Seuraa 
Viestejä2645

`Olisi paljon helpompaa jos ihminen ei joutuisi näkemään vaivaa järjellään jotta voisi hallinnoida itseään eli pysymään halutussa mielentilassa. Eri ihmisillä on eri määrä disipliiniä oman mielen hallinnoimiseen. Oletko sinä varovainen? Oletko mestaritason pohtija ja kurinalainen sekä tasapainoinen?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (14)

just tunti sitte mietin jotai tän kaltast. en oo iha varma tarkotakko samaa mut täl hetkel mun mieliala vaihtuu tunnist toisee yhen asian takii. järjellä ku onnistun ajattelee ni oon tuntuu hyvält mut tunteet ku saa yliotteen ni alkaa ketuttaa ja ahistaa. eli ainaki täl hetkel joudun käyttää todella paljon psyykkaust et mieli pysyy pirteenä

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918

Mulla on toisinaan vaikeuksia antaa ajatusten virrata vapaasti julkisella paikalla.
Jos esim. olen matkalla bussilla ystävän luokse tai kävelyllä niin minulle tuottaa suuria vaikeuksia ajatella niin ettei kieleni liiku suun ollessa suljettuna.

Asia saattaa kuulostaa jännältä! Miksi pyrin kontrolloimaan kieltäni kun en puhu yksikseni ja hampaat lepäävät toisaan vasten, miksei kieli saisi liikkua? Muistan kauan sitten lukeneeni jonkun viisaan lausahduksena että älykäs ihminen ajattelee ilman että kielensä liikuu...

Kirjoittaessa tätä postausta ei ongelma ole niin merkittävä. Ajatus tuntuu suorastaan lentävän siihen verrattuna että ilmaisisin jotain mielessäni ääneen esim. niin että sa-noi-sin vaik-ka näin et-tä voi per-se kun sam-mal-taa mie-li. Äskeisen tavutetun lauseenosan kirjoittamiseen menee normaaliin tapaan muutama sekunti. Mutta tuolla mun jännällä tyylillä kun pyrin kontrolloimaan ajatuksiani menisi aikaa varmaan lähes minuutti..!

-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918

On perin arveluttavaa, sillä nyt kun aloitin uudestaan röökin poltto, on edellisessä postauksessani mainittu vaiva jotenkin helpottanut. En tiedä onko sillä lääketieteellis-psykologista taustaa pohjalla vai onko se vain itsensä huonoa hallintaa mutta nyt ajatus tuntuu liukuvan jälleen "normaalisti"....

-

Omaa järkeä, ajatustenjuoksua joskus on hallittava. Monisyinen juttu, kun pääset rauhalliseen olotilaan ja tulee ulkopuolinen häiriötekijä, niin vääjäämättä katkeaa se hallinnointi...

Itseäni auttaa paljolti, se kun pääsee omaan 'yksinäisyyteen'. Seesteisempi ja selkeämpi kokonaisuudessaan.

Tekijöitä on tietysti roppakaupalla....yleisissä tiloissa, juhlat yms., jossa on paljon erilaisia ja eri energisiä ihmisiä. Toiset katkaisee sen ajatuksen tyystin täysin ja toiset saa siintä uuden ulottuvuuden/ näkökannan/ uusiutuvan mielen!

Eli toisinaan sitä mieltä hallitaan paljon ja toisinaan eri vähän!

baal1984
Mulla on toisinaan vaikeuksia antaa ajatusten virrata vapaasti julkisella paikalla.
Jos esim. olen matkalla bussilla ystävän luokse tai kävelyllä niin minulle tuottaa suuria vaikeuksia ajatella niin ettei kieleni liiku suun ollessa suljettuna.

Minä olen puhelias, en ujostele. Busseissa ja junissa ja ulkona ihan missä vain alan aina juttelemaan ihan vieraitten ihmisten kanssa ja useimmiten olen se minä joka aloitan keskustelun.

Meitä ihmisiä on niin moneksi, hyvä tavallaan, maailma ei ainakaan ole yksitoikkoinen.

Kaikki ihmiset on yhtä arvokkaita pallomme kansalaisia, olkaamme ystävällisiä rakastavaisia toisiamme kohtaan.

baal1984
On perin arveluttavaa, sillä nyt kun aloitin uudestaan röökin poltto, on edellisessä postauksessani mainittu vaiva jotenkin helpottanut. En tiedä onko sillä lääketieteellis-psykologista taustaa pohjalla vai onko se vain itsensä huonoa hallintaa mutta nyt ajatus tuntuu liukuvan jälleen "normaalisti"....

Kuullostaisi hieman siltä, että frontaali(otsa)lohkosi toimisi poikkeavasti. Esimerkiksi ADHD- ja parkinson tapauksissa on melko yleistä kehon hallitsemattomat liikkeet, juurikin otsalohkon vajaavaisen toiminnan vuoksi. Frontaali lohko on aivojen toiminnan ohjaaja, ja juurikin tuo nikotiini lisää dopamiinin tuotantoa aivoissa, tehostaen samalla frontaali lohkon toimintaa, lisäten kehon hallintaa, parantaen oppimista, työmuistia ja keskittymista. Mikäli koet olevasi esimerkiksi impulsiivinen, haihatteleva, tai ajatuksesi yleensäkkin karkailee, on kyseessä usein frontaalilohkon toimintahäiriö. Tämä on tosin vain heitto, minkä intuitiiviset aivoni tarjosi välittömästi tekstisi luettuani.

Ps. Anteeksi epäkypsä ja -selkeä vastaus. Itse poden adhd:ta, eikä motivaatio riitä hirveisiin tarkistus projekteihin.

kurremus
Seuraa 
Viestejä383
baal1984

Asia saattaa kuulostaa jännältä! Miksi pyrin kontrolloimaan kieltäni kun en puhu yksikseni ja hampaat lepäävät toisaan vasten, miksei kieli saisi liikkua? Muistan kauan sitten lukeneeni jonkun viisaan lausahduksena että älykäs ihminen ajattelee ilman että kielensä liikuu...

Kirjoittaessa tätä postausta ei ongelma ole niin merkittävä. Ajatus tuntuu suorastaan lentävän siihen verrattuna että ilmaisisin jotain mielessäni ääneen esim. niin että sa-noi-sin vaik-ka näin et-tä voi per-se kun sam-mal-taa mie-li. Äskeisen tavutetun lauseenosan kirjoittamiseen menee normaaliin tapaan muutama sekunti. Mutta tuolla mun jännällä tyylillä kun pyrin kontrolloimaan ajatuksiani menisi aikaa varmaan lähes minuutti..!

Mulla on ollut täysin sama asia joskus!

Joskus jopa ajatukset tulevat suusta ulos puheena!

Enää en edes mieti asiaa! Oikeastaan en muista milloin viimeksi olisin huomioinut kieleni liikkuvan suussa ajatellessani.

Mieleni on aika vapaa.

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
baal1984

Ehkäpä tuolla lausahduksella pyrittiin sanomaan hieman erikoisella tavalla, että jos haluat antaa itsestäsi älykkään vaikutelman niin älä puhu ennen kuin olet ajatellut, mitä aiot sanoa.

Kieli liikkuu aina kun on kyse verbaalisista ajatuksista. Ei välttämättä paljoa, mutta se liikkuu aina hieman.

kurremus
baal1984

Mulla on ollut täysin sama asia joskus!

Joskus jopa ajatukset tulevat suusta ulos puheena!

Enää en edes mieti asiaa! Oikeastaan en muista milloin viimeksi olisin huomioinut kieleni liikkuvan suussa ajatellessani.

Mieleni on aika vapaa.

Niinpä aivot ajattelevat sisällöllään, sitä mitä julki tuodaan estoitta.
Eihän se paha ole, toisaalta ei ehkä ainakaan jos mielipiteet, kuvat koskevat toisia ihmisiä, niin niitä varmaan ei kannata tuoda julki.

Mutta vapaahan se on lapsen suusta kuulee totuuden sanotaan. Ehkä se kontrolli onkin sen vuoksi, ettei totuutta sanottaisi.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918

Mä olin bileissä tässä kuukausi sitten.
Yritin iskeä rehevätärtä. Sanoin tälle mitä sylki suuhun toi todella paskan jäykästi. Omasta mielestä taas niin hauskanpaska laskuhumala läppä: "Kun katselee sinua X niin on moneksi viikoksi runkattavaa!" Seurauksena oli vaivaantunutta myötähäpeän maustamaa hymäilyä.

-

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
CE-hyväksytty
Ainoo ongelma on se että usein päässä on liian monta ajatusta yhtä aikaa. Niistä mistään on vähän vaikee pitää kiinni ja ne ei liity yleensä toisiinsa. Muun muassa kalja auttaa tähän vaivaan.

Jep, kaljan parhaita puolia.

V*tuttaa, kun nukahtaminen on niin äärettömän vaikeaa aina, kun koko ajan jotain ajatuksia pyörii päässä. Sellaisiakin, joissa ei ole juurikaan järkeä. Ihan tavallista, että jossain vaiheessa huomaa pyörineensä sängyssä vaikka kuinka pitkään ja miettineensä miksei lähikapassa ole tapetteja tai millaista olisi olla koala. Mutta onneksi se kalja auttaa tuohon vaivaan.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918

Mulla kesti varsin myöhään tajuta eräs asia jonka oivaltaminen on auttanut jossain asia- tai teknispainotteisessa ympäristössä todella paljon kohdentamaan toimintaa mielekkäällä tavalla. Nimittäin sen yksinkertaisen ajattelun työkalun tajuaminen ettei suomeksi sanottuna kannata hakata päätään seinään vaan sen sijaan kiertää este. Esteenä tässä yhteydessä miellän sen käsittävän jotain konreettista, mielen sisäistä on vaikeampi havannoida ja muuttaa omaa toimintaansa.

Seuraavassa pari esimerkkiä:
1) Teinivuosina maalla asuessa, pyrin kippaamaan erheellisesti nuoskalunta painamala lumikolan kahvaa maatavasten. Tietysti näin jälkikäteen ajateltuna pakkaslumen tämän kola olisi kestänyt muttei nuoskalunta samalla työsöpaksuudella. Hajoitin täten x2 lumikolaa tajuamatta pysähtyä.

2) Ollessani myöhemmin täysi-ikäisenä eräässä rautakaupassa piäkaupunki seuvulla minun piti saada muistaakseni S-kirjaimen muotoinen hela varastohyllykön pystypalkin ja vaakatasossa kulkevan palkin risteyskohtaan. Tämän funktio oli ilmeisesti estää äkillinen hajoaminen tai ainakain ennakoida mahdollista romahtamista sen meneytessä sutjakkaasti tai huonosti sijaansa. Haasteen tästä muodosti ilmeisesti varastoesimiehen kiire ja malttamattomuus pientä nypläämistä ja ähertämistä kohtaan. Minulle tämä tehtävä delegoitiin. No teinivuosista oppineena sain kuin sainkin tämän varsin sutjakkaasti paikoilleen.

Eli jotenkin näin olen muotoillut mantran. Jotain seuraavista pitää vaihtaa jos haluaa edetä kun huomaa että toistaa samaa eikä lopputulos häämötä: 1) vaihtaa reilusti toimintaympäristöä 2) vaihtaa menetelmää 3) vaihtaa päämäärää, näitä voi vaihtaa osittain esim. täydentämällä tai kokonaan uusiksi laittamalla.

Sitten tullaankin tähän mitä en itse ymmärrä, miksi minulla kesti niin kauan tajuta Tiedevitsin osiossa 3. viestin mittainen Hesarinlukuun liittyvä probleemi. Tämä abstraktin ajattelun aakkosten hallitsemisen taitoa vaativa niksi ei minulle tullut mieleen. Siinä jutussahan oli vihje: Varhaisempi uutinen. Ts. täydentäminen. ( Mun toilailusta on päässyt nauttimaan jotain yli 400 lukukerran verran, veikkaan arviolta 50-150 yksilöä, pistin nimittäin lukukerrat ylös välittömästi 1. viesten lähettämisen jälkeen)
http://www.tiede.fi/keskustelut/tiedevitsit-kiertoon-f21/kysy-mita-tahan...

-

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat