Seuraa 
Viestejä45973

Valan betonianturan leveys 60cm, korkeus 30cm. Mikten saan laskettua sivullepäin työntävän voiman ala ja yläreunassa?

Kommentit (8)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
lokki
Seuraa 
Viestejä5445

Täristimellä massan saa fluidisoitua joltain etäisyydeltä täristimeen. Fluidisoitunut massa kuormittaa muottia hydrostaattisen paineen kaavan mukaan. Normaalisti ei pidä paikkaansa tuo pelkkään hydrostaattisen paineen laskelmaan perustuva arvio, vaan muotti pääsee paljon vähemmällä.

Olin jokunen vuosi sokkelitalkoissa, jossa sokkelin korkeus oli noin kolme metriä. Siitä huolimatta tavallinen lauta kesti liiemmälti taipumatta myös muotin alareunassa vaikka tukiväli oli noin 600 mm.
Pelkän hydrostaattisen paineen perusteella tautoja olisi taivuttanut lähes barin paine, eli yhteensä yhtä lautaa ja tukiväliä kohti noin puolen henkilöauton painon verran kuormaa. Moinen lauta taipuu tuolla tukivälillä yhden miehen painosta noin sentin. Tässä tapauksessa taipuma oli vähemmän.
Betoni kantaa siis osan painostaan itse, ja vain osa siirtyy hydrostaattisen paineen kautta muotin kannettavaksi.

Maamassan aiheuttama paine rakenteeseen lasketaan jotenkin hyödyntämällä ns. sortumakulmaa, eli kulmaa, johon kasan tätä materiaalia reunat asettuvat. Vastatkoon, ken paremmin tietää.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
lokki

Olin jokunen vuosi sokkelitalkoissa, jossa sokkelin korkeus oli noin kolme metriä. Siitä huolimatta tavallinen lauta kesti liiemmälti taipumatta myös muotin alareunassa vaikka tukiväli oli noin 600 mm.
Pelkän hydrostaattisen paineen perusteella tautoja olisi taivuttanut lähes barin paine, eli yhteensä yhtä lautaa ja tukiväliä kohti noin puolen henkilöauton painon verran kuormaa. Moinen lauta taipuu tuolla tukivälillä yhden miehen painosta noin sentin. Tässä tapauksessa taipuma oli vähemmän.
Betoni kantaa siis osan painostaan itse, ja vain osa siirtyy hydrostaattisen paineen kautta muotin kannettavaksi.

Korkeissa valuissa alaosa ehtii sitoutua, ennen kuin muotti on täynnä. Silloin täyttä hydrostaattista painetta ei pääse syntymään, vaan paine pysähtyy yleensä esim 2000-3000 N/m2 tienoille.
Toinen vaikuttava seikka on se, että hydrostaattinen paine on suurimmaksi osaksi veden painetta. Kivimassa ei käyttäydy kuten neste, vaan se asettuu kitkakulmansa määräämäksi keoksi. Veikkaisin näppituntumalta, että paine on lähempänä veden tiheyden 1 aiheuttamaa, kuin betonin tiheyden määräämää 2.4:ää. Tämä tosin riippuu vaikka mistä - eikä vähiten talkooväen kuransekoitustaidoista.
Toisaalta kivimassan kiinteys aiheuttaa myös sen, että betonin pintaan lyömällä voi saada muotin hajoamaan, vaikka vastaavaa ei vedellä tapahtuisi.

Betonivalut eivät yleensä aiheuta muottirikkoja. Se niihin myytävä venerikin on täyttä höttöä. Täys sileää havitteleva saa tehdä tukevan, muutoin riittää lauta tai vaneri 600 välein tuettuna.

Minun pitää tehdä pyöreä antura, ja siksi ajattelin tehdä sen latomalla harkoista, jotka käytän sitten sokkeliin anturavalun jälkeen. Mietityttää lähinnä kuinka paljon mursketta pitää laittaa harkkojen sivulle, etteivät siirtyisi. Harkot ovat 150x200x500, tarkoitus on latoa 2 lappeellaan päällekkäin, saan tuon 30cm. Kun harkon massa on kuitenkin vain 700kg/m3 eli 10.5kg/kpl niin vaatii varmasti lisätuentaa.

Olisit heti kertonut. Ne harkot voisi varmistaa tilapäisin U-sidosraudoin vastakkaiset yhteen ja panna sitä soraakin tueksi niin pitäisi pysyä. Kysehän on enemmän siitä saatko suoran tason siihen anturavaluun, ei se miten se sivusuuntaan levenee.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat