Seuraa 
Viestejä3976

Miksi ihmeessä sellaiset kasvokuvat, joissa kohdehenkilö pitää päätään vinossa, näyttävät paremmilta kuin suoraan edestä otetut kasvokuvat? Tätä olen ihmetellyt aina vaan enempi ja enempi, vastausta en tiedä. Siksi kysynkin.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Kommentit (12)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46205
Astronomy
Miksi ihmeessä sellaiset kasvokuvat, joissa kohdehenkilö pitää päätään vinossa, näyttävät paremmilta kuin suoraan edestä otetut kasvokuvat? Tätä olen ihmetellyt aina vaan enempi ja enempi, vastausta en tiedä. Siksi kysynkin.

Olisko niin että siinä rakentuu kahteen eri suuntaa perpektiivi(viivat) kuten yllä olevassa kuvassa. Koemme tämän miellyttävampänä kun aivot saa enemmän tietoa kasvojen kolmiuloittteisuudesta /tilasta. Ehkä myös kuvattavan katseen suunta ei ole niin suoraan hyökkäävä/tuijottava katselijan kokemana. "keikistelvan viekotteleva" enemmänkin, Yleensä kuvissa oletetaan miehen nostavan leukaansa katsettansa ja naisen laskevan päätään hieman alaviistoon, jotain tekemistä myös sukupuoli oletuksilla hallitsemisesta/ alentumisesta ?

Todennäköisesti myös voimakaskontrastisempi valon ja varjon leikki kasvojen piirteissä lisää kolmiuloitteisuuden tuntua kasvojen kuvassa?

En tiedä senkun arvaan tällaisia syitä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Astronomy

Olisko niin että siinä rakentuu kahteen eri suuntaa perpektiivi(viivat) kuten yllä olevassa kuvassa. Koemme tämän miellyttävampänä kun aivot saa enemmän tietoa kasvojen kolmiuloittteisuudesta /tilasta.

Vähän tällaista tuumailisin itsekin. Viistosta kuvasta saa enemmän infoa kasvojen oikeista muodoista kuin suoraan edestä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46205
Fëanor
jussipussi
Astronomy

Olisko niin että siinä rakentuu kahteen eri suuntaa perpektiivi(viivat) kuten yllä olevassa kuvassa. Koemme tämän miellyttävampänä kun aivot saa enemmän tietoa kasvojen kolmiuloittteisuudesta /tilasta.

Vähän tällaista tuumailisin itsekin. Viistosta kuvasta saa enemmän infoa kasvojen oikeista muodoista kuin suoraan edestä.

Yksinkertaistaen tila-informaation "ärsykkeet" ja emotionaaliset "ärsykkeet" vaikuttavat kasvokuviin reagointeihin?

Itse olen kuullut valokuvaajalta, että kasvokuvaa harvoin kannattaa ottaa täysin suoraan edestä, sillä se leventää. Kuva kannattaa ottaa vaakatasossa, mutta hieman viistosta tai sivulta(ei siis ylhäältäpäin).

Koiranpentu usein ollessaan innokas esim. leikkimään kallistaa päätään. Ilmeisesti sama ilmiö esiintyy susilla.

Pikulasta syöttäessä kannattaa kallistaa päätä, koska suu aukeaa silloin varmemmin.

Muta eihän tässä ole suoranaisesti vino asento kyseessä.. mutta voi niillä olla yhteyttäkin.

---
Seuraa 
Viestejä3561
jussipussi
Olisko niin että siinä rakentuu kahteen eri suuntaa perpektiivi(viivat) kuten yllä olevassa kuvassa. Koemme tämän miellyttävampänä kun aivot saa enemmän tietoa kasvojen kolmiuloittteisuudesta /tilasta. Ehkä myös kuvattavan katseen suunta ei ole niin suoraan hyökkäävä/tuijottava katselijan kokemana. "keikistelvan viekotteleva" enemmänkin, Yleensä kuvissa oletetaan miehen nostavan leukaansa katsettansa ja naisen laskevan päätään hieman alaviistoon, jotain tekemistä myös sukupuoli oletuksilla hallitsemisesta/ alentumisesta ?

Todennäköisesti myös voimakaskontrastisempi valon ja varjon leikki kasvojen piirteissä lisää kolmiuloitteisuuden tuntua kasvojen kuvassa?

En tiedä senkun arvaan tällaisia syitä..

Näitä vastauksia itsekin olisin valmis ostamaan. Useimmiten kuva on mielyttävempi myös silloin kun kuvattava ei ole aivan keskellä kuvaa.

Astronomy

Ihminen tulkitsee kasvoja 3d-muodossa "evoluution" kehittämien algoritmien mukaisesti, hakien yhdenmukaisuuksia symmetrioissa. Kasvoissa on satoja lihaksia, jotka voivat kuvastua eri tavoin suorassa kuvassa. Suoraan edestä näytetyt kuvat paljastavat henkilöiden aikomuksista jotain, tai ilmentävät jotain häikkää symmetriassa, kausaalista mekanismia symmetrian havaitsemisessa ei tunneta, mutta se on todellista.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

Onhan ihminen huomattavasti helpompi tunnistaa liikkuvasta (video)kuvasta, jossa on tarpeeksi resoluutiota kuin suoraan edestä otetausta kuvasta. Tuollaisessa vinossa tapauksessa tuota "liikettä" on tarjolla enemmän (selittää mies ilman stereonäköä). Tuokohan tuollainen vinosti kuvattu myös kuvattavan kasvoille yleensä jotain ekstraa ilmeen muodossa (pienemmällä todennäköisyydellä pokerinaama)?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Hieman viistosti otetussa kuvassa kasvot näyttävät kolmiulotteisimmalta. Siinä yksi syy. Toinen syy on se että suoraan edessä otetusta kuvasta näkyy epäsymmetrisyys paljon selkeämmin, mikä ei ole kovinkaan imartelevan näköistä, hieman viistosta kulmasta kuvatessa pieni epäsymmetrisyys katoaa.

Ihmissilmää miellyttää kasvojen symmetrisyys. Jos päätä pidetään vinossa, on kasvojen symmetrisyys vaikeampi havaita, sen sijaan aivot vain olettavat kasvojen olevan symmetriset (koska symmetrisyys on helpompi kuvitella, kuin "virheet"), joten silloin ehkä vinossa pidetyt kasvot miellyttävät?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat