Seuraa 
Viestejä1697

Onkos sellaista olemassa ja miksi se ei ole niin yleinen kuin muut? Vastaan tuli väite, että ollaan eletty niin pitkään havujen kanssa, että ollaan totuttu niihin paremmin kuin lehtipuihin, jotka ovat vasta myöhemmin tulleet tänne säiden lämmettyä. Seuraisiko tästä sitten, että afrikkalaisilla tai muualta tänne tulleilla olisi enempi herkkyyttä havupuita kohtaan joihin eivät ole tottuneet?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Kommentit (6)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Olen kerran tavannut ihmisen joka oli allerginen havupuille, mutta en muista oliko kyseessä kuusi, mänty vai molemmat.

Itse olen allerginen koivulle, lepälle ja metsien homesienille jotka röyhähtävät loppukesästä riesaksi. Jälkimmäistä allergiaa ei jälleen kerran suostuttu selvittämään lainkaan ("meillä ei tehdä niitä tutkimuksia" ärähti TK-lääkäri asiasta kysellessäni), mutta olen sen käytännön kokemuksesta päätellyt (ja teksti-tv:n sopivaan aikaan ja oireisiin sopivasta homesienitiedotuksesta).

Koivulle allergiset tapaavat usein olla allergisia useille hedelmille, niin olen minäkin. Pujolle allergisilla puolestaan on usein vihannesallergioita. Johtuneekohan tämä sitten jonkinlaisista muinaisista kasvien välisistä sukulaisuussuhteista että tällaista ristiin allergisoitumista tapahtuu.

Rousseau
Olen kerran tavannut ihmisen joka oli allerginen havupuille, mutta en muista oliko kyseessä kuusi, mänty vai molemmat.

Itse olen allerginen koivulle, lepälle ja metsien homesienille jotka röyhähtävät loppukesästä riesaksi. Jälkimmäistä allergiaa ei jälleen kerran suostuttu selvittämään lainkaan ("meillä ei tehdä niitä tutkimuksia" ärähti TK-lääkäri asiasta kysellessäni), mutta olen sen käytännön kokemuksesta päätellyt (ja teksti-tv:n sopivaan aikaan ja oireisiin sopivasta homesienitiedotuksesta).

Koivulle allergiset tapaavat usein olla allergisia useille hedelmille, niin olen minäkin. Pujolle allergisilla puolestaan on usein vihannesallergioita. Johtuneekohan tämä sitten jonkinlaisista muinaisista kasvien välisistä sukulaisuussuhteista että tällaista ristiin allergisoitumista tapahtuu.

Syötkö viljaa?

Männyn siitepöly-pallero on läpimitaltaan huomattavasti muita suurempi, siksi niiden kerääntymisen voi erottaa niin selvästi esim. veden pinnalta. Tämä suuri koko ilmeisesti vaikuttaa siihen, ettei mänty aiheuta niin paljoa allergioita.

Edit:
Nyt kun nopsaan nettiä selailin, niin täältä löytyi tällainen selitys:
"Allergiaa aiheuttavien siitepölyhiukkasten kaksi tärkeintä ominaisuutta ovat niiden keveys ja helppoliukoisuus limakalvoilla."
"Havupuut - kuten kuusi ja mänty - ovat tuulipölyttäjiä. Havupuiden siitepölyjen sisältämä valkuaisaine liukenee kuitenkin niin hitaasti nenän ja silmien limakalvoille, etteivät ne aiheuta allergiaoireita."

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
MsHorton
Rousseau

Syötkö viljaa?

Välillä syön, välillä en. Harmikseni en yhtään muista millainen siitepölykevät tai millaisia allergiaoireita oli 2006 kun olin kk-kausia VHH-dieetillä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat