Seuraa 
Viestejä45973

Ontin viikko sitten sähköllä käyvän helikopterin. Paino 21 g , akku 3.7V, roottorin halkaisija 175 mm joita on kaksi päällekkäin. Lentoaika on n. 10 min.
Tässä aloin miettimään voisiko akkukäyttöisen helikopterin valmistaa isommassa mittakaavassa mitenkään järkevästi jossa voisi olla jopa ihmisiä kyydissä. Vai tulisiko tämä lentoaika olemaan isommassakin mittakaavassa kovin lyhyt ?

Kommentit (8)

henkka50
Seuraa 
Viestejä925
VPeltonen
Ontin viikko sitten sähköllä käyvän helikopterin. Paino 21 g , akku 3.7V, roottorin halkaisija 175 mm joita on kaksi päällekkäin. Lentoaika on n. 10 min.
Tässä aloin miettimään voisiko akkukäyttöisen helikopterin valmistaa isommassa mittakaavassa mitenkään järkevästi jossa voisi olla jopa ihmisiä kyydissä. Vai tulisiko tämä lentoaika olemaan isommassakin mittakaavassa kovin lyhyt ?

Ei kait nyt olis kovin vaikea laskea paljonko energiaa tarvitaan muutaman tonnin painoisen lastin nostamiseen esim kilometrin korkeudelle. Sitten lasket paljonko akuissa tulee olla energiaa ja lasket paljonko ne akut painaa+kopteri. En ala laskutoimituksia tekemään mutta arvaus on että akut painaa niin paljon ettei se kopteri ehdi montaakan minuuttia ilmassa pysyä, kunnes ne on ladattava uudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Käsittääkseni helikopterin energiantarve on sen rakenteesta johtuen huomattavasti suurempi verrattaessa kiinteäsiipisiin lentolaitteisiin. Tästä syystä täyskokoisista helikoptereista tuskin ihan heti ollaan tekemässä sähkökäyttöisiä.
Leikkikopterit on ihan eri juttu, niissä riittää hyvin n. 5-20 min toiminta-aika. Tällaisella toiminta-ajalla ei ole paljoa käyttöä 1:1 mittakaavassa.

Tehostaa nostetta järjettömällä määrällä vetyilmapalloja. Se kuinka mielekästä tämmöisen ilmapallo-lelumoottori-helikopterin rakentaminen ja käyttö olisi, onkin jo eri asia...

Polttoaineen energiatiheys on yli kymmenkertainen parhaimpiinkin akkuihin verrattuna, ja - tästä en ole varma - mutta veikkaisin, että kaasuturbiini on teho-paino-kokosuhteeltaan sähkömoottoriakin parempi.

Eli, näillä tiedoin, ei kannata, ja ei pysty.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Hubert J. Farnsworth
Tehostaa nostetta järjettömällä määrällä vetyilmapalloja. Se kuinka mielekästä tämmöisen ilmapallo-lelumoottori-helikopterin rakentaminen ja käyttö olisi, onkin jo eri asia...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_airship
http://www.lockheedmartin.com/us/produc ... rship.html

Konseptia ollaan parhaillaan ajamassa laajempaan tuotantoon. Hybridi-ilmalaiva pystyy muuttamaan nostettaan kompressoimalla heliumia takaisin tankkeihin laskeutuessaan, ja vapauttamalla sen takaisin kelluntatilaan noustessaan.

Liike- ja nostovoimaa tuotetaan potkureilla. Pystyy kuljettamaan raskaampia lasteja pienemmällä energiamäärällä kuin lentokoneet ja helikopterit, eikä ilmassa paikallaan pysyttely kuluta energiaa.

Tässä kontekstissa jopa sähkövoima voisi toimia, tosin se ei välttämättä edelleenkään olisi järkevää.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat