Sivut

Kommentit (33)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Älä riehu. En ole mikään lääketieteen spesialisti ja ajatus siitä että olisi ihan oikeasti olemassa nikotiini-inhalaattoreita ei juolahtanut mieleenikään, joten muutenkin huono huomiokykyni supistui tuossa agonistikohdassa olemattomiin, koska silmäni iskeytyivät siihen kohtaan missä sanoit astmasi hellittäneet aloittaessasi tupakoinnin. Tupakointi on kaiketi minulle sen verran punainen vaate että jos se mainitaan, muuta en osaa huomioida.

Minulla ei ole mitään erityistä hinkua tuoda itseäni esille itseisarvona, moisen vaikutelman saa vain sen takia että tällä foorumilla ei ole tarpeeksi väkeä (varsinkaan kesäisin) niin että muutkin antaisivat panoksensa eri aiheisiin. Jos ei kukaan puhu siitä mikä minua kulloinkin sillä hetkellä kiinnostaa, tottakai aloitan aiheen itse enkä odota saatana sataa vuotta kainosti ja vienosti että joku ystävällisesti kävisi aiheen kimppuun. Et kai sinäkin ole niin ääliö että edellytät kaikilta jonkinlaista harmaata hiirulaisuutta, ylenmääräistä nöyryyttä ja nöyristelyä? Näitä kyllä täällä riittää ihan tarpeeeksi joita ei kiinnosta mikään muu kuin isotella toisilleen ja yrittää tallata muita. Onpa upea ja mahtava älykkyyden osoitus, oli sitten nainen tai mies.

Kärsivällisyyttä voisi tietysti itsekukin kehittää. Itselläni kumminkin on vaikeuksia välillä saada kaikkea tekstistä irti kun aivojeni kapasiteetti ei aina riitä huomioimaan jokaikistä kohtaa lauseista, kappaleista jne. Silloin pitää vaan vängätä kunnes menee perille!

hölömöläinen
Seuraa 
Viestejä48

Siis mitä tosssa enkunkielisessä kohdassa yritetään sanoa? En osaa englanttia kovin hyvin. Nikotiini siis auttaisi astma oireisiin???

Itsellä todettu astma. taive ihottumaa ollu lapsesta asti ja allergioita koivua, heinää, pölyä yms. Eli räkä on valunut vuodesta toiseen.

Kunnes

Lopetin tupakan polton. Tosin nikotiini valmisteita syön vieläkin.
Tupakka pois ja liikuntaa tilalle. Ruoka valio proteiini pitoisammaksi ja multivitamiinit ja kalanmaksa tabletit myös mukaan ja vähän 10mg/ed d-vitamiinia myös.
Tällä tavalla jo paljon helpotti ja sairastelu väheni huomattavasti. Sitten sain vielä symbicort lääkityksen ja lisäsin liikuntaa entisestään. Nykyään saan kyllä oireita siitepölyistä, nenä vuotaa ja silmät kutiaa. Mutta tämä on paljon vähäisempää verrattuna aikaisempaan. Tosi vähän sairaspoissaoloja flunssan takia töistä nykyisin. Ja en ees muista koska olisi ollut hengen ahdistusta viimeksi. Edit: Myöskin ihottuma on lähes täysin kadonnut.

En väitä tämän kaikilla toimivan, mutta suosittelen kokeilemaan. On tämä elämä niin paljon parempi laatuista, kun henki ei enään vingu ja aina ei ole vuodepotilaana.

Edittiä lisää:
70- luvun muksuja minäkin. Ja saippuoista en tiedä, mutta isäntä väitti että mulle tuli huono (ihottuma) iho sen takia, ku äiti oli pessy mua kakarana jatkuvasti. ite en muista, tiedä sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Jep jep. Minua puolestaan ei erikoisemmin peseskelty. Oli sitä kertasaunaa per viikko se sortimentti lapsena.

Kesäisin liikun niin paljon kuin ehdin. Tuntuu että puuskutan ja läähätän keskimääräistä enemmän tai aiemmin kuin muut kävellessäni, mutta kai se pitää vaan kestää (tai sitten en ole tarpeeksi hyvin perehtynyt siihen miten henkihieverissä muut ihmiset tarpovat ja nousevat mäkiä). Kortisonia olen kokeillut kahtena kesänä ilman pysyvää vaikutusta. D-vitamiinia menee talvisin. En tiedä pitäisikö syödä kesäisinkin, mutta hyvinä kesinä olen grillannut itseäni niin paljon auringossa että luulisi sitä kautta tulevan sitä lajia.

Olen kyllä vähän miettinyt että kun aikoinaan opiskelin parissakin laitoksessa missä saattoi olla hometta että menikö se terveys siinä lopullisesti. Oli muuten itseasiassa sama vuosi jona viimeksi olin sellaisessa mestassa kuin milloin sitten aloin ekaa kertaa syksyllä aamuisin lämpöillä ja meinasin läkähtyä ylämäkiin ja sain sen rasitusastmadiagnoosin.

Jossain kuvalehdessä joku homeen uhri asiasta jutteli ja vaikuttaa siltä että joiltakin ihmisiltä on mennyt jopa sairaaloissa suoritetuista homekokeista (eli altistetaan homeelle) terveys sen siliän tien. Saati sitten että oleskellaan hometalossa pidempään.

Tämä nyt tietysti voi kuulostaa joltain hokkuspokkusratkaisulta niin että "minun ei tarvitse tehdä mitään ja voin vaan vaivojani vaikertaa", mutta kun en todellakaan voi sanoa erityisen epäterveellistä elämää viettäväni niin ei oikein jaksa enää muuta kuin todeta että voinhan se näinkin olla ja sen kanssa on vaan elettävä.

Ehkäpä nämä vitamiinien sun muiden kanssa paranevat (josta alunperin sain päähäni ketjun aloittaa, kun moisesta olin lukemaan mennyt) ovat kärsineet jonkinlaisesta vitaminskuvajeesta jonka korjaaminen auttaa heitä.

hölömöläinen
Seuraa 
Viestejä48

No lapsiani ei kanssa olla pesty kuin noin kerran viikossa ja toisella on iho normaali ja toisella on melko paha atooppinen ihottuma. Lieneekö sitten perinnöllistä .

Itse olen altistunut homeelle kans jonkin verran. Tämä tosin sen jälkeen vasta kun aloitin liikkumisen ja astma/allergiat alkoi helpottamaan. Itse en ole huomannut siitä mitään haittaa itselleni, vaikka jossain testissä home arvot olivat hemmetin korkealla ja lääkärissä siihen tartuttiin hanakasti, epäilivät asuvani home talossa yms. Altistun homeelle vieläkin, en siis muuttanut tapojani, mutta kun en siittä huomaa olevan haittaakaan, en ole viitsinyt niitä muuttaakaan. Tuossa on asia mihin tarttis perehtyä, onko homeisessa rakennuksessa oleskelu edes vaarallista, jos ei siitä saa mitään oireita?

Toki tuo astma voi olla sinun kohdallasi sen verran kova ettei se paljoa helpota, vitamiineillä, kortisoonilla ja liikunnalla. Mutta luulisin sen edes hiukan helpottavan.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Vaikeahan se on tietysti sanoa millaisessa kunnossa olisi jos ei liikkuisi, söisi erittäin köyhää ravintoa, tupakoisi jne. - mitä näitä riskitekijöitä olikaan. En sentään ole vielä ensiavussa ollut röörit tukossa; lähinnä ongelma on se että haluaisin olla täysin terve eli täydellinen, ja tympii kun ei voi olla ja ajoittain saa yskiä niin pirusti.

Omasta mielestäni ihmiset ovat erilaisia ja kaikki ei sovi kaikille, ehkäpä kaikesta ei myöskään ole haittaa kaikille. Joku lihoo hiilareista, toinen rasvasta. Joku on aivan helvetin herkkä ja herkistynyt kaikille sienimäisille eliöille, joku taas ei ole moisista moksiskaan.

Mulla on krooninen nenän tukkoisuus kesät talvet. Saa puhista koko ajan. Olen saanut Nasonex nenäsumutetta muttei auta. Lienee kai johtuu tupakasta jota olen lopettamassa. Tuota ruokavalion muutosta ja luontaistuotteita aion kokeilla.

Ei vitamiinit auta allergioihin, eikä välttämättä mikään siedätys-skeida. Toisille tulee hengenlähtöä vaille kokemuksia ja ne eivät ole leikkiä!

Itse kissa/koira-allergisena olen vältellyt maalta lampaitten, heinän, sisäkissan ja koirien seasta kaupunkiiin muutettuani kaikkea mahdollista. Tosin ne kartettavat kohdatessa pistivät nenän tirsuamaan, yskimään, pahimmillaan kurkun tukkoon ja lääkäriltä varoituksen vaihtaa kissat pois elämästä niiden omistajan kera. Tosin viimeiseen testiin pullahti lehmä isoilla numeroilla, vaikka tuuli vain silloin tällöin päästelee paskanlemua tännepäin. Muulloin olen lehmien kanssa tekemisissä vain rasvattoman maitopurkin kanssa.

Nyt melkein 6 vuotta koiria paimentaessani maalla (täällä ei paljon pujo rehota) ja siivotessani niitä tuvasta pysyvästi ulkohäkkeihin, alkuvuosien tuskallisten hengityselintulehdusten, hengen vinkumisen yms oireiden jälkeen olen alkanut ihmettelemään muutamaa asiaa.
En enää kylässä käydessäni ala pärskimään muille kuin sikalan löyhkälle ja ehkä kissoille jotka poikkeavat tupaan tietysti juuri silloin kun olen kylässä... Koirien haju sisätiloissa ärsyttää mutta ulkona pystyn krapaamaan niiden turkkia tuntikausia. Omien kanssa pystyn jo puhdistamaan häkit ja ulkotilat ilman hengityssuojainta (Kuka hullu menisi siivoamaan toisten koppeja..)
Olenko siis itse siedättänyt itseni niin ettei koirien hilseily tee enää oireita? "Varoitus, älä tee tätä itse yksin kotona".

Kissojen kanssa olen vähemmän tekemisisssä mutta kyllä nostan jo katin kuin katin jo syliini ilman pelkoa hetkellisesti. Syön antihistamiinia muihin oireisiin, ja käytän sumutetta, lähinnä heinien ja pujon takia, mutta mietin että jos ensi keväänä jättäisin kaikki tabut ja suihkeet pois ja kokeilen kauanko kestää ennenkuin oireita tulee?

Yksi syy on ehkä se että sain viisi vuotta sitten kantaa elämäni ensimmäisen koiravauvan kotiin luovutusikäisenä. Olin sen "keinoemo" hetken. Olin niin haltioissani että unohdin kaikenmaailmanallergiatjamuutongelmat. Nyt voisin vaikka syödä samalta lautaselta koirakopissa tuon pennun ja kahden muun koiran kanssa joita hoidan

Voiko pelkkä ajatusmaailma auttaa ja tehdä kehon tuntemuksia siedettävämmäksi allergisoivia asioita vastaan?

Oli sitä taikka tätä vaivaa, niin kannattaa jättää viljat. Vaikeaa se on, jos on addikottoitunut leipään, pullaan jne.

Mutta valintoja on aina, jos haluaa.

D-vitamiinia saa piltitkin 20-30µg/vrk, joten aikuiselle 100µg/vrk on ihan hyvä valinta.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3942

Jos jalkahiki vaivaa, niin koululääketieteen hoitokeino on amputaatio.

Jos astma ja allergia vaivaavat, vetäkää johtopäätökset itse.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Reifengas

Lakkas kainalohiki haisemasta eli pärjään ilman dödöä, kun jätin viljat.

Jotkut ihmiset haisee aivan hirveelle heti pari tuntia pesemisen ja dödön laittamisen jälkeen. Voisikohan viljojen poisjättö auttaa?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Reifengas

Elikä sitä vaan ottaisi asenteen että ei vaivaa, vaikka vaivaa. Miksei noinkin. Eli antaisi asian joka saattaa olla luonnollinen vain olla sellaisena kuin se on, eikä lähtisi hakemaan siihen väkinäisiä rajuja ratkaisuja.

Mietiskelin tänään että jos kerta likinäköisyys on vain seurausta siitä että ihmisellä sattuu olemaan tietynlaiset silmät, niin voihan allergisuuskin olla vain yksi sinänsä aika merkityksetön ominaisuus mikä joillakin on ja joillakin ei ole. Allergisuus on todellinen haitta vasta jos siitä seuraa kuolemanvaara. Likinäköisellä puolestaan on kohonnut riski verkkokalvojen irtoamisesta ja silmänpainetaudista. Mutta likinäköisiä on paljon paljon enemmän kuin näitä em. seikkojen vuoksi sokeutuvia. Samoin allergisia on paljon paljon enemmän kuin näitä jotka hiukkasenkin pähkinää syötyään tukehtuvat hengiltä. Eniten allergisuus kaiketi haitanneekin astmalle altistavana tekijänä, mutta ei astmaankaan (useimmiten) kuole.

Luonnossa kaikki sellainen yksilöaines karsiutuu pois jonka elimistö on niin viallinen että elonkaari katkeaa ennenaikojaan tavalla tai toisella. Ihmetyttää miten likinäköisiä edes voi olla olemassakaan kun ei erota kaukaa että onko tulossa peto kimppuun, mutta ehkä siitä sitten on ollut jotain hyötyä lajillemme. Liekö lähinäkö sitten ollut tarkempi kuin niillä muilla (jotka ovat sitä likinäköistä vaalineet ja hengissä pitäneet). Ja kai siitäkin jotain hyötyä on.

Mutta mitä hyötyä olisi allergiasta? Ehkä se että kun ei pysty syömään jotain hedelmää oksentamatta sitä, ohjautuu syömään jotain muuta? Tiukan paikan tullen puputtaakin sitten kenties jotain sellaista mitä muu heimo yleensä hylkii, ja jää eloon jäkäliensä tms. kanssa kun hedelmänsyöjät kuolevat nälkään? Korni esimerkki, mutta menköön.

Puhuin tietenkin allergioista jotka koskevat ruokaa ja luonnontuotteita, ihmisten aikaansaamien kemikaalien aiheuttamat yliherkkyysreaktiot ovat tietysti asia erikseen ja varsin tuore ilmiö lajimme historiassa.

Reifengas

Hengityskoneeseen.

Olen yrittänyt puhua lääkäreille, samalla kuulostellen kuuntelevatko ne edes puhetta, että jos katkaistaisiin minun käteni ranteista kädet poikki, niin tämä v***moinen ihottuma loppuisi. Samoin yksi turha ja kivulias varvas, aina se sama, katkaistaan sekin

Jokainen lääkäri on ensin ajatuksissaan, havahtuu hetken hiljaisuuden jälkeen ja alkaa nauramaan, tai ainakin hymyilee..mutta kukaan ei ota asiaa tosissaan

Siedätyshoitona heitän kohta hanskat naulaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat