Seuraa 
Viestejä45973

50-vuotiaiden pitää lähetellä viiden vuoden välein lääkärintodistuksia poliisille, siksi että ajokortti pysyy voimassa.
Elikkä tuli poliisilaitokselta postia: 55-ikäisenä sinun pitää toimittaa lääkärintodistus terveydestäsi ajokortin pitääksesi.
No, en ehkä reagoinut tuohon pyyntöön tarpeeksi aikaisin, tuli uhkavaatimus myöhemmin,
Sanoivat: "Kortti tänne siihen asti, kunnes lääkärintodistus tulee".

No, varasin ajan Varkauden sairaalan terveyskeskuslääkäriin. Sain ajan ja tietenkin kävin siellä. Huomasin, että nuori lääkärityttö oli epävarma monissa asioissa. Silmätarkkuutta tarkastaessaan hän tarkasteli kirjasta ja sanoi, että 8-diopterin silmät on otettava erityistarkasteluun. Minulla on samat silmät kuin 18-vuotiaana, ( ne -4 diopterin rillit ovat toimineet nuoruudesta lähtien).

Sitten se lekuri alkoi kysellä elämäntapoja. Ja alkoholinkäyttöä.
Sanoin, että juon viikonloppuisin olutta. Ja joskus viikollakin
Lekuri antoi minulle lapun verikokeisiin, joiden perusteella hän tekee päätöksensä.

Meni pari viikkoa, Lekuri soitti: Hänen arvionsa on: Hän ei myönnä minulle ajokorttiin vaadittavaa todistusta. Minun maksa-arvoni ovat sen verran koholla, että ne osoittavat minun käyttävän alkoholia. Koetin kysyä lekurilta, että tietääkö hän nyt, mitä tarkastusta hän on nyt tekemässä - eli 55-vuotiaan terveystarkastusta. ajokorttia varten. Lekuri puhui jotain epämääräistä, kuten että voisiko ABC-ajokortistani poistaa sen C-kirjaimen. Eli en saisi ajaa kuorma-autoa. Vastasin tietenkin EI.. Lekuri lopetti puhelun.

Tänään soitti saman sairaalan kansliasta sairaanhoitaja. Hän oli saanut toimitettavaksi viestin minulle, että lääkäri ei tule antamaan minulle 55-vuotiaan terveystarkastustodistusta ajokorttia varten, ellen minä liity tai käy jossain päihdeklinikassa ja mahdollisesti ota osaa johonkin sen klinikan päihteidenväärinkäyttöohjelmaan.

Kysyin sairaanhoitajalta, että mitä tämä oikein tarkoittaa. Hän vastasi: Hae lääkärintodistus toisesta paikasta.

Kommentit (5)

Lääkäri toimi aivan ohjeiden mukaisesti.

Tarkkuus alkoholiasioissa on hyväksi, koska päihdeongelma tuppaa pahenemaan ajan kuluessa. Moraali löystyy ja jossain vaiheessa huomaakin ajavansa autoa päihtyneenä.

Ajokorttilääkärintarkastuksessa ihminen luokitellaan tosi helposti päihdeongelmaiseksi.
Jos seuraaviin esitietolomakkeen kysymyksiin vastaa niin, että saa enemmän kuin 5 pistettä, pitäisi lääkärin tehdä diagnostinen määrittely ICD-10 tautiluokituksen kriteereiden mukaisesti.

Rengastakaa kysymyksistä 10–12 oikea vaihtoehto

10. Kuinka usein juotte olutta, viiniä tai muita alkoholijuomia?
Koettakaa ottaa mukaan myös ne kerrat, jolloin nautitte vain pieniä määriä, esim. pullon keskiolutta tai tilkan viiniä.
0. Ei koskaan
1. Noin kerran kuussa tai harvemmin
2. 2–4 kertaa kuussa
3. 2–3 kertaa viikossa
4. 4 kertaa viikossa tai useammin

11. Kuinka monta annosta alkoholia yhteensä olette ottanut niinä päivinä, jolloin käytätte alkoholia?
0. 1–2 annosta
1. 3–4 annosta
2. 5–6 annosta
3. 7–9 annosta
4. 10 tai enemmän

12. Kuinka usein olette juonut kerralla kuusi tai useampia annoksia?
0. Ei koskaan
1. Harvemmin kuin kerran kuussa
2. Kerran kuussa
3. Kerran viikossa
4. Päivittäin tai lähes päivittäin

hamppi
Seuraa 
Viestejä148

Jos tota ajokorttilääkärintarkastusta katsottas, olis lähes kaikki päihdeongelmaisia.
Kukaan ei sais korttia.

"Tarkkuus alkoholiasioissa on hyväksi, koska päihdeongelma tuppaa pahenemaan ajan kuluessa. Moraali löystyy ja jossain vaiheessa huomaakin ajavansa autoa päihtyneenä."

Taas jos sen tulkitsee noin, silloinhan nuori saa kortin. Mut onko nuorilla sitten parenpi moraali?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä opimme tästä ?

Jos käyttää alkoholia viikonloppuisin ja viikolla, niin voi toki katsoa peiliin ja miettiä onko tämä tarpeen.

Mutta pitäisin harkitsemattomana asian myöntämistä lääkäri sedälle/tädille, jos on ollut selvin päin ! Korkeintaan kannattaa myöntää juovansa pullon keppanaa viikossa - ja sillä sipuli.

Jos tota ajokorttilääkärintarkastusta katsottas, olis lähes kaikki päihdeongelmaisia.
Kukaan ei sais korttia.

Tästä olen eri mieltä. Luulen, että 30-40 prossaa olisi 'päihdeongelmaisina' maksa-arvoja mittauttamassa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6987
Haudanmaa
Mitä opimme tästä ?

Jos käyttää alkoholia viikonloppuisin ja viikolla, niin voi toki katsoa peiliin ja miettiä onko tämä tarpeen.

Mutta pitäisin harkitsemattomana asian myöntämistä lääkäri sedälle/tädille, jos on ollut selvin päin ! Korkeintaan kannattaa myöntää juovansa pullon keppanaa viikossa - ja sillä sipuli.

Mitä opimme tästä? Lääkärintarkastuksessa ei kannata olla liian rehellinen. Liialla rehellisyydellä ei pitkälle pötkitä. Samoin kannattaa välttää nuoria naislääkäreitä. He ovat virkaintoisia narsisteja, jotka nauttivat, kun saavat kyykyttää vanhempaa setää. Ehkä heillä on sitten huonoja isäkokemuksia tai jotain. 10 vuotta sitten annoin 7 vuotiaalle pojalleni 0,5 mg:n rivatril-tabletin, kun hän valitti, että on "pelottava olo". Tyhmyyttäni menin kertomaan sen nuorelle naislääkärille, joka alkoi heti valmistella huostaanottoa. Onneksi vanhempi sosiaalitäti puuttui asiaan ja sanoi, että huostaanottoa ei tarvita. Pojan "pelottava olo" paljastui myöhemmin epilepsiaksi, johon neurologi määräsi asiaankuuluvan lääkityksen.

Mistä lähin on yli 50v joutuneet käymään terveystarkastuksissa viiden vuoden välein? Luulin, että tarkastus tulee näöstä 45v ja seuraava 70v.
Lääkäri on kuin poliisi ja sille ei ikinä pidä kertoa mitään ylimääräistä. Varsinkin alkoholin käytön suhteen.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat