Seuraa 
Viestejä45973

Tuolla lukee että kun paastoo reilu puoli vuorokautta, ja sitten syömällä kunnolla menee unirytmit uusiksi, voisiko tuossa olla perää?

http://www.tietoviikko.fi/tividuunit/un ... 4.facebook

http://www.wisebread.com/how-to-natural ... -overnight

Kommentit (4)

Luolaihmisetkin varmaan sitten söi ensin tukevan munapekoni aamiaisen ja lähti sen jälkeen mönkijöillä metsästämään eläimiä? Eiköhän se ole niin mennyt, että aamulla paastotilassa lähdettiin sitä ruokaa hakemaan ja iltaa kohden syötiin ja nukuttiin sen päälle hyvin, kuten nykyäänkin useimmat eläimet nukkuvat syömisen jälkeen.

Intermittent fasting ei muuta unirytmiä vaikka siinä paastoaa joka päivä 16h ja ajoittaa syömisen iltapainotteisesti. Useimmat taitavat raportoida päiväsaikaan piristynyttä oloa ja illalla sammahtaa hyvin, kun iso ateria laukaisee parasympaattisen hermoston toimintaa ja rentouttaa. Lisäksi yötä vasten muutenkin on järkevää syödä melkeinpä päivän isoin ateria, koska yön aikana elimistö korjaa vaurioita ja uusiutuu. Jossakin tutkimuksessakin vähän aika sitten todettiin, että iltaan ajoitetut hiilarit auttavat painonhallintaankin paremmin kuin päiväaikaan syötynä.

Eli enpä oikein usko tuohon teoriaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
rollerghost
Intermittent fasting ei muuta unirytmiä vaikka siinä paastoaa joka päivä 16h ja ajoittaa syömisen iltapainotteisesti.

Eli enpä oikein usko tuohon teoriaan.




Luulisi, että noita unirytmimuutoksia oltaisiin raportoitu diettaajien toimesta jo kauan sitten, jos niillä olisi todistettava vaikutus. Kyllähän säännöllinen syöminen ja juominen vaikuttaa vireystilaan, mutta tuskinpa unirytmi siirtyisi dieettaamalla silloinkin, kun ei sitä haluaisi.

Shriek
Luulisi, että noita unirytmimuutoksia oltaisiin raportoitu diettaajien toimesta jo kauan sitten, jos niillä olisi todistettava vaikutus. Kyllähän säännöllinen syöminen ja juominen vaikuttaa vireystilaan, mutta tuskinpa unirytmi siirtyisi dieettaamalla silloinkin, kun ei sitä haluaisi.



Niin. Säännöllinen ruokailu tosiaan myös vaikuttaa positiivisesti vireystilaan, mutta myös säännöllinen paastoaminen voi vaikuttaa samalla tavalla ja olla jopa parempi ja monin verroin terveellisempi vaihtoehto. Elimistön totuttua säännölliseen paastoon, vähenee hiilihydraattiriippuvuus ja vireystila pysyy tasaisempana voimistuneen ketoosin antaessa hyvän olon tunnetta ja lisääntynyt katekolamiinien eritys vahvistaa tätä tasaista energian ja motivaation tunnetta, joka on omasta mielestäni paljon parempi vaihtoehto, kuin päiväsaikainen säännöllinen hiilarien syöminen, jolloin verensokerien heilahtelut aiheuttavat ikävän kierteen ja heikentävät ainakin itselläni esim. työntekoa aiheuttaen saamattoman olon.

Enpä tosiaan ole keneltäkään kuullut, että unirytmiin olisi paastoaminen vaikuttanut, kuin korkeintaan päinvastoin mitä alkuperäiset linkit väittivät. Eli siis useimmat ovat raportoineet päiväsaikaan (alkuvaihe joillakin kyllä saattaa olla kankea nälän ja polttoaineen vaihtumisen takia) piristynyttä oloa ja iltaisin unen laadun paranemista. Tottakai tässäkin paljon eroja yksilöiden välillä, mutta enpä ole keneltäkään kuullut unirytmin muutoksesta.

Useimmilla tuntuu olevan ongelmana se, varsinkin näillä hiilareita pääasiallisena polttoaineenaan käyttävillä, että ruokatunnin jälkeen työn teko vaihtuu taisteluun hereillä pysymistä vastaan. Tämän takia osittain syön hiilarit useimmiten vain ennen nukkumaanmenoa.

Vaikka harrastankin raskasta urheilua, ei paastoaminen ole siihen vaikuttanut mielestäni negatiivisesti. Rasva palaa hyvin ja insuliiniherkkyys pysyy huipussaan. Joskus tosin otan ennen treenejä jotakin marjoja, banaanin tai jotain vastaavaa, jos olen jo liikkunut sinä päivänä niin paljon, että glykogeenitasot tuntuvat olevan jo vähän turhan matalalla.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat