Seuraa 
Viestejä13176

Laadukas 90-luvun lopun auto meni katsastuksesta jo toisen kerran läpi. Rekisterikilven valo ei toiminut, mutta sai 50 sentillä uuden polttimon paikallisesta halpahallista. Siis 2 kertaa mennyt läpi sen jälkeen kun ostin 700 eurolla jopparilta.

Nykyään autot hajoo jo takuusaikana, ja niitähän ei tarvitse 3 vuoteen katsastaa.

Skodasta meni turbo ja automaattivaihteet rikki, oli valmistusvirhe jo tehtaalta.

Sivut

Kommentit (26)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

uusiin autoihin laitetaan niin paljon kaikkea turhaa, ettei ole mikään ihme, että hajoavat. niissähän on kilometritolkulla sähköpiuhaa ja vehjettä, joilla ei varsinaisesti ajamisen kanssa ole mitään tekemistä. pellitkin on paperista tehty.

vanhoista autoista puuttuu se turha pröystäily ja hajoavia osasia on huomattavasti vähemmän.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

hamppi
Seuraa 
Viestejä148
taucalm
uusiin autoihin laitetaan niin paljon kaikkea turhaa, ettei ole mikään ihme, että hajoavat. niissähän on kilometritolkulla sähköpiuhaa ja vehjettä, joilla ei varsinaisesti ajamisen kanssa ole mitään tekemistä. pellitkin on paperista tehty.

vanhoista autoista puuttuu se turha pröystäily ja hajoavia osasia on huomattavasti vähemmän.




Näinhän se on, pelkästään nykyaikaisessa moottorissa on jos jonkin näköistä anturia ja haistelijaa.
Jos johkin tulee vika, matka usein katkeaa.

Itse ajelen -80 mallin autolla. Tän hetken yksilöllä olen ajellut yli5 vuotta, n. 150 000km. Viä ei ole jättänyt tielle
Renkaan olen kerran joutunut vaihtaan tien päällä.

Muija ajelee 2007 mallin pösöllä, se on hinattu kaksi kertaa korjaamolle 3 vuoden aikana, jonka auto on meillä ollut.
Tosin...onhan se kivenpi ajaa ja varmasti moneen kertaan turvallisenpi peli.

Se noissa vanhoissa on hyvä, jos joku "pikku" vika tulee. Saa sen helposti korjattua tua tien päälläkin.

Edellisissä auton raadoissa on ollut tien päällä korjattavia vikoja, "hehkun rele" korjaus, vedin suoraa sähkön hehkuille.

"Starttimoottori" korjaus, Kyse oli automaatti mallista, joutu hakeen romuttamosta uuden startin taksilla.

Yhdessä bensamersun kaasuttimessa nousi kohokammion neulan ulkopuolinen holkki. Sen sai kans korjattua tienpäällä. Se vika vaan uusiutu ja joutu tien päällä tekeen sen homman kaksi kertaa.

Kerran yhdessä autossa irtos vaihteen valitsimen siirtovipu väljyyttään. Siihen "nivelkuppiin" joutu repii paidasta palan tiivistään niveltä. Päästiin kotiin.

Kaksi kertaa on vaihdettu latuuriin hiilet tienpäällä.

Yksi vanha diesel mersu hajos leimakonttoein rynnätyksessä, silloin joutu hinaan auton kotio.
Toisen kerran hinattiin auto kotio kun hajos automaattiloota.

Äkkiä ei tule muuta mieleen, tosin varmasti on muutakin ollut.

Kaikkiaan on karkeesti laskien tullut näihin autoihin miljoona km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

itellä 09 rellu jäti tiän päälle ja ei muutaku läppärillä katoin vika selostetee, oli sähkö piuha liitos hapettunu ja ei muutku tieänpäällä putsasi ja matka jatku

z
Seuraa 
Viestejä2918

06 Volvo, jossa on taatusti jokainen kuviteltavissa oleva sähkövempain - pariin kertaan olen pyyhkimen sulat vaihtanut ja nokkahihna piti uusia huolto-ohjelman mukaisesti. Muuten on mennyt pelkillä määräaikaishuolloilla - edes yhtään polttimoa ei ole palanut.

...tai no kesä- ja talvirenkaat on kertaalleen uusittu, mutta siinä se.

zz

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
läski bodari
itellä 09 rellu jäti tiän päälle ja ei muutaku läppärillä katoin vika selostetee, oli sähkö piuha liitos hapettunu ja ei muutku tieänpäällä putsasi ja matka jatku



Kolme vuotta vanha autoja ja liittimet jo hapettunu, ainakaan ranskalaisten laatu ei ole paljoa muuttunu vuosikymmenissä. Valitettavasti niillä vain usein ajelee sellaiset, jotka kaikista vähiten ymmärtää tekniikasta.

z
Seuraa 
Viestejä2918
Tuppu L 2.0
läski bodari
itellä 09 rellu jäti tiän päälle ja ei muutaku läppärillä katoin vika selostetee, oli sähkö piuha liitos hapettunu ja ei muutku tieänpäällä putsasi ja matka jatku



Kolme vuotta vanha autoja ja liittimet jo hapettunu, ainakaan ranskalaisten laatu ei ole paljoa muuttunu vuosikymmenissä. Valitettavasti niillä vain usein ajelee sellaiset, jotka kaikista vähiten ymmärtää tekniikasta.



Noh, noh - minulla oli aikoinaan käytettynä ostettu vm. 1989 (muistaakseni?) 21 GTX enkä ole sitä ennen enkä sen jälkeen nähnyt missään autossa samantasoisia sähköliittimiä. Kaikki liittimet olivat koteloituja, niissä oli silikonitiivisteet ja sisällä vielä varmuuden vuoksi vaseliinia.

Sähkövikoja kyseisessä autossa ei sitten ollutkaan (pl. moottorinohjausyksikön lämpötila-anturi), mutta kaikkia muuta sitten sitäkin enemmän (noh, ei se myöskään juuri ruostunut). Hauska ajatteva se kuitenkin oli...

Rellun ongelmat tuntuivat alkaneen siinä vaiheessa, kun tehdas alkoi mainostaa, että Rellu on itseasiassa suurimmaksi osaksi "Made in Germany" - eli siis kun Valeon yms. ranskalaisvalmistajien osat vaihtuivat Boscheihin, VDOihin jne., niin johan riitti huolia.

Tuon 21:n jälkeen minulla valitettavasti oli Laguna ja siinä mm. ei meinattu saada bensamittaria millään toimimaan (VDO), ajovaloumpio mureni käsiin (Bosch) jne. jne.

zz

Ruoste taitaa olla vanhemmissa autoissa se suurin syöpä. Itellä juuri 90-luvun alun auto, joka muuten pelittää mutta alkaa pelottavasti kukkimaan. Miksei autoja tehdä lasikuidusta tai vastaavasta?

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Koska niitä autoja ei suunnitella Suomen olosuhteisiin. Varmasti autot saataisiin ruostumattomiksi, mutta ei se kannata, jos 99% tapauksista se on turhaa. Monissa kuumissa maissa maalipinta, tiivisteet ja muoviosat on se heikompi kohta. Ylipäätänsä harvoissa maissa on katsastus, niin huollot laiminlyödään ja autot romutetaan aiemmin. Ei monikaan perusjamppa osta uudehkoakaan autoa, jos koko alusta on sökönä ja moottori puskee savua. Suomalaiset pitävät autoistaan hyvää huolta, meidän pitäisi olla oikastaan ylpeitä, että kuinka kauan meidän autot säilyvät tieliikennekuntoisena. Ruoste on pahin, mutta sitä vastaan voi taistella öljyllä. Maantiesuola, kiveniskut ja märkä keli ne autot ruostuttaa, kuten kaikki suomalaiset tietävät. Onhan kuitenkin viimeisen 20 vuoden aikana autoissa ollut sinkitys ja kiveniskusuojat koteloissa, niin kyllä siihen ruostesuojaukseenkin on panostettu. Yleisesti ottaen 90-luvun autojen pellit on paremmassa kunnossa kuin mitä 80-luvun autoilla oli samassa iässä. Nyt voi olla jopa 20 vuotta vanha auto tieliikenteessä, minkä peltejä ei ole vielä tarvinnut hitsata.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Vähemmän laadukas ei mennyt. Passat 2004 oli eturenkaasta muka kudos näkyvissä ja jarruley vain 20 mm. Rengasliikkeessä ihmettelivät hyvien renkaitten vaihtamista. Pintaa oli ja jossain kulmassa vähän kulumaa. Jarrulevyt hain myös uudet. Olivat 22 mm uutena.

Sain 5 euroa alennusta näyttömaksusta kun mainitsin, että rengasliike ihmetteli. Tuo 2 mm jarrulevyissä oli aika kohtuuton hylkäysperuste. Tasaiset pinnatkin niissä olivat ja hyvät jarrupalat.

Kokonaiskustannus renkaista ja jarrulevyistä (oma työ niissä) oli noin 300 euroa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002

Kerran kävi niin, että vänkärin puoleinen etuitkunvaimennin oli kuulemma liian huono. Laitoin uuden ja eikun katsastukseen. Sitten olikin kuskin puoleinen kuulemma liian huono ja taas tuli hylsy.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Jos ajat vanhalla autolla, tuet suomalaista työtä! Uudella autolla tuet aasialaista työtä, jossa valtaosa autoista tehdään. Volvokin on kiinalaismerkki. Uudistukset tulevat viiveellä, mutta myös lastentaudit ja nykyisin saa ulkomailta käyttäjäkommentteja uutuuksista ennen suomen markkinointia. Netti voi säästää autoharmeista kun valinta paranee.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
2 mm jarrulevyissä oli aika kohtuuton



Pitää käyttää paloja jotka eivät päästä sitä ruostepursetta syntymään levyn reunaan, tai jos ei löydy, niin vinkulla tms. purse pois ennen katsastusta. Kloppi asemalla koittaa kynnellä levyn reunaa ja jos kranttia niin hylkyyn.

Pitää muistaa, että katsastuasemien hepuista 99% ei ole kuin muodollinen pätevyys alalle. Sieltä löytyy varsin sekalaista seurakuntaa. Minulle on paikallisessa osunut monta kertaa tuttu poliisimies joka eläkepäivikseen on keksinyt kevyen osapäivätyön katsastusmiehenä. Tunnen/tiedän yhden ainoan katsastusmehenä olevan pätevän korjaamoalan miehen joka ymmärtää autojen päälle ja omaa ammatillista pelisilmää. Ja tunnen/tiedän katsastusmiehiä ja korjaamoalan ammattilaisia aika monta 32 vuoden taipaleelta jona olen katsastusasemia ja sekalaisia korjaamoja kiertänyt.

- Ubi bene, ibi patria -

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
ROOSTER
Kerran kävi niin, että vänkärin puoleinen etuitkunvaimennin oli kuulemma liian huono. Laitoin uuden ja eikun katsastukseen. Sitten olikin kuskin puoleinen kuulemma liian huono ja taas tuli hylsy.



Heilahduksenvaimentimet on syytä aina vaihtaa pareittain, ellei se toinenkin ole lähes uutta vastaavassa kunnossa. Inhottava ajaa autolla, jossa heilahduksenvaimennuskyky on erilainen eri puolilla.

Flick
Seuraa 
Viestejä258

Ihmettelen vähän tätä uusien autojen mollaamista ja syyttelemistä sähkövioista tms. Ennen vanhaan oli ihan normaalia että autot rempattiin aina 10 000 ajokilometrin jälkeen, sähkövikoja oli vaikka ainoa mikä toimi sähköllä oli ajovalot ja sytytysjärjestelmä, ruoste oli ongelma jo muutaman vuoden jälkeen jne....

Oma autoni on nyt 5 vuoden ikäinen, ajettu 65 000 kilometriä ja takuuna vaihdettu jokin osa ratin takaa, kaasupoljin ja vaihteiston sähkömoottori. mitään ongelmaa nämä eivät ehtineet mutta tehdas halusi varmuuden vuoksi vaihtaa nämä. Muuten kyllä ollut loistopeli ja käyntiin lähti viime talvena -35 asteen pakkasesta ongelmitta.

Kunnollinen huolto kyllä pelastaa paljon eikä vie juurikaan aikaa tai rahaakaan....

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
Volitans
ROOSTER
Kerran kävi niin, että vänkärin puoleinen etuitkunvaimennin oli kuulemma liian huono. Laitoin uuden ja eikun katsastukseen. Sitten olikin kuskin puoleinen kuulemma liian huono ja taas tuli hylsy.



Heilahduksenvaimentimet on syytä aina vaihtaa pareittain, ellei se toinenkin ole lähes uutta vastaavassa kunnossa. Inhottava ajaa autolla, jossa heilahduksenvaimennuskyky on erilainen eri puolilla.



Joo.

En ottanutkaan kantaa siihen miten asia olisi pitänyt hoitaa jotta ajaminen olisi miellyttävämpää ja katsastaminen helppoa.

Kerroin vain sen mitä tapahtui. Anteeksi.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat