Seuraa 
Viestejä5108

Meni moottoriveneestä molemmat laturit. Generaattorin tasasuuntaussilta kärähti ja maavirtalaturin sulake. Syyksi huollossa arvelivat päävirtakytkimen käyttöä koneen käydessä generaattorin tasurisillan osalta ja käynnistystä maavirtapiuha kytkettynä maavirtalaturin osalta.

Päävirtakytkimen asennot: 1 akku, 2 akku, molemmat akut ja akut irti. Kytkin pyörii ympäri, joten on mahdollista kytkeä myös molemmat akut irti akkujen vuoroja vaihtaessaan, jopa vahingossa. Maavirtalaturin startinkesto liittynee vain startissa käytettyyn isoon virtaan Hehkutus ja starttimoottori laskevat jännitteen alimmillaan n. 10 volttiin -satamassa akut vajaiksi käytettynä vieläkin alemmas. Laturin elektroniikka, tai tässä tapauksessa sulake, ei tätä kestä.

Eihän veneen käyttäminen näin tarkkaa saa olla, ettei akkujenvaihtokytkintä saa käyvässä koneessa kääntää. Vaikeuttaa pirusti käyttöä, jos täytyy ulapalla sammuttaa kone akkujen latausvuoroa vaihtaessa. Eikö tähän saisi rakennettua suojausta.

Miten olisi isohko kondensaattori laturin rinnalle imemään induktanssipiikkejä. Entäpä maavirtalaturi, mitä sille voisi tehdä, että se kestäisi sen kymmenen sekunnin startin, ettei aina tarvitsisi muistaa irroittaa piuhaa laiturin töpselistä. Onko olemassa 12V-20A pikatakaisinkytkentäkomponentteja?

Kommentit (9)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Täydellisenä amatöörinä kysyn, että mikä on maavirtalaturi?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Näinhän se on, että jos paatissa on mekaaninen virranvaihtopääkytkin, sitä ei saa käyttää kuin asian tuntija. Se on piilotettava ja sen viereen on pistettävä muistisäännöt lunttilappuun.

En jaksanut lukea. Liikaa sanoja.

Mutta ihan tuttu juttu että rikotaan vaihtokytkimellä laturit. Ei tarvii kuin ajaa hetki pääkytkin auki, niin poks.

-2 laturia ja erilliset piirit on hyvä

-diodi välissä on hyvä, mutta vaatii perehtymistä koska jännitehäviö.

-relesysteemi on yksinkertainen ja ei tarvii muutostöitä laturiin/ erikoislaturia kuten diodi-toteutuksessa.

Tuota maasähköongelmaa en tunnistanut. Ei ole ollut ongelmia sen suhteen. Enpä kyllä lukenutkan kuin silmäilemällä.

--------------------------------------------

Vaihtokytkin on omalla tavallaan varmin koska sillä voi tehdä muutamia
konsteja jos ne on hallussa, mutta sillä rikkoo vehkeet jos ei vaan osaa.

Releillä on halvin tehdä vaihtosysteemi jos latureissa ei valmiutta
diodisysteemiin.

-----------------------------------------------

On koulukunta jolla on pääkytkimiä rivissä ja käyttö valitaan niillä, jolloin
"konsteja" tulee lisää, mutta inhimillinen riskitekijä kasvaa. Minulla on 3 erillistä on/off päävirtakytkintä + maasähkön kytkin.

"Yöasennossa" ainoastaan ankkurivalo, hytin valo ja pistoke kytkettyinä paloturvallisuuden nimissä. Jo se, että nukkuu muovilootassa umpikujassa ison bensatankin päällä riittää minulle.

- Ubi bene, ibi patria -

Mulla on 1 laturi moottorissa ja toinen maasähkössä, erillistä akkujen valintakytkintä ei ollenkaan, moottoria varten 55Ah starttiakku ja hupiakkuja 3 isompaa, välissä jakodiodi.

Vaikka käynnistää koneen maasähköt päällä ei ongelmaa. Koneen laturi lataa aina molempia piirejä. Maasähkölaturissa on valintakytkin kumpaa akkua ladataan, saa olla hupi puolella koska starttiakku on aina täynnä.
Systeemi toimii hyvin. Jos starttiakku menisi jostain syystä tyhjäksi pitää navat irroittamalla kytkeä tilalle yksi hupiakuista. Näillä menty jo 5 kesää ilman ongelmaa.

Kaikki tuntemani veneilijät joilla on akkujen valintakytkin on joskus onnistuneet tyhjentämään molemmat akut...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Se taitaa olla hiukan asenne- ja tottumiskysymys tuo paatin toteutus.

Toiset huristelee valkoiset puvut päällä valkoiset hatut päässä ja toiset rassaa nyrkit rasvassa koko ajan.

Käytännössähän pitäisi pystyä ainakin tilapäisesti korjaamaan kaikki kuviteltavissa oleva kelissä kuin kelissä keskellä selkää. Se ei onnistu tehdasveneellä jossa hienoa blingblingiä ja kivaa ja kiiltävää. Se hinautetaan, kuljetutetaan korjaamolle ulkopuolisen toimesta kun jokin piiputtaa.

Sama juttu kuin uusissa autoissa.

Tuossa piilee se syy miksi oma kalustoni on ajalta ennen digidigiä.

Jakokytkin on ihan käypä mutta siihen pitää perehtyä ja laittaa lunttilappu
ettei mokaa. Sitä kun voi väännellä kuka vaan ja ihmisen muisti on mitä on.

Tuli mieleeni, että toisinaan noita on kytketty ihan päin persettiä. Itsellä oli joskus tapaus jossa piti hupiakkuja pitää ajossa päällä, että polttoaineen sähköinen siirtopumppu toimi. Palan matkaa pääsi, kunnes kohokammiosta loppui bensa ellei hupiakut olleet kytkettynä.

- Ubi bene, ibi patria -

lokki
Seuraa 
Viestejä5108

Mikäs sen laturin sitten oikein särkee. Minä kuivittelen, että akun irrottamisen aiheuttama virtapiirin katkeamisen yhdessä laturin oman induktanssin kanssa aiheuttama jännitteen nousu rikkoo diodit.

Riittäiskö, jos kytkisi laturin rinnalle isohkon konkan, mihin se jännite voisi paeta, jos johto akkuun katkeaa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Mahroton sanoo tältä koulupohjalta. Mutuna voisi ajatella, että jos ei ole särkynyt siksi, että on ajettu 0-asennossa niin valokaari tai oikosulku kytkimessä voisi rikkoa tasurin diodeja. Onko siinä määrätty kiertosuunta?

Kyllä se pitää nähdä, se toteutus. Se on varsin persoonallinen, jos on 2 laturia, maasähköllä laturi ja mekaaninen vaihtokytkin. Siinä voi olla joku munaus käynyt.

Kyllä noita vaihtokytkimiä on käytetty kymmeniä vuosia niiden asentamisen helppouden vuoksi.

Toki ihan tehdasasennuksissa on munauksia. Omasta wanhasta ruotsien mailla tehdystä asuntovaunusta revin koko vastaavan johdotuksen hevokkoon kun tarkemmin sitä tutkin. Se oli ollut susi jo syntyessään, eli petojen sukua. Lähes Fiattien tasoista sähköinsinööriyttä oli hänessä.

Notta kun Kusiaisesta painoi jarrua pelkät parkit päällä, pyyhkijät alkoivat viuhtoa.. etc..

Pistää kytkennästä kuvaa tms. niin joku voisi keksiä missä jallu luuraa.

--------------------------------------------

Pistin äsken 110cc apinamopon käyntiin. Tappovehe. Koho oli jumittnut talven aikana kiinni. Annoin paineilmaa bensaliittimeen samalla kun tyhjäsin kammion. A vot harasoo. Papapapapapa.... Kohta paistaa luu..

- Ubi bene, ibi patria -

ovolo
Seuraa 
Viestejä6596

Minä sanoisin, että akkujen vaihtoon ns. juontava kytkin. Eli se tarkoittaa sitä, että se kytkee jo toisen akun, ennenkuin katkaisee ensimmäisen. Eli kytkimestä ei löydy kohtaa, missä molemmat akut olisi irti moottorin laturista, vaan liuku on niin leveä, että kytkee jo toisen, ennenkuin katkaisee ensimmäisen. Ja pääkytkin, mikä katkaisee kaikista akuista virran, piiloon lukkojen taa tai avaimella toimiva.

Eikä sen pääkytkimenkään tarvitse olla sellainen, mikä irroittaa akun/ akut laturista, vaan ainostaan kulutuslaitteet akuista. Silloin ei vahinkoa pääse tapahtumaan.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Pääkytkimet on nykyään uusissa työkoneissa automaattisia, eli kun virta väännetään pois, rele avaa pääkytkimen. Mutta nykyvehkeissä on myös monta kilkettä joihin pitää jäädä sähköt päälle.

Vanhemmissa olen itse katkonut akun maata pääkytkimellä. En tiedä onko hyvä vai paha, mutta käytännössä toimiva tapa.

.

- Ubi bene, ibi patria -

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat