hetki lähteä, kun kipulääkkeet eivät enää auta tai kyllästyy makaamaan halvaantuneena kattoa katsellen.

Eutanasia merkitsee "hyvää kuolemaa" ja sitähän sen tulisi olla. En todellakaan toivoisi yhteiskunnan päättävän milloin minä olen liian vanha tai hyödytön, mutta saattaisin hyvinkin haluta itse lopettaa kipuni ennen kuin niistä tulee sietämättömät, mikäli lääketiede ei pysty auttamaan. Lopetetaanhan lemmikkejäkin.

Sopii se siten, että pohjalla on kysymys mahdollisesta lakimuutoksesta. Asetin kysymyksen omaan itseen kohdistuvana siitä syystä, kun suuressa joukossa on aina niitä, joiden ajatukset ovat urautuneet kaivamaan kuopat muille ja halusin vähentää sen vaikutusta kannanottoon.

pinklin
Pikku Gen

Sopii se siten, että pohjalla on kysymys mahdollisesta lakimuutoksesta. Asetin kysymyksen omaan itseen kohdistuvana siitä syystä, kun suuressa joukossa on aina niitä, joiden ajatukset ovat urautuneet kaivamaan kuopat muille ja halusin vähentää sen vaikutusta kannanottoon.

Oli nopee asetus ku et nähny isolla ja selvästi kirjotettuja läppii kyselyn luomisesta. Taisit vasta lukee Iltalehestä aiheesta ja aivan innostuit?

Jesarit rämpii niissä urissa, tyhmät seuraa sukua ja ne joilla on mitää ihmisarvoo ajattelee iha ite. Hoitotestamentti ja siitä pidetää kii, mä ainaki haluun kuolla heti jos diagnoosi on se, että fentapäissää siedän kivut ja muilla lääkkeil jaksan makaa.

180°
Vaatisin, jos halvaantuisin.
Se on kuolemaan johtava sairaus.

Itse kyllä suostuisin koekaniiniksi kaiken maailman aivosähköimpulssi- ja kyborgikokeiluihin.

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2012/05/1549941/halvaantunut-o...

Yhdysvalloissa 58-vuotias halvaantunut nainen ohjasi robottikättä pelkällä ajatuksen voimalla ja sai pitkästä aikaa juotua kahvia ilman toisen ihmisen apua.

Kokeessa chicagolaisnainen testasi niin sanottua BrainGate-teknologiaa, jonka on tarkoitus tulevaisuudessa helpottaa halvaantuneiden jokapäiväistä elämää.

Tutkijat asensivat naisen aivokuoreen pikkuruisen aivosignaaleja keräävän laitteen. Laite kaappaa liikkumiseen liittyvät aivosignaalit ja lähettää ne tietokoneeseen, joka taas ohjailee esimerkiksi robottikättä.

Robottipukujakin on jo kehitetty. Niin että mikä kiire tässä on kuolla?

Delivers
Seuraa 
Viestejä449

Vain, jos olisin täysi vihannes kipujen lisäksi. Niin kauan kuin olen selväjärkinen, en halua elämääni päätettävän puolestani. Pidätän toki oikeuden muuttaa mieltäni tässä kohdin.

Arbeit macht frei

skOh

Oli nopee asetus ku et nähny isolla ja selvästi kirjotettuja läppii kyselyn luomisesta. Taisit vasta lukee Iltalehestä aiheesta ja aivan innostuit?

Jesarit rämpii niissä urissa, tyhmät seuraa sukua ja ne joilla on mitää ihmisarvoo ajattelee iha ite. Hoitotestamentti ja siitä pidetää kii, mä ainaki haluun kuolla heti jos diagnoosi on se, että fentapäissää siedän kivut ja muilla lääkkeil jaksan makaa.

No nyt näin.
Mistä tiedät milloin olen lukenut sen Iltalehen? Sehän ilmestyy jo aamulla.

Viestisi loppupuoli on asiaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat