Pelkäättekö saavanne lintuinfluenssan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko teidän mielestänne mahdollista, että Suomeen tulleista muuttolinnuista osa kantaisi pelättyä lintuinfluenssa virusta? Pidättekö mahdollisena, että sairastuisitte tuohon tautiin ja kuolisitte?

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Tietämättömyys on pelkoa. Itse en tiedä paljoakaan siitä influenssasta, siksi olen alkanut vältellä kaikki lintuja, mikä on tietysti tyhmää, muttei rajoita normaalia elämääni. Parempia varoa, kuin sairastua.

Vierailija

Sitten kun lintuflunssa tulee Suomeen, ei voi sairastuessaan olla varma, onko tämä nyt tavallista nuhaa vai sainko lintuflunssa tartunnan. Todennäköisesti en sairastu, mutta aina on pieni epäilys mielessä. Uutisoivat ja kirjoittavat lehdissä, joten uhka saattaa tuntua todellista suuremmalta.

Vierailija
m0rf
Tietämättömyys on pelkoa. Itse en tiedä paljoakaan siitä influenssasta, siksi olen alkanut vältellä kaikki lintuja, mikä on tietysti tyhmää, muttei rajoita normaalia elämääni. Parempia varoa, kuin sairastua.

Voin kertoa sinullekin että kukaan ei ole vielä saanut H5N1:tä luonnonvaraisista linnuista.

Vierailija
jussipaita
Sitten kun lintuflunssa tulee Suomeen, ei voi sairastuessaan olla varma, onko tämä nyt tavallista nuhaa vai sainko lintuflunssa tartunnan. Todennäköisesti en sairastu, mutta aina on pieni epäilys mielessä. Uutisoivat ja kirjoittavat lehdissä, joten uhka saattaa tuntua todellista suuremmalta.

Sama se on hivinkin kohdalla, ei sitä koskaan voi tietää, onko vastaantulijalla hiv vai tavallinen flunssa. Olenkin ottanut tavakseni kiertää yskivät ihmset kaukaa, vaikka eihän hiv:n pitäisi pisaratartuntana tarttua.

Vierailija

Niin ja miten se olikaan, että viruksen pitäis ensinäkin tarttua sikaan ja sitä kautta ihmiseen, jotta siitä tulisi ihmisestä ihmiseen siirtyvä. Elikkä jos takapihallasi on sikala niin oe voe..

Vierailija

Eiköhän tuo todnenäköisyys ole häviävän pieni, ja jos se pandemiaksi yltyy, niin ei voi mitään. Jos se on kohtalo niin siitä vaan.

Mua ärsytää se että ihmiset on nyt niin kauhuissaan jostain tällaisesta, kun paljon suuremmat uhkat vaanivat koko ajan verenpainetaudin, ylipainon, kolesterolin, diabeteksen, tupakoinnin, juopottelun jne muodoissa! Jos sairastuvansa pelkää, jopa kuolemanvakavasti, niin vois käyttää energiansa noiden jokapäiväisten uhkien torjumiseen eikä kauhistella jotain lintuinfluenssaa. Jos jokaisesta sydäriin kuolleesta tehtäisiin samanlaiset otsikot kuin tuosta lintutaudista niin oltais ehkä realistisemmalla tasolla.

Vierailija

Tänään kuulin, kun kymmenvuotiaat tytöt keskustelivat keskenään:
-Suomessa on lintuinfluenssa, äiti sanoi, ettei oravia saa ruokkia.
-Lintuinfluenssa tarttuu kaikista linnuista, niihin ei saa koskea.

Vierailija

Taitaa olla kyse ylihuolehtivaisesta äidistä, joka varjellakseen lasta (eli siis loppupeleissä itseään) taudilta, vähän valehtelee vakavuudesta .Toivottavasti moni ei toimi samoin.

Vierailija
Armitage
En pelkää, vaikka olenkin lähdössä Turkkiin...

Jos olet menossa Istanbuliin, voin suositella kauppakeskuksista ja pääkaduilta kaukana olevia saastaisen näköisiä kebabkojuja. Yleensä ulkomaan matkoillani menen syömään sinne, missä paikalliset syövät, koska ruoka on halvempaa ja maukkaampaa siellä. Istabulissa kebabateria maksoi 6 euroa pääkadun varrella, mutta syrjemmässä pienessä saastaisen näköisessä kebabkojussa kanakebab maksoi 50 senttiä. 50 sentin kebab oli paljon maukkaampi ja runsaampi, kuten jo arvata saatoit. Suosittelen lämpimästi näitä saastaisen näköisiä kebab paikkoja ja erityisesti niiden kanakebabia.

Vierailija

100 % todennäköisyydellä Suomeen tulee muuttolintujen mukana tämän kevään aikana lintuinfluenssavirusta kantaviia lintuja. 99,9 % todennäköisyydellä ihmiselle vaarallista lajia olevaa.

En kuitenkaan ole huolissani tartunnasta. Täytyy ottaa huomioon, että Aasiassa, missä virus on riehunut jo pitkään, on uhreja ollut vähän suhteutettuna väkimäärään.Turkin lisäksi kuolonuhreja tulee olemaan muuallakin Euroopassa kunhan ilmat lämpenevät ja siipikarjan kanssa työskentelevät altistuvat virukselle.

Tietenkin huolestun silloin, jos tai kun virus muuntautuu ihmiseltä ihmiselle tarttuvaksi, jolloin pandemia on todellinen, mutta etukäteen on turha huolestua.

Lintujen puolesta silti harmittaa. Ovat kivoja otuksia ja ikäviä joukkolahtauksia varmaan tapahtuu tulevana kesänä, ei välttämättä täällä Suomessa. Joutsenten ja muiden vesilintujen ohella voisin tietty kantaa huolta myös paikallisista urbaaninaakoista. Niiden touhuja olen seurannut pari vuotta, mutta eivät taida nekään helposti altistua virukselle.

Kuinkahan moni lähtee syksyllä sorsastamaan lintupata mielessään?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat