Seuraa 
Viestejä27432

Miten vaikeaa on saada toisenkin lääkärin diagnoosi olemassa olevalle sairaudelle? Mitä sitten jos se diagnoosi poikkeaa alkuperäisestä?

Hämmentää.

Kommentit (8)

Toisesta sairaalasta?

Loppujen lopuksi itse valitset, kehen lääkäriin luotat. Eihän kukaan pakota menemään lääkäriin ollenkaan (painostusta saattaa esiintyä), jos ambulanssi ei vie tms.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Dredex
Toisesta sairaalasta?

Loppujen lopuksi itse valitset, kehen lääkäriin luotat. Eihän kukaan pakota menemään lääkäriin ollenkaan (painostusta saattaa esiintyä), jos ambulanssi ei vie tms.

Mitenhän se käytännössä? Lompsitaan TK:een ja sanotaan että haluan toisen mielipiteen, kirjottakaa erikoislääkärin lähete?

Hämmentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5372
Vatkain
Mitenhän se käytännössä? Lompsitaan TK:een ja sanotaan että haluan toisen mielipiteen

Joo.

Tosiaankin, kannattaa luottaa myös omaan ymmärrykseen omasta kehosta. Jos olet ottanut asioista selvää ja olet sitä mieltä, ettei lääkäri ole samaa mieltä kuin sinä, niin on ehdottoman tärkeää pyytää toisen lääkärin mielipide.

Lääkärin kanssa kun miettii mikä vaivaa, niin dialogi pitäisi olla aina kaksisuuntainen, eli lääkärin pitäisi vain vastailla kysymyksiin ja esittää ehdotuksiaan, mutta itse diagnoosi pitäisi perustua kyllä omaan ymmärrykseen. Sen verran voidaan edellyttää kiinnostusta omasta terveydestään, että vaivautuu lukemaan kirjan tai pari ennen kuin menee lääkäriin.

David Agusin kirja 'The End of Illness' kannattaa lukea. Se on parempi kuin mitä vähän kömpelö otsikointi antaa ymmärtää.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Vatkain
Miten vaikeaa on saada toisenkin lääkärin diagnoosi olemassa olevalle sairaudelle? Mitä sitten jos se diagnoosi poikkeaa alkuperäisestä?

Saisit tosi paljon ja vaihtelevia mielipiteitä tavallisilta kansalaisilta perustamalla vastaavan sivuston kuin tämä neiti:

http://diagnosoi-mut.com/

Puuhevonen

Lääkärin kanssa kun miettii mikä vaivaa, niin dialogi pitäisi olla aina kaksisuuntainen, eli lääkärin pitäisi vain vastailla kysymyksiin ja esittää ehdotuksiaan, mutta itse diagnoosi pitäisi perustua kyllä omaan ymmärrykseen. Sen verran voidaan edellyttää kiinnostusta omasta terveydestään, että vaivautuu lukemaan kirjan tai pari ennen kuin menee lääkäriin.

Vakavissasiko ehdotat, että potilas itse tekisi diagnoosinsa? Uskomatonta puoskarointia.

Oletetaan, että henkilö tuntee kipua leuassaan. Lääkäri toteaa, että leuka punoittaa ja määrää jatkotutkimuksiin. Jatkotutkimuksissa ei selviä mitään, mutta määrätään varmuuden vuoksi antibiootteja. Pitäisikö potilaan syödä lääkekuuri vai lakata kikkailemasta?

Vatkain

Itsellä ei ole kokemusta tuosta, mutta lääkäriliiton sivulla oli ohjeistus:

Kun potilas tai hänen omaisensa toivovat, että toisenkin lääkärin mielipidettä kuultaisiin, tulee lääkärin suhtautua ehdotukseen myönteisesti, ja hänen velvollisuutensa on ilmoittaa kyseiselle lääkärille potilasta koskevat asianmukaiset tiedot. Havaitessaan tilanteen niin vaativan on lääkärin hankittava oma-aloitteisesti toisen lääkärin asiantuntija-apua.

Mikäli toinen lääkäri arviotaan antaessaan havaitsee, että hänen ja kollegan näkemysten välillä on potilaan kannalta merkittävä ristiriita, on hänen pyrittävä selvittämään asia potilaan luvalla suoraan kollegansa kanssa.

http://www.laakariliitto.fi/etiikka/lii ... isuus.html

Eli kannattaa pyytää omalta lääkäriltä toisen lääkärin mielipide tai - jos niin haluaa - tilata oma-aloitteisesti aika toiselta lääkäriltä, jolloin omalääkäri ei ainakaan voi vaikuttaa toisen lääkärin diagnoosiin, jos sellainen pelko on.

Jos diagnoosi poikkeaa alkuperäisestä niin ongelma on kumman lääkärin jatkotoimepideohjeita pitää noudattaa? Tuossa lääkäriliiton ohjeistuksessa näyttäisi seuraavana toimenpiteenä olevan noiden lääkäreiden yhteinen neuvonpito, jossa varmaan sovitaan jatkosta.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228

Kertoisiko joku, kuinka saisin edes ensimmäisenkin mielipiteen lääkäriltä? Minun vaivaani on nyt hoitanut ainakin kolme eri lääkäriä - en tiedä tarkasti koska kahden tapaamani lisäksi olen saanut vain lähinnä anonyymejä puheluita - mutta kukaan ei oikeastaan ole nyt ottanut kantaa hoidon jatkoon mitenkään. Siltä anonyymiltä kysellessäni asiaa vain kierrellään ja mennään "toistaiseksi" ja "varmuuden vuoksi" kuten ennenkin. En vain tiedä, minkä varalta, kun on jo selvästi tiedossa, että hoito on tarpeetonta. Ainakin minä tiedän sen vallan hyvin. Alkuperäinen syy hoitoon on jo poistunut eikä uutta vastaavaa voine tulla.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat