Seuraa 
Viestejä45973

Yritän pitää niin lyhyenä kuin mahdollista, vaikka olisi kuinka paljon sanottavaa...
Jos et jaksa lukea hyppää saman tien alas, yhteen kysymykseen tiivistetty.

Mutta tässä on kuitenkin se hyvä puoli, että me kaikki, varmaankin, olemme käyneet oppivelvollisuudet läpi meidän ole pakko tehdä asialle yhtään mitään.

Mitä asioita täytyy harjoitella ja jotka ovat vähän vaikeampia,
kuten lukemisen opettelua, perus matematiikkaa jne.. Niissä ei ole sen kummempaa valittamista.
mutta luokat 5-6-7-8-9 yhtä pelleilyä, usko minua, 90% täyttä paskaa.

Mitkä ovat hakusessa:

- kokonaisuudet...

Ja sitten niiden jälkeen niitä Napoleonin syntymäpäivien ulkoamuistelemista ja Kreikkalaisten pylväiden nimien opiskelua.
(Ei tarvitsisi opiskella animohappojen molekyylikaavoja ulkoa,
jos opiskeltaisiin kokonaisuutena vain miten atomit käyttäytyvät, osaisit soveltaa sitä)

- Kertaus on opintojen äiti..
(ei opiskella koko jaksoa eri puskien nimiä tai eri kasvillisuusvyöhykkeiden nimiä, vaan käydään kokonaisuudet läpi ja sitten kerrataan, koska ei niitä kerralla voida oppia)

- Ihan perus elämästä selviytymistä, oman talouden hallitsemista, miten ajatella loogisesti, ei enään uusavuttomia, kiitos
Ja tämä on yksi tärkeimmistä asioista, miten kysyä apua, jos ei tiedä mitä tehdä
(jos lääkäri on luvannut soittaa sinulle 10, eikä soita, älä vittu odota koko päivää sitä soittoa vaan soita ja kysele mikä vittu mättää.

- Yksi suuri osa elämää, terveelliset elämän tavat, enemmän liikuntaa koulussa ja aineita mistä oppilaat oikeasti pitävät, liikunta ja eri taiteet, ei elämä ole niin vakavaa.
2 tuntia viikossa liikuntaa plus 2 tuntia vapaavalintaista ihan tyhjän kanssa.

- Mahdollisuus tutustua moniin eri ammatteihin jo ennen itse valintaa, kun työnteko on aika suuri osa elämää kuitenkin.
(Tätä mahdollisuutta ei sen kummemin ole, pitäisi itse tajuta, mutta nuorena ei ajattele niin pitkälle, eihän? Kymmeniä tuhansia nuoria jotka harmittelevat, kun ei vain ajatellut vaan menivät jonnekkin, tunnen monia...)

Ne asiat mitkä olisi hyvä osata osattaisiin, oppilaat pääsevät nykyään eri aineista läpi osaamalla ihan sekalaisia asioita kokeessa ja sitten jos ei niitäkään, niin tekemällä uusinta kokeen, ihan vain muodollisuuden vuokis, että päästään opettajan silmistä eroon.

Minä, henkilökohtaisesti, olen oppinut kaikista eniten opiskelemalla itse, lukenut kirjoja aiheista mistä pidän ja se näkyy nyt ammattikoulussa missä olen, kaikista aineista parhaat arvosanat, en ole nörtti, lähden maratoonille tuossa pian...

Se ihmetyttää myös
--> tuhlasin vuoden asioihin mitkä olisin voinut opiskella kuukaudessa parissa, oikeasti.

------

Kohti tulevaisuutta, kouluun mentäisiin mielenkiinnosta opiskelemaan uusia asioita, eikä lukemaan kokeita varten.
Opiskelemaan kokonaisuuksia jonka jälkeen asioita mitkä oikeasti kiinnostavat sinua.

Kaikki asiat mitkä olisi hyvä osata pystyittäisiin tiivistämään tunnin mittaiseen videoon... oikeasti.

[size=150:xp6xhl3y]Mitkä asiat sinun mielestäsi olisi hyvä kaikkien tietää,
jotta kehtaisivat kutsua itseään yleissivistyneeksi?[/size:xp6xhl3y]

Kerro mielipiteesi, kiinnostaako aihe?
Pfft.

Kommentit (11)

jogger
Seuraa 
Viestejä2936

Olen mietiskellyt tätä jo vuosia...

Hävettää vieläpä se että suomalainen koulutusjärjestelmä on mukamas maailman parhaimpia, ja nyt he ovat viemässä sitä pikavauhtia ulkomaille, esim lähi-idän maihin, kuin jonkinlaista ihmetuotetta. No floppaahan se tietysti.

Koko ala- ja yläaste meni sillä tavalla että en oikeastaan osannut yhtään mitään, osasin vain saada hyviä arvosanoja paperille. Englannin sanakokeista sain 10++, vaikka itse kieltä en osannut puhua sanaakaan. Temppu oli siinä että luin 1min ennen koetta kaikki sanat, noin 10min ajan toistaen niitä mielessäni, sitten kun koe alkoi, niin ne pystyi poimimaan sieltä helposti, mutta sanat unohti sitten heti kokeen jälkeen jo. Vasta kun oikeasti tarvitsin englannin kieltä, niin aloin sitä oppimaankin.

Kehittävintä olisi se että oppilaita opetettaisiin ensiksi oppimaan miten opitaan, eikä oppimaan miten opitaan saamaan hyvä numero paperille. Eli siis, opetetaan eri muistitekniikoita, kerrotaan miten kannattaa lukea asiatekstiä, jotta asiat painuvat oikeasti mieleen (eikä vain leikisti). Minulta kesti näiden asioiden oppimiseen järkyttävän pitkä aika, kun kukaan niitä ei minulle koskaan kertonut. Muutenkin tuo rutiininomainen kirjan sivujen selailu on niin henkisesti tuhoavaa touhua. Jos nyt ensiksi herätettäisiin oppilaiden mielenkiinto siihen aiheeseen, esim antamalla jokin jännä esimerkki jossa tuota tietoa voi hyödyntää, niin sitten saattaisi monien arvosanat nousta vaivoitta. Muistan yläasteella matikantunneilla ihmetelleeni että mihin vttuun mä oikein tartten näitä tietoja, opin vain vastaamaan tiettyihin visuaalisiin ärsykkeisiin (eli matemaattisiin yhtälöihin) oikealla tavalla (tosin siinäkin minulla oli vaikeuksia kun opettaja ei osannut opettaa, onneksi oli kaveri joka osasi kääntää opettajan puheet selväkieliseksi asiaksi). Eli käytännössä katsoen tein kokeet kuin mikäkin robotti. Ja jos opettajilta kysyi esimerkiksi että mihin niitä kaavoja nyt sitten ihan oikeassa elämässä käytetään, niin tietysti sieltä tulee ympäripyöreitä vastauksia, kun eiväthän hekään tiedä, kun ovat käyneet ihan samanlaista koulua: opetelleet vain robottimaisesti tietyt asiat ja toistaa sitten opetettaville oppilailleen suoraan ilman minkäänlaista ymmärrystä. Suuri osa opettajista oikeastaan vain lukevat sitä kirjaa suoraan oppilaille, kun eivät he niitä asioita edes osaa itse, toistavat vain tiedon sana sanalta. Ja jos oppilas ei osaa, niin opettaja toistaa asian uudestaan kunnes oppilas itkien lähtee pois luokasta tai hiljenee häpeissään ja esittää ymmärtävänsä. Sitten kotona (hyvässä tapauksessa) oppilas käyttää sen 4 tuntia sen asian oppimiseen jotta tajuaisi sen mitä opettaja ei osannut selittää.

Olen kerran elämässäni tavannut hyvän opettajan, hän oli niin hyvä etten tarvinnut edes kirjaa, ja kokeista sain 9+ tai 10. Kun aikaisemmin sain samanlaisista kokeista 5-6... Ainoa mikä muuttui, oli opettaja, hän oli vain niin perkeleen hyvä, osasi selittää asiat juuri sillä tavalla kuin minä ajattelin, ja tuntui välillä jopa siltä että ajatuksiani luetaan, kun jotain meinasin kysyä niin hän ehtikin jo selittää sen

Edit: Pitäisi myös opettaa sosiaalisia taitoja koulussa, käytöstapoja, itsetunnon kehittämistä, ym.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Asiaa... koulusta on tullut muodollisuus.

Mutta siihen kysymykseen, mitkä asiat kuuluisi olla jokaisen hallussa?

- Perus kosmologia, kappaleiden liikkee, etäisyydet, koot, historiaa vähän, kokonaisuutena
tähtien toiminta..

- Perus matematiikkaa millä pärjää arjessa, joillakin pitkän matikan käyneillä on jopa perus prosentti laskut hukassa...

- Mitäs maantieteistä, eroosio, Maan ikä jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
ID10T
Seuraa 
Viestejä3885

Ihmiset ovat yksilöitä myös oppijoina, joten se opetusmetodi, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Peruskouluopetuksen pakollisuudesta johtuen mennään yleensä sen hitaimman oppijan mukaan mikä osaltaan selittää "pökkelöt" opetussuunnitelmat.

Mitä itse oppisisältöhin tulee, niin peruskoulun osalta niitä on vaikeaa muuttaa, koska jatko-opiskelu yleensä rakentuu sen olettamuksen varaan, että tietyt asiat on käyty jo läpi peruskoulussa, eikä niihin sen takia tarvitse enää palata enää lukiossa tai ammattikoulussa. Jos muutetaan perukoulun opetussuunnitelmaa, niin sillä on vaikutuksia myös toisen asteen opetusssuunnitelmiin.

Tietysti itse muuttaisin paljonkin, kuten esim. uskonnonopetuksen jättäisin kokonaan pois ja taideaineidenkin tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä. Itse en esim. ollut lapsena pätkääkään musikaalinen, mutta niillä musiikintunneilla oli kuitenkin pakko olla mukana.

ambulo
- Perus kosmologia, kappaleiden liikkee, etäisyydet, koot, historiaa vähän, kokonaisuutena
tähtien toiminta..

Tämä oli kai tarkoitettu vitsiksi?

-Englantia pitäisi alkaa opettaa jo ekaluokalla, mitä nuorempia sen parempi: jos haluaa omaksua uuden kielen ne sanoo.

-Pakkoruotsi pois, saisi valita joko ruotsin tai venäjän, miksei Kiinankin ym. väliltä.

-Enemmän liikuntaa: suomessa ei läskejä suvaita.

-Sinällään kun ala-asteelta hypätään uusiin luokkiin ylä-asteelle usein niin voisi ala-asteelta kaikki nörtit pistää yhteen luokkaan, kaikki urheillulliset yhteen luokkaan ja kaikki ongelmanuoret yhteen luokkaan ja luokanvalvojat sitten sen mukaan esim. joku jämpti mies ongelmanuorten luokanvalvojaks, joku proffa nörttiluokan luokanvalvojaks jne..

Muuten oikeastaan suomen opetussuunnitelma on aika mallikas.

Tämä oli kai tarkoitettu vitsiksi?

Tervetuloa 2000 luvulle, ohan se hyvä osata noita jos seuraavat sukupolvet lähtee johki Marsiin siirtolaiseks

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Kyllä se on hyvä ymmärtää perusteet siitä, mikä tämä maailmankaikkeus on. Vaikka ei mitään vaikeita kaavoja tarvitakaan, mutta pääasiat edes. Samalla oppii liittämään asioita kokonaisuuksiin ja taikausko vähenee.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Koulu ajoilta... kuinka paljon tuli opiskeltua ihan turhia asioita mitkä eivät ole jääneet mieleen, kun kerran ne opiskeltiin koetta varten ja sitten unohdettiin...

Kokonaisuudet jäävät paremmin mieleen, varsinkin ne mitkä pystyvät näkemään, luontoon liittyvät jne..

Se on oikeasti yleissivistävää, yleissivistävää hauki on kala opiskelua.

Sitten miten älykäslapsi on eri asia, kyllähän voit opettaa lapsen puhumaan vaikka mitä shittiö ulkoa.

Oikeasti.. enemmän kokonaisuuksia.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
ID10T
Tietysti itse muuttaisin paljonkin, kuten esim. uskonnonopetuksen jättäisin kokonaan pois ja taideaineidenkin tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä. Itse en esim. ollut lapsena pätkääkään musikaalinen, mutta niillä musiikintunneilla oli kuitenkin pakko olla mukana.

Itse taas olen vanhemmiten ajatellut että olisi ollut hyvä opetella soittamaan jotain soitinta, kun sekin nimittäin kehittää aivoja omalla tavallaan, ei ole sattumaa että kaikki älyköt ovat myös musiikillisesti lahjakkaita. Nyt vanhana olenkin ihan vammainen musikaalisesti, ja olenkin aloittanut musiikin harrastamisen alhaiselta tasolta, ja sekin oli todella vaikeaa aluksi, mutta nyt alkaa jo hieman löytyä "älyä" musiikkiin. Lapsena oli kiinnostusta soittamiseen, mutta se lopahti siihen kun oli niin vaikeaa, eikä vanhempani katsoneet sitä hyvänä kun rahaa olisi mennyt "hukkaan".

Uskonnon poistamisesta olen kyllä samaa mieltä, sen voisi yhdistää historiaan ja psykologiaan tjsp, kerrottaisiin että miksi ihmiset uskovat erilaisiin uskontoihin... mukavasti sitten kaikki kääntyykin ateisteiksi

vapaatyyli
-Sinällään kun ala-asteelta hypätään uusiin luokkiin ylä-asteelle usein niin voisi ala-asteelta kaikki nörtit pistää yhteen luokkaan, kaikki urheillulliset yhteen luokkaan ja kaikki ongelmanuoret yhteen luokkaan ja luokanvalvojat sitten sen mukaan esim. joku jämpti mies ongelmanuorten luokanvalvojaks, joku proffa nörttiluokan luokanvalvojaks jne..

Noinhan jo tehdäänkin, ainakin meidän ylä-asteella saimme valita mihin luokkaan menemme: urheilu, matikka, kädentaidot... joitakin tunteja jaettiin toisen luokan kanssa, esim urheilu, mutta lähes kaikissa tunneissa oltiin aina saman luokan kanssa.

vapaatyyli
-Enemmän liikuntaa: suomessa ei läskejä suvaita.

Olihan tuota liikuntaa meillä ala- ja yläasteella ihan riittävästi. 2 h viikossa tjsp. Liikunnassa pitäisi tehdä sellainen uudelleenjärjestely että joukkueet valittaisiin satunnaisesti. Nimittäin minua, (ja monia muitakin varmasti) vitutti se että jäi aina viimeiseksi, ellei jostain oudosta syystä sattunut olemaan tosi hyvä jossain lajissa. Sitten vielä se että ensiksi nyt perkele opetettaisiin lapset pelaamaan, eikä heti mennä joukkueita valitsemaan. Perkele kun minä en edes tiennyt miten pesäpalloa pelattiin... säännöt kai kerrottiin kerran, ja sitten mukamas piti osata jo. Siinä sitten yritin opetella samalla kun pelasin Mutta mutta, tuota opettelua enemmän, ensiksi opetetaan KAIKKI osumaan siihen saatanan palloon, sitten vasta ruvetaan pelaamaan, niin ei tartte masentaa puolia oppilaista kun ovat niin paskoja urheilussa, eikä varmasti enää koske urheiluun koulun jälkeen ikinä, kun on niin negatiivisesti iskostunut mieleen se.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

2h viikossa.. ei siitä ole paljon hyötyä, mutta hauskaa se oli : )

20 min lenkki joka päivä, sekin olisi hyödyllisempää. ei vie paljon aikaa.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
ambulo
2h viikossa.. ei siitä ole paljon hyötyä, mutta hauskaa se oli : )

20 min lenkki joka päivä, sekin olisi hyödyllisempää. ei vie paljon aikaa.

Lenkki tosiaan olisi hyvä vaihtoehto. Voitaisiin opettaa lapset esim vetämään 10 kilometrin lenkin tunnissa tai kahdessa joka viikko, ja mitä nopeammin vetää, sitä nopeammin pääsee kotiin . Tosin, ei ehkä ihan juoksemalla kannattaisi antaa vetää, paikat hajoaa. En tiedä kuinka nopeasti lapsukaiset tuon vetäisi läpi, mutta minulla se menee helposti tunnissa, enkä edes nopeasti hölkkää, melkein kävelyvauhtia , mutta olo on mahtava sen jälkeen. Peittoaa helposti nuo kilpailulajit joissa ainoa tarkoitus on masentaa muita huonompia pelaajia. Tuohon lenkkiinkin tosiaan pitäisi tehdä ryhmät, hitaat, normaalit, nopeat. Ettei lapsukaiset sitten yksinään siellä perällä kulje, niinkuin minäkin esim intissä kun piti hiihtää tulin maaliin ehkä 3h myöhässä (8h yht), ja vasta loppuvaiheilla tajusin miten oikeasti hiihdettiin optimaalisesti rasittamatta itseään liikaa... Tässä taas se opetus epäonnistui, kun 100 ihmiselle yksi jätkä näyttää miten hiihdetään niin eihän siitä mitään tule. Enpä muuten tainnut osata hiihtää kunnolla edes ennen inttiä kun joskus ala-asteella hiihdettiin, mukavaa se tosin oli, vaikka olinkin viimeisten joukossa aina.

Inhosin liikuntaa myös sen takia kun piti mennä aina pesulle sen jälkeen... Kukaan ei oikeastaan käynytkään pesulla koulun liikuntatunneilla, vaikka opettaja yritti käskeä aina. Ehkä tuon voisi ratkaista niin että olisi hieman yksityisemmät nuo pesupaikat, esim intissä oli omat suihkukopit, max 2 suihkua samassa tilassa, ja osittain seinät ympärillä. Ala-asteella oli yksi iso suihkuhuone jossa oli jotain 8 suihkua... sitten jotkut huono-itsetuntoiset ressukat alkavat hä-hää Nelsonin tyyliin määkymään toisten genitaalialueiden koostumuksesta. Kuulemma tyttöjenkin pukuhuoneessa naurettiin toisten pimppien muodolle ym Jos nyt vaikka saisi ensiksi lasten itsetunnon ja itsearvostuksen kohotettua, niin ei syntyisi edes noita epävarmoja luusereita jotka sitten siirtää omat epävarmuutensa muihin ja ajaa myöhemmin heikoimmat itsemurhan partaalle.

terveelliset elämäntavat myös vaikuttavat miten ihminen helposti nuoret masentuvat..
ehkä se sosiaallinen puoli tulee siinä esiin, tai sitten se ulkoilma, liikunta, ei istuta sisällä yhdistelmä. .

jogger
Seuraa 
Viestejä2936

Asiaa:
http://www.iltalehti.fi/perhe/2012070715813308_pr.shtml

Suomalainen koulujärjestelmä aiheuttaa oppimis- ja osallistumisvaikeuksia, päätellään tuoreessa väitöstutkimuksessa.

- Kouluissa vähätellään ja alistetaan oppilasta. Oppilaat pelkäävät, ja huomio menee häpeän välttämiseen. Huomion pitäisi keskittyä oivaltamisen iloon, tutkija Erja Kautto-Knape sanoo.

Jyväskylän yliopistossa äskettäin tarkastetussa väitöksessä ilmeni myös, että suomalaiskouluissa arvioidaan liikaa oppilasta hänen temperamenttinsa ja oppimisnopeutensa kautta.

Tutkijan mukaan opettajat keskittyvät liikaa opetussuunnitelman noudattamiseen. Heidän pitäisi keskittyä oppilaisiin yksilöinä. Palautteen ei pitäisi perustua puutteisiin ja virheisiin, vaan onnistumiseen, Kautto-Knape kertoo.

Väitöksen mukaan oppimisen ja osallistumisen ongelmat vähenisivät, jos kouluissa opittaisiin puuttumaan luokan negatiiviseen ilmapiiriin.

- Ehkä emme osaa vielä opettajankoulutuksessakaan korostaa tätä asiaa, Kautto-Knape pohtii.

Väitöskirja perustuu etnografiseen aineistoon ja oppilaiden haastatteluihin.

STT

Minustakin tuntuu itseasiassa että koulu vain hidasti oppimiskykyäni... vasta koulun loputtua aloin oppimaan oppimista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat