Seuraa 
Viestejä1772

Onko sitä tutkittu että miksi tuolla kaakkois-aasiassa on jäänyt se yksi ja ainut kieli sellaiseksi ei-tonaaliseksi, eli khmer siis. Kaikki ne muut kielet siinä ympärillä on tonaalisia. Varmaankin jotenkin liittyy siihen että Khmeri-imperiumi hallitsi suunnilleen sitä koko maanosaa silloin joskus aikoinaan, oisko sitten jonkunlainen vastareaktio niiltä muilta kulttuureilta että ollaankin kielellisesti niin erilaisia? Mutta onko asiaa oikein tutkittukin?

Kaikkihan nuo tuon alueen kielet kai jotain kautta periytyy Kiinasta ja Intiasta mutta ovatpa sitten eriytyneet aika lailla. Tai no onhan niissä paljon samaa silleen että jotkut sanat esmes thai-lao-khmer on samankaltaisia, mutta eivät kuitenkaan ole silleen lähellä että ymmärtäisivät toisiaan. Paitti tietty koillis-thaimaalaiset ja laosilaiset ny puhuu melkeen samaa (itse tulin omalla tönkköthaikulla jotenkuten toimeen Laosissa.) Mut normithaikut, eli Bangkokkilaiset siis, ei kyllä laosista vissiinkään oikein mitään tajuu. Eivätkä myöskään kyllä etelä-thaimaan thaikusta, olen joskus seurannu kun koillisthaimaalainen yrittää Phuketissa jutella paikallisen kanssa, aika paljon tulee väärinkäsityksiä vaikka periaatteessa on sama kieli. Käytännössä aika suuriakin eroja on.

Junttithaikkua osaan sattuneesta syystä jonkun verran, ja sitä kautta sitten tietenkin lao on kans jotenkuten hallussa kans kun ovat melkeen samaa kieltä, mutta vaikka khmerissä jotain samoja sanoja onkin niin on niin erilainen kieli kuitenkin että kiinnostaisi opetella. Vietnam sitten erikseen taas, siihen en jaksa lähteä enää yhtään sitte...

Kommentit (1)

iMuke
Seuraa 
Viestejä1356

En tiedä onko asiaa tutkittu sen tarkemmin koskaan. Itse osaan puhua khmerin kieltä ja aika paljon samoja sanoja heillä on thaikielen kanssa. Olisi tosiaan kiinnostavaa tietää että miksi khmerin kieli ei ole tonaalinen. Suomenkieliselle on muuten erittäin helppo oppia lausumaan khmerin kieltä ja moni paikallinen sanoi että minun puhumani khmeri on paljon selkeämpää kun esim. jonkun englantia äidinkielenään puhuvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat