Seuraa 
Viestejä45973

Uusia jänniä tutkimustuloksia: http://yle.fi/uutiset/maitorasvat_voiva ... in/6185660

Eli tiivistettynä "Yhdysvaltalaisten tutkijoiden mukaan maitopainotteinen ruokavalio saattaa olla syypää tulehduksellisen suolistotaudin yleistymiseen länsimaissa".

Mitäs mieltä olette tuollaisesta tuloksesta? Onko tiedossa muita vastaavia tutkimustuloksia? Enpä päinvastaisia tuloksia antaneita tutkimuksia?

Itsellä tulee ikävän paljon juotua maitoa ja syötyä maitotuotteita. Ja sekin mietityttää, kun olen monelta eri taholta lukenut, että maitotuotteissa kannattaa suosia mieluummin rasvaisia kuin rasvattomia tuotteita. Jostain muistelen jopa lukeneeni, että maitorasvat ovat terveellisiä ja hyväksi mm. painonhallintaan. Mitenhän päin tämä nyt taas oikeasti on...

Kommentit (9)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

raakamaito olisi terveyttä ajatellen parasta, toiseksi parhaana tulee vuohenmaito, sitten punainen maito. enemmän näissä tietysti on kaloreita litraa kohden (n. 100% enemmän kuin rasvattomassa), mutta ei ole niin pilalle prosessoitu tuo punainen maito mitä rasvaton.

itse olen huomannut terveydentilan kohentuneen, kun jätin jugurtit, maitotuotteet ja viljat lähes kokonaan pois ruokavaliosta. (suklaata, jäätelöä ja maitoa menee enää n. kymmenesosa siitä mitä ennen ja nenä niiskuttaa vähemmän samoin ihon kutinat on vähentyneet)

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

taucalm
raakamaito olisi terveyttä ajatellen parasta, toiseksi parhaana tulee vuohenmaito, sitten punainen maito. enemmän näissä tietysti on kaloreita litraa kohden (n. 100% enemmän kuin rasvattomassa), mutta ei ole niin pilalle prosessoitu tuo punainen maito mitä rasvaton.

Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Tuo tutkimus kuitenkin kertoisi maitorasvojen olevan se vaarallinen juttu. Liekö prosessointi kuitenkin vielä pahempi.

Pitäisi itsekin jättää maitotuotteita vähemmälle, mutta kun ne on niin hyviä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
taucalm

Eikö kulutusmaitoakin tehdessä ensin rasva poisteta ja sitten sitä lisätään jossain prosessin vaiheessa takaisin? Näin ollen rasvaton maito olisi vähemmän prosessoitua kuin kulutusmaito.

Carloz

Eikö kulutusmaitoakin tehdessä ensin rasva poisteta ja sitten sitä lisätään jossain prosessin vaiheessa takaisin? Näin ollen rasvaton maito olisi vähemmän prosessoitua kuin kulutusmaito.

Näinpä olen kuullut asian olevan. Itse tosin nykyään juon Igmanin uutta "vanhanajan maitoa", jossa pitäisi olla luonnollinen rasvakoostumus, eli rasvaan ei olla koskettu teollisesti ollenkaan.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023

http://www.tiede.fi/uutiset/4723/suolis ... yhdyskunta
Tähän sopii myös tämä uusi uutinen

"Bakteerien ja virusten ohella nisäkkäiden, mukaan lukien ihmisten, suolistossa asustaa monenlaisia sieniä, jotka vaikuttavat terveyteen, todetaan Sciencen julkaisemassa tutkimuksessa.

Amerikkalaisen Cedars-Sinai Medical Centerin Iliyan Iliev työtovereineen löysivät sienten ribosomi-dna:ta kaikkialta hiirten suolistosta sekä marsujen, jänisten, sikojen, koirien ja ihmisten ulosteista.

Tutkijat poistivat hiiriltä proteiinin nimeltä dektiini-1, jota elimistön immuunijärjestelmä käyttää sienien havaitsemiseen. Tämä muutti hiirten immuunireaktiota suolistosieniä kohtaan ja sairastutti ne herkemmin paksusuolentulehdukseen.

Tutkijat myös tunnistivat dektiini-1:tä tuottavan CLEC7A–geenin muunnoksen, jolla on voimakas yhteys ihmisen paksusuolentulehdukseen.

Suolten sieniyhdyskunta eli mykobiomi vuorovaikuttaa tutkijoiden mukaan monin tavoin ihmisen immuunijärjestelmän kanssa. Myös terveytemme voi olla siitä kiinni. "

totinen
Seuraa 
Viestejä4880
knowles

Tässä kerrotaan tarkemmin tutkimuksesta:
http://medicalxpress.com/news/2012-06-w ... ggers.html

Eli maitorasva lisää suolisto-ongelmia vain niillä, joilla on jotain häikkää interleukiini 10:n kanssa. Tällöin maitorasva lisää suolistossa interleukiini 10:n hillitsemää bakteerikantaa, joka aiheuttaa suolistotulehdusta.

Erään toisen tutkimuksen mukaan D-vitamiini pystyy kiertämään interleukiini 10:n puutoksen aiheuttaman immuunivajeen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16476050

Tämä voisi ehkä selittää Neonomiden kokeman Crohnin taudin paranemisen D-vitamiinilla.

Ei liene helppo tutkia maidon vaikutusta ihmiseen. Mieleen näin äkkiseltään tulee muutamia tekijöitä jotka vaikuttavat asiaan.

Millaista maitoa juodaan, homogenisoitua, pastöroitua?
Yksilölliset erot ovat suuria . Minkälainen bakteerikanta ihmisellä on suolistossa+ Minälaista muuta ravintoa on nautittu samaan aikaan?
Millaista ravaintoa lehmät ovat saneet ennen lypsyä? Kuinka pitkä aika on kulunut lypsämisestä siihen kunnes ihminen maidon nauttii?
Suomalaisten elimistö kylmässä Pohjolassa on vuosisatojen aikan kehittynyt "sietämään" maitoa paremmin kuin monien muiden .

Käsittelemätön täysmaito lienee parasta. Rasvan vuoksi sitä ei pidä käyttää liikaa.

ikr
Seuraa 
Viestejä177

En ole koko ketjua lukenut, todellakaan, myönnettäköön, Anteeksi. Mutta pakko mainita, että maitorahka tekee todella hyväää minun elimistölleni. Ei maito.

Maitorahka, kananmuna, kaura/vehnä/ruisleseet, Vihreät kasvikset, Naudan/sian/kananliha. Monivitamiinitabletti, arginiini, MSM, glutamiini. Ja elimistö kiittää.

ikr
Seuraa 
Viestejä177
ikr
En ole koko ketjua lukenut, todellakaan, myönnettäköön, Anteeksi. Mutta pakko mainita, että maitorahka tekee todella hyväää minun elimistölleni. Ei maito.

Maitorahka, kananmuna, kaura/vehnä/ruisleseet, Vihreät kasvikset, Naudan/sian/kananliha. Monivitamiinitabletti, arginiini, MSM, glutamiini. Ja elimistö kiittää.

Tuoremehuista eivät myöskään massuni koukerot pane pahakseen. Mutta maidosta ja vaalesta leivästä, sokerista, se o paha, kaikkea muuta kestävät hie
nosti sopivissa määrin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat