Valittu kansa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mielestäni totalitaariset visiot oman ryhmän,kansan tai uskonnon erikoislaatuisuudesta suhteessa toisiin ryhmiin,kansoihin tai uskontoihin on käsitys,jota voi soveltaa näköjään sumeilematta kaikkialla maailmassa.

Kommunismi,Natsismi ja Islam niin erinlaisia kuin ne monella tavalla ovatkin,jakavat apokalyptiseen kaavaan sopivia ajatuksia.

On odotettavissa lopullinen taistelu missä valittuna kansana toimiva ihmisryhmä puhdistaa maailman pahuudesta syöksemällä valtaapitävät vallasta.

Historia saa meidän tuntemassamme muodossa loppunsa,ja alkaa uusi,loistava aikakausi,joka on täysin uuden vallan esim.Islamin hallinnassa.

Totalitaaristen ideologioiden taustalla suurena kannustavana voimana on myös tiedostamattomasti vaikuttava apokalyptinen perustarina.

Se kumpuaa syvistä kulttuurisista ja psykologisista lähteistä ja ohittaa tavallisen rationaalisen argumentoinnin.

Apokalyptinen arkkityyppi antaa valitulle ryhmälle tunteen,että he ovat jonkin elämää suuremman asian kanssa tekemisissä.

Niinpä jokainen sankari tarvitsee vihollisen.

Profaaneissa apokalypseissa tapahtumat eivät vyöry eteenpäin jumalan tahdosta vaan siksi,että"objektiiviset historialliset tosiasiat" niin määräävät.

Näissä apokalypseissa kuten haditheissa jumala ei lähetä ja räjäytä pommeja,vaan valitun kansanryhmän jäsenet.

He katsovat oikeutuksekseen synnyttää sodat ja vihanpidot,jotka uhreille merkitsevät harmageddonmaista kuolemanpainajaista.

Apokalyptinen ajatus on joko tietoisesti tai sitten tiedostamattakin omaksuttu hyvin tehokkaaksi propaganda-aseeksi toimintaan jolla ei välttämättä ole suoranaista uskonnollista funktiota.

Terrorismi ja Islam liitetään monesti yhteen jo länsimaalaisessa mediassakin mikä on omiaan lisäämään länsimaalaisten väärinymmärrystä islamista.

Onko joku muu uskonto langettanut kuolemantuomioita viimeisen 50 vuoden aikana uskontoaan loukanneita kohtaa kuin Islam.

Miten kävi esim.Salman Rushdien kun hän sattui julkaisemaan kirjan,joka kertoi faktoja heidän uskostaan.

Äärifundamenttalistit ovat uhka maailmalle ovatpa ne uskontoja tai mitä tahansa kyseisen linjan oppirakennelmia tahansa.

Sivut

Kommentit (118)

John Carter
Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

Sodan uskonnollisesta merkityksestä ei ole helppo lausua mitään yleispätevää ilman,että se kuulostaa epäuskottavalta.

Miten ilmaista ajatus tappamisen jumalallisesta mielekkyydestä sen kuulostamatta perverssiltä?

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija
Cryptops
Mielestäni tuohon pitäisi lisätä myös juutalaisuus/sionismi.

Jepjep. Voisit taas vaihteeksi tukea väitettäsi esimerkiksi kertomalla Tarja Halosen pitäneen puheen jossa hän halusi liittää Suomen Neuvostoliittoon ja laittamalla perusteluksi linkin sivuille joissa juutalaisten joukkotuho todetaan juutalaisten sodan jälkeen lavastamaksi.

Vierailija

Jos on olemassa "pahoja ihmisiä" jotka eroavat ratkaisevasti meistä "hyvistä ihmisistä", homma on helppo aidataan vain nuo pahat ihmiset erilleen tai hankkiudutaan heistä muuten eroon ja tätä aidattavaa on riittänyt kun jokainen on vuorollaan päässyt aidan molemmille puolille. Kaipa nuo ideologiat laajassa merkityksessä palautuvat ihan ihmisen psyykkiseen ja sosiaaliseen tarpeeseen ulkoistaa paha "niihin" sen sijaan että omassa kuvassa nähtäisiin "pahuutta". Henkkoht buddhalaisuus kykenee ainoana oppina ylittämään tämän pyrkiessään kaikkien dualismien ylitse ja katsomaan myötätuntoisesti ja ymmärtävästi kaikkia kärsiviä olentoja itse mukaanluettuna. Kaikki lähi-idässä kehittyneet monoteismit ovat vielä tuon metafyysisen dualismin vankeja ne ovat pohjimmiltaan heimouskontoja joilla on perusteltu tietyn ihmisryhmän oikeutusta hyvään. Tämä siitä riippumatta että kaikissa niissä on myös piirteitä jotka kehottavat harjoittajiaan etsimään pahaa itsestään eikä lähimmäisestään, silti metafyysinen paha on jossain "tuolla". Tämä on siirtynyt myös noiden kulttuurien piirissä syntyneisiin sekulaarisiin uskontoihin kuten fasismiin ja kommunismiin.

Äärifundamenttalistit ovat uhka maailmalle ovatpa ne uskontoja tai mitä tahansa kyseisen linjan oppirakennelmia tahansa.

Näinpä, unohtaa ei sovi myöskään fundamentalistisia kristittyjä jotka ovat tällä hetkellä aitaamassa "sekulaareja humanisteja" ja Islamin uskoisia niinä pahoina.

Vierailija
Jepjep. Voisit taas vaihteeksi tukea väitettäsi esimerkiksi kertomalla Tarja Halosen pitäneen puheen jossa hän halusi liittää Suomen Neuvostoliittoon ja laittamalla perusteluksi linkin sivuille joissa juutalaisten joukkotuho todetaan juutalaisten sodan jälkeen lavastamaksi.
Esittämäni käsitys on niin laajalle levinnyt arabimaailmassa, ja edes jossakin määrin länsimaissa, että olisi mielestäni ainakin hienoinen virhe jättää mainitsematta tätä hypoteesia.

Myöntänet että olen oikeassa?

Puhetta olen puolustellut ainoastaan viittaamallani anonyymin kirjoittajan näkemykseen, joka mahdollistaa puheen pidettäneen 1979.

http://christianparty.net/holocaust.htm

Vierailija
Cryptops

Puhetta olen puolustellut ainoastaan viittaamallani anonyymin kirjoittajan näkemykseen, joka mahdollistaa puheen pidettäneen 1979.

http://christianparty.net/holocaust.htm

Olen jo aikaisemminkin todennut, että tuon väitteen esittäminen kertoo vain sen, että sen eisttäjällä ei ole mitään tietoa Suomen lähihistoriasta. Ajatus, että demari olisi halunnut liittyä Neuvostoliittoon 70-luvulla ja vielä sanonut sen julkisesti, on älyllisesti samaa tasoa kuin id-teoria tai ajatus että Marsissa asuu kolmijalkaisia pingviinejä. Se siis kertoo vain esittäjästään.

Vierailija
Olen jo aikaisemminkin todennut, että tuon väitteen esittäminen kertoo vain sen, että sen eisttäjällä ei ole mitään tietoa Suomen lähihistoriasta. Ajatus, että demari olisi halunnut liittyä Neuvostoliittoon 70-luvulla ja vielä sanonut sen julkisesti, on älyllisesti samaa tasoa kuin id-teoria tai ajatus että Marsissa asuu kolmijalkaisia pingviinejä. Se siis kertoo vain esittäjästään.
Olemme siinä mielessä erilaisia, tässä kontekstissa ainakin, että minä en vaadi perusteluja. Se ei tarkoita sitä että uskon.

Vierailija
Cryptops
minä en vaadi perusteluja. Se ei tarkoita sitä että uskon.

Siis mitä? Väitätkö tuota ihan vakavissasi?

John Carter
Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

Miksi palstalla käydään tällaisia ääri-oikean ja ääri-vasemman kaksintaisteluita koko ajan.

Käsittääkseni politiikka ja tiede ovat hieman eri asioita.

Pysytään tieteessä niin,kuin foorumin nimi jo asian ilmaisee.

Vierailija
Gideon
Mutta "valittu kansa" on perinteisesti juutalaiset. Juutalaiset ovat ainoita ihmisiä, jotka pääsevät taivaaseen.

Muslimien mielestä valittuja ovat muslimit (erityisesti mahdollisimman monta mahdollisimman viatonta murhanneet sellaiset), Jehovan todistajien mielestä Jehovan todistajat ja niin edelleen... kunkin lahkon mielestä juuri he itse ovat valittuja.

Vierailija
Andúril
Gideon
Mutta "valittu kansa" on perinteisesti juutalaiset. Juutalaiset ovat ainoita ihmisiä, jotka pääsevät taivaaseen.

Muslimien mielestä valittuja ovat muslimit (erityisesti mahdollisimman monta mahdollisimman viatonta murhanneet sellaiset), Jehovan todistajien mielestä Jehovan todistajat ja niin edelleen... kunkin lahkon mielestä juuri he itse ovat valittuja.

sun kannattaa mennä hoitoon, ennen kuin toi sun sisäinen viha tiettyä ihmisryhmää kohtaan eskaloituu ja joudut hankaluuksiin. Sen syyt ovat jossain muualla kuin siinä ihmisryhmässä, jotenkin olet vaan saanut itsesi vakuuttuneksi, että syy vihata on heissä. Tarvitset luultavasti terapiaa asian suhteen, jos olet siis vakavissasi. Se voi myös olla vihana purkautuvaa pelkoa tummia kohtaan, joka on alunperin syntynyt ennakkoluuloista. joka tapauksessa, se ei ole kovin tervettä, ja maailmassa, jossa vähemmistöä edustavat valkoihoiset, tulet jäämään jalkoihin tuolla asenteellasi. Edes yhdysvalloissa käsityksiäsi ei suvaita kuin korkeintaan jossain Texasin takapihoilla.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

Ns.premilleniaalisessa tulkinnassa Israelin kansalla ja sen kohtalolla on merkittävä osa jumalan maailmanlopun suunnitelmissa.

Vierailija
Andúril
Gideon

Käsite"valittu kansa" koskee nimenomaan juutalaisia, mutta olet tietenkin oikeassa omassa spekulaatiossasi. Jehovat pitävät itseään syystäkin valittuina, koska he rankan työpäivän jälkeen uhraavat vapaa-aikansa toisten ihmisten sielujen pelastamiseen. Muslimit ovat omasta mielestään Jumalan valittuja, koska he kumartavat mekkaa kohden monasti, eivätkä juo alkoholia.
Minäkin olen omasta mielestäni valittu, tai omalla tavallaan peräti valaistunut, uudelleen syntynyt ihminen. Olen kulkenut läpi helvetin, vain tullakseni vainotuksi, joten voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, ettei ihminen ole minkään arvoinen otus.

Vierailija
John Carter
Miksi palstalla käydään tällaisia ääri-oikean ja ääri-vasemman kaksintaisteluita koko ajan.

Hyvä John Carter, tietenkin siksi, että tuo "valittu kansa" syndrooma toimii myös yksilötasolla. Ihmisillä on tapana luokitella toisensa, ja määritellä mielipiteensä oikeutus tämän luokittelun perusteella. "Eihän tuo kypäräpää-kommunisti / oikeisto-fasisti, viherpiipertäjä-aktivisti / kapitalisti-egoisti, jne. voi tietää kuinka asiat oikeasti ovat, kun kuuluu noihin vääräuskoisiin."

En väitä että näin tekisivät kaikki, tai että kukaan perustaisi mielipiteensä pelkästään tuolle pohjalle, mutta kyllä nuo luokittelut silti vääristävät mielipiteitä ja on varmaan vastuussa osaltaan siinä "palstan pilaantumisessa" ja henkilökohtaisuuksiin menemisessä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat