Seuraa 
Viestejä56

Minua kiinnostaisi tietää, että mitä yksilön onnellisuuden mittaamiseen tehtyjä kyselyjä on olemassa, jotka eivät perustu subjektiivisiin arvioihin vaan joihinkin kvantitatiivisiin indikaattoreihin. Näitä indikaattoreja käsitellään ainakin tässä Wikipedian artikkelissa: http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_national_happiness

Olkoonkin niin, että tässä asiassa tiedeyhteisö vaikuttaa hyväksyvän subjektiivisen arvion, niin silti olisin kiinnostunut objektiivisista mittareista mm. nähdäkseni, miten paljon painoarvoa minä laitan erilaisiin onnellisuuden indikaattoreihin verrattuna tilastollisesti keskimääräiseen ihmiseen ja saadakseni selville, miten onnellinen minun ikään kuin "pitäisi" olla elämäntilanteessani.

Ainoastaan, jos virkkeeni lopussa on kysymysmerkki, odotan vastausta siihen. Muuta sanomaani ei tarvitse kommentoida. Toivottavasti tämä vähentää aikani haaskausta.

Kommentit (15)

MikkoMMM
Seuraa 
Viestejä56

Subjektiiviset testit eivät vaan ole rakentavia. Ne eivät pysty kertomaan, mitä minun pitäisi muuttaa elämässäni, jotta se menisi parempaan suuntaan.

jees
Onni ei ole objektiivista. Se on tunnetila. Aivojen tuotos.

En usko, että onnellisuuden indikaattorit ovat täysin sattumanvaraisia yksilöille. Muuten tuskin tuollaista artikkelia olisi koskaan kirjoitettu. En väittänyt mitään niiden luotettavuudesta suhteessa subjektiivisiin kyselyihin, joten tämä menee hieman ohi asiasta.

Tässä on toinen minua kiinnostava kysymys: Miten hyvin aivosähkökäyristä voi ennustaa subjektiivista onnellisuutta nykyaikana?

Ainoastaan, jos virkkeeni lopussa on kysymysmerkki, odotan vastausta siihen. Muuta sanomaani ei tarvitse kommentoida. Toivottavasti tämä vähentää aikani haaskausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
MikkoMMM
Subjektiiviset testit eivät vaan ole konstruktiivisia. Ne eivät pysty kertomaan, mitä minun pitäisi muuttaa elämässäni, jotta se menisi parempaan suuntaan.

Siihen ei pysty kuin sinä.

En usko, että onnellisuuden indikaattorit ovat täysin sattumanvaraisia yksilöille. Muuten tuskin tuollaista artikkelia olisi koskaan kirjoitettu. En väittänyt mitään niiden luotettavuudesta suhteessa subjektiivisiin kyselyihin, joten tämä menee hieman ohi asiasta.

Jätit tuossa auki että objektiivinen testi kykenisi kertomaan mitä minun pitäisi tehdä jotta elämä menisi parempaan suuntaan.

Minäpä kerron. Ensiksi mietit mikä on parempi suunta. Sen jälkeen kysymys onkin jo triviaali ja voit keskittyä toteuttamiseen. Tosin se kysymys jo lienee triviaali ja toteutat sitä koko ajan.
Jos se kysymys EI ole triviaali, mieti mitä haluat niin kauan että se on.

Tässä on toinen minua kiinnostava kysymys: Miten hyvin aivosähkökäyristä voi ennustaa subjektiivista onnellisuutta nykyaikana?

Se on enemmän aivokemiaa. Oksitosiinia, serotoniinia ja dopamiinia oikeissa suhteissa nyt ainakin.

MikkoMMM
Seuraa 
Viestejä56
jees
Onni ei ole objektiivista. Se on tunnetila. Aivojen tuotos.

Hyvä on. Vaihdoin ketjun otsikon tilastollisen onnellisuuden testeiksi. Oletko nyt tyytyväinen?

jees

Jätit tuossa auki että objektiivinen testi kykenisi kertomaan mitä minun pitäisi tehdä jotta elämä menisi parempaan suuntaan.

Se pystyisi kertomaan, millaiset painoarvot erilaisilla indikaattoreilla on onnellisuuteen, jolloinka pystyn näkemään, mitkä asiat ovat elämässäni huonoiten. No jooh, eihän tuokaan varsinaisesti kerro, mitä pitäisi tehdä asioiden korjaamiseksi, mutta ainakin antaisi jotain suuntaa ajattelulle.

Se on enemmän aivokemiaa. Oksitosiinia, serotoniinia ja dopamiinia oikeissa suhteissa nyt ainakin.

Pystyykö niitä kemioita jotenkin sieltä aivoista mittaamaan pääkalloa avaamatta? Eikö vaikkapa niiden hormonien tuottajien aktiivisuutta voitaisi mitata vaikka jollain aivokuvantamismenetelmällä?

Vierailija
MikkoMMM
Se pystyisi kertomaan, millaiset painoarvot erilaisilla indikaattoreilla on onnellisuuteen, jolloinka pystyn näkemään, mitkä asiat ovat elämässäni huonoiten. No jooh, eihän tuokaan varsinaisesti kerro, mitä pitäisi tehdä asioiden korjaamiseksi, mutta ainakin antaisi jotain suuntaa ajattelulle.

Tässä ei ole nyt päätä eikä häntää. Siis pitäisi olla joku kaava uusavuttomille jotta he tietävät miten he voisivat olla onnellisempia?

Pystyykö niitä kemioita jotenkin sieltä aivoista mittaamaan pääkalloa avaamatta? Eikö vaikkapa niiden hormonien tuottajien aktiivisuutta voitaisi mitata vaikka jollain aivokuvantamismenetelmällä?

En tiedä tarkemmin kuin että niitä mitataan magneettikuvauksella epäsuoraan ja myös selkäydinnesteestä.

MikkoMMM
Seuraa 
Viestejä56
jees
MikkoMMM

Tässä ei ole nyt päätä eikä häntää. Siis pitäisi olla joku kaava uusavuttomille jotta he tietävät miten he voisivat olla onnellisempia?

Yritän olla kärsivällinen ja pilkkoa tekstini osasiin, jotka selitän tarkemmin.

Nuo painoarvot tarkoittavat sitä, miten paljon tilastollinen keskiarvo ilmoitetusta subjektiivisesta onnellisuudesta muuttuu, jos suure on minimaalinen ja jos se on suuri muiden seikkojen pysyessä samanlaisina.

Huonoiten olevat asiat elämässä pystyisi määrittämään kertomalla painoarvo halutun indikaattorisuureen keskimääräisellä ilmoitetun subjektiivisen onnellisuuden arvolla muiden indikaattorisuureiden pysyessä samanlaisina, jolloin mitä isompi loppulukema on, sitä enemmän suureen muuttaminen voisi maksimissaan tuottaa onnellisuutta.

Suuntaa ajattelulle nämä tiedot antavat siinä mielessä, että näitä painoarvo*keskionnellisuusarvo-lukemia vertailemalla pystyy selvittämään, missä asioissa on eniten parannettavaa omassa onnellisuudessaan.

Selvensikö tämä kryptistä tekstiäni, vai mutkistiko se vaan sitä entisestään?

Vierailija
MikkoMMM
jees
MikkoMMM

Eli siis nuo painoarvot tarkoittavat sitä, että miten paljon tilastollinen keskiarvo ilmoitetusta subjektiivisesta onnellisuudesta muuttuu, jos suure on minimaalinen ja jos se on suuri muiden seikkojen pysyessä samanlaisina. Sekö sinua tuossa ihmetytti?

Eiku se että ruvetaan ratkomaan niitä triviaaleja juttuja.

Menet OPOlle. Hän kysyy, mitä sinä haluat opiskella? Hmm, vastaat. Ehkä fysiikkaa?
Nyt alkaa triviaali vaihe. Se objektiivinen vaihe joka on kaikille sama, saavuttaakseen tavoitteensa, joka useassa tapauksessa tuottaa onnea.

Ilman sitä vastausta voidaan tehdä kaikki maailman asiat, mutta koska siinä ei ole tahtoa (filosofiassa niin tärkeää "will") ei se johda mihinkään. Voit balansoida ihan kaiken, eikä mitään silti tapahdu kuin objektiivisella tasolla.

Ja niin syntyi jälleen yksi uusi Apaattinen Asko.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348
MikkoMMM
Subjektiiviset testit eivät vaan ole rakentavia. Ne eivät pysty kertomaan, mitä minun pitäisi muuttaa elämässäni, jotta se menisi parempaan suuntaan.

Jos kyse on sinun elämästäsi, niin mitä olet vailla? Jotain mittaria, joka kertoo sinulle kuinka onnellinen olet? Jos sellainen olisikin, miten se kertoisi sen paremmin kuin subjektiivinen tuntemuksesi, mitä pitäisi tehdä?

En tiedä, tuskin kovinkaan hyvin. Mutta mitä sitten, jos se "oikean onnellisuuden mittari" näyttäisi eri tavalla kuin koet subjektiivisesti? Tahkoaisit vain hampaat irvessä niin kuin mittari näyttää parhaaksi? Oletko kokeillut uskontoa? Se kuulostaa aika paljon siltä mitä haet. Siinä on ulkoa annetut kaavat sille mikä on hyvää ja onnellista ja mikä ei. Ja jos koet toisin, niin olet väärässä, mutta voi pelastaa itsesi tekemällä niin kuin sanotaan.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
MikkoMMM
Minua kiinnostaisi tietää, että mitä yksilön onnellisuuden mittaamiseen tehtyjä kyselyjä on olemassa, jotka eivät perustu subjektiivisiin arvioihin vaan joihinkin kvantitatiivisiin indikaattoreihin. Näitä indikaattoreja käsitellään ainakin tässä Wikipedian artikkelissa: http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_national_happiness

Olkoonkin niin, että tässä asiassa tiedeyhteisö vaikuttaa hyväksyvän subjektiivisen arvion, niin silti olisin kiinnostunut objektiivisista mittareista mm. nähdäkseni, miten paljon painoarvoa minä laitan erilaisiin onnellisuuden indikaattoreihin verrattuna tilastollisesti keskimääräiseen ihmiseen ja saadakseni selville, miten onnellinen minun ikään kuin "pitäisi" olla elämäntilanteessani.

Onko sinun tarkoitus elää omaa elämääsi vai jonkun muun ihmisen elämää?

Jos Roope Ankka on onnellinen möyriessään kasassa kultarahoja ja jokin tilasto jossakin osoittaa että rikkaat ovat herkemmin onnellisia, niin pitäisikö jokaisen olla orgasmin partaalla saadessaan läjän kylmiä metallikappaleita joiden kanssa ährätä?

Miksi meidän pitäisi olla samasta muotista valettuja?

MikkoMMM
Seuraa 
Viestejä56
Neutroni
Mutta mitä sitten, jos se "oikean onnellisuuden mittari" näyttäisi eri tavalla kuin koet subjektiivisesti? Tahkoaisit vain hampaat irvessä niin kuin mittari näyttää parhaaksi? Oletko kokeillut uskontoa? Se kuulostaa aika paljon siltä mitä haet. Siinä on ulkoa annetut kaavat sille mikä on hyvää ja onnellista ja mikä ei. Ja jos koet toisin, niin olet väärässä, mutta voi pelastaa itsesi tekemällä niin kuin sanotaan.

Aivokuvantamismenetelmiä haluaisin kokeilla apukeinona minua kiinnostavien asioiden löytämiseen, koska minä en koe pystyväni itse arvioimaan kovin hyvin, mitkä asiat ovat minulle miellyttäviä ja mitkä eivät, joten tarvitsen moista ulkopuolista apua tähän.

Moiset menetelmät eivät suoraan mittaa sitä onnellisuutta, mutta saattavat korreloida sen kanssa jonkin verran. Ellei korrelaatio ole 100%, siihen ei ole luottamista elämän täydellisenä ohjaajana. Täten kyseessä ei olisi uskonto, vaan ainoastaan tilastollinen apuväline.

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28239
MikkoMMM

Enpä keksinyt muita objektiivisesti tutkittavia seikkoja, joka onnellisuuteen voisi liittyä kuin dopamiinin määrä aivoissa suhteessa muihin välittäjäaineisiin. On varmasti olemassa joitain objektiivisia tutkimuksia, joiden perusteella voidaan antaa ainakin suuntaviivoja terveiden aivojen välittäjäaineiden "oikeista suhdeluvuista" ja ehkä jopa niiden vaihteluväleistä joidenkin primitiivisten perustarpeiden yhteydessä, vaikka en kyllä tiedä ainuttakaan. Enkä ole varma onko noita välittäjäaineiden suhdelukuja tai suhdelukujen määritteleminen mahdollista tai edes koko asiassa mikään oikea kysymys neurotieteiden kannalta. Wikipedian mukaan dopamiinin vaikutusmekanismi on joka tapauksessa vielä tuntematon, joten vaikka sen on siis havaittu liittyvän eri tavoilla hyvänolontunteeseen sitä ei ehkä tiedetä miten. Sen vuoksi olen erittäin skeptinen oletukselle, että olisi tutkimuksia, joissa dopamiinmiarvot olisi sidottu myös jo jonkin spesifin asian tekemiseen kuten tiskaamiseen tai pitsinnyplämiseen ja esimerkiksi juuri ihmisen ikään sillä tarkkuudella, jota olet vailla. Aivoista ei vain taideta tietää vielä riittävästi.

...tuli vain siis mieleeni sen lisäksi, ettei tuollaisista tutkimuksista olisi sinulle todennäköisesti mitään apua kuten muut aiheesen osallistujat ovat sen jo paremmin selvittäneet.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

MikkoMMM
Seuraa 
Viestejä56

Kuulin huhuja, että asenne elämään vaikuttaa myös tilastollisesti merkittävän verran. Kenties tosiaan kyselytutkimus puitteista, joissa elää, ei ole kovinkaan tarkka tapa arvioida onnellisuutta, joten ei liene ihme, että tällaisia ei löydy.

Delivers
Seuraa 
Viestejä449

Ymmärsinkö oikein, että haet testiä, jossa kyselyiden avulla selvitetään koehenkilöiden elämäntilannetta ja sitten aivokemiaa yms. mittaamalla selvitetään näiden onnellisuutta? Ymmärtääkseni ongelma on siinä, että ei ole olemassa menetelmää, jolla mitata riittävällä tarkkuudella onnellisuutta ulkopuolelta käsin yhtä tarkasti kuin kyselyiden avulla. Jos tällainen menetelmä olisi, kiintoisaa olisi kyllä nähdä miten tulokset mitatusta onnellisuudesta vertautuisivat onnellisuuskyselyissä saatuihin tuloksiin.

Arbeit macht frei

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat