Seuraa 
Viestejä45973

Tunnelmat, erotuksena tunteista, ovat paljon monimutkaisempia ja vaihtelevampia. Siinä missä perustunteita on vain muutama, ja niille jokaiselle tunteelle on omat kuvaavat sanansa kuten ilo, suru, häpeä, viha jne... ovat tunnelmat paljon vivahtekkaampia ja hienovaraisempia. Tunnelmien loputtoman määrän sekä niiden suuremman riippuvuuden yksilön oman kokemusmaailman ja tietoisuuden kanssa, tekee niiden sanallisen kuvauksen ja jakamisen vaikeaksi, jopa mahdottomaksi.

Itselläni on tapana muistella ja luoda mieleeni yhä uudestaan tunnelmia, joita olen aikaisemmin kokenut. Erityisesti unet ovat hyvin tunnelmarikkaita. Useita tunnelmia olen kokenut vain unessa, mutta onneksi olen kyennyt palauttamaan muistiini nuo unessa löytämäni tunnelmat myös valveilla ollessani. Tuntuu myös, että lapsuus oli rikkaampaa aikaa tunnelmien synnyssä. Tämä voi myös olla vain harhakuva.

Tämmöistä mietin tänä aamuna herätessäni, kun koin useita kauan kadoksissa olleita tunnelmia, joiden olemassaoloa en enää muistanut, ja joita en olisi voinut palauttaa mieleeni.

Kommentit (4)

Tunnelmat, erotuksena tunteista, ovat paljon monimutkaisempia ja vaihtelevampia. Siinä missä perustunteita on vain muutama, ja niille jokaiselle tunteelle on omat kuvaavat sanansa kuten ilo, suru, häpeä, viha jne... ovat tunnelmat paljon vivahtekkaampia ja hienovaraisempia. Tunnelmien loputtoman määrän sekä niiden suuremman riippuvuuden yksilön oman kokemusmaailman ja tietoisuuden kanssa, tekee niiden sanallisen kuvauksen ja jakamisen vaikeaksi, jopa mahdottomaksi.

Itselläni on tapana muistella ja luoda mieleeni yhä uudestaan tunnelmia, joita olen aikaisemmin kokenut. Erityisesti unet ovat hyvin tunnelmarikkaita. Useita tunnelmia olen kokenut vain unessa, mutta onneksi olen kyennyt palauttamaan muistiini nuo unessa löytämäni tunnelmat myös valveilla ollessani. Tuntuu myös, että lapsuus oli rikkaampaa aikaa tunnelmien synnyssä. Tämä voi myös olla vain harhakuva.

Tämmöistä mietin tänä aamuna herätessäni, kun koin useita kauan kadoksissa olleita tunnelmia, joiden olemassaoloa en enää muistanut, ja joita en olisi voinut palauttaa mieleeni.

Kun yksi isäni veljistä, joka oli ollut sotavankina Venäjällä, astui tupaan, näin molempien vanhempieni muuttuvan ja rauhallinen, lähes harras tunnelma hidasti ajan, eikä siihen olemassaoloon ollut sanoja, mutta eipä niitä näköjään tarvittukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä46258
Hubert J. Farnsworth

Mielenkiintoinen kirjoitus, juuri eilen mietin aikalailla samanlaisilla raameilla eroa nykyisen ja "nuoruuden" tunnelmien/tunnekokemusten eroavuutta. Kun kokee/tuon mielessä muistijäljen nuoruuden kokemisesta/hetkestä mutta sitä ei voi täysin palauttaa/kokea samanlaisella dynamiikalla vaan se on jostain syystä typistynyt..Tämä kokemus/pohtiminen tuli musikkikappaleen kuuntelemisesta. Pystyin mielestäni kuvittellemaan / vertaamaan nuorena kokemisen ja tämänpäivän kokemisen oletettuja eroja..

Hubert J. Farnsworth
Erityisesti unet ovat hyvin tunnelmarikkaita. Useita tunnelmia olen kokenut vain unessa, mutta onneksi olen kyennyt palauttamaan muistiini nuo unessa löytämäni tunnelmat myös valveilla ollessani. Tuntuu myös, että lapsuus oli rikkaampaa aikaa tunnelmien synnyssä. Tämä voi myös olla vain harhakuva.

Hyvin kuvatut tunnelmat elävöittävät kirjat, elokuvat, kuvataiteen, musiikin ym. taiteen. Tässä yhteydessä ikituore "Teidän täytyy tulla lasten kaltaisiksi" sopii oikein hyvin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat