Seuraa 
Viestejä2645

Pinnallisuus ja nykymoderni asenne tai identiteetti, - onko tämä jo yleinen monilla?
T-kirjain on hyvä symboli kuvaamaan tämmöistä meininkiä. Eli onko nykyisin menny kaikki jo siihen ettei ihmisellä ole mitään "hyytelöä" joka ois vähemmän pinnallista ja esille tuotua?
Ei enää jaksais ottaa kantaa maailman asoihin eikä haalita huomiota omille jutuille facebookissa, ei haluais miettiä elämän tarkoitusta tai muuta syvällistä ja painavaa.

Haluais olla vaan vapaa, fiksu ja rento - samalla elinvoimainen ja perkele - omais ehjemmän identiteetin olla riippumaton median pyörittämästä likaisesta maailmankuvasta.
En jaksa sotia haalimassa pisteitä Egoa varten enkä pohtia omaa saamattomuuttaan tulla paremmaksi ihmiseksi.

Jos ihminen on luotu, suotakoon heille vapahtava raikas tuulahdus pyyhkimään pois olemassaolon taakka joka voi johtua siitä että me ollaan koristettu 2000 luvun ensimmäiset 12 vuotta kaikilla mausteilla tuutin täydeltä ongelma-maailman paskaa.

Aion vetäytyä viitosvaihteelta kolmoselle.

Maapallo on nykyisiin identiteettisen ongelman omaava ongelma-kakara!

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (17)

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Siihen se maailma menee, kun kaikki mahdolliset humanistit ja sosiaaliälykkäät puput ovat saaneet vapaat kädet lisääntyä viimeisen 200 vuoden aikana. Lapsia tulee jo 16 vuotiaana ja mikään muu ei kiinnosta kuin bilettäminen. Sellaiset ihmiset eivät kykene minkäänlaiseen järkevään kommunikointiin, ellei kyse ole sosiaalisista asioita. Sellaiseksi tämä ihmiskunta on mennyt, kun kaikki saa lisääntyä vapaasti ja uhkia ei ole. Uskon, että jossin vaiheessa tulee tiukemmat paikat. Siinä tilanteessa evoluutio korjaa homman.

Näille sosiaaliseti älykkäille ihmisille moraalikin on vain vallanväline. Niin lieroja ja subjektiivisia ajatusmaailmaltaan, että ihan pahaa tekee. Juoksevat tunteidensa perässä kaikin keinoin, eivätkä välitä muusta bioversiteetistä yhtään mitään. Sitten ostavat hyvän omantunnon ja paremman ihmisyyden luomuruoalla, jonka jälkeen vielä väheksyvät tehotuotettua ruokaa syöviä. Näin se homma menee nykymaailmassa. Parempi vain pysyä kaikin keinoin erossa siitä touhusta, yrittää olla yksisilmäinen sokeiden valtakunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
eskimo
Seuraa 
Viestejä1521

.

Kaikki tuntuu kutistuvan kohti lyhytaikaisuutta.

Vähän sama kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa ei voinut oikein suuntautua nykyhetkeä kauemmas.

Miksi nykyisyys on samalla tavalla ongelmallinen?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Pinnallisuudessa ei ole mitään modernia. Jos ajatellaan vaikkapa materiaa ja naimaintoisuutta, niin ainahan maailmassa ja historiassa ahnas suku kultakolikon kuvat silmissään on naittanut kakaransa keskenään tai vanhuksille mahdollisimman nuorina että saa rahaa taikka perintö pysyy suvussa (serkusten väliset avioliitot, sisäsiittoisuuden riemuvoitto...)

Perin merkilliseltähän tuntuu esim. sellainen että kristillisessä maassa on ollut ihan ok että nainen ryhtyy huoraksi kunhan onnistuu vain huoraamaan itsensä valtapyramidin huipulle eli on kuninkaan, paavin tai muun tällaisen kihon rakastajatar. Hurskasta esittävät taas ovat syytäneet kirkolle rahaa, ja vastineeksi saaneet oman nimensä jonnekin tai peräti lärvinsä tauluun jossa kumarretaan Jeesusta ja Neitsyt Mariaa tai muuta tämmöistä.

Ihmishenki on ollut halpa. Hirttäjäiset tai polttajaiset ovat olleet suurinta hupia. Ei ole tullut mieleenkään että rikolliseksi julistetulle pitäisi uhrata pari ajatusta ja miettiä että miltä muista tuntuu.

En minä ymmärrä minkä takia mukamas nykyään ihminen olisi jotenkin erityisen vittumainen tapaus. Osa yrittää elää kuten ennenkin, osa ajatella syvällisemmin. Syvällisesti ajattelevia toki on aina ollut siellä täällä ja toisaalta tavallinen ihminen ei välttämättä hingu päästä tappamaan, ryöstämään ja raiskaamaan, jos tulee toimeen ihan sen oman elinpiirinsä puitteissa ja elinkeinoaan harjoittaen.

Toki minuakin epäkohdat ottavat päähän, taikka kaikenlaiset ihmeelliset muoti-ilmiöt kuten että ihmisrääkkäys on ok jos sitä harjoitetaan "kulttuurina" (toisen tapa on toisen muoti kun toinen saa päähänsä että se pitää väkisin hyväksyä), mutta kokonaisuutena ihmiskunta ei ole ainekseltaan huonontunut menneeseen nähden. Kunhan vain saataisiin taottua kalloon että ei voi lisääntyä määrättömästi, niin ehkä tässä jotenkuten pärjättäisiin.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
eskimo
.

Kaikki tuntuu kutistuvan kohti lyhytaikaisuutta.

Vähän sama kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa ei voinut oikein suuntautua nykyhetkeä kauemmas.

Miksi nykyisyys on samalla tavalla ongelmallinen?

Aivan, olen samaa mieltä. Lyhyt on juu nykymaailman etiäpäin näkeminen, ihmisillä oli haaveita vielä ennen, oli tulevaisuus pitkälle mietittyä.

Luulen että ihmiset tykkäis jos sodat loppuis, talous menis taas paremmaksi ja maailman kansikuva näyttäis lupaavalta.

Nää on tietysti vain minun fiilikset asoitten suhteen. Mutta tiedän palstalla olevan muitakin jotka voi olla mun kaltaisesti vähän sitä mieltä että vois maailma tarvita pientä arvojen uudelleen sijoittamista.

gaz, minä en ole vapaa monessa mielessä - tietysti jos ei vaan välittäis mistään vaan eläis omaa elämää mutta asiat on muuttunut kohdallani. En vuodesta 2004 ole enää voinut elää ilman että tuntisi olevan terveys kohdallaan. Minulla on ensinnäkin päivittäistä tuskaa kuulla pään sisäisiä ääniä jotka on vihamielisiä ja toisekseen myös fyysisesti on menny terveys alas, paineen tunnetta päässä - psykedeelisiä tuntemuksia ym. Mutta tämä riittää etten voi sanoa olevani ainakaan vapaa.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Onko nykyään ihmiskunnalla oikein edes mitään keskipitkän tähtäimen tavoitteita? Joku Marsin maankaltaistaminen ei tule ainakaan meidän elinaikana. Fuusiovoimalakin on vähän kaukana, vaikka mielenkiintoinen asia onkin. Ehkäpä aurinkopaneelit voisi olla sellainen realistinen tavoite, tosin sekään ei ole kovinkaan populistinen aihe. Tietotekniikassakin alkaa tulemaan piikiekon rajat vastaan 20 vuoden sisällä. Fysiikassa pelätään higgsin bosonin löytyneen, jolloin fysiikanlait on sinetöity. Matematiikka on sellaista, ettei siitä tajua ja ole kiinnostunut kuin joku maakellarissa asuva kummajainen. Ylipäätänsä kaikki alat on melko hyvässä kunnossa. Nykyään vain saa miettiä, että mistä sitä kasvua saataisiin ja rajat lyö kaikessa vastaan. Tuntuu vain, että kaikessa pitäisi parantaa hyötysuhteita ja tiukentaa. Työ muuttuu haastavammaksi, työttömyys lisääntyy, tuloerot kasvaa ja valtiot velkaantuu. Melko masentavaahan se on. Itsekin olen omassa työssäni saanut huomata, että kuinka 50 vuotta sitten yksinkertaiseksi tehty malli on saatu nykyään ihan järjettömän monimutkaiseksi, eikä siitä edes ole mitään merkittävää hyötyä.

Maailma on sama kuin ennenkin, vain ihmiset muuttu sukupolvi toisensa jälkeen ja sitä mukaa muuttuu ihmisten ongelmatkin, jos alkaa ongelmia miettimään ja täyttämään koko ajatusmaailmansa ongelmilla.

Totta, maailmassa on ongelmia, ollut aina ja tulee aina olemaankin. Miksi? Siksi koska ihmiset ei ole oppinut vielä rakastamaan toinen toistansa, monet soimaa ja syrjii muita, luoden sillä tapaa lisää pahuutta ja kurjuutta maailmaan. Tuon sijasta voisi ihminen alkaa yrittää olla onnellinen, tyytyväinen elämäänsä, tyytyväinen itseensä ja jos ei ole onnellinen ja tyytyväinen, voi alkaa yrittää etsiä parannusta onnettomaan ja tyytymättömään elämäänsä.

Tietenkin on se sallitua että voi huonosti jos voi huonosti maailmassa elämässään. Se että ei ole tyytyväinen, voisi kannustaa paremman etsimiseen tai tekemään elämästään paremman ja kiinnostavamman.
..............................................
Monasti unohtuu se, että parannusta voi tehdä myös pikku hiljaa omiin heikkouksiin huomiota kiinnittäen ja vahvuuksia lujittaen. Jos esimerkiksi tajuaa oman kriittisyytensä, voi tehdä parannusta. Ei ole mahdotonta jättää jotakin sanomatta; aina ei ole pakko sanoa, mitä mieleen tulee. Sen sijaan voi sanoa jotakin myönteistä, antaa tunnustusta sekä ilmaista rakkautta ja kiintymystä. Oma hyvinvointi paranee jo näiden asioiden sanomisesta ja on todennäköistä, että saa samalla mitalla takaisin. Onnen peruslakeja on se, että mitä toiselle antaa, sen saa takaisin.
http://www.markkuojanen.com/sivut/psykologia/onnellisuus/onnellisuuden-v...

Media raportoi maailman negatiivistä tapahtumista koska niistä kirjoittelu lisää lehtien osteluja ja lukijoita. Median pitäisi ehkä myös alkaa kirjoitella positiivisia uutisia, 50% positiisiä uutisia ja 50% negatiivisiä uutisia.

Teoriani mukaan se, jotka ajattelee syvällisiä on jokin ankkuri hänessä vetänyt hänen ajatteluvälineensä syvälle ja siitä syystä näköalat ovat syvällisiä. Jos on huolettomasti pinnalla, ovat ajatukset pinnallisia ilman painolasteja, ja eräiden ajattelua siivittävät "kaiken näkevät" projektiot ja mielikuvitus.

Nuo kaikki kolme tilaa (+ paljon muita) vaihtelevat samassa ihmisessä ja painottuvat eri tavoin eri tilanteista, ajoista yms. johtuen.

Taannuttuaan syvemmälle lapsuuteensa, niin mitä syvemmälle tutkimuksessaan edistyy, sitä enemmän aarteita ilmestyy uniin - ja sitä kauniimmalta alkaa ympäristö muutenkin näyttää.

,

xork
Seuraa 
Viestejä384

Olen ajatellut asian näin: Ihmisessä taistelee jatkuvasti kaksi "oliota": Arkiminä ja Visiominä. Arkiminä on sitä mitä olen oikeasti, sitä mitä voi mitata olleensa, tehneensä ja ajatelleensa välittömään menneisyyteen katsoessa. Visiominä on sitä, mitä haluaisin olla.

Jos Arkiminä ja Visiominä poikkeavat toisistaan, Arkiminä voittaa helposti.

Arkiminää vahvistaa kaikki ympärilläni, se miten asiat ovat olleet aina/aiemmin ja se, miten on helpointa olla, joka sekunti. Tästä syystä asiat ei muutu, vaikka koko ajan haluaisi. Arki pitää rikkoa, Arkiminä pitää tappaa, jolloin Visiominästä saa uuden Arkiminän. Se ei tapahdu itsestään, se täytyy itse korvata. Ensin tehdään työ Arkiminän tappamiseksi, sitten tehdään työ Visiominän ottamiseksi. Ensiksi mainittu on henkisesti kivuliasta, koska joutuu itse muuttumaan. Se pistää hetken ja lujaa. Toiseksi mainittu on kivuliasta, koska ympäristö toitottaa samoja edellisen Arkiminän arvoja ja arkea, vaikka et ole hän enää. Se on kivuliasta niin kauan, kun olet ympäristössä, joka ei orientoidu uuden Arkiminäsi arvoihin tai niin kauan, kunnes uusi Arkiminäsi taantuu ja muuttuu hiljalleen takaisin alkuperäiseksi, jossa oleminen oli niin helppoa, koska ympäristö vahvistaa sitä, eikä se samalla tavalla satu.

Hypoteettinen ongelma: En löydä paikkaa, missä voin olla Visiominä
Ongelman ratkaisu: On tapahduttava ympäristön muutos. Muutat itse, tai muokkaat ympäristösi. Tämäkin on henkisesti kivulias prosessi.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1772
Sen sijaan voi sanoa jotakin myönteistä, antaa tunnustusta sekä ilmaista rakkautta ja kiintymystä. Oma hyvinvointi paranee jo näiden asioiden sanomisesta ja on todennäköistä, että saa samalla mitalla takaisin. Onnen peruslakeja on se, että mitä toiselle antaa, sen saa takaisin.

Tuo on just tuollaista naurettavaa paksanjauhantaa. Nimenomaan maailma toimii niin että jos teet jotain hyvää ja ekstraa niin ensin sitä ja sinua käytetään hyväksi, ja esmes työelämässä se ylimääräinen tekeminen aletaan ajattelemaan sinulle kuuluvaksi jokatapauksessa, eli et pääse sen tekemisestä enää koskaan eroon. Jos yrität niin siitä tulee miinusta ja ns. paksaa käteen.

Ja toi viimeinen lause vasta onkin paksaa. Oikeammin tuo menee niin että mitä toiselle antaa, sen menettää ikuisiksi ajoiksi ja saa todennäköisesti vielä paksaiset naurut päälle. Takuulla tulee vielä turpiinkin. Pinnallisuus on pelkästään järkevää nyky-yhteiskunnassa; jos ei laita itseään mitenkään alttiiksi eikä mistään välitä niin todennäköisesti menettääkin vähemmän.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Nobelanerille:

En asiaa noin näe, turhaa katkeraa tilitystä. Jos haluaa olla pinnallinen on sitä jos ei ei ole. Nykymaailma kyllä ylitsepursuvan median muodossa suorastaan ajaa ihmisiä käyttäytymään pinnallisesti/kummallisesti/naurettavasti vaan toisaalta pinnallisuuttahan on ollut olemassa niin kauan kuin ihmisiäkin (kuten noita muitakin em luonnehdintoja). Todennäköisesti nykykulttuuri kyllä ajaa pinnnallisuutta siinä kuin itsekkyyttäkin voimakkaammin kuin mikään aikaisempi, vaan siitä ei kannata suurempia johtopäätöksiä tehdä. Hyvää porukkaa myös löytyy ja paljon

Nobelaner
Sen sijaan voi sanoa jotakin myönteistä, antaa tunnustusta sekä ilmaista rakkautta ja kiintymystä. Oma hyvinvointi paranee jo näiden asioiden sanomisesta ja on todennäköistä, että saa samalla mitalla takaisin. Onnen peruslakeja on se, että mitä toiselle antaa, sen saa takaisin.

Tuo on just tuollaista naurettavaa paksanjauhantaa. Nimenomaan maailma toimii niin että jos teet jotain hyvää ja ekstraa niin ensin sitä ja sinua käytetään hyväksi, ja esmes työelämässä se ylimääräinen tekeminen aletaan ajattelemaan sinulle kuuluvaksi jokatapauksessa, eli et pääse sen tekemisestä enää koskaan eroon. Jos yrität niin siitä tulee miinusta ja ns. paksaa käteen.

Ja toi viimeinen lause vasta onkin paksaa. Oikeammin tuo menee niin että mitä toiselle antaa, sen menettää ikuisiksi ajoiksi ja saa todennäköisesti vielä paksaiset naurut päälle. Takuulla tulee vielä turpiinkin. Pinnallisuus on pelkästään järkevää nyky-yhteiskunnassa; jos ei laita itseään mitenkään alttiiksi eikä mistään välitä niin todennäköisesti menettääkin vähemmän.

En ole koskaan kokenut yhtään noista esittämistäsi asioista, vaikka elänkin suhteellisen avoimesti enkä murehdi tuommoisista. Yleensäkin koen asiat niin että maailma vastaa hyvin pitkälle sitä miten siihen itse suhtautuu. Totta kai hyväksikäyttäjiä on maailma pullollaan, mutta itselleni ei ole kyllä vastaan vielä niitä sattunut.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
seija
Maailma on sama kuin ennenkin, vain ihmiset muuttu sukupolvi toisensa jälkeen ja sitä mukaa muuttuu ihmisten ongelmatkin, jos alkaa ongelmia miettimään ja täyttämään koko ajatusmaailmansa ongelmilla.

Totta, maailmassa on ongelmia, ollut aina ja tulee aina olemaankin. Miksi? Siksi koska ihmiset ei ole oppinut vielä rakastamaan toinen toistansa, monet soimaa ja syrjii muita, luoden sillä tapaa lisää pahuutta ja kurjuutta maailmaan. Tuon sijasta voisi ihminen alkaa yrittää olla onnellinen, tyytyväinen elämäänsä, tyytyväinen itseensä ja jos ei ole onnellinen ja tyytyväinen, voi alkaa yrittää etsiä parannusta onnettomaan ja tyytymättömään elämäänsä.

Tietenkin on se sallitua että voi huonosti jos voi huonosti maailmassa elämässään. Se että ei ole tyytyväinen, voisi kannustaa paremman etsimiseen tai tekemään elämästään paremman ja kiinnostavamman.
..............................................
Monasti unohtuu se, että parannusta voi tehdä myös pikku hiljaa omiin heikkouksiin huomiota kiinnittäen ja vahvuuksia lujittaen. Jos esimerkiksi tajuaa oman kriittisyytensä, voi tehdä parannusta. Ei ole mahdotonta jättää jotakin sanomatta; aina ei ole pakko sanoa, mitä mieleen tulee. Sen sijaan voi sanoa jotakin myönteistä, antaa tunnustusta sekä ilmaista rakkautta ja kiintymystä. Oma hyvinvointi paranee jo näiden asioiden sanomisesta ja on todennäköistä, että saa samalla mitalla takaisin. Onnen peruslakeja on se, että mitä toiselle antaa, sen saa takaisin.
http://www.markkuojanen.com/sivut/psykologia/onnellisuus/onnellisuuden-v...

Media raportoi maailman negatiivistä tapahtumista koska niistä kirjoittelu lisää lehtien osteluja ja lukijoita. Median pitäisi ehkä myös alkaa kirjoitella positiivisia uutisia, 50% positiisiä uutisia ja 50% negatiivisiä uutisia.

Minusta sinänsä oikein hyvin kirjoitettu, tuo median negatiivisten asioiden kirjoittelu/paisuttelu pitää täysin paikkansa, sen vaikutusta herkempiin ihmisiin on mahdotonta tietää

deep'n'dark
gaz, minä en ole vapaa monessa mielessä - tietysti jos ei vaan välittäis mistään vaan eläis omaa elämää mutta asiat on muuttunut kohdallani. En vuodesta 2004 ole enää voinut elää ilman että tuntisi olevan terveys kohdallaan. Minulla on ensinnäkin päivittäistä tuskaa kuulla pään sisäisiä ääniä jotka on vihamielisiä ja toisekseen myös fyysisesti on menny terveys alas, paineen tunnetta päässä - psykedeelisiä tuntemuksia ym. Mutta tämä riittää etten voi sanoa olevani ainakaan vapaa.

Tarkoitin, että myös sinä olet vapaa suhteessa mediaan. Valitset itse mitä mediaa luet tai katsot.

Niin, onko meistä kukaan terve jos vertaamme itseämme yhtään muihin? Minun psykedeeliset (?) tuntemukset ja tuskat ovat aivan luonnollisia minulle, jonkun toisen mielestä ties mitä sairautta - hulluutta (varsinkaan jos tuo toinen ei ihka oikeesti tunne i t s e ä ä n ja minun historiaani).

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
qaz
Tarkoitin, että myös sinä olet vapaa suhteessa mediaan. Valitset itse mitä mediaa luet tai katsot.

Niin, onko meistä kukaan terve jos vertaamme itseämme yhtään muihin? Minun psykedeeliset (?) tuntemukset ja tuskat ovat aivan luonnollisia minulle, jonkun toisen mielestä ties mitä sairautta - hulluutta (varsinkaan jos tuo toinen ei ihka oikeesti tunne i t s e ä ä n ja minun historiaani).

Juu, mind control'iin uskovana voin kyllä olla välittämättä mediasta mutten kummiskaan reagoimatta. Toissapäivänä heidän viesti oli että tänään on viimeinen päivä jolloin minua kontrolloidaan - onkin ollut hyvä rauhallinen päivä. Ehkä valkoisen talon mielenosoitus kerätä allekirjoituksia maailmanlaajuisesti on syy tähän.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat