Seuraa 
Viestejä133

Mulla on tuossa keskellä alahuulta ylhäältä alas kulkeva haava, joka on ollut siinä varmaan pitkälti toistakymmentä vuotta. En tiedä kuinka se siihen on aikoinaan tullut, mutta siitä ei tunnu pääsevän eroon. Joskus se ehtii parantuakin melkein kokonaan, mutta jonkinlainen lähes huomaamaton arpi siihen aina jää.

Ongelma on lähinnä se, että aina toisinaan (ehkä muutamia kertoja vuodessa) se arpi aukeaa, haavasta tulee hieman verta ja haavauma on inhottavasti ärtynyt. Tekee koko ajan mieli laittaa se hampaiden väliin ja pureskella, kun siitä tulee niin ihana kivuntunne. Yritän välttää haavauman puremista ja rasvojen ja voiteiden avulla saankin sen parantumaan niin, että arven näkee vain todella läheltä katsomalla.

Mutta seuraavana vuonna se on taas auki. Tuollaista ei kai voi mitenkään saada parantumaan lopullisesti?

Kommentit (8)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Ohut iho on ohutta - siellä missä sitä on - sen takia, että se paranisi nopeasti. Tuossa on käynyt niin, että siinä on arpeutumaa sen verran ettei se enää jousta kuten huulessa ohuen nahkan kuuluisi.

Sama ilmiö on halkeilevissa kantapäissä. On paksua tavaraa, ja potilas rasvaa sitä jatkuvasti. Rasvattu iho ei kulu ja paksunee entisestään. Ja taas halkeaa, ellei rasvaa. Meikäläinen luonnon ihmelapsi hoiteli kantapään haavan hiomalla haavaa lähes verilihalle. Eli ohensin aivan äärimmilleen halkeilevan kohdan.

Puolison halkeilevat sormet saatiin kuntoon kun totesin, jotta rasvat pois. Nahkan pitää saada kulua normaalisti.

Eli kovettuneet reunat pitäisi saada siitä pois. Sopiva palovamma siihen hoitaisi jutun aika näppärästi, mutta pitää olla kanttia. Eli milliä syvä poltto, jolloin laajemman arven alta tulisi uutta ehjää ja joustavaa nahkaa siihen. Usko tai älä. Ehkä sen voisi antaa lekurin hommaksi. Tai jonkun tupakkihenkilön. Pyydä tumppaamaan kevyesti siihen. Ei ole paha. Nimittäin mopoiässä kun vielä sauhuteltiin, tuli joskus epähuomiossa vetäistyksi väärästä päästä. Ei jäänyt mitään ulkoisia vammoja.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

GodVSGod
Seuraa 
Viestejä133
Paul M
Ohut iho on ohutta - siellä missä sitä on - sen takia, että se paranisi nopeasti. Tuossa on käynyt niin, että siinä on arpeutumaa sen verran ettei se enää jousta kuten huulessa ohuen nahkan kuuluisi.

Sama ilmiö on halkeilevissa kantapäissä. On paksua tavaraa, ja potilas rasvaa sitä jatkuvasti. Rasvattu iho ei kulu ja paksunee entisestään. Ja taas halkeaa, ellei rasvaa. Meikäläinen luonnon ihmelapsi hoiteli kantapään haavan hiomalla haavaa lähes verilihalle. Eli ohensin aivan äärimmilleen halkeilevan kohdan.

Puolison halkeilevat sormet saatiin kuntoon kun totesin, jotta rasvat pois. Nahkan pitää saada kulua normaalisti.

Eli kovettuneet reunat pitäisi saada siitä pois. Sopiva palovamma siihen hoitaisi jutun aika näppärästi, mutta pitää olla kanttia. Eli milliä syvä poltto, jolloin laajemman arven alta tulisi uutta ehjää ja joustavaa nahkaa siihen. Usko tai älä. Ehkä sen voisi antaa lekurin hommaksi. Tai jonkun tupakkihenkilön. Pyydä tumppaamaan kevyesti siihen. Ei ole paha. Nimittäin mopoiässä kun vielä sauhuteltiin, tuli joskus epähuomiossa vetäistyksi väärästä päästä. Ei jäänyt mitään ulkoisia vammoja.

Itsekin vetäisin joskus teini-iässä vahingossa tupakin tulipäästä savut. Sellaiset vesirakkulat tuli huuliin, mutta ei mitään pysyvää. En kyllä muista yhtään onko tämä nykyinen haavaongelma tullut ennen sitä vai sen jälkeen. No, emäntä kun tupakoi, niin pitääpä pyytää sitä tökkäämään mua tupakilla huuleen. Kiitos vinkistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023

Mikäs on sun ruokavalio ja yleinen terveydentila?
Sinkki on iholle tärkeä, samoin B-ryhmän vitamiinit. Noita minä kokeilisin ensin. Ja hyvät rasvat.

Itse hoidan kaikenlaisia pieniä haavoja kylmäpuristetulla kookosöljyllä ja se myös toimii. Kookosöljy tuhoaa bakteereja ja viruksia, joten nopeuttaa osaltaan paranemista. Mysö aloe vera voisi toimia, jos sattuu olemaan sitä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen että minulle on useana kesänä tullut samaan kohtaan alahuulta rikkonainen kohta ja sitten siinä on jonkin aikaa rupi. Tämä tapahtuu aina kun olen ottanut enemmän aurinkoa, olen ajatellut jos tänä kesänä saisi vältettyä sen kun hommaa huulirasvan jossa on aurinkosuojakerroin. On minulla sellaisia joskus aiemminkin ollut, mutta liian vähän kertoimia.

Mutta olisikohan sittenkin kokeiltava tuota sinkkiä? Olen talvikausina syönyt kaikenlaisia vitamiineja sun muuta, mutta sinkkiä ei ole tainnut ikinä olla yhdessäkään käyttämässäni valmisteessa (tai en ainakaan muista olleen).

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023

Tuo kuulostaa enemmän huuliherpekseltä, mutta eipä se sinkkilisä tapa, ainakaan nopeasti.
Mietin jo aiemmin mainitsenko myös magnesiumin, sillä se ei suoranaisesti ole mikään ihoaine, mutta välillisesti erittäin tärkeä.

Mutta toisaalta, mikäpä aine ei olisi ihmiselle tärkeä

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Kulaushaikara
Tuo kuulostaa enemmän huuliherpekseltä, mutta eipä se sinkkilisä tapa, ainakaan nopeasti.
Mietin jo aiemmin mainitsenko myös magnesiumin, sillä se ei suoranaisesti ole mikään ihoaine, mutta välillisesti erittäin tärkeä.

Mutta toisaalta, mikäpä aine ei olisi ihmiselle tärkeä

Jos minun kuvaustani tarkoitit, niin minulle ei tule mitään rakkulaa. Tsekkasin Googlesta huuliherpeksen kuvat. Ei näytä tutulta. Olen kyllä sairastanut vesirokon aikoinani eli virus löytyy kehostani takuulla, mutta tähän tilanteeseen se ei nyt näemmä sovi kuvan perusteella.

Ei kai huuliherpes auringonottamisesta tule jokaikinen kesä? Muina aikoina pitkin vuotta tätä rikkonaisuutta kun ei ole.

Itse syön magnesiumia päivittäin.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023

^ Minulla tulee auringosta huuliherpes, mutten se pysyy piilossa kaikella sillä nauttimallani D-vitamiinimäärällä. Mutta tosiaan, kyllä sen yleensä tunnistaa rakoista. Ja herpes tulee usein samaan paikkaan. Mutta en mä lähde diagnoosia tekemään.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Ok. Rakkoja tai rakkuloita en ole käsittääkseni nähnyt. D-vitamiinia syön talvisin 120 ug joka toinen päivä. Toukokuun alusta elokuun loppuun olen ilman ja tyydyn valoon.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat