Seuraa 
Viestejä300

Kerrostalossa jossa asun on turkiskuoriaisia. Tammi-helmikuussa tein niiden takia valtavan siivousoperaation ja nyt löysin niitä taas kaksi. No mua alkoi ärsyttää ne ja pelkäsin että ne on pesineet sohvaan ( se on ainoa jota en pakastanut tammi-helmikuussa). Suihkutin sitten sohvan alaosan kankaan ympäriinsä Raid Superilla, aika reilusti suihkutin sitä. Hengittelin sitä jos silloin kun suihkutin, koska se oli niin hidasta puuhaa päästä kulkemaan sohvan ympäri ja nostella sohvan pääällä olevaa irtopeitettä. Kädetkin piti vielä pestä kun ohjeissa käskettiin ja sen jälkeen kun viimein pääsin ulos yksiöstäni, niin mulla maistui suussa se myrkky ja oli vähän huimaava olo myöhemmin. Sitten kun tulin sisään niin hengittelin sitä taas kun oli pakko laittaa ruokaostokset kaappeihin. Sitten istuin parvekkeella ja tuuletin, mutta ei se tuuletus tuntunut auttavan mitään. Koko ajan vaan haisi kauhea myrkky. Lopuksi päätin luututa sen lattialta pois ja ajattelin että se vähän auttais. Sen jälkeen menin ulos kävelylle ja jtin ikkunan auki. Ulkona taas maistui suussa koko ajan se myrkky ja oli jotenkin tosi väsynyt ja hidas olo. Kun tulin kotiin niin jo rappukäytävässä haisi mun oven kohdalla se myrkky eikä se haju ollut kadonnut kämpästä mihinkään. Suihkutin sitä varmaan vähän liian reippaasti.

Nyt mietityttää kovasti että mitä haittaa siitä on. Raid Superissahan on vaikuttavina aineina pyretriini, piperonyylibutoksidi ja permetriini. Luin netistä että kankaassa tuo permetriini säilyy kuivuttuaan 2 kuukautta :O Joudunko siis haistelemaan sitä tuon ajan ja mitä kaikkea se oikein aiheuttaa minulle sinä aikana? Yksiö on vielä niin pieni paikka että sohvaa en voi paeta vaan on pakko olla samassa tilassa, nukkuakin. Alkoi pelottaa kun luin duodecim-lehden sivuilta että "Rotilla tehdyissä kokeissa DEET ja permetriini ovat yhdessä aiheuttaneet selviä neurokemiallisia muutoksia ja solukuolemia aivoissa, pääasiassa väli- ja pikkuaivoissa. Muutokset ovat korostuneet, kun kokeeseen on yhdistetty fyysinen stressi." Mitä se pelkkä permetriini sitten aiheuttaa tai miten tuo piperonyylibutoksidi yhdessä sen kanssa vaikuttaa?

Sivut

Kommentit (29)

Tiivistelmä
Väitöskirjassa tutkittiin kemiallisesti erilaisten kaupallisten pyretroidiyhdisteiden: Biospray, tehoaine pyretriini, Biokill, tehoaine permetriini ja Ripcord, tehoaine sypermetriini, myrkyllisyyttä. Pyretroidiyhdisteet ovat laajasti kotitalouksissa ja maataloudessa käytettyjä hyönteismyrkkyjä, joihin lähes jokainen törmää (Esim. Raidissa,jota käytetään kärpästen torjuntaan on pyretriiniä ja BioKill-suihkeessa, jota käytetään kotitalouksissa yleisesti esim. ruusujen kirvojen torjuntaan). Tutkimus oli in vitro-tutkimus, jossa ei käytetty koe-eläimiä, vaan pääasiassa ihmisen hermoston ja rintarauhasen soluja, joita altistettin pyretroidiyhdisteillä. Myrkyllisyys todettiin lähinnä solun ennergiatalouden (ATP-energian)muutoksina sekä mikroskoopisessa tarkastelussa.

Tutkimuksessa todettiin hermosolujen olevan herkkiä pyretroidiyhdisteille. Yllättävää oli, että pyretriini, joka on eräästä kasvista saatava luonnon yhdiste oli synteettistä yhdistettä (permetriiniä) haitallisempi esim. solukalvolle. Yllättävää oli myös se, että soluviljelmissä mikroskoopiset havainnot osoittivat solujen voivan huonosti jo hyvin alhaisissa pyretroidikonsentraatioissa, vaikka metabolia (mm solun energian kulutus) näytti toimivan vielä erittäin hyvin. Eli mikroskooppitutkimus voisi olla hyvä esitutkimusmenetelmä, kun arvioidaan kemikaalien myrkyllisyyttä.

Uutta oli myös se, että pyretroidit näyttivät lisäävän estrogeenin vaikutusta ihmisen maitorauhasen soluissa (syöpäsolulinja). Solujen kasvu oli varsin merkittävää, kun soluviljelmään, jossa oli estrogeeniä mukana lisättiin pyretroidiyhdisteitä. Tarvitaan kuitenkin vielä lisätutkimuksia asian todentamiseksi ja erityisesti mekanismin selvittämiseksi.
http://acta.uta.fi/teos.php?id=10349

Linkin kautta löytyy väitöskirja pdf-muodossa.

Pyretroidit jakaantuvat vaikutusmekanismin suhteen kahteen ryhmään.
Tyypin I aineet (pyretriini I, permetriini) hidastavat DDT:n tapaan
natriumkanavien sulkeutumista aktiopotentiaalin jälkeen etenkin
presynaptisissa hermopäätteissä, mistä seuraa solukalvon natriumvirtauksen
pidentyminen, repolarisaation hidastuminen ja herkistyminen
toistuvalle stimulaatiolle. Tyypin II aineet (sypermetriini,
deltametriini, fenvaleraatti) aiheuttavat pysyvän depolarisaation
ja estävät johtumisen aksoneissa. Ero hyönteisen ja nisäkkään
herkkyydessä aineille on varsin suuri ja myrkytykset harvinaisia,
mutta keskushermosto-oireet ja hengityslama ovat mahdollisia
massiivisten annosten jälkeen. Myös vesieläimet ovat paljon nisäkkäitä
herkempiä.
Pyretroideja käytetään usein yhdessä piperonyylibutoksidin kanssa.
Tämä estää hyönteisten mono-oksigenaasientsyymejä ja potensoi
pyretroidien vaikutuksia.
http://www.medicina.fi/fato/75.pdf

Piperonyylibutoksidi (PBO) on safrolista kehitetty synteettinen yhdiste, joka estää solussa olevan sytokromi P450 -entsyymin toimintaa. Sytokromi P450 on tärkeä entsyymi niissä solunsisäisissä reaktioketjuissa, joita pitkin useimpien hyönteismyrkkynä käytettyjen molekyylien hajoaminen tapahtuu. PBO:n vaikutus estää siis soluja hajottamasta varsinaista myrkyllistä ainesosaa, joka pääsee näin vaikuttamaan tehokkaammin ja pitempään. Tehostetun vaikutuksen takia itse myrkyllisen ainesosan määrää voidaan vähentää, mistä syystä PBO on suosittu lisäaine monissa hyönteiskarkotteissa. Piperonyylibutoksidi ei ole kovinkaan myrkyllistä nisäkkäille, mutta aiheuttaa suurina määrinä ripulia ja oksentelua.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raid_%28hy ... smyrkky%29

Kannattaisi välttää altistumista aineille, jos niistä on tullut jotain oireita.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Se mitä tietoa sain turkiskuoriaisista netistä vaikuttaa aika lohduttomalta sun kannalta. Niistä on tosi vaikeaa, ellei mahdotonta päästä eroon ilman ammattilaisapua. Luulen että kaikki sun sohvat ja vuodevaatteet ja koko asunto pitää desinfioida tai käsitellä ensi talvena pakkasessa, tai samantien kuumassa saunassa, aikamoinen homma olisi tiedossa...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ainakin pilkkuturkiskuoriainen lentää alkukesästä ulos ja lisääntyy siellä. Tällöin niistä pääsee eroon jos eivät palaa sisälle.

Pyretriinin puoliintumisaika on 10 minuuttia joten myrkyn vaikutus on lyhyt. Se mikä niissä haisee on ilmeisesti hajuste joka voi ärsyttää sekin. Jos vaikka sohvaa myrkyttää, on hyvä peittää se muovilla. Kuoriaiset pesii mielellään kapeissa raoissa jonne niiden toukka-asteisiin myrkky ei pure. Tuhosin kerran niitä kaappien rakosista kuumentamalla peltiliuskan ja sorkkimalla raot sillä. Onnistuin. Raid pulloon voi kokeilla saada putkisuuttimen kiinni jolla sitä saa rakoihin tehokkaasti.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
tietää
Pyretriinin puoliintumisaika on 10 minuuttia joten myrkyn vaikutus on lyhyt. Se mikä niissä haisee on ilmeisesti hajuste joka voi ärsyttää sekin. Jos vaikka sohvaa myrkyttää, on hyvä peittää se muovilla. Kuoriaiset pesii mielellään kapeissa raoissa jonne niiden toukkasteisiin myrkky ei pure. Tuhosin kerran niitä kaappien rakosista kuumentamalla peltiliuskan ja sorkkimalla raot sillä. Onnistuin. Raid pulloon voi kokeilla saada putkisuuttimen kiinni jolla sitä saa rakoihin tehokkaasti.

Voiko kuoriainen tulla immuuniksi Pyretriinille, mielestäni voi? Jos, niin mikä olisi seuraava torjunta-aine mitä kannattaa kokeilla? Vai onko ainoa tepsivä torjuntavaihtoehto tilata ammattilaiset tuhoamaan nämä ötökät?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

tietää
Pyretriinin puoliintumisaika on 10 minuuttia joten myrkyn vaikutus on lyhyt.

Vaikka pyretriinin puoliintumisaika auringonvalossa on 10 minuuttia, ei se tarkoita sitä että se hajoaa myös elimistössä yhtä nopeasti, varsinkin kun koktaili sisältää piperonyylibutoksidia, mikä estää P450 -entsyymin toimintaa.
Monien aineiden metaboliatuotteet ovat myrkyllisempiä kuin lähtöaine, lyhyt puoliintumisaika yksin ei kerro mitään aineen haitallisuudesta.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Voi ei, kuulostaa pahalta. Miten ihmeessä saisin tuon myrkyn pois sohvasta, en voi pitää ikkunaakaan auki koko ajan koska mulla on niin paha siitepölyallergia. Vaikka mulla oli koko viime yön ikkuna kiinni, mutta oli ollut eilisen päivän auki, niin heräsin siihen että nenä oli niin tukossa ettei pystynyt nukkumaan ja koko aamun niistin verta. En tiedä sitten johtuuko vaan siitepölyallergiasta vai osaksi tuosta myrkystä. Pelottaa oikeasti että mun aivot on tuhoutuneet nyt tai mulle kehittyy syöpä vielä joskus.

Ärsyttää kun tuo väitöskirja on englanniksi, niin ei kannata lukea, kun ei ymmärrä sitä riittävän hyvin

Niin ja tuosta siivousoperaatiosta: Tein nyt tammi-helmikuussa jo sellaisen siivousoperaation että pakastin tai pesin ihan kaikki tekstiilit mitä kämpässä oli, paitsi tätä sohvaa. Sänkykin oli parvekkeella 2 viikkoa yli 20 asteen pakkasessa.

Tekis mieli viedä tämä sohva nyt parvekkeelle pois haisemasta, mutta ulkoahan siihen lentäis lisää kuoriaisia munimaan sitten? Enkä jaksa yksin kantaa parvekkeelle tätä

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Kylläpä tunne itseni supertyhmäksi kun yritin lukea tuota väitöskirjaa. Tosin oon kyllä ollut idiotti jo eilen kun menin suihkuttamaan tuon sohvan tuolla Raidilla. Edelleen mua väsyttää tosi paljon ja nenästä vuotaa verta molemmista sieraimista, toivottavasti on vaan siitepölyallergian syy.

Yritin luututa sitä Raidia pois siitä sohvan kankaasta pesuaineella, muttei se varmaan oikein auta. No haisee nyt ainakin sen pesuaineen ja raidin sekoitukselta. Vein etuosan siitä sohvasta parvekkeelle kun se lähti irti, kolmasosa myrkkyjä siis ehkä vähemmän, mutta kokonaan en jaksa sitä kantaa eikä se taitais mahtua tuosta parvekkeen ovestakaan kuin pystyasennossa sivuttain eli tosi hankalasti. Vaikka muutenkin kaikki taitaa olla jo liian myöhäistä, oon saanut ne myrkyt elmistööni jo eilen eikä ne lähde ihan heti pois. Korjaakohan elimistö sitten noita soluja ollenkaan, aivosoluthan ei uusiudu mutta uusiutuuko hermosolut tai korjaantuuko niiden toiminta siis? (Tuossa ei kylä oltu kai tutkittu vaikutuksia aivosoluihin, mutta oletan että ne reagoi vähintään yhtä herkästi kuin hermosolut jos ei vielä herkemmin.)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46205
Anastasia
Kylläpä tunne itseni supertyhmäksi kun yritin lukea tuota väitöskirjaa. Tosin oon kyllä ollut idiotti jo eilen kun menin suihkuttamaan tuon sohvan tuolla Raidilla. Edelleen mua väsyttää tosi paljon ja nenästä vuotaa verta molemmista sieraimista, toivottavasti on vaan siitepölyallergian syy.

Yritin luututa sitä Raidia pois siitä sohvan kankaasta pesuaineella, muttei se varmaan oikein auta. No haisee nyt ainakin sen pesuaineen ja raidin sekoitukselta. Vein etuosan siitä sohvasta parvekkeelle kun se lähti irti, kolmasosa myrkkyjä siis ehkä vähemmän, mutta kokonaan en jaksa sitä kantaa eikä se taitais mahtua tuosta parvekkeen ovestakaan kuin pystyasennossa sivuttain eli tosi hankalasti. Vaikka muutenkin kaikki taitaa olla jo liian myöhäistä, oon saanut ne myrkyt elmistööni jo eilen eikä ne lähde ihan heti pois. Korjaakohan elimistö sitten noita soluja ollenkaan, aivosoluthan ei uusiudu mutta uusiutuuko hermosolut tai korjaantuuko niiden toiminta siis? (Tuossa ei kylä oltu kai tutkittu vaikutuksia aivosoluihin, mutta oletan että ne reagoi vähintään yhtä herkästi kuin hermosolut jos ei vielä herkemmin.)

Kannattaa harkita C vitamiinikuurin nauttimista.

Protective effects of vitamin C against haematological and biochemical toxicity induced by deltamethrin in male Wistar rats.

Deltamethrin is a synthetic pyrethroid insecticide. It is known for its wide toxic manifestations. The present experiment pertains to the protective role of vitamin C against haematological and
biochemical toxicity induced by deltamethrin during 4 weeks.

Therefore, our investigation revealed that vitamin C appeared to be a promising agent for protection against deltamethrin-induced toxicity.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21514672

Toxic effects of lambda-cyhalothrin, a synthetic pyrethroid pesticide, on the rat kidney: Involvement of oxidative stress and protective role of ascorbic acid.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19735994

Lymphocyte DNA damage in rats exposed to pyrethroids: effect of supplementation with Vitamins E and C.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15363578

Teoriassa C vitamiini kollageenisynteesin osana pitäisi vahvistaa ihon ja verisuonten kollageenia ja sitä kautta ehkä vaikauttaa myös nenän verenvuotoherkkyyteen (spekulointia)

Ohentuneet limakalvot ja K-vitamiinin puutos tuottaa nenäverenvuotoja. Niillä ei ole yhteyttä hyönteismyrkkyyn. Muutenkin asia on liioiteltu, koska mitään erityisiä käyttörajoituksia aineelle ei ole määrätty. Huoneet yleensä on saastuneimpia paikkoja teki mitä tahansa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46205
tietää
Ohentuneet limakalvot ja K-vitamiinin puutos tuottaa nenäverenvuotoja. Niillä ei ole yhteyttä hyönteismyrkkyyn. Muutenkin asia on liioiteltu, koska mitään erityisiä käyttörajoituksia aineelle ei ole määrätty. Huoneet yleensä on saastuneimpia paikkoja teki mitä tahansa.

Deltamethrin is a synthetic pyrethroid insecticide. It is known for its wide toxic manifestations.

Tietää, tietää vai luuleeko?

Tajuatko minkä tuhon ötökkäivaasiot saa aikaan jos niitä ei torjuta? Jahdataanko ne yksitellen kiinni. Siitä vaan yrittämään. En tarkoita ylihygieenisiä vanhoja naisia kuivine limakalvoineen.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46205
tietää
Tajuatko minkä tuhon ötökkäivaasiot saa aikaan jos niitä ei torjuta? Jahdataanko ne yksitellen kiinni. Siitä vaan yrittämään. En tarkoita ylihygieenisiä vanhoja naisia kuivine limakalvoineen.

Yritähän rauhoittua ja keskustele asia kerrallaan.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Mulla onki tuolla kaapissa purkki c-vitamiinia joten pitää aloittaa heti. Tosin söin kyllä eilen paprikan, ja sitä edellisenä päivänä kaksi paprikaa, joten luulis ettei ihan kamala pula ois.

Raahasin sen sohvan lopulta parvekkeelle. Oli kyllä ihan älyttömän raskas kun se on sellainen vuodesohva, eikä se meinannut mahtua tuosta ovesta ulos ja parveke tuli ihan täyteen eikä mun kukat mahdu sinne sekaan paitsi sohvan päälle. Nyt se taiaakin sitten olla entinen sohva koska ulkona varmaan siihen lentelee niitä kuoriaisia munimaan lisää. Yritin kyllä luututa sitä kanagsta ensin pari tuntia saippuavedellä, mutta ei se haju lähtenyt. Varmaan homehtuu seuraavaksi. Mikä oudointa tällä kämpässä haisee edelleen myrkky :O Se taisi mennä parketin rakoihin kun suihkutin sitä eilen niin paljon että lattialla oli paikoin ihan valkeaa vaahtoa. Täällä on sellainen aika rakoillut mosaiikkiparketti eli niitä pikkurakoja on paljon eikä sitä saa pyyhkiä kuin nihkeällä, niin ei voi kunnolla pestä. Maton reunassa on kans varmasti sitä myrkkyä. koska se oli ihan kiinni sohvassa, en vaan tiedä kannattaako sitäkin viedä parvekkeelle jos siellä lentelee niitä kuoriaisia munimassa. Niin ja sitten tänne asuntoon tulee tuuletusilma parvekkeen kautta, eli ehkä oli ihan järjetöntä viedä se sohva vaan sinne kun ne myrkyt tule silti tänne

Tarkoittikohan tuo ylihygieenin vanha nainen minua? Mä oon kyllä nuori. Mutta pelkään kyllä tosi paljon kaikkia tuollaisia myrkkyjä ja muita joiden vaikutuksista ei tiedä. tai jotenkin oon niin tohelo että aina ensin käytän niitä ja sitten vasta alan pelkämään. Kerran esim. maalasin spraymaalilla lähes suljetussa tilassa ilman suojanaamaria ja sitten kun alkoi päässä heittää aloin vähän panikoida. Sen jälkeen en oo kyllä spraymaaleihin koskenut. Ja ötököitä kyllä inhoan kans, nuo turkiskuoriaisen toukat tulee jo mun uniin ja nyt kun löysin niitä taas niin on pakko tutkia vaatteista aina kaikki saumat kun pukee koska muuten menee sellaisia inhonväiristyksiä ja tuntu että niissä on toukkia. En kyllä tajua miten kukaan voi asua noiden kanssa. Tämäkään ei ole siis mun ongelma tässä talossa, koska löysin noiden toukkien kuoria myös häkkivarastosta talvella ja kiertelin siellä sitten huvikseni tutkien lattioita ja löysin toisen rapun puolelta jonkun lattialle unohtuneen pahvilaatikon ja uteliaana katsoin sinne alle näkyykö kuoriaisia ja tyhjiä kuoriahan siellä oli :S Kumma kun kukaan ei oo vaatinut myrkytystä koko taloon, vai oonko mä muka ainoa joka on löytänyt noita kämpästään. Tosi hyvin ne oli kyllä kaikki piiloutuneet ja en ois minäkään löytänyt niitä jos yksi ei ois kävellyt vastaan ja en ois varmuuden vuoksi alkanut tutkia sen lähiympäristöä ja sitten kun löysin pari lisää niin varmuuden vuoksi koko kämppää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat