Seuraa 
Viestejä8643

http://www.ebay.com/itm/x1-Russian-GEIG ... 2ebd58410f

Onko niin, että nuo putket tarvitsevat vain tuon 350-450 V jännitteen toimiakseen? Iso etuvastus, jotta läpilyönti pysyy pienivirtaisena. Kondensaattorin kautta kaiuttimelle läpilyönnin "ääni".

Jännitelähteitä saa kertakäyttökameroista. Onko noita vielä? No minulla on pussillinen toimivia piirilevyjä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (17)

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Paul M
http://www.ebay.com/itm/x1-Russian-GEIGER-TUBE-COUNTER-SI-21BG-Calmps-/2...

Onko niin, että nuo putket tarvitsevat vain tuon 350-450 V jännitteen toimiakseen? Iso etuvastus, jotta läpilyönti pysyy pienivirtaisena. Kondensaattorin kautta kaiuttimelle läpilyönnin "ääni".

Jännitelähteitä saa kertakäyttökameroista. Onko noita vielä? No minulla on pussillinen toimivia piirilevyjä.

Speksit näyttävät varsin samankaltaisilta kuin esim. Siemensin ZP1070 putkella.

Katodin puolelle 10 Mohmin vastus, josta kondensaattorin ja MOSFETin ja parin darlington asteen jälkeen kaiutin, niin eiköhän mittari olisi siinä

Jossain säikeessä keskusteltiin siitä, paljonko koko kansalle jaettavat säteilymittarit maksaisivat. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että GM putkella tehdyt ratkaisut ovat liian kalliita, mutta eiköhän jollain puolijohdeilmaisimella ja integroidulla vahvistimella päästäisi parin euron hintaluokkaan.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Kännykän yksi ominaisuus voisi olla säteilyn tunnistaminen. Olisi melkoinen temppu viedä säteilevää materiaalia ihmisjoukossa, kun kaikki kaikkoaisivat sadan metrin päähän kännyköitten naristessa.

Tulevaisuuden ongelma tulee olemaan säteilylähteet. Niille pitäisi saada tiivis valvonta ja mikä oliskaan luonnollisempi kuin kännykkä. Tuollaisen säteilydatan voisi sallia lähteä automaattisesti jonnekin sijaintitietoineen.

Ukrainassa oleva säteilevä alue voitaisiin asuttaa uudelleen reunoilta lukien, mikäli koko ajan saataisiin tietoa korkean konsentraation sijainneista. Pahimmasta päästä säteilylähteet siistittäisiin maan alle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Paul M
Kännykän yksi ominaisuus voisi olla säteilyn tunnistaminen. Olisi melkoinen temppu viedä säteilevää materiaalia ihmisjoukossa, kun kaikki kaikkoaisivat sadan metrin päähän kännyköitten naristessa.

Tulevaisuuden ongelma tulee olemaan säteilylähteet. Niille pitäisi saada tiivis valvonta ja mikä oliskaan luonnollisempi kuin kännykkä. Tuollaisen säteilydatan voisi sallia lähteä automaattisesti jonnekin sijaintitietoineen.

Ukrainassa oleva säteilevä alue voitaisiin asuttaa uudelleen reunoilta lukien, mikäli koko ajan saataisiin tietoa korkean konsentraation sijainneista. Pahimmasta päästä säteilylähteet siistittäisiin maan alle.

Kännykkäsovelluksena säteilymittari voisi olla todellinen hitti. Ei mittarin tarvitsisi mitata ja laskea annosta millään tarkkuudella koska Sieverteistä kukaan kännykäyttäjä ei ymmärrä yhtään mitään. Sen sijaan korvin kuultava clik olisi se juttu. Puolijohdeanturi on keksitty, joten elektroniikka mahtuisi varsin kevyesti kännykkäkuoreen? Kertokaa kun tällanen känny tulee markkinoille niin ostan heti. Ekana kuuntelisin taustan aiheuttamaa napsahtelua, sitten koettaisin testata säteilyä kun känny on esim. palovaroittimen vieressä. Ja paljon muuta.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
tietää
Siinä kävisi rutina seltin-suola hyllyn kohdalla kun kaikki kävisi testaamassa.

Entäs sitten? Sehän vaan olisi tosi tosi mielenkiintoista!! Idean keksineelle suosittelisin ottamaan äkkiä yhteyttä johonkin kännyvalmistajaan, ideasi on tosi hyvä!

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

z
Seuraa 
Viestejä2918
Paul M

Wanha.

Jo muutama vuosi sitten ainakin UK:ssa visioitiin järjestelmää, jossa jokaisella virkavallan edustajalla olisi säteilyä mittaava kännykkä. Idea olisi ollut kerätä mittaustulokset reaaliaikaisesti keskitettyyn järjestelmään, jolloin isoveljellä olisi ollut ajantasainen kuva missä säteilee ja missä ei. Tästä tiedosta olisi sitten voinut etsiä anomalioita ja tunnistaa salakuljetusyrityksiä, saastuneita kontteja jne.

Enpä tiedä onko tuo edennyt mihinkään vai onko se(kin) hautautunut hyvien ideoiden ö-mappiin...

zz

z
Seuraa 
Viestejä2918
NieVei3a
Jo muutama vuosi sitten ainakin UK:ssa visioitiin järjestelmää, jossa jokaisella virkavallan edustajalla olisi säteilyä mittaava kännykkä. Idea olisi ollut kerätä mittaustulokset reaaliaikaisesti keskitettyyn järjestelmään, jolloin isoveljellä olisi ollut ajantasainen kuva missä säteilee ja missä ei. Tästä tiedosta olisi sitten voinut etsiä anomalioita ja tunnistaa salakuljetusyrityksiä, saastuneita kontteja jne.

Eiku se olikin vissiin amerikkalainen idea:
ScienceDaily: Cell Phone Sensors Detect Radiation To Thwart Nuclear Terrorism

zz

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
maalaisukko
Muutaman euron Beta/Gamma indigaattori avattuna:
http://aijaa.com/0021010270424

Tämä on liian isokokoinen mahtuakseen kännykän sisään. Olen edelleen sitä mieltä että kännykkään integroitu säteilyä havaitseva elektroniikka olisi myyntivaltti. Ihmiset pelkäävät nyt kaikkea, ja säteilyn tunnistaminen tai edes taustasäteilyn kuunteleminen voisi rauhoittaa mieliä. Ja auttaa kännykkämyynnissä. Terveisiä Nokian kännykkäkehitykseen!

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
aina oikeassa
maalaisukko
Olen edelleen sitä mieltä että kännykkään integroitu säteilyä havaitseva elektroniikka olisi myyntivaltti.

Sharpilta on tulossa Android 4.0 -luuri jossa on säteilymitari.

http://mato78.com/uutiset/mobiili/5609- ... um=twitter

Onkohan tämä samaa juttua...
http://www.ts.fi/uutiset/talous/351928/ ... n+kannykan

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
jjw
Elektor-lehdessä on ollut juttu säteilymittarista, jossa ilmaisimena käytettiin PIN-fotodiodia.
Tästä linkistä voi ladata ko. artikkelin: http://www.element14.com/community/docs ... n-meterpdf

Mihin perustuu pin-diodin käyttö ilmaisemaan säteilyä, tietääkö joku? Tuon linkin artikkelin mukaan pin-diodi detektoi alpha, beta ja gammasäteilyn... Ja antaa jonkun lukeman näytölle... Ihmettelen vaan sitä, että voiko näytön numeroarvot olla edes "sinnepäin" verrattuna esimerkiksi Radoksen mittareihin?

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat