Seuraa 
Viestejä300

Vein tuossa vajaa kuukausi sitten sohvan parvekkeelle tuulettumaan, kun myrkytin sitä alareunoista Raid Superilla turkiskuoriaisten takia. No nyt tällä viikolla parvekkeella käydessä olen nähnyt jo kolmesti ampiaisen sohvan lähistöllä. Sekä tänään että eilen se ampiainen tuli ulkoa raollaan olevan parvekkeen lasin aukosta ja lensi hyvin päämäärätietoisesti sohvan selkänojan sisään. (olen ottanut sohvasta päällimäisen istuintyynyn pois joten siihen jää sellainen rako josta pääsee selkänojan sisälle. ) Tuo ampiainen lensi sekä tänään että eilen vielä juuri samasta kohdasta sinne selkänojan sisälle.

Oon tosi harvoin parvekkeella, ehkä kerran päivässä pari minuuttia kun kastelen kukan alkuja, niin tuntuu ettei voi olla sattumaa. Mitä ihmettettä mä nyt sitten teen tuon sohvan kanssa jos siellä on pesä? Oon miettinyt jo pari viikkoa että pitäis tuoda se sohva sisälle, mutten oo saanut aikaiseksi raahata, kun oon ajatellut että raahaan sitten kun on joku kantoapuna, ja sitten se on unohtunut. Mutta jos siellä onkin ampiaispesä niin eihän sitä uskalla tuoda sisälle ollenkaan? Mitä mä sille teen? En halua myrkyttää sitä ainakaan enää toista kertaa. En edes uskalla mennä sörkkimään sitä. Oisko ne ampiaiset ehtineet tehdä isonkin pesän tässä kuukauden aikana? Jos pidän parvekkeen lasit nyt suljettuna niin kuoleeko ne nälkään sinne?

Sivut

Kommentit (41)

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Toivottavasti ois niin. Ei pysty kovin helpolla edes katsomaan että onko siellä pesää vai ei kun selkänoja on aika paksu, en tiedä edes millainen onkalo siellä keskellä tarkalleen on kun en uskalla katsoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Luultavasti on pesä ja kasvaa koko ajan.

Järjestä siihen sen verran hankala sisäänkäynti levyllä, että ampparin on jaloiteltava muutama sentti. Seuraavaksi sirotat siihen muurahaismyrkkyä pölymoodissa. Pöly tarttuu ampparien jalkoihin ja kulkureitti myrkyttyy ja pesä myrkyttyy ja saat tuhotuksi maailmaa pienen palan.

Tein tuhotyöni tuolla pölyllä pari kesää sitten. Pääsisäänkäynnin luona kävi jo hyvä ampiaisten meno-paluuliikenne oven viereen. Laskeutuivat ulkopaneelin katkaisupellin päälle ja siitä kävelivät tuuletusrakoon. Vuorokaudessa liikenne loppui ja kuistin lattialla oli lukuisia amppareita jalat ylöspäin. Raakaa mutta tehokasta.

Ei muuten hae materiaalia. Ne nyhtävät paperikuitua tietyllä tavalla kuivuneen ja sään pieksemän puun pinnasta. Tuollaista pintaa ovat harmaaksi muuttuneen laudat ja hirret.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Plaah, ei jaksa tätä huonoa tuuria. Pitää taas lähteä ostaman myrkkyä ja yhden myrkyn takia sen sohvan tuonne parvekkeelle veinkin. Pitäisköhän mun heittää vaan koko sohva menemään, tosin sen joutuis kantamaan sisäkautta ulos ja ne ampparit hyökkäis sillä välin päälle.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Lueskelin että kuningattaret on yleensä niitä jotka perustaa pesän ja ajattelin että jos siellä on vaan se kuningatar ja jos se kuningatar lentää ulos ja ei pääse enää pesään niin ongelma on sillä ratkaistu. Ja kävin avaamassa äsken parvekkeen lasin ajatuksena että se kuningatar lentäis takaisin ulos ja suljen lasit sitten niin ettei se pääse sisään. No kun avasin lasin niin viiden sekunnnin päästä lensi taas amppari ulkoa sohvaan :O Eli niitä onkin pesällä useampi. Suljin sitten taas lasit ja yksi amppari sitten lensi sohvasta ja yritti sitten pätoivoisesti päästä ulos, muttei mahtunut raoista kun oli niin iso. Ja yritin sitten suihkuttaa sen päälle Raid Superia vaikka vannoin etten ikinä enää koske ko. myrkkyyn. No ei se suihkuttaminen auttanut kun ei se osunut siihen amppariin kun se lenteli niin nopeasti ja meni aina niin ylös etten voinut suihkuttaa sinne kun ois tullut silmille se myrkky. Ärsyttää kun taas jouduin haisteleen tuota myrkkyä eikä siitä ollut mitään hyötyä. Miten ne ampparit on ehtineet tässä vajaassa kuukaudessa perustaa pesän ja kasvaa noin suuriksi kaikki? Kaikki jotka oon nähny on olleet tosi isoja.

Felis catus
Seuraa 
Viestejä242

Pölynimuri sohvan rakoon ja imu päälle tai nappaa ne imurilla lennosta. Sitten kun olet lopettanut, niin teippaat imurin suun kiinni. Annat olla kiinni muutamia päiviä, jotta ovat varmasti kuolleet.

"There are those to whom knowledge is a shield, and those to whom it is a weapon. Neither view is balanced, but one is less unwise."

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Pitää kokeilla tuota pölynimuria joku päivä, en uskalla vielä. Pelkään että ne hyökkää mun päälle eikä oo mitään suojavarusteitakaan. Pidän nyt parvekkeen laseja kiinni, vaikka ois pitänyt kyllä tuulettaa se eka kun se myrkky haisee siellä sisälle asti. Äsken yks ampiainen yritti ulkoa sisään, ei mahtunut. Periaatteessa ne mahtuis tunkemaan itsensä noista raoista jotka lasien väliin jää, mutta ne ei halua jostain syystä tunkeutua niistä kun ei mahdu reippaasti. En viitsi kuitenkaan teipata niitä kun parvekkeen kautta tulee tuuletusilma sisälle ja ne teippiliimat on vaikea pestä pois. Luulis että tuokin jotenkin auttais niiden vähentämisessä kuitenkin kun eivät ne pääse hakemaan/tuomaan ulkoa toukille ruokaa?

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

Oppivatkohan nuo jo kulkemaan lasien raoista. Kun äsken yksi yritti ulos ja kävin hakemassa myrkyn niin sillä välin se oli kadonnut, toivottavasti ei tajunnut mennä lasien raosta.

Joku fiksu ampiaisasiantuntija vois heittää arvion että kuinka suuri pesä sohvassa mahtaa olla? Tai kuinka suuri voi suurimmillaan olla (montako ampiaista) jos sohva on viety parvekkeelle 29.5 eli 25 päivää sitten.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Tömäytä sitä sohvaa jollain pitkällä kepakolla oven raosta. Jos sieltä ei nouse ampiaisparvea, siellä ei ole pesää. Jos nousee, siellä on. Siinä tapauksessa tunget sinne vaan puoli purkillista Raidia. Ampparit kuolevat, eikä siitä aineesta ole mitään haittaa sohvalle eikä sinulle, ellet sitten satu olemaan kultakala.

Ampiaiset eivät ole niin aggressiivisia hyönteisiä kuin monesti luullaan. Itse tuhoan vajan kattoon ilmestyvät pesät yksinkertaisesti irrottamalla ne jollain laudan pätkällä katosta. Eilen kaveri tuhosi aika ison pesän samalla taktiikalla. Satojen yksilöiden pesiä olen tuhonnut suihkuttamalla niihin pyretriiniä. Ei ne sen pilven läpi kimppuun tule.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

En pysty oikein tökkimään sitä sohvaa kepillä kun se selkänoja on niin korkea niin tarvis sellaisen 90 asteen kulman että sinne vois tökkiä ovenraosta. Eikä sinne pysty oikeastaan katsomaankaan, koska sohva pitäis ensin kääntää selälleen ja jotta sen vois kääntää selälleen se pitäis ensin siirtää että sen mahtuis kääntämään. Ja se on niin raskas etten saa sitä siirrettyä kun yksi reuna kerrallaan ja kun siirtäisin toisen reunan niin joutuis kulkemaan aika hankalasti keskeltä parveketta takaisin ja sillä välin ampiaiset vois ehtiä hyökätä. Luin että muutama kaulanalueelle tuleva pistos voi olla hengenvaarallinen eikä mulla oo mitään hyttysnaamiota. Eikä sekään ois varmaa että näkis onko siellä pesää tuollakaan tavalla, koska sen selkänojan sisässä on sellainen vuodemekanismin osa niin se pesä voi olla sen kummalla puolella tahansa Sitä vuodemekanismiakaan ei saa vedettyä ulos kun se vetäytyy sieltä viimeisenä ja parvekkeella ei riitä tila aukaista koko sohvaa. Myrkyn suihkuttaminekaan ei välttämättä osu oikeaan kohtaan.

Parvekkeen lasien kiinnipitäminen ei enää auta. Ne ampiasiet on oppineet kulkemaan kaikista mahdollisista raoista.

Yritin tehdä niille tuossa ansan, joka ei sotke sohvaa, mutta sekään ei toiminut. Leikkasin kirkkaan jätesäkin auki ja levitin sen sohvan päälle ja teippailin kiinni niin että toiseen reunaan jäi vaan pieni aukko josta pääsee pesältä pois. Sitten suihkutin sen päälle reippaasti Raid Superia siihen niiden käyttämän aukon näköiselle kohdalle tarkoituksena että se ampiainen yrittää siitä pesään ja koskee eka siihen ennen kuin menee pesään ja kuolee tai vie myrkkyä pesään. Äsken yksi tulikin siihen pesälle ja tökki sitä muovia pari minuuttia, mutta ei mitään reagtiota ! :O Sitten se löysi tien pesälle. Eikö sen ois pitänyt alkaa kitumaan tuossa kahdessa minuutissa?

Mulle itselle tulee vaan aina ihan höntti olo tuosta Raid Superista, alkaa nukuttaa ja on jotenkin epämääräinen olo. Taas sitä myrkkyä tuli sisään kun sitä käsketään suihkuttaa suljetussa tilassa niin pidin parvekkeen lasit eka kiinni ja odotin eka että se laskeutuu ja sitten vasta kävin avaamassa lasin, niin sillä välin ne höyryt tuli sisälle eikä täällä vaihdu ilma kun ei oo kun yksi ikkuna jota voi pitää auki.

Virittelin niille aamulla pari hunaja-ansaakin, eli suureen lasipulloon hunajavettä pohjalle, kuulemma niiden pitäis mennä pulloon eivätkä osaa ulos, mutta ei se näköjään toimi. Yhtään ei oo pullossa. Kokeilin myös omenaviinietikka& fairy-ansaa, joka toimii kukkakärpäsille, muttei sekään houkuta niitä.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300

On tuossa muovissa näköjään se hyvä puoli että ne tunkee itsensä tosi ahtaisiin välein kun yrittävät päästä sen alta pois, ja silloin ne on kätevä lististää silitysraudalla sinne muovin alle Tai ainakin yksi tuohoutui äsken noin. Sohva voi vähän sotkeutua, mutta pidän muutenkin siinä aina päällistä kun se on niin haalistunut.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Paul M

Ei muuten hae materiaalia. Ne nyhtävät paperikuitua tietyllä tavalla kuivuneen ja sään pieksemän puun pinnasta. Tuollaista pintaa ovat harmaaksi muuttuneen laudat ja hirret.

Mulla yksi amppis kävi järsimässä pahvilaatikoita ja muutaman päivän kuluttua huomasin että oli kovasti ruskea ja punavalkoinen pesä kasaantumassa parvekkeen oven yläpuolelle... ei muuten kasaantunut kauan. Kopautin sen ovenraosta kepillä alas, eikä sen jälkeen kukaan ole yrittänyt.

Oli vaan hupaisaa katsoa kun tyyppi kävelee kodinanttilalaatikon kylkeä ja taakse jää vana...

EEDITH. Lainauksen korjaus.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

jogger
Seuraa 
Viestejä2936

Sain aikamoiset naurut lueskellessani tätä. Kun luin aikaisemmin sinun sohvanmyrkytysaihetta... Minulla on outo huumorintaju, ei sillä että olisin vahingoniloinen, mutta jotenkin koomista tuo jatkuva epäonnistuminen on, ehkä muistuttaa minun omia epäonnistumisia ja ne naurattaa jälkeenpäin ajateltuna niin hemmetisti. ja muutenkin tuo koko idea tässä on niin koominen... ötökät jotka eivät meinaa lähteä pois sieltä vaan lisää tulee joka kerta kun yhden yhdyskunnan olet poistanut. ne tykkää sun sohvasta kauheasti. tämä siis koomista. tai no en oikein tiedä mille nauran enää. monimutkainen asia nojaa, olen mä kai hullukin vähän.

Itse varmasti kyllästyisin jatkuvaan epäonnistumiseen ja yksinkertaisesti heittäisin sohvan kaatopaikalle ja ostaisin uuden, olethan pärjännyt ilman sohvaa jo monta kuukautta, niin miksipä ei?

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Ei tuossa oikeasti ole mitään ongelmaa: potkaise sohvaa ja katso, minkälainen pilvi sieltä ampiaisia nousee, jos lainkaan. Kylmä keli on siihen hommaan parempi kuin kuuma.
Jos tulee musta pilvi, suihkuta raidilla koko partsi. Jos tulee 5-10 kpl, mene käynnissä olevan imurin kanssa koputtelemaan lisää. Jos tulee vain pari, paukatat niiltä nirrin pois kärpäslätkällä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31330

Ei niillä tähän vuodenaikaan kovin montaa työläistä ole. Sen kun kannat sohvan sisälle ja tapat ikkunan läpi ulos pyrkivät työläiset yksitellen. Jos perheessäsi on joku vaarallisen allerginen, sitten ehkä kannattaa pyytää jotakuta toista hävittämään pesä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat